Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Zolang er binnen het parlement geen meerderheid is voor dit 'groene' initiatief, komen deze regels er echt niet.
Wel is een limiet van 90 km/h voor beginnend bestuurders inderdaad onverstandig, vanwege de snelheidsverschillen met het andere verkeer. Je zit precies tussen de limieten van vrachtwagens (80) en touringcars (100) in. Een Vmax van 100 km/h zou ik nog mee akkoord kunnen gaan. Ook hangt er in het voorstel geen termijn aan wanneer een bestuurder niet meer beginnend is. Is dat na twee maanden, twee jaar, vijf jaar, twintig jaar of vijftig jaar?
Daarnaast vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde is van een speciaal rijbewijs voor SUV's, terwijl de EU géén maatregelen neemt tegen sportwagens en bestelbussen. Dat mijn broertje die net een dag zijn rijbewijs heeft bij wijze van spreken gelijk in een Lamborghini kan blijven stappen, maar met dit voorstel niet meer zou mogen rijden in een Volkswagen Tiguan vind ik niet kloppen.
Vergis je niet, de auto is en blijft ook met deze voorstellen een potentieel moordwapen, maar de politiek raakt wederom kant noch wal met deze betutteling.
Wel is een limiet van 90 km/h voor beginnend bestuurders inderdaad onverstandig, vanwege de snelheidsverschillen met het andere verkeer. Je zit precies tussen de limieten van vrachtwagens (80) en touringcars (100) in. Een Vmax van 100 km/h zou ik nog mee akkoord kunnen gaan. Ook hangt er in het voorstel geen termijn aan wanneer een bestuurder niet meer beginnend is. Is dat na twee maanden, twee jaar, vijf jaar, twintig jaar of vijftig jaar?
Daarnaast vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde is van een speciaal rijbewijs voor SUV's, terwijl de EU géén maatregelen neemt tegen sportwagens en bestelbussen. Dat mijn broertje die net een dag zijn rijbewijs heeft bij wijze van spreken gelijk in een Lamborghini kan blijven stappen, maar met dit voorstel niet meer zou mogen rijden in een Volkswagen Tiguan vind ik niet kloppen.
Vergis je niet, de auto is en blijft ook met deze voorstellen een potentieel moordwapen, maar de politiek raakt wederom kant noch wal met deze betutteling.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Men mag niet vergeten dat autos in het algemeen en bijzonder SUVs door groene politici al lang als vijand worden gezien en met dit voorstel probeert men nu deze door de achterdeur zo onattractief als mogelijk te maken. De reden "voor meer veiligheid op straat" is dan volgens mij ook maar oppervlakkig. Waar men blijkbaar ook niet over nadenkt: De beperking van de B-rijbewijs zal ook e-autos betreffen, want deze zijn door de accus soms net zo zwaar als een SUV.
-
- Berichten: 569
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
SUVs zijn een stuk gevaarlijker voor iedereen behalve de inzittenden, daar kan je de statistieken gewoon voor bekijken. Restricties voor het rijbewijs zijn op zich een rare aanpak, maar beter dan helemaal niks doen.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ander rijbewijs voor zware SUVs kan goed komen, maar jonge bestuurders maximaal 90? Dat slaat nergens op. Te hard rijden is al illegaal en als je niet te hard rijdt en goed oplet is het gevaar vaak minimaal.
zij/haar/hen/hun
- ThatPCDude
- Berichten: 414
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ook het idee over de 'avondklok' voor beginnende bestuurders vind ik maar vaag. (Volgens Bild hier ook onderdeel van) Wat maakt jonge bestuurders (die over het algemeen beter 's nachts kunnen zien dan volwassenen die twee maal zo oud zijn) nou precies gevaarlijker in het donker dan ervaren bestuurders? Om even een korte anekdote te geven begint iedereen thuis het hier fijner te vinden als ik (9 maanden rijbewijs) in het donker achter het stuur zit dan m'n vader (50) die nachtblind aan het worden is
Overigens, de vergelijking met een VW Tiguan als 'zware' SUV is wel interessant, @ArrivaBas, omdat die zelfs nog een paar kg lichter is dan dat de Volvo S60 uit 2004 is . Ook valt - wat mij betreft - de (oudere) generatie Tiguans nog wel mee. Tegenwoordig worden het wel steeds meer oversized underpowered boten, terwijl de normale sedans tot nicheproduct gemaakt worden...
Overigens, de vergelijking met een VW Tiguan als 'zware' SUV is wel interessant, @ArrivaBas, omdat die zelfs nog een paar kg lichter is dan dat de Volvo S60 uit 2004 is . Ook valt - wat mij betreft - de (oudere) generatie Tiguans nog wel mee. Tegenwoordig worden het wel steeds meer oversized underpowered boten, terwijl de normale sedans tot nicheproduct gemaakt worden...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Dat er paal en perk gesteld mag worden aan de autobesitas helemaal eens. Het zou de EU echter sieren als ze eerst eens het achterdeurtje in de wetgeving sluiten waarmee die achterlijk grote Amerikaanse pick-ups via particuliere import hier op de weg kunnen verschijnen.
Een avondklok voor jonge bestuurders is wellicht wat beter te begrijpen als je op vrijdagavond of zaterdagavond in een tram zit die over de West-Kruiskade in Rotterdam rijdt. Jongemannen in luide auto’s die elkaar proberen te imponeren met motorgeluiden en het geen probleem vinden om dubbel te parkeren voor de coffeeshop.
Een avondklok voor jonge bestuurders is wellicht wat beter te begrijpen als je op vrijdagavond of zaterdagavond in een tram zit die over de West-Kruiskade in Rotterdam rijdt. Jongemannen in luide auto’s die elkaar proberen te imponeren met motorgeluiden en het geen probleem vinden om dubbel te parkeren voor de coffeeshop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Als zelfs bijna tweederde van de VroemVroemDemocraten vindt dat we gewoon 100 moeten blijven rijden, is er toch wel iets aan het schuiven:
Laatst gewijzigd door TffpaA op za 23 sep 2023, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
🗣
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Het idee achter de avondklok voor beginnende bestuurders is waarschijnlijk gestoeld op het aantal ongelukken met jongvolwassenen in de nachtelijke uren. Hoewel het meestal rustiger is op deze wegen, verleidt dit met name jonge mannen met te veel testosteron tot harder rijden dan op het wegvak is toegestaan en de bestuurder aankan. De media verbloemen dat tot de macht over het stuur verliezen, maar eigenlijk kun je bijna ervan uitgaan dat de bestuurder die zijn auto dan om een boom heen gevouwen heeft, veel te hard heeft gereden. En dan zwijg ik nog over rijden onder invloed, dat ook veelvuldig voorkomt bij jonge bestuurders, alsmede wildaanrijdingen die ook vooral 's nachts plaatsvinden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Wat een rechtszurig anti-EU-flutstukje is dit trouwens, zegICE11 schreef: ↑za 23 sep 2023, 11:17 De politici in Brussel hebben blijkbaar te veel tijd over om weer iets nieuws te verzinnen om automobilisten te pesten: https://www.autoblog.nl/nieuws/eu-jonge ... js-3548632
🗣
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Goed punt, dan maken we er maar 80 km/h van.ArrivaBas schreef: ↑za 23 sep 2023, 11:30 Zolang er binnen het parlement geen meerderheid is voor dit 'groene' initiatief, komen deze regels er echt niet.
Wel is een limiet van 90 km/h voor beginnend bestuurders inderdaad onverstandig, vanwege de snelheidsverschillen met het andere verkeer. Je zit precies tussen de limieten van vrachtwagens (80) en touringcars (100) in.
Een beginnersrijbewijs heeft trouwens een termijn van 5 tot 7 jaar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... srijbewijs. Dat lijkt me hiervoor ook logisch.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Handhaving vindt nu vooral op kenteken plaats, en dat zal in de toekomst niet anders zijn. De gemiddelde jongere-in-de-grote-stad heeft die AMG-Mercedes met brulpijp niet op zijn eigen naam staan. Succes met achterhalen of die bestuurder maar maximaal 90 mag, of 80, of wat dan ook. De trend is toch al dat de maximumsnelheden overal omlaag gaan dus ik zie er de meerwaarde niet zo van.
Voor de meeste beginnend bestuurders is het sowieso de auto van papa of mama lenen en als ze wel een eigen auto kunnen betalen, dan zal dat nog niet in de buurt komen van een Lamborghini, en zo wel, dan zal er toch een verzekeraar moeten zijn die ze accepteert. Newsflash: dat gebeurt niet, of tegen een extreme premie.
Voor dat SUV-probleem is een heel kordaat middel: je verschuift de grens tussen personenauto en vrachtauto die nu bij 3.500 kg ligt naar, zeg, 2.500 kg. Wat daarboven ligt mag a) niet harder dan 80 en b) alleen met een C-rijbewijs bestuurd worden. Dan is de populariteit snel over.
Maar ja, dan valt een Tesla Model X er ook onder en dan staan al die mjöbewuste inhuurconsultants op hun achterste benen. Sterker, in een eerder voorstel moest er juist van alles omhoog om te voorkomen dat je met je elektrische auto geen caravan meer kunt trekken met je B-rijbewijs...
Voor de meeste beginnend bestuurders is het sowieso de auto van papa of mama lenen en als ze wel een eigen auto kunnen betalen, dan zal dat nog niet in de buurt komen van een Lamborghini, en zo wel, dan zal er toch een verzekeraar moeten zijn die ze accepteert. Newsflash: dat gebeurt niet, of tegen een extreme premie.
Voor dat SUV-probleem is een heel kordaat middel: je verschuift de grens tussen personenauto en vrachtauto die nu bij 3.500 kg ligt naar, zeg, 2.500 kg. Wat daarboven ligt mag a) niet harder dan 80 en b) alleen met een C-rijbewijs bestuurd worden. Dan is de populariteit snel over.
Maar ja, dan valt een Tesla Model X er ook onder en dan staan al die mjöbewuste inhuurconsultants op hun achterste benen. Sterker, in een eerder voorstel moest er juist van alles omhoog om te voorkomen dat je met je elektrische auto geen caravan meer kunt trekken met je B-rijbewijs...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Tijd voor een registratieplicht voor als je in een auto rijdt die niet van jezelf is
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Mwah, dat doen ze overdag ook.Suus schreef: ↑za 23 sep 2023, 16:06
Een avondklok voor jonge bestuurders is wellicht wat beter te begrijpen als je op vrijdagavond of zaterdagavond in een tram zit die over de West-Kruiskade in Rotterdam rijdt. Jongemannen in luide auto’s die elkaar proberen te imponeren met motorgeluiden en het geen probleem vinden om dubbel te parkeren voor de coffeeshop.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik zou zelf gewoon beginnen met een verbod op voertuigen van meer dan 1,75 meter breed, daarmee haal je alles wat breder is dan pak 'm beet een Suzuki Swift weg. Koppel dat aan een flitssysteem, en de handhaving betaalt zichzelf.
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik zou zelf eens beginnen met te investeren in het uitbreiden van de politiecapaciteit. De pakkans bij overtredingen van de huidige regels is al veel te klein, laat staan bij nieuwe regels. En de EU heeft wel belangrijkere zaken om aan te pakken dan dit soort onzinnige plannetjes te bedenken die niet effectief zijn en ook totaal niet te handhaven zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Mijn C1 is al 1855mm. Of bedoel je de maat zonder spiegels?
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Als je daarmee ook schadevrije jaren op kunt bouwen, ben ik voor.
🍉
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Gewoon veel smalle meubels kopen en die in zo'n Picnic-karretje naar je nieuwe crib vervoeren. En een hele smalle vrouw nemen zodat je ook hele smalle kinderen krijgt, en alleen stokbroden, spaghetti en komkommers kopen
🗣
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Je hebt een auto groter dan een Suzuki Swift nodig om boodschappen te kunnen doen voor een gezin? Ik leer elke dag weer op dit forum, al twijfel ik toch een beetje of deze bewering klopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 569
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
De Amerikaanse insteek.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik rijd toevallig zelf een Suzuki Swift, en kan vertellen dat daar prima boodschappen mee vervoerd kunnen worden - net nog de Popla Fine mee naar huis gebracht
🗣
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Dan ken jij mijn vriendin nog niet. Wat die allemaal in een nóg kleinere Chevrolet Spark wist (ze rijdt inmiddels een wat grotere Zoë) te proppen gaat het voorstellingsvermogen te boven.
Ik denk echt niet dat iedereen die op Boerenachterruft 1 woont een F150 nodig heeft om de wekelijkse boodschappen mee te halen - al deed dat model dat ik net in de parkeergarage van Coronaburg trof wellicht anders denken.
Ik denk echt niet dat iedereen die op Boerenachterruft 1 woont een F150 nodig heeft om de wekelijkse boodschappen mee te halen - al deed dat model dat ik net in de parkeergarage van Coronaburg trof wellicht anders denken.
🗣
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 87 gasten