Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Zolang er binnen het parlement geen meerderheid is voor dit 'groene' initiatief, komen deze regels er echt niet.
Wel is een limiet van 90 km/h voor beginnend bestuurders inderdaad onverstandig, vanwege de snelheidsverschillen met het andere verkeer. Je zit precies tussen de limieten van vrachtwagens (80) en touringcars (100) in. Een Vmax van 100 km/h zou ik nog mee akkoord kunnen gaan. Ook hangt er in het voorstel geen termijn aan wanneer een bestuurder niet meer beginnend is. Is dat na twee maanden, twee jaar, vijf jaar, twintig jaar of vijftig jaar?

Daarnaast vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde is van een speciaal rijbewijs voor SUV's, terwijl de EU géén maatregelen neemt tegen sportwagens en bestelbussen. Dat mijn broertje die net een dag zijn rijbewijs heeft bij wijze van spreken gelijk in een Lamborghini kan blijven stappen, maar met dit voorstel niet meer zou mogen rijden in een Volkswagen Tiguan vind ik niet kloppen.

Vergis je niet, de auto is en blijft ook met deze voorstellen een potentieel moordwapen, maar de politiek raakt wederom kant noch wal met deze betutteling.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2853
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Men mag niet vergeten dat autos in het algemeen en bijzonder SUVs door groene politici al lang als vijand worden gezien en met dit voorstel probeert men nu deze door de achterdeur zo onattractief als mogelijk te maken. De reden "voor meer veiligheid op straat" is dan volgens mij ook maar oppervlakkig. Waar men blijkbaar ook niet over nadenkt: De beperking van de B-rijbewijs zal ook e-autos betreffen, want deze zijn door de accus soms net zo zwaar als een SUV.
Dionysusnu
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Dionysusnu »

SUVs zijn een stuk gevaarlijker voor iedereen behalve de inzittenden, daar kan je de statistieken gewoon voor bekijken. Restricties voor het rijbewijs zijn op zich een rare aanpak, maar beter dan helemaal niks doen.
April064
Berichten: 700
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door April064 »

Ander rijbewijs voor zware SUVs kan goed komen, maar jonge bestuurders maximaal 90? Dat slaat nergens op. Te hard rijden is al illegaal en als je niet te hard rijdt en goed oplet is het gevaar vaak minimaal.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ThatPCDude »

Ook het idee over de 'avondklok' voor beginnende bestuurders vind ik maar vaag. (Volgens Bild hier ook onderdeel van) Wat maakt jonge bestuurders (die over het algemeen beter 's nachts kunnen zien dan volwassenen die twee maal zo oud zijn) nou precies gevaarlijker in het donker dan ervaren bestuurders? Om even een korte anekdote te geven begint iedereen thuis het hier fijner te vinden als ik (9 maanden rijbewijs) in het donker achter het stuur zit dan m'n vader (50) die nachtblind aan het worden is :oops: :oops:

Overigens, de vergelijking met een VW Tiguan als 'zware' SUV is wel interessant, @ArrivaBas, omdat die zelfs nog een paar kg lichter is dan dat de Volvo S60 uit 2004 is :lol:. Ook valt - wat mij betreft - de (oudere) generatie Tiguans nog wel mee. Tegenwoordig worden het wel steeds meer oversized underpowered boten, terwijl de normale sedans tot nicheproduct gemaakt worden...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Dat er paal en perk gesteld mag worden aan de autobesitas helemaal eens. Het zou de EU echter sieren als ze eerst eens het achterdeurtje in de wetgeving sluiten waarmee die achterlijk grote Amerikaanse pick-ups via particuliere import hier op de weg kunnen verschijnen.

Een avondklok voor jonge bestuurders is wellicht wat beter te begrijpen als je op vrijdagavond of zaterdagavond in een tram zit die over de West-Kruiskade in Rotterdam rijdt. Jongemannen in luide auto’s die elkaar proberen te imponeren met motorgeluiden en het geen probleem vinden om dubbel te parkeren voor de coffeeshop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

Als zelfs bijna tweederde van de VroemVroemDemocraten vindt dat we gewoon 100 moeten blijven rijden, is er toch wel iets aan het schuiven:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TffpaA op za 23 sep 2023, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Het idee achter de avondklok voor beginnende bestuurders is waarschijnlijk gestoeld op het aantal ongelukken met jongvolwassenen in de nachtelijke uren. Hoewel het meestal rustiger is op deze wegen, verleidt dit met name jonge mannen met te veel testosteron tot harder rijden dan op het wegvak is toegestaan en de bestuurder aankan. De media verbloemen dat tot de macht over het stuur verliezen, maar eigenlijk kun je bijna ervan uitgaan dat de bestuurder die zijn auto dan om een boom heen gevouwen heeft, veel te hard heeft gereden. En dan zwijg ik nog over rijden onder invloed, dat ook veelvuldig voorkomt bij jonge bestuurders, alsmede wildaanrijdingen die ook vooral 's nachts plaatsvinden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

ICE11 schreef: za 23 sep 2023, 11:17 De politici in Brussel hebben blijkbaar te veel tijd over om weer iets nieuws te verzinnen om automobilisten te pesten: https://www.autoblog.nl/nieuws/eu-jonge ... js-3548632
Wat een rechtszurig anti-EU-flutstukje is dit trouwens, zeg :')
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: za 23 sep 2023, 11:30 Zolang er binnen het parlement geen meerderheid is voor dit 'groene' initiatief, komen deze regels er echt niet.
Wel is een limiet van 90 km/h voor beginnend bestuurders inderdaad onverstandig, vanwege de snelheidsverschillen met het andere verkeer. Je zit precies tussen de limieten van vrachtwagens (80) en touringcars (100) in.
Goed punt, dan maken we er maar 80 km/h van. :pos:
Een beginnersrijbewijs heeft trouwens een termijn van 5 tot 7 jaar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... srijbewijs. Dat lijkt me hiervoor ook logisch.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Handhaving vindt nu vooral op kenteken plaats, en dat zal in de toekomst niet anders zijn. De gemiddelde jongere-in-de-grote-stad heeft die AMG-Mercedes met brulpijp niet op zijn eigen naam staan. Succes met achterhalen of die bestuurder maar maximaal 90 mag, of 80, of wat dan ook. De trend is toch al dat de maximumsnelheden overal omlaag gaan dus ik zie er de meerwaarde niet zo van.

Voor de meeste beginnend bestuurders is het sowieso de auto van papa of mama lenen en als ze wel een eigen auto kunnen betalen, dan zal dat nog niet in de buurt komen van een Lamborghini, en zo wel, dan zal er toch een verzekeraar moeten zijn die ze accepteert. Newsflash: dat gebeurt niet, of tegen een extreme premie.

Voor dat SUV-probleem is een heel kordaat middel: je verschuift de grens tussen personenauto en vrachtauto die nu bij 3.500 kg ligt naar, zeg, 2.500 kg. Wat daarboven ligt mag a) niet harder dan 80 en b) alleen met een C-rijbewijs bestuurd worden. Dan is de populariteit snel over.

Maar ja, dan valt een Tesla Model X er ook onder en dan staan al die mjöbewuste inhuurconsultants op hun achterste benen. Sterker, in een eerder voorstel moest er juist van alles omhoog om te voorkomen dat je met je elektrische auto geen caravan meer kunt trekken met je B-rijbewijs...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door dennistd »

Tijd voor een registratieplicht voor als je in een auto rijdt die niet van jezelf is :Y
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: za 23 sep 2023, 16:06

Een avondklok voor jonge bestuurders is wellicht wat beter te begrijpen als je op vrijdagavond of zaterdagavond in een tram zit die over de West-Kruiskade in Rotterdam rijdt. Jongemannen in luide auto’s die elkaar proberen te imponeren met motorgeluiden en het geen probleem vinden om dubbel te parkeren voor de coffeeshop.
Mwah, dat doen ze overdag ook.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Z2N »

Ik zou zelf gewoon beginnen met een verbod op voertuigen van meer dan 1,75 meter breed, daarmee haal je alles wat breder is dan pak 'm beet een Suzuki Swift weg. Koppel dat aan een flitssysteem, en de handhaving betaalt zichzelf. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door AppleMoose »

Ik zou zelf eens beginnen met te investeren in het uitbreiden van de politiecapaciteit. De pakkans bij overtredingen van de huidige regels is al veel te klein, laat staan bij nieuwe regels. En de EU heeft wel belangrijkere zaken om aan te pakken dan dit soort onzinnige plannetjes te bedenken die niet effectief zijn en ook totaal niet te handhaven zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door dennistd »

Z2N schreef: zo 24 sep 2023, 09:57 Ik zou zelf gewoon beginnen met een verbod op voertuigen van meer dan 1,75 meter breed, daarmee haal je alles wat breder is dan pak 'm beet een Suzuki Swift weg. Koppel dat aan een flitssysteem, en de handhaving betaalt zichzelf. (A)
Mijn C1 is al 1855mm. Of bedoel je de maat zonder spiegels?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12832
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Hainje »

dennistd schreef: zo 24 sep 2023, 00:45 Tijd voor een registratieplicht voor als je in een auto rijdt die niet van jezelf is :Y
Als je daarmee ook schadevrije jaren op kunt bouwen, ben ik voor.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Z2N »

dennistd schreef: zo 24 sep 2023, 14:35
Z2N schreef: zo 24 sep 2023, 09:57 Ik zou zelf gewoon beginnen met een verbod op voertuigen van meer dan 1,75 meter breed, daarmee haal je alles wat breder is dan pak 'm beet een Suzuki Swift weg. Koppel dat aan een flitssysteem, en de handhaving betaalt zichzelf. (A)
Mijn C1 is al 1855mm. Of bedoel je de maat zonder spiegels?
Zonder spiegels ja, dan is de C1 1,62m.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

Gewoon veel smalle meubels kopen en die in zo'n Picnic-karretje naar je nieuwe crib vervoeren. En een hele smalle vrouw nemen zodat je ook hele smalle kinderen krijgt, en alleen stokbroden, spaghetti en komkommers kopen :Y
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Je hebt een auto groter dan een Suzuki Swift nodig om boodschappen te kunnen doen voor een gezin? Ik leer elke dag weer op dit forum, al twijfel ik toch een beetje of deze bewering klopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Dionysusnu »

De Amerikaanse insteek.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

Ik rijd toevallig zelf een Suzuki Swift, en kan vertellen dat daar prima boodschappen mee vervoerd kunnen worden - net nog de Popla Fine mee naar huis gebracht :Y
🗣
PHS

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

Dan ken jij mijn vriendin nog niet. Wat die allemaal in een nóg kleinere Chevrolet Spark wist (ze rijdt inmiddels een wat grotere Zoë) te proppen gaat het voorstellingsvermogen te boven.

Ik denk echt niet dat iedereen die op Boerenachterruft 1 woont een F150 nodig heeft om de wekelijkse boodschappen mee te halen - al deed dat model dat ik net in de parkeergarage van Coronaburg trof wellicht anders denken.
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 96 gasten