Eurovisie songfestival 2021!!!!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Alargule »

WITTE heteromannen, PHS.

Tsss... :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Suus »

Meltrain schreef: di 25 mei 2021, 14:26Het verhaal van Erba Balci kan ik niet lezen (en ik weiger TPO te sponsoren), maar wat is er in jouw ogen mis met de column van Arthur van Amerongen? Volgens mij spreekt hij zich juist uit voor diversiteit?!
Nou echt niet, met een zin als
De zangers Smith zijn non-binair en willen met ‘hen’ en ‘hun’ worden aangesproken.
kan ik zijn betoog toch echt niet serieus nemen :roll:

Het gaat over één zanger Sam Smith, dus gewoon enkelvoud. De zanger Sam Smith is non-binair en wil met ‘hen’ en ‘hun’ worden aangesproken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Alargule »

'Hen' en 'hun' zijn echter meervoudsvormen, dus taalkundig is één persoon daarmee aanspreken niet correct. Tenzij het iemand is met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis, maar ook daarvan zie ik niet in waarom je dat als buitenstaander zou moeten willen faciliteren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door trolly »

Een neutrale persoon met een meervoudsvorm aanduiden is een angelsaksisch dingetje. In het Nederlands klinkt het nog gezochter door de verschillende werkwoordsvervoegingen voor enkel- en meervoud.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Alargule »

'Het'?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door umbusko »

De Nederlandse taalkundige ontwikkelingen lopen achter op de maatschappelijke (en Engelse taalkundige) ontwikkelingen. Daar mag je van alles van vinden, maar "hen is zich bewust van hun identiteit" is volgens sommigen een juist alternatief voor "hij is zich bewust van zijn identiteit" of "zij is zich bewust van haar identiteit". Dan kun je taalkundig "gelijk" hebben en hij zeggen, maar als je dat willens en wetens doet ben je net zo onbeschoft als wanneer iemand je expliciet vertelt dat hij/zij/het/hen/whatever geen "meneer" is en je die persoon vervolgens aanspreekt met "komt u maar mee, meneer".
Suus schreef: di 25 mei 2021, 14:39
Meltrain schreef: di 25 mei 2021, 14:26Het verhaal van Erba Balci kan ik niet lezen (en ik weiger TPO te sponsoren), maar wat is er in jouw ogen mis met de column van Arthur van Amerongen? Volgens mij spreekt hij zich juist uit voor diversiteit?!
Nou echt niet, met een zin als
De zangers Smith zijn non-binair en willen met ‘hen’ en ‘hun’ worden aangesproken.
kan ik zijn betoog toch echt niet serieus nemen :roll:

Het gaat over één zanger Sam Smith, dus gewoon enkelvoud. De zanger Sam Smith is non-binair en wil met ‘hen’ en ‘hun’ worden aangesproken.
Dat is inderdaad wel vreemd, want één zin eerder zegt hij "Hij werd terecht nijdig op een valse journalist die Sam Smith een ‘hij’ noemde in plaats van ‘hen’." Hij begrijpt dus wel degelijk dat "hen" in deze context als enkelvoud gebruikt wordt. Zou het een gevalletje redactie zijn van een foutief corrigerende redacteur? Of misschien is er iets weggevallen en had hij willen schrijven "De zangers Smith en <Naam> zijn non-binair..."? Verderop staat ook "twiet" in plaats van "tweet", dus misschien is het gewoon niet goed nagelezen. Als je verder kijkt dan die ene zin, heb je dan nog steeds moeite met zijn boodschap? (Dat mag natuurlijk.)
Alargule

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Alargule »

umbusko schreef: di 25 mei 2021, 15:14 De Nederlandse taalkundige ontwikkelingen lopen achter op de maatschappelijke (en Engelse taalkundige) ontwikkelingen. Daar mag je van alles van vinden, maar "hen is zich bewust van hun identiteit" is volgens sommigen een juist alternatief voor "hij is zich bewust van zijn identiteit" of "zij is zich bewust van haar identiteit". Dan kun je taalkundig "gelijk" hebben en hij zeggen, maar als je dat willens en wetens doet ben je net zo onbeschoft als wanneer iemand je expliciet vertelt dat hij/zij/het/hen/whatever geen "meneer" is en je die persoon vervolgens aanspreekt met "komt u maar mee, meneer". [...]
Wellicht. Op een ander forum heb ik het opgenomen voor de keuze van BIJ1 om de sollicitatieperiode voor een representatieve functie binnen de partij te verlengen omdat zich vooral witte mensen als sollicitanten aandienden, waar men primair op zoek was naar niet-witte mensen. Dat werd me ook niet bepaald in dank afgenomen, want het zou net zo racistisch zijn als het geïnstitutionaliseerde racisme waar niet-witte mensen slachtoffer van worden, maar soit. Soms moet je vuur met vuur bestrijden.

Maar dat is tegelijk ook een riskante strategie: het kan averechts gaan werken. Ik meen dat huidskleur, geslacht en seksuele voorkeur niet moeten meewegen in hoe je iemand benadert. Als iemand zich comfortabeler voelt om met 'zij' benoemd te worden dan met 'hij', moet dat ook gewoon kunnen. Maar je moet ook hier oppassen dat je daar niet te ver in gaat. Het gebruik van 'hen' en 'hun' vind ik in dat opzicht te ver gaan, vooral omdat het taalkundig erg contra-intuïtief is en potsierlijk bovendien. Daarmee maak je een karikatuur van jezelf, en dan geef je behoudende types als Arthur van Amerongen (die sowieso volslagen wappie is) ammunitie mee om met dit soort schimpscheuten te komen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door waldo79 »

+1, Alargule. Het zal nog wel wat jaren duren voordat non-binair etc. enigszins is geland in de wat conservatiever ingestelde delen van de samenleving.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Suus »

Gender is niet binair maar een spectrum. Onze taal is daarentegen ontzettend binair en de enige onzijdige vorm wordt alleen gebruikt voor levenloze objecten. Ik ben het dan ook eens met de keuze om hen/hun in enkelvoud te gebruiken als iemand daar behoefte aan heeft, want mensen zijn nu eenmaal geen levenloze objecten (tenzij je dood bent, dan ben je het lijk). Maar we zijn hier al wel een stapje verder dan de brievenschrijvers in de Volkskrant na het interview met Hengameh Yaghoobifarah enige weken geleden, want toen gingen mensen genderneutrale binaire aanspreekvormen verzinnen...

Ik kan het ook nog over de genderletterbak en de sarcastischer reactie op Rob Jetten van Van Amerongen gaan hebben, maar ik zie dat we al tot de conclusie zijn gekomen dat het een niet al te goede columnist is (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door umbusko »

Ik vind het persoonlijk maar een onhandige zet om "hen/hun" met het enkelvoud te introduceren, juist ook omdat we die woorden al in een andere betekenis in het meervoud gebruiken en het dus enorm verwarrend is. Om dezelfde reden ben ik er ook op tegen dat woorden voor beroepen allemaal naar de mannelijke vorm verhuizen, terwijl de voornaamwoorden niet meeverhuizen. Tegenwoordig kan een politicus, fotograaf of zanger net zo goed een "zij" als een "hij" zijn (of een "hen" natuurlijk ;) ). Je lost misschien een deel van de eventuele vooroordelen op, maar ondertussen wordt de taal onduidelijker en veel minder direct. Je hebt steeds context nodig om te weten wat je mag/moet zeggen en dus duiken er ook heel veel tenen op waar je onbedoeld of expres op kunt gaan staan.

Net zoiets vind ik mensen die van naam veranderen. Op het moment dat Bert Janssen een naamsverandering doorvoert naar Paula Janssen mag je de naam Bert niet meer in de mond nemen, zelfs niet om te zeggen dat Bert tegenwoordig Paula heet. De oude naam is onmiddellijk taboe. Je moet zeggen: die ene, weet je wel, die we daarvan kennen, die heet nu Paula. Maar ondertussen moet je in je brein alsnog Bert doorstrepen en veranderen in Paula. Natuurlijk gebruik je die oude naam niet meer als je eenmaal weet wat de nieuwe naam is en bij wie die hoort. Maar dat je de oude naam niet eens meer mag gebruiken om aan een ander te vertellen bij wie die nieuwe naam hoort, dat slaat wat mij betreft echt door.

Ik heb er helemaal geen problemen mee om mensen aan te spreken met de naam en voornaamwoorden die ze zelf prettig vinden, sterker nog, daar ben ik juist voor. Maar ik vind het wel jammer dat er daardoor zoveel obstakels in de taal en in de communicatie worden opgeworpen. Dat maakt het ontzettend ingewikkeld om de hele maatschappij mee te krijgen en daardoor zitten we nog steeds in een soort impasse waarin alles maar langzaam verandert.
Alargule

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Alargule »

Gek. Eerst verweet je mij nog onbeschoftheid naar aanleiding van mijn taalkundige opmerking, maar nu geef je zelf toe er toch ook wel enige moeite mee te hebben.

Het tekent de verwarring waar ons binairgeoriënteerde brein in het licht van de spectrale genderbeschouwing mee te maken krijgt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door waldo79 »

Het gaat er mij meer om dat mensen niet belachelijk gemaakt worden om wie ze zijn of hoe ze zich uiten. Hoe men zich wil noemen is vooral een eigen keuze, het wordt alleen voor anderen complexer om daar goed mee om te gaan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door umbusko »

Alargule schreef: di 25 mei 2021, 16:22 Gek. Eerst verweet je mij nog onbeschoftheid naar aanleiding van mijn taalkundige opmerking, maar nu geef je zelf toe er toch ook wel enige moeite mee te hebben.

Het tekent de verwarring waar ons binairgeoriënteerde brein in het licht van de spectrale genderbeschouwing mee te maken krijgt.
Dan heb je me niet goed begrepen. Van onbeschoftheid heb ik alleen de journalist die zanger Smith met "hij" aansprak beticht, onder de aanname dat die betreffende journalist op de hoogte was van de voornaamwoordenvoorkeur van de zanger. Dat je een algemene opmerking maakt over wat taalkundig gezien het meest voor de hand ligt vind ik zeker niet onbeschoft, tenzij je natuurlijk op veroordelende wijze tegen juist die zanger gaat zeggen dat hun voornaamwoordenvoorkeur niet legitiem is. ;)

Ik heb geen moeite om de voornaamwoorden te gebruiken zoals men dat graag heeft. Maar vind ik dat de nieuwste mode daarin een onhandige wending heeft genomen? Ja. Net als dat ik best de afwas kan doen in een keuken waar de vuile vaat rechts van de gootsteen staat, maar als ik als enige over de plaatsing der dingen in de keuken zou gaan zou de vaat links staan.
Alargule

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Alargule »

Dan zijn we het eens *O*

En koop een vaatwasser!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: di 25 mei 2021, 15:31 Ik kan het ook nog over de genderletterbak en de sarcastischer reactie op Rob Jetten van Van Amerongen gaan hebben, maar ik zie dat we al tot de conclusie zijn gekomen dat het een niet al te goede columnist is (A)
Als iemand met het autistisch spectrum heb ik wel eens moeite met sarcasme, dus ik had niet door dat de column sarcastisch was. Ik dacht dat hij oprecht opkwam voor tolerantie en inclusiviteit, maar dat was dus niet zo?
umbusko schreef: di 25 mei 2021, 15:14 De Nederlandse taalkundige ontwikkelingen lopen achter op de maatschappelijke (en Engelse taalkundige) ontwikkelingen. Daar mag je van alles van vinden, maar "hen is zich bewust van hun identiteit" is volgens sommigen een juist alternatief voor "hij is zich bewust van zijn identiteit" of "zij is zich bewust van haar identiteit". Dan kun je taalkundig "gelijk" hebben en hij zeggen, maar als je dat willens en wetens doet ben je net zo onbeschoft als wanneer iemand je expliciet vertelt dat hij/zij/het/hen/whatever geen "meneer" is en je die persoon vervolgens aanspreekt met "komt u maar mee, meneer".
Dat ben ik helemaal met je eens, maar wat is er mis met "het is zich bewust van diens identiteit"?
Suus schreef: di 25 mei 2021, 15:31 Gender is niet binair maar een spectrum. Onze taal is daarentegen ontzettend binair en de enige onzijdige vorm wordt alleen gebruikt voor levenloze objecten.
Taal is ook een continu veranderend proces dus als we besluiten om "het" te gebruiken voor alles en iedereen die onzijdig is, dan kan dat gewoon (en is dat taalkundig veel beter dan "hen").
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Lijn 45 »

"Die" klinkt taalkundig ook beter, en voor mij menselijker dan "het". :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Ardan »

Hadden we niet ergens nog drie taaltopics staan? Ik denk de hele tijd dat er weer sappige nieuwtjes over het songfestival zijn, maar neen -0-
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Alargule »

JA MODEREER HET DAN!!1!
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door umbusko »

Meltrain schreef: di 25 mei 2021, 16:51
umbusko schreef: di 25 mei 2021, 15:14 De Nederlandse taalkundige ontwikkelingen lopen achter op de maatschappelijke (en Engelse taalkundige) ontwikkelingen. Daar mag je van alles van vinden, maar "hen is zich bewust van hun identiteit" is volgens sommigen een juist alternatief voor "hij is zich bewust van zijn identiteit" of "zij is zich bewust van haar identiteit". Dan kun je taalkundig "gelijk" hebben en hij zeggen, maar als je dat willens en wetens doet ben je net zo onbeschoft als wanneer iemand je expliciet vertelt dat hij/zij/het/hen/whatever geen "meneer" is en je die persoon vervolgens aanspreekt met "komt u maar mee, meneer".
Dat ben ik helemaal met je eens, maar wat is er mis met "het is zich bewust van diens identiteit"?
Wat mij betreft niets, behalve dan misschien dat het heel onmenselijk klinkt omdat we "het" vooralsnog alleen voor dingen gebruiken. Het wordt dan wel heel makkelijk voor figuren die dat graag willen om deze mensen weg te zetten als "geen mens", met hun zelfgekozen voornaamwoord notabene, en dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling. Dan klinkt "die" inderdaad beter omdat we dat woord al voor personen in het enkelvoud gebruiken. Als aanwijzend voornaamwoord weliswaar, maar dat mag de pret niet drukken. Ook voor het meewerkend voorwerp en lijdend voorwerp past "die" prima. "Die loopt altijd naar diens werk." "Ik heb die vandaag nog gezien". "Ik geef die een paraplu." (Klinkt toch beter dan "ik geef het een paraplu." En ook beter dan "ik geef hun een paraplu", omdat je dan in eerste instantie aan een meervoud zult denken.)
Meltrain schreef: di 25 mei 2021, 16:51 Als iemand met het autistisch spectrum heb ik wel eens moeite met sarcasme, dus ik had niet door dat de column sarcastisch was. Ik dacht dat hij oprecht opkwam voor tolerantie en inclusiviteit, maar dat was dus niet zo?
Dat had ik inderdaad ook even gemist, terwijl ik dat normaal toch wel herken. Nou had ik überhaupt nog nooit van die hele Van Amerongen gehoord. Maar als de column sarcastisch is bedoeld is hij nog beroerder geschreven dan ik al dacht. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Vinny »

TLP schreef: zo 23 mei 2021, 12:17 Het nummer draait om een aantal kernzinnen, waarvan de twee in het Sranantongo het meest uitgesproken zijn: Yu no man broko mi (niemand kan mij breken) en Mi na afu sensi (ik ben een halve cent, het kleinste muntje dat in Suriname in omloop was). Globaal gezegd gaat het nummer erom dat je je kansen pakt, ook als je tot een minderheidsgroep behoort die over het algemeen minder kansen toebedeeld krijgt. De verwijzing naar Black Lives Matter heeft de New York Times gehaald. Overigens is hier een beknopte en hier een meer gedetailleerde analyse van het nummer te vinden.
Dit is dus echt enorm zonde: op het Eurovisiesongfestival moet je in zo'n geval de kernboodschap gewoon in het Engels brengen en niet in een taal die nergens in Europa gesproken wordt. En daarbij komt dat de BLM beweging vooral in de VS een hot item is; en onder de gemiddelde Eurovisiestemmer niet leeft.

Ik vond Griekenland de beste inzending hebben; ik zal overigens niet ontkennen dat dat ook een beetje ligt aan de ontwapenende persoonlijkheid van de zangeres. Maar het nummer klinkt ook gewoon op de radio heel prettig; dat heb ik met bijv. Italië al minder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Bemined »

Volgens mij bewijst de winst van Italië juist dat mensen stemmen op muziek en niet op tekst. Ik zou zeggen iedereen in z'n eigen taal zingen (en de Britten moeten dan sportief zijn en een Schot sturen die niemand verstaat) waardoor het puur om de muziek gaat en het songfestival weer interessant wordt voor mensen die wel van muziek houden maar geen interesse hebben in (politieke) boodschappen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Chrysa »

Vinny schreef: di 25 mei 2021, 21:29 En daarbij komt dat de BLM beweging vooral in de VS een hot item is; en onder de gemiddelde Eurovisiestemmer niet leeft.
Ben hier wel benieuwd naar eigenlijk, als ik zie wat er daar in de zaal elk jaar met homo- en transvlaggen gezwaaid wordt gok ik dat het wat meer hardcore Eurovisiepubliek zich hier wel in interesseert, terwijl je van rechts Nederland regelmatig hoort dat Eurovisie te links is en ze niet meer kijken.
Bemined schreef: di 25 mei 2021, 21:51 (en de Britten moeten dan sportief zijn en een Schot sturen die niemand verstaat)
De Brit dit jaar was ook amper te verstaan naar mijn mening.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door waldo79 »

Ben hier wel benieuwd naar eigenlijk, als ik zie wat er daar in de zaal elk jaar met homo- en transvlaggen gezwaaid wordt gok ik dat het wat meer hardcore Eurovisiepubliek zich hier wel in interesseert, terwijl je van rechts Nederland regelmatig hoort dat Eurovisie te links is en ze niet meer kijken
Over het algemeen probeer ik de finale te zien. Dit jaar keek ik vrij zijdelings - dus alleen als het muzikaal opvallend was of een heel spetterende act werd mijn aandacht getrokken. En ik let weinig op de boodschap :) En dat er met homo- en transvlaggen gezwaaid wordt valt me niet zo op, is meer een decorum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurovisie songfestival 2021!!!!

Bericht door Vinny »

terwijl je van rechts Nederland regelmatig hoort dat Eurovisie te links is
Ik heb dat zelf eigenlijk nooit gehoord. Meeste mensen die niet kijken vinden het vooral een enorme poppenkast. Dat is het natuurlijk ook wel een beetje, maar goed, persoonlijk kijk ik liever hiernaar dan naar een F1-wedstrijd bijvoorbeeld. Het imago is in Nederland natuurlijk ook veranderd sinds we besloten hebben om wel fatsoenlijke muziek in te sturen; Zweden deed dat bijvoorbeeld altijd al.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten