Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Meltrain »

Bedankt allen. :)
Op de beelden van de dashcam zie je heel duidelijk dat een seconde na de klap twee fietsers overstaken. Doorrijden was dus ook echt geen optie.
De schade aan onze auto viel overigens heel erg mee. Het was vervelender dat meneer de L. ook in woord en gebaar zijn naam eer aandeed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door umbusko »

Bemined schreef: zo 21 mei 2023, 16:14
umbusko schreef: zo 21 mei 2023, 14:06Precies, verkeerslichten gaan voor verkeerstekens en verkeerstekens gaan voor verkeersregels.
Maar alleen in gelijke situaties. In de wet is er een verschil tussen voorrang verlenen en verkeer voor laten gaan. Voorrang is alleen tussen bestuurders onderling, verkeer voor laten gaan is ook tussen bestuurders en voetgangers. Bij haaientanden heeft de weg het over voorrang verlenen, bij afslaan over voor laten gaan:
Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Deze regels regelen dus iets anders, dus het lijkt me dat ze elkaar niet in de weg zitten en die hele prioritering van lichten boven tekens boven regels niet van toepassing is.

En verder inderdaad het verhaal over dezelfde weg en kruisende weg. Hier is helaas geen duidelijkheid over in de wet, maar uit jurisprudentie blijkt dat een fietspad minstens 10 meter van de weg af moet liggen om als losse weg gezien te worden. Omdat de trambaan er tussen zit en tot dezelfde weg behoort haal je dat hier niet.
Inderdaad: 1. door prioritering van lichten boven tekens zijn de tekens niet van toepassing; 2. als de tekens wel van toepassing waren geweest, had meneer de L. nog steeds geen gelijk gehad. Jij zegt: uitspraak 2 geldt, dus 1 is niet relevant; ik zei: uitspraak 1 geldt, dus 2 doet er helemaal niet toe. :mrgreen: Maar het komt op hetzelfde neer. _O_
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Bemined »

Mijn punt was dat de opmerking "verkeerstekens gaan voor verkeersregels" iets te versimpeld is, en hier zat waarschijnlijk ook de gedachtefout van meneer de L. Overigens laat de wet ook veel ruimte voor interpretatie open, zo staat nergens welke verkeerstekens er nu precies onverenigbaar zijn met welke verkeersregels. Al zou er in dit soort situaties weinig twijfel over moeten zijn.
PHS

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

België is een reeds lang gescheiden stel dat om economische redenen gedwongen samen moet blijven wonen. Of heb ik dat wel eens eerder gezegd?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door April064 »

Jammer dat ze er weer van af willen. Ik weet dat ze een wet erover hebben, maar alle borden in een taal maakt alles wel een stuk duidelijker.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Alleen een land als België kan farces van dit kaliber creëren... :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Cas »

Ach, ik woon er nu een tijdje, en kijk er nauwelijks meer van op :')
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Daniel »

Alles in de taal van de bestemming is wel zo duidelijk ja. Ik herinner me nog wel een vakantie waarin we afslag "Gand" voorbij reden om er na keren achter te komen dat het afslag "Gent" was, precies degene die we moesten hebben.

En dat juist in een tijd waarin we in Europa steeds meer over gaan het vermelden van plaatsen in de taal van waar die plaats ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door umbusko »

Tweetalig, vooruit. Maar dat vasthouden aan één specifieke taal afhankelijk van waar je bent is compleet schizofreen.

Dat je uit Luik vertrekt, in het Frans door de conducteur welkom wordt geheten, en dat je een half uurtje later bij aankomst in Leuven (met precies dezelfde passagiers) door diezelfde conducteur uitsluitend in het Nederlands wordt toegesproken. :')

En dat je tussendoor naar een scherm hebt zitten kijken dat 80x van taal wisselt omdat de spoorlijn zo'n beetje op de taalgrens loopt. En eenmaal in Brussel kan het dan opeens wel allemaal in twee talen. :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Daniel »

Tja, of dat je trein uit Luik naar Hasselt in Glons stopt en van Hasselt naar Luik in Glaaien😉. Ja, da's dus hetzelfde station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Mooiste zijn toch wel de namen die in de ene taal niet direct herleidbaar zijn naar wat het in de andere taal is, zoals Borgworm of Tirlemont. En bij Eigenbrakel en 's Gravenbrakel google ik ook altijd maar even.

Los van dat het onpraktisch is en tot verwarring kan leiden kost de uitvoering van die taalwetten ook een lieve duit. Maar zoals gezegd is men om economische en praktische redenen (Brussel) tot elkaar veroordeeld.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Voor de meeste Vlamingen is het inmiddels vanzelfsprekend dat zij bij plaatsen als Eigenbrakel/Braine-l'Alleud en 's-Gravenbrakel/Braine-le-Comte alle twee talen leren. Andersom hebben veel Walen dan weer nauwelijks benul van de Nederlandse taal en zullen zij eerder verwijzen naar Anvers voor Antwerpen, en wat verder gezocht Tirlemont voor Tienen dus. Ik ben er zelf wat meer arbitrair in dat ik zo veel mogelijk de lokale naam gebruik. 's-Gravenbrakel zal ik dus negen van de tien keer als Braine-le-Comte schrijven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Cas »

Tja, dit is het land waar de grondwet pas in de jaren 60 officieel een Nederlandse versie kreeg. In de praktijk is meermaals gebleken dat tweetaligheid de facto neerkomt op dominantie van het Frans - met die context is de Vlaamse drang om vast te houden aan eentalige gebieden logischer.

Dat neemt zeker niet weg dat ik vooral voor vervoer de lokale naam gebruiken een stuk logischer zou vinden, maar kan ze ook geen ongelijk geven dat consistent blijven in de taalwetgeving ook waardevol is.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

't Is dat, inderdaad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door umbusko »

Maar die taalwetgeving... vooral bij faciliteitengemeenten wordt het leuk, neem bijvoorbeeld Voeren: Nederlandstalig maar met Franse faciliteiten. Voor algemene zaken mag de gemeente tweetalige brieven sturen. Maar bij persoonlijke zaken sturen ze alleen een bericht in het Nederlands. Vervolgens moet de burger een brief terugsturen "en nu in het Frans graag" en dan komt er een brief in het Frans. En dan verloopt de correspondentie ook in het Frans. Maar bij het volgende persoonlijke bericht in een nieuw dossier gaat dat precies hetzelfde, al handelt dezelfde medewerker dat af, al doet hij het een half uur later, want de gemeente mag geen lijst bijhouden van wie welke taal prefereert, ook niet op verzoek van de burger. En dus ook niet als je niets bijhoudt, maar zelf weet met wie je te maken hebt. :X
ArrivaBas schreef: di 23 mei 2023, 20:02 Voor de meeste Vlamingen is het inmiddels vanzelfsprekend dat zij bij plaatsen als Eigenbrakel/Braine-l'Alleud en 's-Gravenbrakel/Braine-le-Comte alle twee talen leren. Andersom hebben veel Walen dan weer nauwelijks benul van de Nederlandse taal en zullen zij eerder verwijzen naar Anvers voor Antwerpen, en wat verder gezocht Tirlemont voor Tienen dus. Ik ben er zelf wat meer arbitrair in dat ik zo veel mogelijk de lokale naam gebruik. 's-Gravenbrakel zal ik dus negen van de tien keer als Braine-le-Comte schrijven.
Ik weet niet hoe vaak je Braine-le-Comte schrijft, maar je moet dat nu nog 16 keer doen zonder ook maar één keer de Nederlandse benaming te gebruiken voordat ik je uitspraak geloof. (A)
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Cas »

Och, de faciliteitengemeenten... het Vlaams perspectief is dat het tijdelijke faciliteiten zijn om mensen de tijd te geven Nederlands te leren nadat de taalgrens werd vastgesteld. Vanuit Franstalig perspectief zijn het eerder verworven rechten. Zeker sinds de controle over de gemeenten is geconmmunautariseerd naar de gewesten, is het beleid om die faciliteiten dus zo minimaal mogelijk te houden, zodat men over zou gaan op het Nederlands. Over de grenzen hieraan zijn talloze rechtzaken gevoerd, waar de huidige praktijk uit is voortgekomen.

Alweer begrijp ik het meer als je kijkt naar de praktijk: Nederlandse faciliteiten zijn nauwelijks relevant, omdat eenieder die naar Wallonië verhuist zich in het Frans kan redden. In de Vlaamse rand zijn er echter gemeenten die praktisch volledig Frans zijn, in navolging van de verfransing van Brussel zelf. In een poging het uitdijen te stoppen, krijg je dit soort maatregelen.

Meer flexibiliteit zou mooi zijn, want ik ben het er absoluut mee eens dat het is doorgeschoten, maar de ervaring is dat de meertaligheid en het wederzijds begrip dat daarvoor nodig is in België ver te zoeken is. Mooi voorbeeld daar vind ik dat in veel van de randgemeenten, ook zonder faciliteiten, de Franstalige partijen meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen: niet samen met hun zusterpartijen, maar als Union Francophone, waarin alles van sociaaldemocraten tot conservatief-liberalen samenwerkt, van PS tot MR. Aan de andere kant krijg je ook situaties als mijn Slowaakse collega, die goed Frans spreekt maar voor vragen over haar belastingaangifte alleen in het Nederlands terecht kan bij de hulplijn van het (federale) ministerie, omdat ze in Vlaanderen woont (en dat bepaalt een deel van je belastingen).

Soms vraag ik me af hoe het zo ver is gekomen dat het zelfs in Canada vaak soepeler gaat. Daar krijgen ze Engelssprekenden zo ver om een tweede taal te leren, wat bijvoorbeeld een eis is om de federale overheid te werken. Ook heeft de metro in Toronto bijvoorbeeld Frans erbij staan, omdat er een kleine minderheid Franstaligen is. Waarschijnlijk juist omdat het land niet zo gelijk verdeeld is: het is Quebec en 9 andere provincies, en Engelstaligen hoeven zich nooit zorgen te maken dat hun taal wordt verdrongen.
請勿靠近車門
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door DDietzen »

Bij mij in de buurt loopt een busbaan parallel aan de autostrook, en toen ik er vandaag langs fietste viel het me op hoe schandelijk veel automobilisten die busbaan aan hun laars lappen. Score van tien minuten posteren uit nieuwsgierigheid: gemiddeld draait de helft van de automobilisten die busbaan in. Wat erop duidt dat vrijwel niemand op de verbodsborden let, want 50% is even veel als een gelijke verdeling over twee rijstroken. Op een gegeven moment stonden er maar liefst 40 auto's, inclusief een joekel van een touringcar, tegelijk op die busbaan. :X

Er is ook geenszins sprake van een onduidelijke verkeerssituatie, want de busbaan staat aangegeven met een groot neon bord met daarop een C1-verkeersbord ('weg gesloten') plus toevoeging "Uitgezonderd lijnbussen", evenals een D2-bord ('verplicht passeren aan linkerzijde') bij de splitsing van autostrook en busbaan. Vooral dat grote neon bord is zo opvallend dat je wel héél kippig moet zijn om het over het hoofd te zien. Hoe verdienen al die lui hun rijbewijs? :')

Als de gemeente hier eens zou gaan handhaven, zijn ze in één klap van al hun financiële zorgen af...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door AppleMoose »

En met dat laatste heb je het punt te pakken: de meesten wéten wel dat het niet mag en de meeste zien ook dat het een busbaan is, maar de pakkans is zo klein, dat het gewoon loont om de regel te overtreden. Voor het gevoel dan. Qua tijd schiet het vaak niet (veel) op om een of meerdere verkeersregels te overtreden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat die situatie ook wel heel mooi aangeeft wat voor kuddedieren mensen eigenlijk zijn. Als een bestuurder ook maar besluit om een verkeersregel te overtreden, volgen er automatisch meer. Dat is vaak heel mooi te zien in de buurt van afritten op de snelweg. Als er file staat pakken er regelmatig mensen de vluchtstrook.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Durashift »

^^ jup, vorige week nog gedaan voor een paar honderd meter. Tja.. als er file staat voor de sluizen bij de Afsluitdijk, Den Oever en ik hoef de dijk niet over maar wil wel graag de A7 af bij Den Oever.. gaan jullie dan netjes in de rij staan.. niet wetende of het een normale brugopening is of dat de boel weer eens in storing is gevallen en dus de wachttijd met een onbekende tijd kan oplopen? Ik dus niet. Inderdaad, één schaap over de dam doet er meer volgen.. achter mij popten ook enkele voertuigen uit de wachtrij.

Een dag later hoorde ik van mijn nicht dat de brug inderdaad in storing was, zij stonden in de rij op de dijk. Was na 18:00 uur opgelost en ik reed iets voor half zes bij de afrit.


~~~~~~~~~

Wat betreft busbaan gebruik door ander verkeer dan lijbussen: dat zie ik toch weinig, tenzij er een calamiteit is.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

In Duitsland heeft men een 190 miljoen Euro dure proef gestopt, waarbij vrachtwagens op drie testroutes via een bovenleiding met energie werden voorzien. Vanaf het begin hadden technologie-experts en economen om verschillende redenen kritiek op dit project, maar het verantwoordelijke ministerie luisterde niet. Nu er een aantal technische problemen bij waren gekomen, is nu de stekker er (eindelijk) uitgetrokken.

https://www.focus.de/auto/news/dafuer-h ... 32050.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Gisterenavond ging ik wandelen in Vlaardingen. Na een beetje rondkijken en een beetje Tweeten leverde dat uiteindelijk het volgende televisieverslag over verkeersborden in het centrum op (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Nu is niet alleen de Gotthard-Basistunnel, maar ook de tunnel van de Gotthardautobahn A2 gestremd (minstens tot vrijdag): https://www.br.de/nachrichten/deutschla ... rt,Tpd2zuh
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

De politici in Brussel hebben blijkbaar te veel tijd over om weer iets nieuws te verzinnen om automobilisten te pesten: https://www.autoblog.nl/nieuws/eu-jonge ... js-3548632
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten