Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Tot die conclusie was ik inderdaad ook geraakt. Samen zijn de borden belachelijk, en ieder voor zich overbodig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Wannes »

Suus schreef: zo 28 mar 2021, 11:36 Vandaag presenteer ik twee doodnormale verkeersborden, die op deze locatie juist een heel bijzondere combinatie vormen.

Afbeelding
Deze verkeersborden dienen wel een doel, namelijk voorkomen dat fietsers hier omhoog gaan en vervolgens tegen het verkeer in aan de verkeerde kant van de brug fietsen. Met alleen een bordje zone voetgangers voorkom je niet dat mensen toch met hun fiets omhoog gaan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Dan moeten ze een ander bord gaan zoeken, want een inrijverbod geldt niet voor voetgangers. En als je een fiets aan de hand hebt ben je een voetganger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

...en omgekeerd is bij het bord voor voetgangers het inrijverbod al "inclusief". :Y
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Anne »

Het is de Zwijndrechtse kant van de "oude" verkeersbrug over de Oude Maas.
Aan de Dordtse kant heb ik indertijd (toen ik bij de ANWB werkte) de fietsbewegwijzering voor de trappen mogen verzorgen.

In de door Suus gefotografeerde situatie kan een bordje worden geplaatst dat de fietsers naar Dordrecht verwijst naar de trap aan de andere kant van de brug.

Situatie Dordse zijde is wel iets anders. Daar wijst een handwijzertje naar de trap en staat op het spitspunt van de trap een bordje dat je naar rechts moet.

Gezien de situatie wordt de trap in Dordt ook meer in de doorgaande route gebruikt. Op de brug staat daar ook een bordje dat je naar de trap verwijst als je naar het centrum van Dordrecht wilt.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Vergeleken met Nederland waren de boetes voor verkeersovertredingen in Duitsland tot nu toe bijna te goedkoop, maar dat zal nu tenminste een beetje veranderen, bij voorbeeld wordt hardrijden dubbel zo duur:

https://www.n-tv.de/ratgeber/Fahrverbot ... 94939.html
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Chrysa »

Ik krijg nog post van ze van inmiddels meer dan een half jaar geleden, maar dat lijkt er niet van te komen. :')
Zeker te veel moeite voor dat tientje.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: vr 16 apr 2021, 14:48 Vergeleken met Nederland waren de boetes voor verkeersovertredingen in Duitsland tot nu toe bijna te goedkoop, maar dat zal nu tenminste een beetje veranderen, bij voorbeeld wordt hardrijden dubbel zo duur:

https://www.n-tv.de/ratgeber/Fahrverbot ... 94939.html
Nog steeds een lachertje vergeleken met NL:

Code: Selecteer alles

                                                            D oud   D nieuw NL
allgemeine Halt- und Parkverstoß                            15      55      100
unberechtigt auf einem Schwerbehinderten-Parkplatz parkt    35      55      370
10km te snel                                                15      30      74
25km te snel                                                80      115     267
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Chrysa schreef: vr 16 apr 2021, 15:12 Ik krijg nog post van ze van inmiddels meer dan een half jaar geleden, maar dat lijkt er niet van te komen. :')
Zeker te veel moeite voor dat tientje.
Dat gebeurt ook bij binnenlanders vaker..... (A)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

ACHTUNG, weggebruikers: Morgen is de europese actiedag tegen snelheidsduivels, "Roadpol speedmarathon"! :Y
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Chrysa »

Nederland heeft daar nooit aan meegedaan toch?

Ik hoef alleen tijdens de avondklok naar buiten, dus zelfs met een normale snelheid trek ik genoeg aandacht gok ik zo.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Durashift »

ICE11 schreef: vr 16 apr 2021, 14:48 Vergeleken met Nederland waren de boetes voor verkeersovertredingen in Duitsland tot nu toe bijna te goedkoop, maar dat zal nu tenminste een beetje veranderen, bij voorbeeld wordt hardrijden dubbel zo duur:

https://www.n-tv.de/ratgeber/Fahrverbot ... 94939.html
Ik lees dat er nu al een verplichting is voor vrachtwagenschauffeurs in de stad om op kruipsnelheid rechtsaf te slaan.
Hoe zit dat precies?
Dat staat toch haaks op het vloeiend met het verkeer meerijden?

Geldt dit ook voor de OV / autobussen bestuurders?

Kost 70 euro als het gezien wordt door een handhaver. :cry:
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Ja, ook geldig voor bussen. En natuurlijk is dat een hinder voor het vloeiend verkeer, maar.......de aandacht voor de behoeftes van fietsers is inmiddels in vele steden hoger dan voor automobilisten..... -0-
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Stefan »

ICE11 schreef: di 20 apr 2021, 19:32 ACHTUNG, weggebruikers: Morgen is de europese actiedag tegen snelheidsduivels, "Roadpol speedmarathon"! :Y
In en rond Wesel is dat dagelijks geloof ik. Ik heb ze nog nooit ergens zó vaak op snelheid zien controleren _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

In de bocht van de A61 naar de A46 richting Neuss bij Dreieck Mönchengladbach-Wanlo heeft een behoorlijke tijd zo'n periscoop gestaan die door moet gaan voor flitsaanhanger. Als Flitsmeister ook in Duitsland werkte, had die zeer waarschijnlijk duizenden keren gemeld geweest.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Michael »

Chrysa schreef: di 20 apr 2021, 21:39 Nederland heeft daar nooit aan meegedaan toch?
Nederland doet vaak wel mee aan dat soort dagen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: wo 21 apr 2021, 08:01 de aandacht voor de behoeftes van fietsers is inmiddels in vele steden hoger dan voor automobilisten..... -0-
Het zou ook eens tijd worden.
Fietsers zijn zwakker, dus is het goed dat er meer aandacht voor hun veiligheid komt. Afslaand verkeer vormt een risico voor fietsers, dus is het logisch dat dat langzaam moet rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Z2N »

Plus: de Downs-Thomsom Paradox leert dat het verbeteren van de fietsinfrastructuur het autoverkeer ook sneller maakt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door teun »

En het is ook nog eens een heel stuk beter voor ons aller gezondheid en geluksgevoel. *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: wo 21 apr 2021, 12:02 Plus: de Downs-Thomsom Paradox leert dat het verbeteren van de fietsinfrastructuur het autoverkeer ook sneller maakt.
Jay Foreman heeft daar ook nog een item over gemaakt:
https://youtu.be/_DNNIB_PdaA
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

ICE11 schreef: wo 21 apr 2021, 08:01 Ja, ook geldig voor bussen. En natuurlijk is dat een hinder voor het vloeiend verkeer, maar.......de aandacht voor de behoeftes van fietsers is inmiddels in vele steden hoger dan voor automobilisten..... -0-
Wellicht komt dat omdat het aantal verkeersdoden in Duitsland daalt maar het percentage van deze doden die de fiets als vervoersmiddel hadden toeneemt?

In 1991 waren er 11.300 verkeersdoden in Duitsland, waarvan 8% fietsers (904). Vorig jaar waren er 2.719 verkeersdoden in Duitsland, waarvan 16% fietsers (435). Dat geeft aan dat de verkeersveiligheid voor fietsers relatief minder snel is gestegen dan voor automobilisten, dus wat je nu ervaart zal daarop een correctie zijn.

Zie ook het persbericht over de verkeersdoden: https://www.destatis.de/DE/Presse/Press ... 4B.live731

Daar staat trouwens ook dat het overgrote meerendeel van fietsers en voetgangers in de bebouwde kom om het leven komen, terwijl 90% van de overleden automobilisten buiten de bebouwde kom om het leven zijn gekomen. Ook daarin zou je een reden kunnen zien om de openbare ruimte in de bebouwde kom veiliger te maken voor deze twee groepen weggebruikers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Straßenverkehrsordnung schreef:§ 9 Abbiegen, Wenden und Rückwärtsfahren

(6) Wer ein Kraftfahrzeug mit einer zulässigen Gesamtmasse über 3,5 t innerorts führt, muss beim Rechtsabbiegen mit Schrittgeschwindigkeit fahren, wenn auf oder neben der Fahrbahn mit geradeaus fahrendem Radverkehr oder im unmittelbaren Bereich des Einbiegens mit die Fahrbahn überquerendem Fußgängerverkehr zu rechnen ist.
Als ik dat zo lees dan hebben we het voornamelijk over situaties waar je met een zwaar voertuig al niet harder gaat dan stapvoets om de simpele reden dat je anders de bocht niet redt. Ik zou me over die regel weinig zorgen maken - over de fietsers des te meer, maar dat moest je toch al. Ook in Duitsland doen ze dus aan symboolwetgeving.

In Nederland daalt het aantal verkeersdoden al een tijdje niet meer: 610 in 2020, wat minder is dan in 2019, maar afgezet tegen de vervoersprestatie op z'n best stagnatie betekent. Ook hier zijn het vooral de fietsers die voor gaas gaan: 229 doden, het hoogste aantal in 25 jaar. Een derde daarvan reed op een e-bike.

Dat het bij de automobilisten zoveel sneller daalt of is gedaald is waarschijnlijk een gevolg van de veel betere crashbestendigheid van auto's (inclusief toeters en bellen om aanrijdingen te voorkomen). Daar koop je als fietser of voetganger relatief gezien niet zo veel voor, want of je nu wordt geschept door een nieuwe Toyota Corolla of eentje van 30 jaar oud maakt voor je overlevingskansen niet zoveel uit. Bovendien doet het evenveel zeer als je met je Fongers op een paal klapt of met een nagelnieuwe Gazelle. Als het een e-bike is neemt het risico zelfs toe want je crashbestendigheid is nog steeds nihil terwijl de impact door de hogere snelheid toeneemt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door waldo79 »

Qua fataliteit van ongevallen is al het laaghangend fruit inmiddels al geplukt. We hebben in NL last van de wet van de remmende voorsprong. En dat 2020 ongunstig uitvalt ten opzichte van 2019: wat zegt dat over de trend?

En 0 verkeersdoden nastreven zoals Brabant doet is lovenswaardig, maar er zal maar net een verkeersdeelnemer een hartaanval krijgen...heb je de 0 alweer niet gered.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Nou, toevallig verscheen er gisterenmiddag een artikel bij de NOS over de trend bij de verkeersdoden. En als enige land van de EU is die in Nederland negatief, er is namelijk sprake van een toename van 1% bij het aantal verkeersdoden de afgelopen tien jaar.

https://nos.nl/l/2377520
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: wo 21 apr 2021, 12:46 Wellicht komt dat omdat het aantal verkeersdoden in Duitsland daalt maar het percentage van deze doden die de fiets als vervoersmiddel hadden toeneemt?
Volgens diverse bronnen (bij voorbeeld https://www.autobild.de/artikel/fahrrad ... 79515.html) is de reden voor de toename van ongevallen met fietsers overduidelijk bij de forse populariteit van e-bikes te zoeken. In 2020 zijn 14,2% minder "klassieke" fietsers bij ongevallen overleden maar 22,1% meer bestuurders van e-bikes. Vooral ouderen (in 2020 was de gemiddelde in Duitsland verongelukte e-bike bestuurder 63 jaar oud!) welke normaal niet meer op een fiets zouden zitten kopen een e-bike omdat het niet zo vermoeiend is maar kunnen uiteindelijk met het gewicht en de snelheid van de e-bikes niet omgaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten