Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Chrysa »

Verkeersborden zijn inderdaad wat groter, maar staan dan ook een stuk verder weg. :p
ArrivaBas schreef: di 05 okt 2021, 13:44 De manieren waarop snelheden worden aangegeven laten soms ruimte voor perceptie, maar bij het naderen van de bebouwde kom moet je eigenlijk niet willen dat je met 80 het bord passeert en op de meeste provinciale wegen bestaan er aan de komgrens maatregelen (de welbekende chicanes in het midden van de weg) om de snelheid daarvoor eruit te halen.
Mwah, ligt aan de weg. Ze gooien geen chicanes neer als er bibeko ook nog weinig is.

De klok gelijk zetten met gps-tijd is niet zo moeilijk lijkt me, gewoon even je telefoon ernaast houden terwijl je het instelt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door fogeltje »

Chrysa schreef: di 05 okt 2021, 13:29 Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.
Het kan misschien wel, maar of dat verkeersveiligheid ten goede komt betwijfel ik. Je krijgt bij rijlessen tegenwoordig aangeleerd om op tijd je gas los te laten en wat uit te rollen met oogpunt op veiligheid (zodat je niet hard remt bij het bord) en milieuoverwegingen. Overigens deed ik dat zo goed dat ik daardoor relatief te weinig remde, dat is dan blijkbaar ook weer niet goed voor je remsysteem ofzo :') Reparatiekosten waren gelukkig voor de leasemaatschappij.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Chrysa schreef: di 05 okt 2021, 13:29
JordiBrabant schreef: di 05 okt 2021, 12:15 [Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid.
Dan moet je het bord eerder neerzetten. Met de oogtest op het rijexamen moet je een kenteken lezen op 25 meter afstand, dus dat is blijkbaar de afstand waarop je die borden moet kunnen lezen. Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.
Met het risico dat ik een rode jas achter m'n broek aankrijg wegens spelen op de man (m/v/x): als je niet kan zien dat er op die borden met 50 wat grotere cijfers gebruikt worden dan op een kentekenplaat, lijkt het besturen van een motorvoertuig me sowieso geen goed idee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Alargule »

Daarnaast is het ook een kwestie van de weg leren lezen. Vaak zie je al wel van een afstand dat de bebouwde kom zich aandient. Met enige rij-ervaring achter de kiezen kun je dan ook wel redelijkerwijs een snelheidsbeperking van 50 km/u verwachten. En ja, dan is het vooral een kwestie van goed vooruit kijken en tijdig het gas loslaten.

Chrysa komt op mij echter over als iemand die maximaal 25 meter voor zich uitkijkt en met 160 per uur over 's lands bochtige provinciale wegen zo hóps de bebouwde kom in stormt, onderwijl nog even tussengas gevend terugschakelend naar zijn drie. "Maar van mijn rij-instructeur hoefde ik niet verder vooruit te kijken!".
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Chrysa »

Ik heb nergens gezegd dat ik maar 25m vooruit kijk. Ik heb het over wat blijkbaar het minimum is aldus het CBR.
trolly schreef: di 05 okt 2021, 16:54
Met het risico dat ik een rode jas achter m'n broek aankrijg wegens spelen op de man (m/v/x): als je niet kan zien dat er op die borden met 50 wat grotere cijfers gebruikt worden dan op een kentekenplaat, lijkt het besturen van een motorvoertuig me sowieso geen goed idee.
Ik ken meerdere mensen die zonder leesbril geen idee hebben hoe snel ze rijden, en toch rijden die gewoon zo rond. :')

Zo was mijn opa 2x geflitst op de dag dat hij z'n rijbewijs terug kreeg. _O-
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Die richtlijn is er vast ook om de Rosco P. Coltranes in het flitskorps een beetje te temperen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Alargule

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Alargule »

Een raar fenomeen: als het regent rond een uur of 8 op een doordeweekse dag, vallen vrijwel alle auto's op de snelweg bijna stil.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Kalil Nieuw »

Al een tijdje is er door regen en ongelukken flinke files aanwezig op de snelwegen. Drukste ochtendspits van het jaar is het zelfs geworden, meldt de ANWB en staat er op piekmoment ruim 500 kilometer file. Op de A16 is er een groot ongeluk gebeurd van Breda naar Rotterdam. Op het knooppunt Terbregseplein kwamen 7 auto's in botsing en is er grote drukte op de A15 en A16. Ook de A6 is door een ongeluk afgesloten en ook op de A4 liep het niet helemaal lekker door nog een afsluiting. -0-
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door jelmerrr »

Alargule schreef: wo 06 okt 2021, 08:44 Een raar fenomeen: als het regent rond een uur of 8 op een doordeweekse dag, vallen vrijwel alle auto's op de snelweg bijna stil.
Gelukkig reed ik voor 8u en had ik nergens last van *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Ardan »

Ik lig nog in bed en heb ook nergens last van *O*
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Z2N »

Mijn vaste bussen hebben op vrijwel alle kruisingen tussen mijn thuishalte en mijn bestemmingshaltes busstroken, negenogen en KAR. Wat is file? *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik ben 13 en heb geen rijbewijs, heb dus ook nergens last van *O*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Kalil Nieuw »

Z2N schreef: wo 06 okt 2021, 09:48 Mijn vaste bussen hebben op vrijwel alle kruisingen tussen mijn thuishalte en mijn bestemmingshaltes busstroken, negenogen en KAR. Wat is file? *O*
Maar niet op alle wegen zijn er busstroken. Voor mijn woning is er een lokale weg, een rijstrook de ene kant op de andere terug ook een rijstrook maar nergens busstroken terwijl er wel een bus rijdt. "Lang Leve de File!!!" *O*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Z2N »

Moet je ook niet in Rotterdam gaan wonen, die stad is gebouwd voor autoverkeer en niet voor snelle mobiliteit. :X

En op de 9 kilometer tussen mijn vaste halte en Utrecht Centraal liggen er op 7 (richting Utrecht) / 8 (richting Zeist) kilometer busstroken/banen. ;)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Stefan »

Kom naar een gemiddelde Duitse stad in het Ruhrgebiet en Rotterdam is een droom qua verkeer. _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Meltrain »

Busstroken en -banen zijn er inderdaad nauwelijks in Rotterdam, maar er zijn wel (grotendeels vrijliggende) trambanen en metrolijnen. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Bemined »

Rotterdam heeft dankzij het uitgebreide railnetwerk ook maar een handjevol bussen die het centrum bedienen. De meeste bussen vertrekken vanaf metrostations aan de rand van de stad de regio in, en daar liggen dan ook de meeste busbanen.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik ben nou al vooral benieuwd naar de avondspits want op de woensdagen is het in te avond normaal veel drukker dan 's ochtends. Dus kom maar op met die avondspits. Heb toch geen rijbewijs! :6 :D
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Z2N »

Persoonlijk heb ik wel wat beters te doen vanavond, maar veel plezier ermee. :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Er zijn een aantal berichten verwijderd wegens offtopic. Graag weer ontopic verder.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door waldo79 »

Zonder verwijten te maken, maar het Ontmoetingspunt is van zichzelf al een spin-off waarin berichten niet zo gauw off-topic zijn.
Alargule

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Alargule »

[OT]
Ik heb de verwijderde berichten gemeld. Dit was een uitwisseling tussen ons jonge en zeer actieve forumlid, en ons wat oudere lid dat vooral om zijn kwinkslagen en oneliners bekend staat.

Nu ben ik daar op zich niet vies van, maar hier was de inhoud zó dun én off-topic, dat ook ik hier maar besloot op de meldknop te klikken.
[/OT]
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door waldo79 »

Thx.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Wat zijn eigenlijk de regels voor bierfietsen, horen die (indien aanwezig) niet thuis op het fietspad? De 'trappers' op zo'n fiets hebben dan misschien wat op, maar de bestuurder hoort volgens het boekje toch nuchter te zijn?

Ik belandde gisteren achter zo'n apparaat op een weg met twee keer één rijbaan waar inhalen onmogelijk was, maar waar wel een vrijliggend fietspad aanwezig is. Toen realiseerde ik me dat ik de precieze regels voor dit soort voertuigen niet ken, maar jullie vast wel. (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Dergelijke voertuigen horen sowieso niet op de openbare weg. Bestrijding kan wat mij betreft met alle mogelijke middelen, hoewel de inzet van kernwapens niet de voorkeur verdient. Maar verder...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten