Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
reisthijs

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door reisthijs »

Ook zonder stopstreep hoor je nog steeds voor een rood licht te stoppen.
In dit geval is er een stukje fietspad opnieuw geasfalteerd en is men daarbij blijkbaar de strepen vergeten.

Dat stoplicht in de middenberm is inderdaad apart, maar dat lijkt me er vooral te staan voor fietsers die hier van links komen en links afslaan?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
nvdw

Bericht door nvdw »

Dat denk ik ook. Als je met de fiets vanaf de Henegouwerlaan komt en je wilt linksaf de 1e Middellandstraat in, steek je immers niet schuin de kruising over zoals het autoverkeer doet, maar blijf je eerst het fietspad volgen en sla je pas na de trambaan linksaf. Waarschijnlijk krijg je voor die tweede etappe niet direct groen.

De vragen van Suus laten zich heel kort beantwoorden:

1. Bij het eerste licht
2. Nee, want het 'autolicht' geldt voor alle bestuurders op die rijbaan, en dat zijn dus ook de fietsers.

Waarschijnlijk kun je als fietser vanuit de 1e Middellandstraat in de praktijk prima op dat fietslicht halverwege varen, maar in theorie en zonder voorkennis zeker niet: afgaande op de situatie zoals afgebeeld op de streetviewlink onder puntje 2 kun je namelijk prima een (deel)conflict hebben met een andere verkeersstroom. Auto's die vanaf de overzijde van de kruising linksaf slaan, bijvoorbeeld.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
Suus

Bericht door Suus »

Dat laatste lijkt mij niet, want als het fietslicht groen is terwijl het autolicht rood is, dan kunnen de fietsers die achter het autolicht stonden oversteken, die zouden dan ook last hebben van dat conflicterende verkeer.

Maargoed, de eerste keer dat ik hier kwam een paar jaar geleden wist ik ook niet zo goed hoe ik er mee om moest gaan. Elders in Rotterdam zijn er plekken waar autolicht en fietslicht direct naast elkaar zijn waar de fietsers een paar tellen eerder groen krijgen dan de auto's om zo conflicten met rechtsafslaand autoverkeer te voorkomen. Dit verkeerslicht is ook zo ingesteld, alleen hangt het in de middenberm. Ik en de meeste andere fietsers in Rotterdam interpreteren het daarom als "het is net zo bedoeld als de andere lichten" maar ik kan jullie opmerkingen als buitenstaander ook wel volgen.
Rame à l'approche
nvdw

Bericht door nvdw »

Ik vind het eigenlijk wel een mooie om aan de gemeente voor te leggen.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
trolly

Bericht door trolly »

Absoluut. De wegbeheerder gewoon laten uitleggen wat ze nou eigenlijk bedoelen, dan bedenken ze wellicht zelf dat het nu niet erg helder is.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
nvdw

Bericht door nvdw »

Het feit DAT ze het moeten uitleggen zou al genoeg argwaan moeten wekken 8-)
trolly

Bericht door trolly »

In een ideale wereld zou dat inderdaad zo moeten werken, maar het feit dat de boel er daar al jaren bijligt zoals ie erbij ligt geeft weinig hoop :|
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Suus

Bericht door Suus »

Rotterdam heeft pas sinds kort een fietsbeleid. Ik pluk daar persoonlijk wel de vruchten van, want ik denk dat in minder dan twee jaar tijd 50% van de fietspaden tussen mijn huis en het centraal station flink verbeterd zijn :D
Rame à l'approche
Plaats reactie