Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

ICE11 schreef: ma 04 okt 2021, 19:05 Aanstaande vrijdag zal de Bundesrat (de Duitse eerste kamer dus) een voorstel goedkeuren waarmee verkeersboetes flink duurder worden, bij voorbeeld:

- Parkeerverbod negeren van 15 naar 55 Euro
- Boetes voor te snel rijden worden verdubbeld
- Nieuw: Met een auto met verbrandingsmotor op een parkeerplaats voor elektrische autos parkeren kost 55 Euro

en nog veel meer.... *O*
Blijft goedkoop. Parkeerverbod negeren is in Nederland € 100. Onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is € 400 ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Ik realiseer me vanavond dat ik in mijn leven veel te weinig verkeersovertredingen in Duitsland begaan heb :oops:

Spijt...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Ardan »

In de Stadtbahn van Köln hangen bordjes met "Rookverbod - boete 15 euro". Dat is zo'n beetje de prijs van één pakje :')

Wat we in Nederland wel doen en in Duitsland niet is het wegbeeld aanpassen aan de snelheid. Rij je 100 op een lekker brede doorgaande weg, moet je ineens via 70 naar 50 omdat er drie huizen langs de weg staan en daarna weer 100, binnen een halve kilometer. Als je niet naar de borden had gekeken zou je het niet eens in de gaten hebben gehad.
Vanmiddag kwam ik tussen Werth en Isselburg over een stukje waar de limiet 70 eraf ging, dus ik trap naar 100. Voor ik op die snelheid was stond het volgende bord 70 er al weer :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Daantje »

Ik was een maand geleden in Duitsland en ik was vooral verbaasd over de soms onoverzichtelijke kruisingen (geldt dat stoplicht nou wel of niet als je rechts afslaat?), stoplichten die heel snel van oranje op rood gaan en nog wat dingen die ik vergeten ben.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Z2N »

Ardan schreef: ma 04 okt 2021, 21:02 Wat we in Nederland wel doen en in Duitsland niet is het wegbeeld aanpassen aan de snelheid. Rij je 100 op een lekker brede doorgaande weg, moet je ineens via 70 naar 50 omdat er drie huizen langs de weg staan en daarna weer 100, binnen een halve kilometer. Als je niet naar de borden had gekeken zou je het niet eens in de gaten hebben gehad.
Vanmiddag kwam ik tussen Werth en Isselburg over een stukje waar de limiet 70 eraf ging, dus ik trap naar 100. Voor ik op die snelheid was stond het volgende bord 70 er al weer :')
Dat is natuurlijk ook wel te danken aan de manier waarop Nederlandse wegen gebouwd worden: snelheidsbeperkingen worden in Nederland niet zozeer door de bordjes, maar door het ontwerp van de weg kenbaar gemaakt. Stuk veiliger. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Ardan »

Krappe aansluitingen en knooppunten en korte invoegstroken zeker. Al las ik ergens dat ze in Denemarken helemáál geen invoegstroken gebruiken, ben benieuwd wat daar van waar is.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

In Denemarken was de invoegstrook altijd drie blokjes land idd. En knooppunten zijn ook mooi. De middelste rijstrook wordt steeds breder, vervolgens verschijnt er een stippellijn in het midden van die strook en daarna splitst de weg zich.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door AppleMoose »

Ardan schreef: ma 04 okt 2021, 21:12 Krappe aansluitingen en knooppunten en korte invoegstroken zeker. Al las ik ergens dat ze in Denemarken helemáál geen invoegstroken gebruiken, ben benieuwd wat daar van waar is.
Er zijn wel uitzondering, maar in de regel komen de rechterrijstrook en de invoegstrook als een omgekeerde Y bij elkaar. (En zo splitsen veel wegen ook weer, zoals Suus al zei)

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2 met bord

Het is even wennen, maar het werkt verder prima. Over het algemeen heb je wel een vrij lang stuk om op snelheid te komen voor je bij het invoegpunt komt. Ik heb dit toch liever dan de korte strookjes die in Duitsland gebruikelijk zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door fogeltje »

Ik mag hopen dat Duitsland dat boetegeld in onderhoud van de infrastructuur gaat steken. Man man man wat is de toestand van de wegen daar bagger. En dat is exclusief de schade die door het water is aangebracht (de A61 is daardoor van Koblenz naar Venlo deels Vollsperrung).

Also hoop ik dat de Duitsers dezelfde 5 kilometer coulance hanteren in een 100km-zone anders hebben ze mij misschien net gepakt vandaag.
"Een touringcar is geen bus"
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door cassie127 »

Dat zou je dan gemerkt moeten hebben, want in Duitsland flitst praktisch elke flitspaal nog met een lamp (en natuurlijk allemaal van voren)

Hier in Nederland heb je nauwelijks nog de lichtflits als je geflitst wordt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Suus schreef: ma 04 okt 2021, 21:15 In Denemarken was de invoegstrook altijd drie blokjes land idd. En knooppunten zijn ook mooi. De middelste rijstrook wordt steeds breder, vervolgens verschijnt er een stippellijn in het midden van die strook en daarna splitst de weg zich.
In Denemarken gaat invoegend verkeer op de snelweg voor op verkeer op de hoofdrijbaan.

Eens wat betreft Duitsland: daar zijn ze blijkbaar tot het besef gekomen dat 100 niet overal praktisch is, dus krijg je bij elke kruising, uitrit, dassentunnel etc weer zo’n hele riedel borden. En als er dan nog een paar hapsnurkers tussen rijden (datzelfde slag dat in Zeeland ook altijd voor je snufferd zit) dan rijd je het hele stuk 65.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Stefan »

En bij voorkeur staat er 2 meter na een snelheidsverlaging direct een flitspaal. Ook typisch Duits. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Hier in de buurt is een korte stuk tempo 50 op een weg waar anders gewoon 100 is. Daar staan ze dan zelfs met twee mobiele flitspalen, een aan het begin en een kort voor het einde van de 50-zone..... :Y
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door fogeltje »

Stefan schreef: di 05 okt 2021, 07:49 En bij voorkeur staat er 2 meter na een snelheidsverlaging direct een flitspaal. Ook typisch Duits. :')
Bekende van mij heeft ooit in NL een boete aangevochten waar de flitser direct na het bord Begin bebouwde kom kwam. De boete is van tafel geveegd omdat het niet realistisch is dat je dan al meteen op 50kmh zit.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Veel van de Duitse bekeuringen blijven in mijn optiek erg goedkoop om een bezwaarschrift tegen in te dienen, maar helemaal ethisch is flitsen direct achter een snelheidsbeperking nou niet bepaald. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door JordiBrabant »

fogeltje schreef: di 05 okt 2021, 11:39
Stefan schreef: di 05 okt 2021, 07:49 En bij voorkeur staat er 2 meter na een snelheidsverlaging direct een flitspaal. Ook typisch Duits. :')
Bekende van mij heeft ooit in NL een boete aangevochten waar de flitser direct na het bord Begin bebouwde kom kwam. De boete is van tafel geveegd omdat het niet realistisch is dat je dan al meteen op 50kmh zit.
Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid. Dus tenzij je door plaatselijke omstandigheden zoals een bocht oid, niet realistisch kan afremmen tot de nieuwe maximumsnelheid vanaf het punt dat je het bord zou moeten zien, lijkt mij niet dat je zo'n boete kan aanvechten.
Net zo zeer een nieuwe hogere maximumsnelheid pas geldt ná het bord en dus voor dat bord geen gas mag bijgeven.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Bij ons bestaan wat dat betreft verschillende regelingen per deelstaat. In Bayern en Thüringen mag bij voorbeeld pas 200 meter na een bord geflitst worden, in NRW, Saarland en Hamburg bestaat er geen minimale afstand en in de overige staten verschilt het tussen 75 en 150 meter.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Stefan »

ArrivaBas schreef: di 05 okt 2021, 11:43 Veel van de Duitse bekeuringen blijven in mijn optiek erg goedkoop om een bezwaarschrift tegen in te dienen, maar helemaal ethisch is flitsen direct achter een snelheidsbeperking nou niet bepaald. :')
Ik mocht laatst een tientje aftikken voor 5 kilometer te snel waar het 30 was. _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Chrysa »

JordiBrabant schreef: di 05 okt 2021, 12:15 [Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid.
Dan moet je het bord eerder neerzetten. Met de oogtest op het rijexamen moet je een kenteken lezen op 25 meter afstand, dus dat is blijkbaar de afstand waarop je die borden moet kunnen lezen. Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Michael »

JordiBrabant schreef: di 05 okt 2021, 12:15
fogeltje schreef: di 05 okt 2021, 11:39
Stefan schreef: di 05 okt 2021, 07:49 En bij voorkeur staat er 2 meter na een snelheidsverlaging direct een flitspaal. Ook typisch Duits. :')
Bekende van mij heeft ooit in NL een boete aangevochten waar de flitser direct na het bord Begin bebouwde kom kwam. De boete is van tafel geveegd omdat het niet realistisch is dat je dan al meteen op 50kmh zit.
Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid. Dus tenzij je door plaatselijke omstandigheden zoals een bocht oid, niet realistisch kan afremmen tot de nieuwe maximumsnelheid vanaf het punt dat je het bord zou moeten zien, lijkt mij niet dat je zo'n boete kan aanvechten.
Net zo zeer een nieuwe hogere maximumsnelheid pas geldt ná het bord en dus voor dat bord geen gas mag bijgeven.
Daar zijn gewoon normen voor. Vlak achter het bord met de nieuwe maximumsnelheid mag niet. Met wat googlen heb ik deze link gevonden waar je de afstanden kan zien: https://www.advocaat-verkeersstrafrecht ... idslimiet/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Chrysa schreef: di 05 okt 2021, 13:29
JordiBrabant schreef: di 05 okt 2021, 12:15 [Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid.
Dan moet je het bord eerder neerzetten. Met de oogtest op het rijexamen moet je een kenteken lezen op 25 meter afstand, dus dat is blijkbaar de afstand waarop je die borden moet kunnen lezen. Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.
De manieren waarop snelheden worden aangegeven laten soms ruimte voor perceptie, maar bij het naderen van de bebouwde kom moet je eigenlijk niet willen dat je met 80 het bord passeert en op de meeste provinciale wegen bestaan er aan de komgrens maatregelen (de welbekende chicanes in het midden van de weg) om de snelheid daarvoor eruit te halen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door JordiBrabant »

Dat die norm bestond wist ik niet, bedankt! Ik vind de coulance overigens wel ruim, maar dat is mijn mening.
Chrysa schreef: di 05 okt 2021, 13:29 Dan moet je het bord eerder neerzetten. Met de oogtest op het rijexamen moet je een kenteken lezen op 25 meter afstand, dus dat is blijkbaar de afstand waarop je die borden moet kunnen lezen. Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.
Verkeersborden zijn een stuk groter dan kentekenplaten, dus die moet je van een grotere afstand kunnen lezen, daar zullen ook vast normen voor zijn.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Ardan »

Ik reed gisteren al dertig kilometer achter dezelfde Duitse auto op de snelweg, keurig 102 km/h, en op een gegeven moment gingen er wat auto's 120 rijden, en ik ook toen ik op mijn klokje keek en zag dat het 19:00 was. Toen ik de Duitse auto inhaalde ging die daarop ook harder rijden, op een gegeven moment rijdt iedereen 120... tot het volgende kantelwalsbord dat nog op 100 km/h stond. Toch maar een beetje snelheid eruit. Tsja, wanneer is het nou 19:00 uur en hoe sterk is je verhaal als je zegt dat het op jouw klokje al 19:00 was? Daar zal toch denk ik ook wel wat coulance in zitten, al moet je de digitale borden natuurlijk wel altijd opvolgen :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

De klok in je dashboard is nooit helemaal nauwkeurig ten opzichte van de actuele tijd. De boordcomputer maakt voor de klok (in de meeste gevallen) nog geen gebruik van de GPS-unit. In de meeste auto's moet je de klok daarom handmatig verstellen als de zomer- en wintertijd wisselen en als de afwijking erg groot wordt. Ik heb de afwijking in mijn eigen auto nog niet in het vizier, maar ik rij dan ook vooralsnog nog alleen kortere stukken omdat ik mijn auto nog maar anderhalve week in bezit heb. De afstanden die ik (alleen) rij wil ik langzaam opbouwen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Stefan »

De klok in mijn auto loopt wel met de GPS gelijk hoor. :Y
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 39 gasten