Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Gezien de schaal moet hier toch een bepaald niveau van organisatie achter zitten. Logisch natuurlijk, de financiële belangen zijn groot. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde toeleveranciers van boeren financieel of logistiek bijdragen aan deze acties. De verdere verharding en het gegeven dat de politie hier geen goed antwoord op heeft baren me wel zorgen, we leven in een gepolariseerde samenleving. En opvallend bovendien dat de 'protesten' vooral in Noord- en Oost-Nederland zijn, en minder in de rest van het land. Heeft men daar een minder fanatieke achterban?

Wel een goedkope manier om van je asbesthoudende dakbedekking af te komen, trouwens. :')
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door VIRM »

Suus schreef: vr 29 jul 2022, 10:10 In het begin was het begrijpelijk dat de boeren geen boetes kregen, maar het verschil in omgang met bijvoorbeeld klimaatdemonstranten begint nu wel heel erg in het oog te springen en bovendien zou de politie nu ook wel moeten weten dat boeren met tractoren proberen te intimideren. De politie kan dit niet als excuus blijven gebruiken, dat zeggen inmiddels ook experts.

Bijvoorbeeld vanochtend in dit interview: https://www.volkskrant.nl/a-b71c68f5
Er zit wel een verschil tussen klimaatactivisten en boeren. Bij klimaatactivisten zie je dat er doorgaans kruisingen in grote steden worden geblokkeerd. Boeren en eventuele sympathisanten zijn meer bezig met de snelwegen, waar de snelheden doorgaans veel hoger liggen. Dat lijkt mij veel gevaarlijker: met 120 km/h botsen op een doelbewust gedumpt stuk beton of asbest. Het is dan een kwestie van tijd voordat er echt een heel ernstig ongeluk gebeurt, en dan huilen de veroorzakers weer op typisch Nederlandse wijze krokodillentranen.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door waldo79 »

Daarom opsporen en bestraffen. Op dit soort wandaden staan serieuze gevangenisstraffen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

In het kader van "Het kan altijd dommer" kwam me gisteravond in Geldermalsen een Citroen Berlingo tegemoet die rechtsachter geen band meer op de velg had. De bestuurder reed met een redelijk vaartje gewoon door, op de velg dus, met bijbehorend lawaai en stank. Toen ik later terugkwam stond de auto een stukje verderop in de berm. Misschien toch het inzicht ingedaald dat je zo je hele velg naar de gallemiezen helpt? :')
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Als hij op drie wielen wil rijden met een auto heeft hij overigens wel het goede merk te pakken, maar niet het juiste model. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Er zitten hier mensen die verkeersborden snappen. Kunnen jullie mij de combinatie van dit verbodsbord met het onderbord uitleggen?

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Daniel »

De borden met alleen een verbod voor (brom)fietsen waren op?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

Het officiële verkeersbord gesloten voor langzaam verkeer C09 geeft aan dat het verboden is om deze weg in te rijden voor verkeer dat niet sneller kan of mag dan 25 km per uur.
bron.

Dat betreft dus meer dan alleen de tractor, fietser en brommer die staan afgebeeld - maar ik kan me voorstellen dat de bordenbedenker het niet te doen vond om álle mogelijke voertuigen waarop dit verbod betrekking heeft af te beelden.

Wat hier dus feitelijk staat is: verboden voor alle verkeer dat niet sneller kan/mag dan 25 km/u, behalve tractoren.
🗣
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door tsov »

Volgens het RVV is de officiële omschrijving:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-07-01#Bijlage1 schreef:
Gesloten voor ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen
Met deze combinatie is het dus gesloten voor alle bovenstaande categoriën, behalve tractoren.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Maar heeft de trekker op het uitzonderingsbord dan niet dezelfde betekenis? Dat is toch verwarrend dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door tsov »

Dat is inderdaad verwarrend, maar volgens de regeltjes klopt het :Y
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

En daar gaat het uiteindelijk om, en dan zal het goed zijn.
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Sinds de kentekenplicht voor tractoren, landbouwaanhangers en de MMBS is ook de maximumsnelheid voor deze voertuigen overigens omhoog gegaan naar 40 km/h.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Suus schreef: ma 08 aug 2022, 09:38 Maar heeft de trekker op het uitzonderingsbord dan niet dezelfde betekenis? Dat is toch verwarrend dan?
Ja. Het symbool voor de tractor staat dus voor die 'motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen dan 25 km/uur'. Die zijn nu dus uitgezonderd, maar voor alle overige weggebruikers die er niet in mogen blijft dat verbod dus staan: handkarren, brommobielen (die 45 km-autootjes), rij- en trekdieren, noemt u maar.

Als je het verbodsbord met alleen het brommertje en fietsje neerzet mag de schillenboer met paard en wagen er ineens wel in, en met de totempaal op je foto dus niet. Waarschijnlijk is de alternatieve route/de ventweg te smal voor tractoren en graafmachines en ander gespuis-met-rode-driehoek-achterop.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door VIRM »

Vandaag zat ik als bijrijder in een auto. Bij het afslaan van een rotonde moesten wij even een minuutje wachten, omdat een kolonne van een stuk of vijftien zwanen aan het oversteken was. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Ardan »

Dus na mijn rondje Duitsland weer met de auto van Emmerich naar Deventer. Ik las onderweg in de Stentor dat de A50 van Arnhem naar Apeldoorn alweer open was na twee weken werkzaamheden, vanaf 22 uur in plaats van 5 uur morgenvroeg! Komt dat mooi uit, gewoon lekker rechtstreeks naar huis rijden in plaats van via binnenwegen. Er was zelfs al een tweet van iemand die RWS complimenteerde dat het zo'n mooie weg was geworden.

Kom ik om 23:30 bij knooppunt Waterberg, zijn alle toeleidende stroken afgekruist plus de rechter- en middenstrook van de A12. Je kon de A50 niet op. Dus ik pissig doorrijden en flink omgereden. Als ik dat had geweten was ik al eerder binnendoor gegaan... -0-
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door dennistd »

Heb je net pech gehad denk ik :X

Afbeelding

Aldus https://www.wegstatus.nl/dashboardnl/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Ik quote 'm even hier, omdat het in de originele draad enorm off-topic gaat:
WALUIGI96 schreef: do 25 aug 2022, 20:25 Maar goed, andersom zijn fietsers en voetgangers ook niet heilig, en als automobilist wil je ook geen aanrijding met een voetganger/fietser, buiten het feit dat je in principe aansprakelijk bent als automobilist.
Hopelijk komt er met ons allen een keer het besef dat verkeer serieus is, dat iedereen defensief hoort te rijden/fietsen/lopen en zo voorspelbaar mogelijk moet zijn (wees zichtbaar, houd je aan de regels en communiceer met de beschikbare middelen).
Daarnaast is er voor de overheid een rol om de infrastructuur zo in te richten dat iedereen zich zo veilig mogelijk kan voelen.

Sorry, moest ik even kwijt, wordt een beetje moe van de verwijten in de laatste berichten.
Ik ben mij, zeker omdat ik professioneel chauffeur ben, te allen tijde bewust van de verkeersdynamiek die elk type weg met zich mee kan brengen. Maar zelfs dan komen er regelmatig dingen onverwacht, en gek genoeg zijn het meestal de fietsers en voetgangers die dusdanig weten te stunten, dat ze het mij af en toe heel moeilijk kunnen maken. Dat komt meestal doordat fietsers het verdommen om hun hand uit te steken of door rood rijden, maar ik kom ook regelmatig voetgangers tegen die luttele meters van een oversteekplaats vandaan oversteken om een misschien 20 meter omlopen uit te sparen, maar zich desondanks wel op dat zebrapad wanen.
Met automobilisten ervaar ik meestal weinig echt gevaarlijke acties, hoewel ik gisteren precies voor mijn werk bijna mijn eigen auto kwijt was omdat een Volvo geen voorrang verleende, terwijl ik optrok richting een groen verkeerslicht (dit omdat het stoplicht tien meter achter een uitrit zit en ik een kruisingsvlak niet mag blokkeren).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Wannes »

Fietsers en voetgangers zijn absoluut niet heilig. Als automobilist kan je behoorlijk schrikken van stomme acties van deze verkeersdeelnemers, als automobilist schrik je minder van stomme acties van andere automobilisten.
Echter als voetganger schrik je je (bijna letterlijk) dood van sommige acties van automobilisten, en als automobilisten heb je deze acties vaak niet eens door. Het gaat dan om dingen als rakelings langs fietsers of automobilisten rijden of fietsers uit zijstraten die van rechts komen geen voorrang geven. Dat merk je als automobilist niet eens.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door dennistd »

Aan de andere kant komen er uit zijstraten van rechts ook vaak fietsers die menen voorrang te hebben ondanks de haaientanden. Ja want er ligt toch een fietspad? In werkelijkheid is het meestal een fitessuggestiestrook....
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Durashift »

Ardan schreef: ma 22 aug 2022, 01:07 Dus na mijn rondje Duitsland weer met de auto van Emmerich naar Deventer. (..)

Kom ik om 23:30 bij knooppunt Waterberg, zijn alle toeleidende stroken afgekruist plus de rechter- en middenstrook van de A12. Je kon de A50 niet op. Dus ik pissig doorrijden en flink omgereden. Als ik dat had geweten was ik al eerder binnendoor gegaan... -0-
Dat is wel vreemd ja. Door je kwaadheid niet bedacht om even in de spiegel te kijken of je wel vanaf de andere kant al wel de A50 op mocht?
Had je bij afrit Oosterbeek kunnen keren. ;)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Ardan »

Daar heb ik eigenlijk totaal niet aan gedacht.

Gisteren wilde ik naar mijn werk rijden, en terwijl ik mijn auto instap zie ik rechts een busje aan komen rijden. Ik wacht nog even af tot die voorbij is en rij er dan achteraan linksaf weg. Gaat het busje ineens stilstaan en begint achteruit te rijden om mijn parkeerplaats op te gaan, dus ik spring op mijn claxon waarop hij stil gaat staan en aan de kant gaat om me er langs te laten. Die had dus helemaal niet gezien dat ik achter hem aan was komen rijden :')
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door VIRM »

Wannes schreef: do 25 aug 2022, 21:45 Fietsers en voetgangers zijn absoluut niet heilig. Als automobilist kan je behoorlijk schrikken van stomme acties van deze verkeersdeelnemers, als automobilist schrik je minder van stomme acties van andere automobilisten.
Echter als voetganger schrik je je (bijna letterlijk) dood van sommige acties van automobilisten, en als automobilisten heb je deze acties vaak niet eens door. Het gaat dan om dingen als rakelings langs fietsers of automobilisten rijden of fietsers uit zijstraten die van rechts komen geen voorrang geven. Dat merk je als automobilist niet eens.
In slechtzienden- en blindenland is het gebruikelijke small talk om het te hebben over ervaringen met het overtreden van artikel 49, eerste lid, van het Verkeersreglement. En dat leidt vaak genoeg tot gevaarlijke situaties.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door VIRM »

Iemand op een scootmobiel vond het verstandigom op de provinciale weg bij Helmond te rijden, en heeft daarmee een file veroorzaakt.
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Het valt me op dat je aan de pomp vaak hetzelfde betaald voor diesel en benzine. Bij één pomp was de benzine zelfs goedkoper dan de diesel, maar dat was wellicht een foutje. Van oudsher is diesel toch altijd een stukje goedkoper. Is dit een gevolg van de tijdelijke accijnsverlaging?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten