Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Verkeersborden zijn inderdaad wat groter, maar staan dan ook een stuk verder weg.
ArrivaBas schreef: ↑di 05 okt 2021, 13:44
De manieren waarop snelheden worden aangegeven laten soms ruimte voor perceptie, maar bij het naderen van de bebouwde kom moet je eigenlijk niet willen dat je met 80 het bord passeert en op de meeste provinciale wegen bestaan er aan de komgrens maatregelen (de welbekende chicanes in het midden van de weg) om de snelheid daarvoor eruit te halen.
Mwah, ligt aan de weg. Ze gooien geen chicanes neer als er bibeko ook nog weinig is.
De klok gelijk zetten met gps-tijd is niet zo moeilijk lijkt me, gewoon even je telefoon ernaast houden terwijl je het instelt.
Chrysa schreef: ↑di 05 okt 2021, 13:29
Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.
Het kan misschien wel, maar of dat verkeersveiligheid ten goede komt betwijfel ik. Je krijgt bij rijlessen tegenwoordig aangeleerd om op tijd je gas los te laten en wat uit te rollen met oogpunt op veiligheid (zodat je niet hard remt bij het bord) en milieuoverwegingen. Overigens deed ik dat zo goed dat ik daardoor relatief te weinig remde, dat is dan blijkbaar ook weer niet goed voor je remsysteem ofzo Reparatiekosten waren gelukkig voor de leasemaatschappij.
JordiBrabant schreef: ↑di 05 okt 2021, 12:15
[Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid.
Dan moet je het bord eerder neerzetten. Met de oogtest op het rijexamen moet je een kenteken lezen op 25 meter afstand, dus dat is blijkbaar de afstand waarop je die borden moet kunnen lezen. Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.
Met het risico dat ik een rode jas achter m'n broek aankrijg wegens spelen op de man (m/v/x): als je niet kan zien dat er op die borden met 50 wat grotere cijfers gebruikt worden dan op een kentekenplaat, lijkt het besturen van een motorvoertuig me sowieso geen goed idee.
Daarnaast is het ook een kwestie van de weg leren lezen. Vaak zie je al wel van een afstand dat de bebouwde kom zich aandient. Met enige rij-ervaring achter de kiezen kun je dan ook wel redelijkerwijs een snelheidsbeperking van 50 km/u verwachten. En ja, dan is het vooral een kwestie van goed vooruit kijken en tijdig het gas loslaten.
Chrysa komt op mij echter over als iemand die maximaal 25 meter voor zich uitkijkt en met 160 per uur over 's lands bochtige provinciale wegen zo hóps de bebouwde kom in stormt, onderwijl nog even tussengas gevend terugschakelend naar zijn drie. "Maar van mijn rij-instructeur hoefde ik niet verder vooruit te kijken!".
Ik heb nergens gezegd dat ik maar 25m vooruit kijk. Ik heb het over wat blijkbaar het minimum is aldus het CBR.
trolly schreef: ↑di 05 okt 2021, 16:54
Met het risico dat ik een rode jas achter m'n broek aankrijg wegens spelen op de man (m/v/x): als je niet kan zien dat er op die borden met 50 wat grotere cijfers gebruikt worden dan op een kentekenplaat, lijkt het besturen van een motorvoertuig me sowieso geen goed idee.
Ik ken meerdere mensen die zonder leesbril geen idee hebben hoe snel ze rijden, en toch rijden die gewoon zo rond.
Zo was mijn opa 2x geflitst op de dag dat hij z'n rijbewijs terug kreeg.
Al een tijdje is er door regen en ongelukken flinke files aanwezig op de snelwegen. Drukste ochtendspits van het jaar is het zelfs geworden, meldt de ANWB en staat er op piekmoment ruim 500 kilometer file. Op de A16 is er een groot ongeluk gebeurd van Breda naar Rotterdam. Op het knooppunt Terbregseplein kwamen 7 auto's in botsing en is er grote drukte op de A15 en A16. Ook de A6 is door een ongeluk afgesloten en ook op de A4 liep het niet helemaal lekker door nog een afsluiting.
Alargule schreef: ↑wo 06 okt 2021, 08:44
Een raar fenomeen: als het regent rond een uur of 8 op een doordeweekse dag, vallen vrijwel alle auto's op de snelweg bijna stil.
Gelukkig reed ik voor 8u en had ik nergens last van
Z2N schreef: ↑wo 06 okt 2021, 09:48
Mijn vaste bussen hebben op vrijwel alle kruisingen tussen mijn thuishalte en mijn bestemmingshaltes busstroken, negenogen en KAR. Wat is file?
Maar niet op alle wegen zijn er busstroken. Voor mijn woning is er een lokale weg, een rijstrook de ene kant op de andere terug ook een rijstrook maar nergens busstroken terwijl er wel een bus rijdt. "Lang Leve de File!!!"
Rotterdam heeft dankzij het uitgebreide railnetwerk ook maar een handjevol bussen die het centrum bedienen. De meeste bussen vertrekken vanaf metrostations aan de rand van de stad de regio in, en daar liggen dan ook de meeste busbanen.
Ik ben nou al vooral benieuwd naar de avondspits want op de woensdagen is het in te avond normaal veel drukker dan 's ochtends. Dus kom maar op met die avondspits. Heb toch geen rijbewijs!
[OT]
Ik heb de verwijderde berichten gemeld. Dit was een uitwisseling tussen ons jonge en zeer actieve forumlid, en ons wat oudere lid dat vooral om zijn kwinkslagen en oneliners bekend staat.
Nu ben ik daar op zich niet vies van, maar hier was de inhoud zó dun én off-topic, dat ook ik hier maar besloot op de meldknop te klikken.
[/OT]
Wat zijn eigenlijk de regels voor bierfietsen, horen die (indien aanwezig) niet thuis op het fietspad? De 'trappers' op zo'n fiets hebben dan misschien wat op, maar de bestuurder hoort volgens het boekje toch nuchter te zijn?
Ik belandde gisteren achter zo'n apparaat op een weg met twee keer één rijbaan waar inhalen onmogelijk was, maar waar wel een vrijliggend fietspad aanwezig is. Toen realiseerde ik me dat ik de precieze regels voor dit soort voertuigen niet ken, maar jullie vast wel.
Dergelijke voertuigen horen sowieso niet op de openbare weg. Bestrijding kan wat mij betreft met alle mogelijke middelen, hoewel de inzet van kernwapens niet de voorkeur verdient. Maar verder...