Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6568
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Chrysa »

In Den Bosch staan ze op de ring. Blijft leuk sprintjes trekken.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

PatrickM schreef: di 02 mar 2021, 20:15 in NL zijn er op VRI's nauwelijks 'deelconflicten'
Wat Suus met "VETAG/KAR" bedoelt kan ik nog afleiden, daar hebben wij het mooie woord "Lichtsignalbeeinflussung" voor, dus de bordcomputer van de bus stuurt een signaal naar het verkeerslicht. Maar waar staat "VRI" voor?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 35212
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Daniel »

VRI = Verkeers Regel Installatie
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Donateur
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Anne »

Suus schreef: di 02 mar 2021, 16:10 De zeewering midden in het centrum van Maassluis is nogal steil.
In het centrum van Maassluis ligt de oude rivierdijk. De huidige Delflandsedijk (zo'n halve eeuw terug aangelegd) ligt aan de rivierzijde van de Hoekselijn. Behalve in Hoek van Holland, daar ligt de Hoekselijn buitendijks. De oude Maasdijk kreeg daarna de status van Binnenwaterkering. In 2019 is de status van deze waterkering echter afgewaardeerd.
De zeewering van Delfland loopt langs de Noordzeekust. Voor het versterken van de zeewering heeft daar in de jaren 60 een spoorlijn gelegen voor zandaanvoer. Zie dit artikel (vanaf blz. 18)

Als inmiddels gepensioneerd Delflandse kon ik deze reactie niet laten. ;)
En op de dijk en zelfs in de zeewering is asfalt toegepast.
Laatst gewijzigd door Anne op wo 03 mar 2021, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anne
Donateur
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Anne »

Suus schreef: ma 01 mar 2021, 20:37
Afbeelding
Moet ik hier oppassen voor gebroken bierflessen en glazen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 11091
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Hainje »

Suus schreef: di 02 mar 2021, 19:05 Verkeerslichten in Nederland zijn echt top notch. Behalve die in Utrecht.
Vlak Eindhoven ook niet uit hoor.

(Of dat moet in de afgelopen 8-10 jaar veranderd zijn.)
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 1669
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Kortwrg: nee. :N
Chrysa schreef: di 02 mar 2021, 21:41 In Den Bosch staan ze op de ring. Blijft leuk sprintjes trekken.
Verreweg de meeste VRI's in Den Bosch zijn aftellers, ik vind het erg praktisch.
waldo79
Donateur
Berichten: 5539
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door waldo79 »

Chrysa schreef: di 02 mar 2021, 21:41 In Den Bosch staan ze op de ring. Blijft leuk sprintjes trekken.
Zowat elke VRI in Den Bosch is van een telwerk voorzien. Alleen de groenfases zijn vrij kort waardoor je vaak kort wacht op een doorgaande weg.
VIRM
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door VIRM »

Hainje schreef: di 02 mar 2021, 22:57
Suus schreef: di 02 mar 2021, 19:05 Verkeerslichten in Nederland zijn echt top notch. Behalve die in Utrecht.
Vlak Eindhoven ook niet uit hoor.

(Of dat moet in de afgelopen 8-10 jaar veranderd zijn.)
Zaanstad kan er ook wat van. In Zaandam heb je binnen twee kilometer vijf verkeerslichten op de Provincialeweg. Bijzonder als je daar twee keer achter elkaar groen krijgt.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Donateur
Berichten: 5539
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door waldo79 »

Hainje schreef: di 02 mar 2021, 22:57
Suus schreef: di 02 mar 2021, 19:05 Verkeerslichten in Nederland zijn echt top notch. Behalve die in Utrecht.
Vlak Eindhoven ook niet uit hoor.
(Of dat moet in de afgelopen 8-10 jaar veranderd zijn.)
Eindhoven is inderdaad geen feest qua doorstroming.
Alargule
Berichten: 4919
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Alargule »

"Leading in technology", zoals mijn pa dan tandenknarsend uitbracht als we weer eens op een lege kruising voor een rood stoplicht stonden te wortelschieten...
Let op: deze post kan sporen van sarcasme, ironie of cynisme bevatten.
Deze post is 100% feitenvrij, en gemaakt van 100% gerecyclede meningen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Daniel schreef: di 02 mar 2021, 21:46 VRI = Verkeers Regel Installatie
Ok, dus hetzelfde als bij ons LSA = Lichtsignalanlage (in de volksmond ook "Ampel" genoemd).
Alargule schreef: wo 03 mar 2021, 13:15 "Leading in technology", zoals mijn pa dan tandenknarsend uitbracht als we weer eens op een lege kruising voor een rood stoplicht stonden te wortelschieten...
Oh, dat kunnen ze in mijn woonplaats ook goed. Vooral `s nachts mooi, als je op volledig lege straten van rood licht naar rood licht rijdt omdat de VRIs ook midden in de nacht gewoon hun programma afspelen. Ik had desbestreffend al met iemand van onze gemeente gesproken want in een buurgemeente zijn in de nacht met uitzondering van de grote kruispunten alle overige VRIs uitgeschakeld en dat loopt prima. Antwoord: Nee, dat willen wij niet, dat is te gevaarlijk. Sindsdien vraag ik me of de automobilisten in de buurgemeente beter opgeleid zijn!?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Anne schreef: di 02 mar 2021, 22:49
Suus schreef: di 02 mar 2021, 16:10 De zeewering midden in het centrum van Maassluis is nogal steil.
In het centrum van Maassluis ligt de oude rivierdijk. De huidige Delflandsedijk (zo'n halve eeuw terug aangelegd) ligt aan de rivierzijde van de Hoekselijn. Behalve in Hoek van Holland, daar ligt de Hoekselijn buitendijks. De oude Maasdijk kreeg daarna de status van Binnenwaterkering. In 2019 is de status van deze waterkering echter afgewaardeerd.
De zeewering van Delfland loopt langs de Noordzeekust. Voor het versterken van de zeewering heeft daar in de jaren 60 een spoorlijn gelegen voor zandaanvoer. Zie dit artikel (vanaf blz. 18)

Als inmiddels gepensioneerd Delflandse kon ik deze reactie niet laten. ;)
En op de dijk en zelfs in de zeewering is asfalt toegepast.
Toch denk ik dat de dijk die dwars door Maassluis loopt oorspronkelijk op zeehoogte was, aangezien de vissershaven ervoor in directe verbinding stond met de Noordzee. Op Topotijdreis verschijnt de sluis die nu tussen Scheur en de metrospoorbrug ligt pas in 1981.
Afbeelding
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11810
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Ardan »

ICE11 schreef: wo 03 mar 2021, 14:00
Oh, dat kunnen ze in mijn woonplaats ook goed. Vooral `s nachts mooi, als je op volledig lege straten van rood licht naar rood licht rijdt omdat de VRIs ook midden in de nacht gewoon hun programma afspelen.
Ik heb nog nooit zo vaak door rood gereden als 's avonds laat in Duitsland, waar je inderdaad rustig minutenlang op NIKS staat te wachten...
Ik verbaas me ook elke keer over overwegen die zo enorm lang dicht liggen. Ik las eens ergens dat dat deels komt omdat machinisten de bomen niet pas in het aanrijden dicht mogen zien gaan om schrikreacties of onnodig remmen te voorkomen, maar het mag ook niet langer dan 4 minuten zijn omdat anders de wachtenden hun geduld verliezen en door de gesloten bomen gaan oversteken.

:')


1,5 meter

Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 16680
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Meltrain »

In Duitsland staan stoplichten toch wel vaker langere tijd op rood? :lol:
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2845
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door marvinkok »

Ardan schreef: wo 03 mar 2021, 16:43
ICE11 schreef: wo 03 mar 2021, 14:00
Oh, dat kunnen ze in mijn woonplaats ook goed. Vooral `s nachts mooi, als je op volledig lege straten van rood licht naar rood licht rijdt omdat de VRIs ook midden in de nacht gewoon hun programma afspelen.
Ik heb nog nooit zo vaak door rood gereden als 's avonds laat in Duitsland, waar je inderdaad rustig minutenlang op NIKS staat te wachten...
Ik verbaas me ook elke keer over overwegen die zo enorm lang dicht liggen. Ik las eens ergens dat dat deels komt omdat machinisten de bomen niet pas in het aanrijden dicht mogen zien gaan om schrikreacties of onnodig remmen te voorkomen, maar het mag ook niet langer dan 4 minuten zijn omdat anders de wachtenden hun geduld verliezen en door de gesloten bomen gaan oversteken.

:')
Een boel overwegen worden ook handmatig door de treindienstleider bedient. We kennen allemaal Schrankenwärter Laumann wel natuurlijk... Pas als de overweg gesloten is komt het sein ervoor veilig. Om de trein door te kunnen laten rijden op snelheid gaat de overweg dus al op tijd dicht.
Andere overwegen gaan wel gewoon automagisch net als hier in NL en zie je gewoon nog sluiten als je met 140 aan komt blazen
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Het zijn wel vaak de overwegen aan (het einde van) een doodlopende weg die de Realer Irrsinn halen. Ook die van Schrankenwärter Laumann lag aan het einde van een Sackgasse.
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

Bij de euregiobahn hier in de buurt zorgen de lang gesloten overwegen vooral in Alsdorf en Eschweiler regelmatig voor ergernis bij de bevolking en de lokale politiek. Het staat dan ook soms in de pers en ik herinner me, dat de EVS (welke de spoorlijnen beheerd) altijd zegt dat men vanwege de regelgeving niets kan veranderen. Want de overweg moet gesloten zijn voordat de trein in de "Block" (hoe heet dat in NL?) mag inrijden. En als een Block lang is, zijn de overwegen ook lang gesloten. Wat ook een rol speelt is de zo genoemde "Durchrutschweg", dus de weg die een trein theoretisch nodig heeft om tot stilstand te komen als hij met volle snelheid door een rood sein rijdt. Op deze weg moeten de slagbomen evenals gesloten worden.
Gebruikersavatar
Aking
Donateur
Berichten: 14435
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Aking »

Een block heet in Hollandistan heel verrassend een blok *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2845
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door marvinkok »

Dit is er ook zo een...
Ligt kort na het perron en uitrijsein, dus die moet dicht liggen voor de trein aan het perron kan komen.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

De wachttijd in dat filmpje slaat helemaal nergens op, hebben ze daar nog nooit van een stop/doorschakeling gehoord -0-
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2845
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door marvinkok »

Duitsland leeft qua railinfra nog in de middeleeuwen joh...
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Gebruikersavatar
Aking
Donateur
Berichten: 14435
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Aking »

Hadden ze in de middeleeuwen al railinfra ja? :shock:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Zo voelt het wel als je op de laaggenummerde perrons van Gent-Sint-Pieters staat.
Rame à l'approche
cassie127
Berichten: 4923
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door cassie127 »

Ardan schreef: wo 03 mar 2021, 16:43
ICE11 schreef: wo 03 mar 2021, 14:00
Oh, dat kunnen ze in mijn woonplaats ook goed. Vooral `s nachts mooi, als je op volledig lege straten van rood licht naar rood licht rijdt omdat de VRIs ook midden in de nacht gewoon hun programma afspelen.
Ik heb nog nooit zo vaak door rood gereden als 's avonds laat in Duitsland, waar je inderdaad rustig minutenlang op NIKS staat te wachten...
Ik verbaas me ook elke keer over overwegen die zo enorm lang dicht liggen. Ik las eens ergens dat dat deels komt omdat machinisten de bomen niet pas in het aanrijden dicht mogen zien gaan om schrikreacties of onnodig remmen te voorkomen, maar het mag ook niet langer dan 4 minuten zijn omdat anders de wachtenden hun geduld verliezen en door de gesloten bomen gaan oversteken.

:')
Ja want als de 03:59 minuten overschreden worden en je hebt maar halve slagbomen... Dan krijg je dus dit:
ArrivaBas schreef: wo 03 mar 2021, 19:04 Het zijn wel vaak de overwegen aan (het einde van) een doodlopende weg die de Realer Irrsinn halen. Ook die van Schrankenwärter Laumann lag aan het einde van een Sackgasse.
Niet altijd dus...

En hier nog een infrastructuur pareltje, zoals het eigenlijk niet moet...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten