Pagina 8 van 41

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: zo 28 mar 2021, 21:22
door trolly
Tot die conclusie was ik inderdaad ook geraakt. Samen zijn de borden belachelijk, en ieder voor zich overbodig.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 11:23
door Wannes
Suus schreef: zo 28 mar 2021, 11:36 Vandaag presenteer ik twee doodnormale verkeersborden, die op deze locatie juist een heel bijzondere combinatie vormen.

Afbeelding
Deze verkeersborden dienen wel een doel, namelijk voorkomen dat fietsers hier omhoog gaan en vervolgens tegen het verkeer in aan de verkeerde kant van de brug fietsen. Met alleen een bordje zone voetgangers voorkom je niet dat mensen toch met hun fiets omhoog gaan

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 11:49
door Suus
Dan moeten ze een ander bord gaan zoeken, want een inrijverbod geldt niet voor voetgangers. En als je een fiets aan de hand hebt ben je een voetganger.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 11:52
door ICE11
...en omgekeerd is bij het bord voor voetgangers het inrijverbod al "inclusief". :Y

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 14:12
door Anne
Het is de Zwijndrechtse kant van de "oude" verkeersbrug over de Oude Maas.
Aan de Dordtse kant heb ik indertijd (toen ik bij de ANWB werkte) de fietsbewegwijzering voor de trappen mogen verzorgen.

In de door Suus gefotografeerde situatie kan een bordje worden geplaatst dat de fietsers naar Dordrecht verwijst naar de trap aan de andere kant van de brug.

Situatie Dordse zijde is wel iets anders. Daar wijst een handwijzertje naar de trap en staat op het spitspunt van de trap een bordje dat je naar rechts moet.

Gezien de situatie wordt de trap in Dordt ook meer in de doorgaande route gebruikt. Op de brug staat daar ook een bordje dat je naar de trap verwijst als je naar het centrum van Dordrecht wilt.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 apr 2021, 14:48
door ICE11
Vergeleken met Nederland waren de boetes voor verkeersovertredingen in Duitsland tot nu toe bijna te goedkoop, maar dat zal nu tenminste een beetje veranderen, bij voorbeeld wordt hardrijden dubbel zo duur:

https://www.n-tv.de/ratgeber/Fahrverbot ... 94939.html

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 apr 2021, 15:12
door Chrysa
Ik krijg nog post van ze van inmiddels meer dan een half jaar geleden, maar dat lijkt er niet van te komen. :')
Zeker te veel moeite voor dat tientje.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 17 apr 2021, 01:07
door dennistd
ICE11 schreef: vr 16 apr 2021, 14:48 Vergeleken met Nederland waren de boetes voor verkeersovertredingen in Duitsland tot nu toe bijna te goedkoop, maar dat zal nu tenminste een beetje veranderen, bij voorbeeld wordt hardrijden dubbel zo duur:

https://www.n-tv.de/ratgeber/Fahrverbot ... 94939.html
Nog steeds een lachertje vergeleken met NL:

Code: Selecteer alles

                                                            D oud   D nieuw NL
allgemeine Halt- und Parkverstoß                            15      55      100
unberechtigt auf einem Schwerbehinderten-Parkplatz parkt    35      55      370
10km te snel                                                15      30      74
25km te snel                                                80      115     267

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 17 apr 2021, 22:13
door ICE11
Chrysa schreef: vr 16 apr 2021, 15:12 Ik krijg nog post van ze van inmiddels meer dan een half jaar geleden, maar dat lijkt er niet van te komen. :')
Zeker te veel moeite voor dat tientje.
Dat gebeurt ook bij binnenlanders vaker..... (A)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 20 apr 2021, 19:32
door ICE11
ACHTUNG, weggebruikers: Morgen is de europese actiedag tegen snelheidsduivels, "Roadpol speedmarathon"! :Y

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 20 apr 2021, 21:39
door Chrysa
Nederland heeft daar nooit aan meegedaan toch?

Ik hoef alleen tijdens de avondklok naar buiten, dus zelfs met een normale snelheid trek ik genoeg aandacht gok ik zo.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 20 apr 2021, 23:08
door Durashift
ICE11 schreef: vr 16 apr 2021, 14:48 Vergeleken met Nederland waren de boetes voor verkeersovertredingen in Duitsland tot nu toe bijna te goedkoop, maar dat zal nu tenminste een beetje veranderen, bij voorbeeld wordt hardrijden dubbel zo duur:

https://www.n-tv.de/ratgeber/Fahrverbot ... 94939.html
Ik lees dat er nu al een verplichting is voor vrachtwagenschauffeurs in de stad om op kruipsnelheid rechtsaf te slaan.
Hoe zit dat precies?
Dat staat toch haaks op het vloeiend met het verkeer meerijden?

Geldt dit ook voor de OV / autobussen bestuurders?

Kost 70 euro als het gezien wordt door een handhaver. :cry:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 08:01
door ICE11
Ja, ook geldig voor bussen. En natuurlijk is dat een hinder voor het vloeiend verkeer, maar.......de aandacht voor de behoeftes van fietsers is inmiddels in vele steden hoger dan voor automobilisten..... -0-

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 08:13
door Stefan
ICE11 schreef: di 20 apr 2021, 19:32 ACHTUNG, weggebruikers: Morgen is de europese actiedag tegen snelheidsduivels, "Roadpol speedmarathon"! :Y
In en rond Wesel is dat dagelijks geloof ik. Ik heb ze nog nooit ergens zó vaak op snelheid zien controleren _O-

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 11:13
door ArrivaBas
In de bocht van de A61 naar de A46 richting Neuss bij Dreieck Mönchengladbach-Wanlo heeft een behoorlijke tijd zo'n periscoop gestaan die door moet gaan voor flitsaanhanger. Als Flitsmeister ook in Duitsland werkte, had die zeer waarschijnlijk duizenden keren gemeld geweest.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 11:20
door Michael
Chrysa schreef: di 20 apr 2021, 21:39 Nederland heeft daar nooit aan meegedaan toch?
Nederland doet vaak wel mee aan dat soort dagen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 11:59
door Meltrain
ICE11 schreef: wo 21 apr 2021, 08:01 de aandacht voor de behoeftes van fietsers is inmiddels in vele steden hoger dan voor automobilisten..... -0-
Het zou ook eens tijd worden.
Fietsers zijn zwakker, dus is het goed dat er meer aandacht voor hun veiligheid komt. Afslaand verkeer vormt een risico voor fietsers, dus is het logisch dat dat langzaam moet rijden.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 12:02
door Z2N
Plus: de Downs-Thomsom Paradox leert dat het verbeteren van de fietsinfrastructuur het autoverkeer ook sneller maakt.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 12:03
door teun
En het is ook nog eens een heel stuk beter voor ons aller gezondheid en geluksgevoel. *O*

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 12:31
door Meltrain
Z2N schreef: wo 21 apr 2021, 12:02 Plus: de Downs-Thomsom Paradox leert dat het verbeteren van de fietsinfrastructuur het autoverkeer ook sneller maakt.
Jay Foreman heeft daar ook nog een item over gemaakt:
https://youtu.be/_DNNIB_PdaA

Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 12:46
door Suus
ICE11 schreef: wo 21 apr 2021, 08:01 Ja, ook geldig voor bussen. En natuurlijk is dat een hinder voor het vloeiend verkeer, maar.......de aandacht voor de behoeftes van fietsers is inmiddels in vele steden hoger dan voor automobilisten..... -0-
Wellicht komt dat omdat het aantal verkeersdoden in Duitsland daalt maar het percentage van deze doden die de fiets als vervoersmiddel hadden toeneemt?

In 1991 waren er 11.300 verkeersdoden in Duitsland, waarvan 8% fietsers (904). Vorig jaar waren er 2.719 verkeersdoden in Duitsland, waarvan 16% fietsers (435). Dat geeft aan dat de verkeersveiligheid voor fietsers relatief minder snel is gestegen dan voor automobilisten, dus wat je nu ervaart zal daarop een correctie zijn.

Zie ook het persbericht over de verkeersdoden: https://www.destatis.de/DE/Presse/Press ... 4B.live731

Daar staat trouwens ook dat het overgrote meerendeel van fietsers en voetgangers in de bebouwde kom om het leven komen, terwijl 90% van de overleden automobilisten buiten de bebouwde kom om het leven zijn gekomen. Ook daarin zou je een reden kunnen zien om de openbare ruimte in de bebouwde kom veiliger te maken voor deze twee groepen weggebruikers.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 15:14
door nvdw
Straßenverkehrsordnung schreef:§ 9 Abbiegen, Wenden und Rückwärtsfahren

(6) Wer ein Kraftfahrzeug mit einer zulässigen Gesamtmasse über 3,5 t innerorts führt, muss beim Rechtsabbiegen mit Schrittgeschwindigkeit fahren, wenn auf oder neben der Fahrbahn mit geradeaus fahrendem Radverkehr oder im unmittelbaren Bereich des Einbiegens mit die Fahrbahn überquerendem Fußgängerverkehr zu rechnen ist.
Als ik dat zo lees dan hebben we het voornamelijk over situaties waar je met een zwaar voertuig al niet harder gaat dan stapvoets om de simpele reden dat je anders de bocht niet redt. Ik zou me over die regel weinig zorgen maken - over de fietsers des te meer, maar dat moest je toch al. Ook in Duitsland doen ze dus aan symboolwetgeving.

In Nederland daalt het aantal verkeersdoden al een tijdje niet meer: 610 in 2020, wat minder is dan in 2019, maar afgezet tegen de vervoersprestatie op z'n best stagnatie betekent. Ook hier zijn het vooral de fietsers die voor gaas gaan: 229 doden, het hoogste aantal in 25 jaar. Een derde daarvan reed op een e-bike.

Dat het bij de automobilisten zoveel sneller daalt of is gedaald is waarschijnlijk een gevolg van de veel betere crashbestendigheid van auto's (inclusief toeters en bellen om aanrijdingen te voorkomen). Daar koop je als fietser of voetganger relatief gezien niet zo veel voor, want of je nu wordt geschept door een nieuwe Toyota Corolla of eentje van 30 jaar oud maakt voor je overlevingskansen niet zoveel uit. Bovendien doet het evenveel zeer als je met je Fongers op een paal klapt of met een nagelnieuwe Gazelle. Als het een e-bike is neemt het risico zelfs toe want je crashbestendigheid is nog steeds nihil terwijl de impact door de hogere snelheid toeneemt.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 15:17
door waldo79
Qua fataliteit van ongevallen is al het laaghangend fruit inmiddels al geplukt. We hebben in NL last van de wet van de remmende voorsprong. En dat 2020 ongunstig uitvalt ten opzichte van 2019: wat zegt dat over de trend?

En 0 verkeersdoden nastreven zoals Brabant doet is lovenswaardig, maar er zal maar net een verkeersdeelnemer een hartaanval krijgen...heb je de 0 alweer niet gered.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 15:39
door Suus
Nou, toevallig verscheen er gisterenmiddag een artikel bij de NOS over de trend bij de verkeersdoden. En als enige land van de EU is die in Nederland negatief, er is namelijk sprake van een toename van 1% bij het aantal verkeersdoden de afgelopen tien jaar.

https://nos.nl/l/2377520

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 19:18
door ICE11
Suus schreef: wo 21 apr 2021, 12:46 Wellicht komt dat omdat het aantal verkeersdoden in Duitsland daalt maar het percentage van deze doden die de fiets als vervoersmiddel hadden toeneemt?
Volgens diverse bronnen (bij voorbeeld https://www.autobild.de/artikel/fahrrad ... 79515.html) is de reden voor de toename van ongevallen met fietsers overduidelijk bij de forse populariteit van e-bikes te zoeken. In 2020 zijn 14,2% minder "klassieke" fietsers bij ongevallen overleden maar 22,1% meer bestuurders van e-bikes. Vooral ouderen (in 2020 was de gemiddelde in Duitsland verongelukte e-bike bestuurder 63 jaar oud!) welke normaal niet meer op een fiets zouden zitten kopen een e-bike omdat het niet zo vermoeiend is maar kunnen uiteindelijk met het gewicht en de snelheid van de e-bikes niet omgaan.