Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Hainje »

Ardan schreef: do 21 okt 2021, 22:21 Ik tank altijd E10 want heb eens gehoord dat dat beter voor de motor is. Geen idee verder maar mijn blikkie lust het prima :Y :pos:
Dacht juist dat het net andersom was. In E10 zit meer ethanol, wat vooral bij beperkt gebruik van het voertuig aan gaat koeken. Althans, zo heb ik het onthouden.
🍉
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door cassie127 »

Euro 98 is het beste voor de motoren van de meeste auto's (of die Shell V Power Racing 102). Daarna de normale Euro 95 (E5) en het slechtste en tevens de goedkoopste is uiteindelijk E10, waar ook niet iedere benzine auto geschikt voor is.

Vaak kun je tussen volle tank Euro 98 en een volle tank E10 verschil merken in het vermogen van de auto. Tenminste ik merk dat mijn auto een stuk soepeler rijdt en sneller optrekt met Euro 98 in de tank.

Na een korte zoektocht op Google:
Waar BP en de hoogleraar het over eens zijn is de invloed van ethanol op sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en aluminium. Daardoor kunnen lekkages optreden aan het brandstofsysteem. Met name bij oldtimers en auto's met meer vermogen kan E10 een probleem zijn. Wanneer je E10 tankt sta je vaker aan de pomp.
Daarnaast is E10 tot ongeveer 8% minder zuinig ten opzichte van E5.
Als je 6 Liter op 100 kilometer met E10 verbruikt staat dat in kosten ongeveer gelijk aan 5,75 Liter per 100 kilometer op E5.
Is je verbruik 8l/100 km op E10 dan is het 7,5l/100km op E5. Maar elke auto is anders en je eigen rijstijl is hiervan ook nog afhankelijk.

Het beste is om eens een paar keer een volle tank Euro 98 te tanken die leeg rijden en dan een paar keer E5 en dan nog een paar keer E10 en hierbij elke keer te noteren hoeveel je getankt hebt voor welke prijs (en de prijs van de andere soorten) en de kilometerstand noteren bij een volle tank en bij een lege tank

Dan kun je bijvoorbeeld na 2 a 3 leeg gereden volle tanken van elke soort brandstof goed zien hoeveel kilometer je er op hebt gereden, het vermogen ervaren en ook uitrekenen welke brandstof de meest gunstige prijs/kwaliteitverhouding voor je auto/rijstijl heeft.

Ik heb dat nu gedaan met Euro 98 en ga de komende paar keer even Euro 95 (E5) tanken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Daantje »

Ik houd sowieso altijd bij waar ik tank, wat ik tank, voor welke prijs en de kilometerstand. Zo ben ik erachter gekomen dat mijn auto veel zuiniger rijdt als ik bij de Shell of Esso tank dan bij Total of BP.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Bemined »

Ik speelde als kind al met E10.
Alargule

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Alargule »

Ja, je was toen al een rare.

Ik zeg met die stijgende prijzen nog maar eens: blij met mijn tankpas.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Bemined »

Je bent gewoon jaloers dat je zelf niet van dat vette speelgoed had vroeger :6

https://www.catawiki.com/en/l/17349015- ... car-course
Alargule

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Alargule »

Ik had Lego (A)
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door dennistd »

cassie127 schreef: vr 22 okt 2021, 04:32
Met name bij oldtimers en auto's met meer vermogen kan E10 een probleem zijn.
Gelukkig is mijn C1 geen oldtimer en veel vermogen heeft ie ook niet :lol:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Ik tank meestal diesel, en zo nu en dan pis.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Kalil Nieuw »

Alweer is de filerecord bruut gestegen. De VID melde 521 kilometer file de afgelopen vrijdagavondspits, tegenover 443 km vorige week vrijdagavond. En daarvoor, op vrijdagavond 8 oktober was er ook een record die verbroken is met die van vrijdag 1 oktober. Dus de vierde vrijdag op rij met drukste avondspitsen, mede door vakantieverkeer. De ANWB melde om 16:40 uur 771 km file. Ook drukste avondspits dit jaar. De lange files werden vandaag vooral veroorzaakt door recreatie- en vakantieverkeer, maar door ongelukken waardoor er vertraging ontstond op de A1 en A28 en door grote drukte in Nijmegen, Arnhem en de Stadsregio Rotterdam. De VID heeft gezegd dat de drukste avondspitsen dit jaar op vrijdagen viel, waarvan 4 keer achter elkaar deze maand en eerder op 17 september, daarvoor op 9, 16 en 23 juli was het erg druk en iets daarvoor op 25 juni.

Nu zijn de meeste files opgelost. Er staat nog een lange file op de A16.

Het wordt ook weer een druk weekend. Op maandag wordt het weer rustiger met een lichte ochtendspits en maandagavond wordt er een drukke spits verwacht, zeker met ongelukken en is er kans op vertraging in de grote steden, zoals in Rotterdam en Den Haag.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Tijdens een lange wandeling vandaag kwam ik zomaar een kasseistrook tegen. Natuurlijk zijn er dorpen en steden waar sommige straten of pleinen voorzien zijn van kinderkopjes, maar zo'n strook in het buitengebied die is ontsnapt aan de asfalteermachine vind ik toch wat anders. Ook best lang, zeker iets van anderhalve kilometer. Zijn er in jullie omgeving nog kasseien te vinden zover jullie weten?

Afbeelding
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik woon in een gebied met veel woonwijken, en het is 10 minuten rijden en je komt al de stad in. Dus hier niet zo bijzonder. En ook geen kaaseieren dus. :N
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Bemined »

Wel boter? Overigens is er rond grote steden vaak ook genoeg te zien, als je maar de juiste kant op loopt. Ik kwam op mijn wandeling nog meerdere runderen tegen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

In de Hogerwaardpolder kwam ik tijdens mijn SpoorLangsWandeling van Bergen op Zoom naar Rilland-Bath afgelopen september ook een kasseienstrook tegen. Ik heb al heel wat gelopen dit jaar maar kan het mij elders in het land niet herinneren het in het buitengebied tegengekomen te zijn.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Kasseistroken lijken binnen Nederland een Brabants dingetje te zijn, net als die uiterst verschrikkelijke wegen die met betonplaten bestraat zijn. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Combinatie van ondergrond en beschikbaarheid van harde natuursteen. Boven de rivieren liggen klinkers als bestratingsmateriaal kennelijk meer voor de hand, waarbij ik me kan voorstellen dat een visgraatverband het op een zachte bodem langer uithoudt dan vierkante blokken in halfsteensverband.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Philip »

In de gemeente Putten zijn veel wegen in het buitengebied klinkerwegen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Hm, dan hebben we het over dezelfde strook, ik kwam ook door de Hogerwaardpolder. De wandeling was overigens een stuk van het Grenslandpad van Krabbendijke naar Bergen op Zoom.

In Zeeuws-Vlaanderen ben ik ook een keer een strook tegengekomen:
https://maps.app.goo.gl/tkmpnkF1BJRVAWXj8
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Chrysa »

Rond Zevenbergschen hoek en Langeweg liggen er nog een aantal.

https://maps.app.goo.gl/ugB7tB5Ehdw4QfmJ6
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Die strook had ik moeten kennen, daar zit namelijk een spoorwegovergang in die ik ontelbare keren met een 80 km/uur rijdende trein ben gepasseerd.
Philip schreef: za 23 okt 2021, 20:41 In de gemeente Putten zijn veel wegen in het buitengebied klinkerwegen.
In de gemeente Halderberge zijn in het buitengebied ook veel wegen bestraat in plaats van geasfalteerd.

De naastgelegen gemeente Rucphen heeft dan weer op praktisch elke plek waar je de gemeente binnengaat een bord staan dat je in de gemeente Rucphen bent. Dat is ook relatief zeldzaam, ik heb het volgens mij alleen bij de gemeente Leudal ook gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Daniel »

Gemeente Leusden heeft die bordjes ook, wel alleen op plekken waar je niet direct de bebouwde kom in rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Raar onderbord voor een voorrangsweg :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: za 23 okt 2021, 21:36
De naastgelegen gemeente Rucphen heeft dan weer op praktisch elke plek waar je de gemeente binnengaat een bord staan dat je in de gemeente Rucphen bent. Dat is ook relatief zeldzaam, ik heb het volgens mij alleen bij de gemeente Leudal ook gezien.
De gemeente Oudewater en Krimpenerwaard hebben deze borden (ze zijn wel iets groter).

Zo'n bord had de deelgemeente Prins Alexander voor de wegen die niet in de bebouwde kom lagen. Maar deze zijn op last van provincie Zuid-Holland weer weg gehaald omdat er bij de provincie geen vergunning was aangevraagd voor het plaatsen ervan.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Meltrain schreef: do 21 okt 2021, 23:08 Welke redenen zijn dat dan?
Zijn inmiddels genoemd worden, vooral hogere verbruik en vrees om motorschade. Maar ook dat voor de productie van het bio-ethanol voor E10 voedingswaren zoals granen misbruikt worden.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Kalil Nieuw »

Vertraging en files Apeldoorn:

De werkzaamheden op de A50 van Zwolle naar Apeldoorn leverden zaterdag de hele dag veel vertraging op. https://www.anwb.nl/verkeer/nederland/v ... informatie
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten