Vraag het aan Suus!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Ik heb eigenlijk een vraag/voorstel aan trolly. Ongetwijfeld voelt Suus zich har(d/t)stikke vereerd door dit topic, maar misschien ook een beetje opgelaten. Daarnaast is het aantal denkbare vragen dat wij Suus kunnen stellen natuurlijk in theorie oneindig, maar in de praktijk zal het snel in herhaling vallen (iets in de trant van 'naar welk vergeten oord ben je nu weer getreind?').

We hebben op dit forum echter louter experts rondlopen, die allemaal heel veel weten over hun vakgebied. Kunnen ook zaken buiten het OV om zijn - trolly vertimmert in het dagelijks leven bijvoorbeeld huizen, heb ik ooit begrepen; en ik doe dingen met BI. En al die experts willen vast zo nu en dan wat van hun kennis delen. Misschien is het daarom een idee om dit topic tot een algemeen 'Vraag het aan ...'-topic om te turnen? Bedoeld voor kennisvragen - vragen als 'wat heb je vandaag gegeten?' of 'wie wil er met me mee tegen het nieuwste model elektrische trambus gaan fappen?' kunnen in al bestaande topics worden gesteld. En die vragen hoeven niet per se aan één forummer gesteld te worden - mag ook 'in de groep gegooid' worden.

Nu de meesten van ons zich toch de beesten vervelen en er over OV de komende tijd heel weinig te melden valt (behalve welke maatschappij nu weer het loodje heeft gelegd), is dit misschien wel een goede opvulling.
Uiteraard heb ik je voorstel/vraag met grote belangstelling gelezen, en ik zal dit zeker in het beslissingstraject meenemen. Dit vanzelfsprekend met inachtneming van de volgende overwegingen:
  1. Dit topic is onderdeel van een in-vivo leerproces; aan de hand van de opgedane ervaring kan eventueel worden besloten in de toekomst genomen besluiten terug te draaien
  2. Dit topic is er juist op verzoek van één bepaalde forummer, waarvan ik in verband met de vigerende privacywetgeving de persoonlijke gegevens niet kan delen
  3. Omdat het daarmee bezwaarlijk is binnen het kader van dit topic vragen van vierden door derden te laten beantwoorden, houd ik de mogelijkheid open in een later stadium neventopics ten behoeve van zich (eveneens) de beesten vervelende mede-forummers te openen. Te denken valt aan titels als "Alargule geeft antwoord" — maar ook specifieker, zoals "Waar kotst Alargules kat vandaag?"
  4. Daarbij wordt uitdrukkelijk het voorbehoud gemaakt, dat er niet een of andere groene grappenmaker langskomt die meent dat dergelijke draadjes niet op een forum over OV en/of Nederland thuishoren
  5. Maar so far, so good
:mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Alargule »

trolly schreef:[...] maar ook specifieker, zoals "Waar kotst Alargules kat vandaag?" [...]
Tof, ik vind het nu al een goed idee *O*

We kunnen er een soort Russische Roulette van maken, waar iedere forummer met meer dan 3 reacties per dag in het OV Ontmoetingspunt verplicht aan mee moet doen, op straffe van een ban. Wie het correct raadt, mag de eropvolgende dag een ongelimiteerd aantal reacties in het OV Ontmoetingspunt plaatsen. De verliezer(s) ... nou ja, daar bedenken we vast nog wel wat mee :twisted:

Uiteraard zal ik de juiste gok met fotobewijs onderbouwen.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: Mons is het station met de beste verbouwing. Duurt nu al zeven jaar, is pas vijf jaar vertraagd en wanneer het nu echt af is, niemand weet het zeker *O*
Dat valt nog wel mee? Gent zijn ze al sinds 2006 bezig, met een geplande oplevering in 2026. Ik krijg in België de indruk dat stations wanneer ze eenmaal verbouwd gaan worden, ze ook in een permanente staat van verbouwing blijven hangen.
Station Arlon is ook heerlijk trouwens, al is het maar omdat de perrons bestaan uit kasseien.

Offtopic: Wat de geleidelijnen betreft, dat doet me hieraan denken: Een bushalte hier in het dorp is een paar jaar terug keurig opnieuw aangelegd om te voldoen aan de toegankelijkheid. Wat ze alleen zijn vergeten is daadwerkelijke rolstoelhellingen, waardoor rolstoelers als het ware vast zitten op de halte. _O-
Afbeelding
Locatie.
Ontopic: Wat vindt Suus daar van? (A)
TLP
Berichten: 1561
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door TLP »

Ik ben dan wel geen Suus, maar ik word hier niet echt blij van. Bij de halte op de voorgrond ontbreekt niet alleen een verlaagde stoep zodat rolstoelers op het perron kunnen komen, hij is ook nog eens dusdanig smal dat ze amper langs het bushokje kunnen komen (en ze moeten toch de achterdeur hebben). Maar ja, er zijn nog genoeg haltes in buitengebieden die alleen maar bestaan uit een paal.
Bij de halte de andere kant op gaat het overigens wel goed, want daar is geen abri maar de stoep is wel verlaagd.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door VIRM »

Alargule schreef:
trolly schreef:[...] maar ook specifieker, zoals "Waar kotst Alargules kat vandaag?" [...]
Tof, ik vind het nu al een goed idee *O*

We kunnen er een soort Russische Roulette van maken, waar iedere forummer met meer dan 3 reacties per dag in het OV Ontmoetingspunt verplicht aan mee moet doen, op straffe van een ban. Wie het correct raadt, mag de eropvolgende dag een ongelimiteerd aantal reacties in het OV Ontmoetingspunt plaatsen. De verliezer(s) ... nou ja, daar bedenken we vast nog wel wat mee :twisted:

Uiteraard zal ik de juiste gok met fotobewijs onderbouwen.
Of een estafettedraadje Vraag het aan XXXX. Elke paar dagen iemand anders de sjaak. :mrgreen:

Maar terug naar Suus: wat vond jij van de RijnGouweLijn?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Suus »

Chrysa schreef:
Suus schreef: Mons is het station met de beste verbouwing. Duurt nu al zeven jaar, is pas vijf jaar vertraagd en wanneer het nu echt af is, niemand weet het zeker *O*
Dat valt nog wel mee? Gent zijn ze al sinds 2006 bezig, met een geplande oplevering in 2026. Ik krijg in België de indruk dat stations wanneer ze eenmaal verbouwd gaan worden, ze ook in een permanente staat van verbouwing blijven hangen.
Maar in Gent is tenminste een deel van het station nog fatsoenlijk in gebruik. In Mons is alles platgegooid en vervangen door wat containers met een metalen loopbrug waar je doorheen naar beneden kan kijken.
Chrysa schreef:Ontopic: Wat vindt Suus daar van? (A)
Niet zo heel handig uitgewerkt. Ze hadden de bushalte beter voor de kerk kunnen aanleggen, met één boom minder. Al lijkt er sowieso weinig aandacht te zijn voor voetgangers, dus wellicht kunnen ze in de Havenstraat beter de stoep en de straat zonder hoogteverschil aanleggen, maar met kleurverschil?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Maar terug naar Suus: wat vond jij van de RijnGouweLijn?
Het was op papier geen slecht idee, kijk maar naar het succes van andere trambedrijven die aan het voorstadsspoor zijn gekoppeld in Europa. Maar het voordeel van de reizigers in Noordwijk, Katwijk en de Oude Rijnzone zou wel ten koste gaan van reizigers in de buitenwijken en voorsteden van Leiden, die hun busverbinding met het centrum zouden verliezen. De enige stedelijke uitbreiding die van het net was voorzien was een tramlijn naar de Ikea in Leiderdorp. En we weten allemaal hoe het er met die Ikea voor staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Hainje »

Suus schreef:En we weten allemaal hoe het er met die Ikea voor staat.
Nou, nee. Enlighten me!
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Suus »

Het door IKEA gekochte stuk grond is nu een terrein om "de bloemetje en bijtjes te stimuleren", zoals een wethouder van Leiderdorp het zo mooi benoemt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Hainje »

Ook belangrijk.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door trolly »

Suus schreef:Het door IKEA gekochte stuk grond is nu een terrein om "de bloemetje en bijtjes te stimuleren", zoals een wethouder van Leiderdorp het zo mooi benoemt.
Is dat een eufemisme voor afwerkplaats?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Suus »

Nee. Het is een stuk grond vol biodiversiteit tussen de A4, de pannenkoekenboerderij, de Shell en de McDonald’s.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Hainje »

Tante trolly moet gelijk weer aan die verderfelijke activiteiten denk hoor.... :roll:
🍉
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Visgraatmodel »

Wat is volgens Suus de grootste/meest belachelijke fuck-up in de geschiedenis qua rollend materieel? Treinen die te goedkoop zijn besteld en uit ellende uit elkaar vallen, bestelde treinen die te breed zijn voor perrons etc.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Cora »

Wat vindt Suus eigenlijk van de concessie Voorne Putten Rozenburg?
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Suus »

Visgraatmodel schreef:Wat is volgens Suus de grootste/meest belachelijke fuck-up in de geschiedenis qua rollend materieel? Treinen die te goedkoop zijn besteld en uit ellende uit elkaar vallen, bestelde treinen die te breed zijn voor perrons etc.
Oh, maar daar zijn er meerdere van. Natuurlijk kan ik de Albatros noemen, maar laten we eens wat andere verhaaltjes opduiken uit het archief *O*

De Dm11 van de Finse spoorwegmaatschappij VR bijvoorbeeld. In 1995 werden zestien motorwagens besteld bij Alstom Spanje, dezelfde fabriek die de MW41 van de NMBS heeft gebouwd. In februari 1997 kwamen de eerste exemplaren voor proefritten naar Finland, maar ze waren dusdanig gebrekkig dat nog in hetzelfde jaar VR de koop ontbond. De treinen waren te zwaar, veel te luid en bevroren in de winter. De stellen zijn nooit goedgekeurd voor de reizigersdienst. Het gerucht gaat dat ze in 1999 aan Cuba zijn verkocht maar ik kan nergens beelden vinden dat ze ooit in Cuba zijn gezien. Als alternatief heeft VR nieuwe motorwagens bij ČKD Vagonka gekocht. Dat is de nog steeds ingezette serie Dm12.

We blijven nog even in Scandinavië, want in 1992 bestelde de Noorse spoorwegmaatschappij NSB bij Siemens nieuwe diesellocomotieven ter vervanging van de verouderde serie Di 3. De nieuwe serie Di 6 zijn afgeleverd en in dienst gekomen, maar hadden een aaneenschakeling van problemen. De boordcomputer viel uit als het buiten te koud was, de oliekoeling en de remschijven raakten snel oververhit, ze waren eigenlijk te zwaar en ze hadden een draaikolk in de brandstoftank. In 1996 kreeg de directie het advies te koop te ontbinden, maar in 1997 besloten ze toch tot de definitieve koop over te gaan want Siemens gaf een betrouwbaarheidsgarantie. Vervolgens stonden ze in 1998 een flink deel van de tijd buiten dienst. Siemens verwachte zelfs dat ze pas in 1999 weer konden rijden. De NSB was behoorlijk boos en uiteindelijk heeft Siemens alle locomotieven weer terug naar Duitsland verscheept. De locomotieven zijn later via de leasemaatschappij Dispolok nog ingezet, onder andere bij de Nord-Ostsee-Bahn in Schleswig-Holstein, maar echt betrouwbaar zijn ze nooit geworden.

En dan zijn er nog locomotieven die nooit dienst hebben gedaan omdat ze al waren gekocht voordat er geschikte infrastructuur was. Eind jaren '80 bestelde de Italiaanse spoorwegen FS bij een consortium van o.a. FIAT en Ansaldo elektrische locomotieven voor inzet op Sardinië, de series E.491 en E.492. In 1990 waren alle 25 locomotieven aan de FS geleverd. De locomotieven waren alleen geschikt voor 25 kV, terwijl de gebruikelijke spanning in Italië 3 kV is. Elektrificatie van de spoorwegen op Sardinië heeft echter nooit plaatsgevonden. Ze hebben in 2001 nog testritten gemaakt in Hongarije, waar ze na 11 jaar stilstand niet zo goed bleken te functioneren. Trenitalia heeft ze in 2008 uiteindelijk weten te verkopen aan een Servische tussenhandelaar, die een toekomst voor ze zag in Servië. Daar dachten ze in Servië zelf toch anders over, en in 2011 heeft de tussenhandelaar alle locomotieven verkocht aan een metaalhandelaar.

En dan hebben we nog diesellocomotieven serie BB 76000 van de SNCF, een serie van (gepland) 30 diesel-TRAXX-locomotieven van Bombardier. Nog voordat het eerste stel geleverd was kreeg SNCF Fret spijt van de aankoop, omdat het vervoer als een plumpudding in elkaar zakte. SNCF Fret kreeg de order niet geannuleerd, maar na onderhandelingen kon het contract naar de SNCF-leasemaatschappij Akiem worden afgeschoven. Die hadden daar eigenlijk ook niet zo'n behoefte aan die locomotieven, omdat SNCF Fret eerder al een flinke partij diesellocomotieven naar Akiem had afgeschoven die lang niet allemaal nodig waren. Uiteindelijk zijn er vijftien gebouwd, hebben de meeste locomotieven jarenlang bij de fabriek van Bombardier in Kassel gestaan en zijn ze nu bij private vervoerders in Duitsland terecht gekomen. Waaronder ook één bij Captrain, de internationale goederentak van de SNCF _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Suus »

Lincoln schreef:Wat vindt Suus eigenlijk van de concessie Voorne Putten Rozenburg?
Gewoon prima.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Tom024 »

Wellicht heb ik ergens een memo gemist, maar waarom zien we Suus opeens als een modern orakel van Delphi? :D
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Aking »

Omdat Tante Trolly en Corona :Y
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door VIRM »

Tom024 schreef:Wellicht heb ik ergens een memo gemist, maar waarom zien we Suus opeens als een modern orakel van Delphi? :D
als we daar verder op borduren, wat zijn volgens Suus de komende paar jaren in binnen- en buitenland de spannendste gebeurtenissen/ontwikkelingen die plaats zullen vinden in de OV-sector (en dan niet alleen Coronagerelateerd)?
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Tom024 »

Kennelijk bestaat er bij het volk grote behoefte aan de opinie van Suus over allerhande zaken. *O*
Alargule

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door Alargule »

Suus wanneer wordt het 2028?
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door VIRM »

Tom024 schreef:Kennelijk bestaat er bij het volk grote behoefte aan de opinie van Suus over allerhande zaken. *O*
Dadelijk moet je nog een nummertje trekken. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door trolly »

Dat staat eenieder uiteraard vrij.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vraag het aan Suus!

Bericht door trolly »

Tom024 schreef:Wellicht heb ik ergens een memo gemist, maar waarom zien we Suus opeens als een modern orakel van Delphi? :D
Dat is Suus al sinds mensenheugenis, of toch tenminste sinds OVinNederland is ontstaan uit de oerknal tussen een Plan T en een badeend. Zij weet Alles over Alles, en kent de misteries van de interwebz :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 171 gasten