Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Het is niet verboden.
Dat is in Duitsland. Er is ergens jurisprudentie over waarbij het zelfs geadviseerd wordt.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

marvinkok schreef: ma 25 jul 2022, 12:00 Het is niet verboden.
Dat is in Duitsland. Er is ergens jurisprudentie over waarbij het zelfs geadviseerd wordt.
Klopt, ik haalde wat dingen door elkaar. Heb het nog even nagekeken. Volgens de regels geef je voor het oprijden van de rotonde richting aan naar links als je 3/4 wil, maar op de rotonde doe je hem weer uit. Dat is inderdaad geen plicht maar advies. Juridisprudentie waarin we geadviseerd wordt op de rotonde richting aan te geven heb ik nog nergens kunnen vinden. Ik zal het eens navragen bij een docent voor rij-instructeurs.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Buzjevur schreef: ma 25 jul 2022, 10:44
Durashift schreef: ma 25 jul 2022, 00:19 .. en beste chauffeurs.. gebruik nou gewoon de pinker op een rotonde 3/4.. (..)
(..) Ik doe het ook, omdat het de doorstroming bevordert,
:pos:
Buzjevur schreef: ma 25 jul 2022, 10:44 (..)
maar je kan er nooit op worden aangesproken als je het niet doet. Want in de letter van de wet doe je het dan goed.
Klopt.
Buzjevur schreef: ma 25 jul 2022, 10:44 Verwachtingen zijn altijd gevaarlijk. Je weet nooit wat die rode Setra daar doet. (..)
Heb je gelijk in hoor. Ik ventileerde even mijn irritatie.. met een knipoog (bedoeld).

Tom98 schreef:(..)Ik zwaai tegenwoordig niet meer naar ''collega's'' die hun richtingaanwijzer niet of niet correct gebruiken, en het aantal bussen waar ik dan nog wel naar zwaai tijdens een gemiddelde dienst is echt schrikbarend laag. Minder dan 50%... Hen erop aanspreken heeft nul effect. (..)
Oei, jij zit er wel heel strak in, Tom, naar mijn mening. Hoe weet je nu als een collega jou (recht)doorgaand tegemoet komt rijden dat deze wel of niet richting aangeeft?

Ik zie toch wel vaak de knippers uitstaan hoor.. máár er is wél een fiks verschil in zichtbaarheid daarvan.. die op de Citea's zijn gewoon pietluttig in omvang en worden ondergesneeuwd door de remlichten.. Bij de Setra is het gewoon duidelijk.. maar ja, daarvan branden de achterlichten heel vaak zeer zwak.. (lampjes zullen wel zo zwart als roet zijn door het vele gebruik).
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Uiteraard alleen als ik 100% zeker heb gezien dat de richtingaanwijzer niet aanstond waar dat wel zou moeten. Als ik het niet goed kan zien, of net te laat ben met kijken, dan is het voordeel van de twijfel en zwaai ik wel. En ook als ik ze tegenkom op een punt waar je inderdaad geen richting hoeft aan te geven (rechte weg). Dan zwaai ik uiteraard ook. Maar gek genoeg kom ik ze meestal tegen bij afslagen en rotondes. En in de meeste gevallen kan je het wel zien hoor, omdat we ook aan de zijkant richtingaanwijzers hebben. En dat ik er strak op let klopt, maar ik vind dit ook gewoon een fout die niet voor mag komen bij beroepschauffeurs. Een enkele keer vergeten is in mijn ogen ook al kwalijk als je dit werk doet, maar dat kan ik dan nog een keer snappen. Maar als ik het dezelfde personen regelmatig tot soms zelfs standaard niet zie doen dan vind ik dat persoonlijk echt onacceptabel. Als manager zou ik zulke personen niet graag in mijn team hebben, want ze rijden wel rond met een voertuig waar keigroot de bedrijfsnaam opstaat....
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar niet zwaaien naar een collega die (of het nou expres of per ongeluk is) geen richting aangeeft vind ik niet heel professioneel overkomen eigenlijk. Natuurlijk staat het netter als men overal richting aangeeft waar dat zou moeten, maar ik kan me voorstellen dat het wel eens vergeten wordt. Buschauffeurs zijn ook maar mensen, toch? En zeker als je op een rustige weg rijdt en er is geen ander verkeer, dan zal er ook niemand last van hebben dat er een keer geen richting wordt aangegeven… Sowieso vind ik richting aangeven nog een van de minst belangrijke zaken in het verkeer, ik vind zaken als snelheid en afstand houden toch echt vele malen belangrijker dan zo’n oranje knippertje dat hooguit vervelend maar niet gevaarlijk hoeft te zijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Misschien dat ik er wat gemakkelijk over denk.
Maar het is niet jouw taak om jouw collega te beoordelen of veroordelen. Laat dat de manager maar uitzoeken.
Ik denk ook dat je jezelf het wat moeilijker maakt als je een keer van hem of haar wat nodig hebt. Bijvoorbeeld het ruilen van een dienst. Ik zou dan zoiets hebben dat als hij me niet kan groeten dan wordt er ook niet geruild.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ZO6176 »

Tom024 schreef: ma 08 jun 2020, 18:35 Mijn favoriete feitje over wegen is toch wel het bestaan van de A38, een paar honderd meter autosnelweg tussen Ridderkerk en het gelijknamige knoopunt, zonder op- of afrit.
De A74 bij Venlo valt trouwens in dezelfde categorie.
Waarbij de A38 nergens op de borden staat aangegeven maar alleen op de hectometerpaaltjes
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

marvinkok schreef: ma 25 jul 2022, 12:00 Het is niet verboden.
Dat is in Duitsland. Er is ergens jurisprudentie over waarbij het zelfs geadviseerd wordt.
Ik heb het even in onze verkeerswet (Straßenverkehrsordnung) nagekeken. Citaat uit § 8 (1a):

"Ist an der Einmündung in einen Kreisverkehr Zeichen 215 (Kreisverkehr) unter dem Zeichen 205 (Vorfahrt gewähren) angeordnet, hat der Verkehr auf der Kreisfahrbahn Vorfahrt. Bei der Einfahrt in einen solchen Kreisverkehr ist die Benutzung des Fahrtrichtungsanzeigers unzulässig."


Dus is het inderdaad verboden bij inrijden in een rotonde een richtingaanwijzer te gebruiken, gelijk of rechts of links. Boete is 10,- Euro. En zo wordt het ook hier in de rijschool geleerd: Richtingaanwijzer in een rotonde alleen gebruiken als men wil uitrijden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Tien euro boete... :')
In Nederland zou bijna iedereen er in deze situatie van uitgaan dat de bestuurder halfrond rijdt. Als iemand dan toch driekwart rond wil gaan en vergeet richting aan te geven kan dat tot misverstanden leiden. Wat dat betreft is de Duitse situatie duidelijker en veiliger, ook als iemand vergeet richting aan te geven bij het verlaten van de rotonde.

Onbewust pas ik de Duitse regels ook al toe in Nederland. Vanmiddag vergat ik bij driekwart rond naar links aan te geven bij de rotonde in Otterlo.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ het hoeft in NL ook niet hè.. het is hier alleen niet expliciet verboden met een beschikkingsbedrag aan gekoppeld.

Heb je in Otterloo wel opgepast voor de flitskast? ;)
Tom98 schreef: ma 25 jul 2022, 23:39 (..) Als manager zou ik zulke personen niet graag in mijn team hebben, want ze rijden wel rond met een voertuig waar keigroot de bedrijfsnaam opstaat....
Ja maar ik denk dat het publiek dat zich op dat moment in de nabijheid van de bus bevindt zich daar niet al te druk over maakt, zover ze dat al opmerken.. dat een ov bus geen richting aangeeft waar dat wel zou moeten.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Ik kwam uit Harskamp en reed richting Hoenderloo, maar Flitsmeister waarschuwt netjes voor de vaste flitspalen in dat eerstgenoemde durp. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

ICE11 schreef: di 26 jul 2022, 19:27
marvinkok schreef: ma 25 jul 2022, 12:00 Het is niet verboden.
Dat is in Duitsland. Er is ergens jurisprudentie over waarbij het zelfs geadviseerd wordt.
Ik heb het even in onze verkeerswet (Straßenverkehrsordnung) nagekeken. Citaat uit § 8 (1a):

"Ist an der Einmündung in einen Kreisverkehr Zeichen 215 (Kreisverkehr) unter dem Zeichen 205 (Vorfahrt gewähren) angeordnet, hat der Verkehr auf der Kreisfahrbahn Vorfahrt. Bei der Einfahrt in einen solchen Kreisverkehr ist die Benutzung des Fahrtrichtungsanzeigers unzulässig."


Dus is het inderdaad verboden bij inrijden in een rotonde een richtingaanwijzer te gebruiken, gelijk of rechts of links. Boete is 10,- Euro. En zo wordt het ook hier in de rijschool geleerd: Richtingaanwijzer in een rotonde alleen gebruiken als men wil uitrijden.
Maar... waaróm is het verboden? Kan er soms verwarring ontstaan bij je achterliggers die dan denken dat je linksom de rotonde gaat?
Een Duitse vuistregel die ik wel toepas is dat je naar de rechterbaan gaat als je 20 seconden rechts zou kunnen rijden.
Ik doe ook maar wat
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom98 »

De politie in Nederland hanteert 10 seconden voor de bepaling wat onnodig linksrijden is.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Ardan schreef: di 26 jul 2022, 23:37 Maar... waaróm is het verboden? Kan er soms verwarring ontstaan bij je achterliggers die dan denken dat je linksom de rotonde gaat?
Gedachte is, als je bij het inrijden naar rechts knippert dan kan diegene die bij de eerstvolgende inrit staat mogelijk denken dat je de rotonde daar alweer wilt verlaten en dus denkt hij dat hij kan inrijden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Dat is uiteraard ook de gedachte achter de Nederlandse regel. Wie de rotonde oprijdt met de richtingaanwijzer naar rechts aan, verlaat de rotonde bij de eerste afslag, en degene die daar de rotonde op wil hoeft dus niet op deze bestuurder te wachten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: di 26 jul 2022, 19:27 Dus is het inderdaad verboden bij inrijden in een rotonde een richtingaanwijzer te gebruiken, gelijk of rechts of links. Boete is 10,- Euro. En zo wordt het ook hier in de rijschool geleerd: Richtingaanwijzer in een rotonde alleen gebruiken als men wil uitrijden.
Maar bij rechtsaf slaan is het verschil tussen oprijden en afrijden over het algemeen niet meer dan een paar seconden.
ArrivaBas schreef: di 26 jul 2022, 20:51 Als iemand dan toch driekwart rond wil gaan en vergeet richting aan te geven kan dat tot misverstanden leiden.
Eigenlijk is het heel simpel: ga ervan uit dat iemand op de rotonde blijft. Alleen als deze persoon richting (naar rechts) aangeeft, mag je ervan uitgaan dat de persoon de rotonde verlaat.
In de praktijk leidt dat wel eens tot nodeloos wachten als iemand vergeet zijn richtingaanwijzer te gebruiken, maar het is wel veilig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

De boeren moesten blijkbaar hun afval kwijt en hebben vannacht asbest gedumpt op de snelwegen :roll:

https://nos.nl/l/2438464
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door dennistd »

Ik stel voor dat criminelen vannacht massaal hun drugsafval gaan dumpen bij boerderijen (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

"Crimineel" is een breed begrip. Zo is het achterlaten van obstakels op de openbare weg — ook als het niet je eigen zooi is — een strafbaar feit. Hier lijkt me sprake van poging tot doodslag. De boerenerven worden m.a.w. al bevolkt door criminelen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Jef400 »

Hoe vervelend ik het groepje terrorboeren ook vind. Poging doodslag ga je hier niet voor krijgen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Het dringt niet bepaald door bij deze actievoerders dat ze juist sluiting van hun bedrijf in de hand kunnen werken met deze manier van protesteren. Het opwerpen van blokkades is op zich al strafbaar, maar als blokkades een dusdanige gevaarzetting veroorzaken dat er letsel mogelijk is, lijkt het mij dat de boer als veroorzaker van gevaar hangt zodra die is opgespoord. En dan kan hij zelf zijn tent alsnog sluiten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Dennenboom »

Boertjes krijgen geen boete. Blokkerende boeren zitten lekker met de politie te keuvelen, maar als je als automobilist de blokkade wilt ontwijken wordt je meteen op de bon geslingerd door de sterke arm.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2126456/k ... 00-euro-op
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

In het begin was het begrijpelijk dat de boeren geen boetes kregen, maar het verschil in omgang met bijvoorbeeld klimaatdemonstranten begint nu wel heel erg in het oog te springen en bovendien zou de politie nu ook wel moeten weten dat boeren met tractoren proberen te intimideren. De politie kan dit niet als excuus blijven gebruiken, dat zeggen inmiddels ook experts.

Bijvoorbeeld vanochtend in dit interview: https://www.volkskrant.nl/a-b71c68f5
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door waldo79 »

Gelijke monniken, gelijke kappen. Demonstreren oké, maar op zo'n grove manier de openbare orde verstoren, mensen die hun werk doen bedreigen en intimideren is ver voorbij de rode lijn.

Ik sluit niet uit dat ook notoire relschoppers een slaatje uit slaan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Z2N »

Wat betreft de blokkades van de snelwegen, moet ik al een paar dagen denken aan deze video:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten