Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door reisthijs »

Ook zonder stopstreep hoor je nog steeds voor een rood licht te stoppen.
In dit geval is er een stukje fietspad opnieuw geasfalteerd en is men daarbij blijkbaar de strepen vergeten.

Dat stoplicht in de middenberm is inderdaad apart, maar dat lijkt me er vooral te staan voor fietsers die hier van links komen en links afslaan?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Dat denk ik ook. Als je met de fiets vanaf de Henegouwerlaan komt en je wilt linksaf de 1e Middellandstraat in, steek je immers niet schuin de kruising over zoals het autoverkeer doet, maar blijf je eerst het fietspad volgen en sla je pas na de trambaan linksaf. Waarschijnlijk krijg je voor die tweede etappe niet direct groen.

De vragen van Suus laten zich heel kort beantwoorden:

1. Bij het eerste licht
2. Nee, want het 'autolicht' geldt voor alle bestuurders op die rijbaan, en dat zijn dus ook de fietsers.

Waarschijnlijk kun je als fietser vanuit de 1e Middellandstraat in de praktijk prima op dat fietslicht halverwege varen, maar in theorie en zonder voorkennis zeker niet: afgaande op de situatie zoals afgebeeld op de streetviewlink onder puntje 2 kun je namelijk prima een (deel)conflict hebben met een andere verkeersstroom. Auto's die vanaf de overzijde van de kruising linksaf slaan, bijvoorbeeld.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Dat laatste lijkt mij niet, want als het fietslicht groen is terwijl het autolicht rood is, dan kunnen de fietsers die achter het autolicht stonden oversteken, die zouden dan ook last hebben van dat conflicterende verkeer.

Maargoed, de eerste keer dat ik hier kwam een paar jaar geleden wist ik ook niet zo goed hoe ik er mee om moest gaan. Elders in Rotterdam zijn er plekken waar autolicht en fietslicht direct naast elkaar zijn waar de fietsers een paar tellen eerder groen krijgen dan de auto's om zo conflicten met rechtsafslaand autoverkeer te voorkomen. Dit verkeerslicht is ook zo ingesteld, alleen hangt het in de middenberm. Ik en de meeste andere fietsers in Rotterdam interpreteren het daarom als "het is net zo bedoeld als de andere lichten" maar ik kan jullie opmerkingen als buitenstaander ook wel volgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Ik vind het eigenlijk wel een mooie om aan de gemeente voor te leggen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Absoluut. De wegbeheerder gewoon laten uitleggen wat ze nou eigenlijk bedoelen, dan bedenken ze wellicht zelf dat het nu niet erg helder is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Het feit DAT ze het moeten uitleggen zou al genoeg argwaan moeten wekken 8-)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

In een ideale wereld zou dat inderdaad zo moeten werken, maar het feit dat de boel er daar al jaren bijligt zoals ie erbij ligt geeft weinig hoop :|
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Rotterdam heeft pas sinds kort een fietsbeleid. Ik pluk daar persoonlijk wel de vruchten van, want ik denk dat in minder dan twee jaar tijd 50% van de fietspaden tussen mijn huis en het centraal station flink verbeterd zijn :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Meltrain »

Ook in Duitsland heeft men korte fietspaden _O_ :
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door dennistd »

Die is heel lang hoor... Vergeleken met deze :lol:
https://www.tubantia.nl/haaksbergen/biz ... ~a069a059/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Anne »

Vanavond kwam ik iets na half elf op de A15 tussen Leerdam en Arkel achter een buitenprofiel transport te zitten met 80 km/h. Had al van een afstand een heel stel zwaailampen gezien. Dichterbij zag ik een flinke rij auto's er achter rijden.
Bij knooppunt Gorinchem gekeken of het transport er af ging, maar dat reed verder richting Rotterdam. Daarom de parallelbaan gepakt en zo het transport gepasseerd. Was verbaasd dat alleen de voor mij rijdende vrachtauto en een paar personen auto's hetzelfde deden. De rest bleef braaf achter het transport aansukkelen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door dennistd »

Mja, vorige week ook nog achter een trekker gezeten met de bus, op een 80km/h-weg. Zaten twee auto's voor mij nog, maar die gingen er niet voorbij ondanks dat het een rechte weg zonder inhaalverbod was en er geen tegenliggers aan kwamen. Ben toen maar beide auto's en de trekker voorbij gegaan.... :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Ik ga dit topic wat nieuw leven inblazen. Tijdens mijn wandeling in de Rijnmond kom ik af en toe verkeersborden tegen waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Hoog tijd om er eens een paar met jullie te delen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Het tweede bord suggereert dat er steile hellingen zijn in de Rijnmond? Zo dik zitten jullie daar niet in de bergen toch?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Meltrain »

We hebben wel dijken en die zijn soms ook best steil.
Dat onderste bord had ik wel eens gezien, net zoals het verzoek om niet achteruit in te parkeren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Tom024 schreef:Het tweede bord suggereert dat er steile hellingen zijn in de Rijnmond? Zo dik zitten jullie daar niet in de bergen toch?
De zeewering midden in het centrum van Maassluis is nogal steil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Daantje »

Tom024 schreef: di 02 mar 2021, 10:35 Het tweede bord suggereert dat er steile hellingen zijn in de Rijnmond? Zo dik zitten jullie daar niet in de bergen toch?
Als je de Erasmusbrug af komt zou daar best zo'n bord kunnen staan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Tom024 schreef: di 02 mar 2021, 10:35 Het tweede bord suggereert dat er steile hellingen zijn in de Rijnmond? Zo dik zitten jullie daar niet in de bergen toch?
Dat maakt dus net dat een venijnige hellinkje best een verrassing kan zijn,
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

In Düsseldorf zijn de zo genoemde "Umweltspuren" nu geschiedenis. Men wilde de luchtkwaliteit verbeteren en had daarom op meerdere viersporige hoofdwegen twee sporen exclusief voor elektrische voertuigen, bussen en fietsen gereserveerd met dagelijks het pure chaos in de spits als gevolg. Nu wil men het met een slimme besturing van de verkeerslichten proberen....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Rotterdam heeft er nog één. Die is vooral ingesteld om navigatiesystemen om de Maastunnel heen te sturen via de Van Brienenoordbrug of Beneluxtunnel.

En verkeerslichten buiten Nederland zijn vrijwel altijd slecht afgesteld. Verkeerslichten in Nederland zijn echt top notch. Behalve die in Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Tot nu toe had ik de indruk dat de meeste verkeerslichten in NL niet volgens een vaste volgorde ingesteld zijn (zoals het in D meestal het geval is) maar afhankelijk van de toestroom aan voertuigen!? En zo`n topper zijn jullie verkeerslichten dan ook weer niet want als stomme buitenlander die van thuis gewend is dat na rood eerst geel komt en dan pas groen is men altijd geschrokken als in NL na rood direct groen volgt! :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Verkeerslichten in Nederland hebben vaak wel een bepaalde cyclus die ze afwerken, maar de tijd dat een richting groen krijgt is afhankelijk van de hoeveelheid voertuigen. Zijn er geen voertuigen, dan kan je die richting ook overslaan met groen licht geven. En dankzij VETAG/KAR kan OV prioriteit krijgen en voordringen in de cyclus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door PatrickM »

ICE11 schreef: di 02 mar 2021, 19:31 Tot nu toe had ik de indruk dat de meeste verkeerslichten in NL niet volgens een vaste volgorde ingesteld zijn (zoals het in D meestal het geval is) maar afhankelijk van de toestroom aan voertuigen!? En zo`n topper zijn jullie verkeerslichten dan ook weer niet want als stomme buitenlander die van thuis gewend is dat na rood eerst geel komt en dan pas groen is men altijd geschrokken als in NL na rood direct groen volgt! :Y
Dat laatste heeft volgens mij vooral te maken met de ontruimingstijden van de kruising: in NL zijn er op VRI's nauwelijks 'deelconflicten' (kruisende richtingen die tegelijkertijd groen krijgen) te vinden en bij het ontwerpen van de VRI-regeling mogen kruisende richtingen elkaar ook niet op de kruising tegenkomen. Als ik het me goed herinner heeft het niet gebruiken van geel voor groen dan ook vooral een juridisch aspect waardoor het in NL niet gebruikt wordt. In plaats daarvan zijn er wel heel sporadisch 'aftellers' te vinden die aftellen tot het groen wordt (in Rotterdam zitten die op een aardig aantal fietsoversteken, maar ook voor auto's zijn ze wel te vinden).
De VRI's zijn in NL vaak overigens net zoals in het buitenland star (dus in een vaste volgorde) opgesteld, maar doordat er alternatieven ingepland kunnen worden (bv. er is geen verkeer op richting 6, dus dan kan richting 2 nog langer groen krijgen want daar rijdt wel een voertuig) sta je minder vaak voor saus te wachten. Dat is dan ook wel duidelijk te merken aan de regeling, want het licht van richting 2 gaat dan even op rood en daarna (als dus geconstateerd is dat er op richting 6 geen verkeer is) krijgt richting 2 weer groen. Best handig dus, want de capaciteit van je VRI-kruising wordt zo optimaal benut.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Stefan »

Nederlandse verkeerslichten... die mis ik wel ja :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

De verkeerslichten bij de Hefbrug in Waddinxveen hebben in de rechtdoorrichting op de N207 en vanaf de N207 naar de hefbrug toe inderdaad aftellers voor auto's. Ze zullen vast nog wel elders voorkomen, maar ze zijn in ieder geval zeldzaam genoeg dat er een bord bij staat om mede te delen dat het pilot is. Die verkeerslichten werken ook niet met lussen maar met camera's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], en-es, Google [Bot] en 43 gasten