Pagina 21 van 41

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 14:19
door nvdw
Maar om deze vraag te beantwoorden: dit zijn inderdaad ‘na-werkzaamheden’. Er wordt nog gewerkt aan de brug over het Wantij en er zijn nog wat avondafsluitingen komende week. Niet alle markering is getrokken en er is nog wat werk aan de aansluiting met de A15.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 15:36
door ArrivaBas
Ruim 99% van het werk is gedaan en de weg ligt er weer gladjes bij. Er zijn alleen nog een aantal locaties waar de wegbelijning ontbreekt en op de Wantijbrug moesten ze voor de weekendafsluiting nog het asfalt vervangen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 14:38
door Z2N
Bij mij in Zeist is voor de derde en laatste keer de kruising Utrechtseweg/De Dreef-Kromme Rijnlaan dicht dit weekend, vanwege de bouw van een fietserstunnel. Dat betekent dat het meeste verkeer (inclusief alle bussen) omrijdt via de Panweg, die daardoor hopeloos vastloopt (15 minuten file op 500 meter). Als de politie nog wat te doen zou willen zou het prima prijsschieten zijn, ik heb heel wat auto's rechts zien inhalen (de file staat alleen op de linkerstrook, richting Utrecht), en op de kruising met de Amersfoortseweg/'Wegh der Weegen' reden in de tijd dat mijn bus er net in de file stond twee voertuigen door rood. :X

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 14:48
door ICE11
Bij file is rechts inhalen toegestaan! :Y

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 15:01
door ICE11
Kan even iemand a.u.b. uitleggen hoe dat met "slimme" verkeerslichten werkt? Volgens https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/130 ... e-Deltaweg communiceren deze met een App van de weggebruikers. Stel dat er tien autos aankomen, maar slechts drie hebben deze app. Dus de overige zeven autos worden niet herkend?

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 15:16
door Z2N
ICE11 schreef: za 06 nov 2021, 14:48 Bij file is rechts inhalen toegestaan! :Y
Niet bij voorsoorteren voor een stoplicht.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 15:25
door ICE11
Jawel! Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-07-01 , Artikel 11.2:

"Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald."

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 15:28
door nvdw
Niet als de rechtsinhalende bestuurders uiteindelijk ook linksaf blijken te slaan, wat Z2N waarschijnlijk bedoelt ;)
ICE11 schreef: za 06 nov 2021, 15:01 Kan even iemand a.u.b. uitleggen hoe dat met "slimme" verkeerslichten werkt?
De regelinstallatie maakt gebruik van de data van die apps om de cyclus aan te kunnen passen aan de hoeveelheid verkeer.

Nu is de cyclus gewoon ‘star’ ingesteld, met misschien verschillende instellingen voor bepaalde tijdvakken, en waarbij het verkeer zich aanmeldt via de lussen of drukknoppen (fietsers). Hulpdiensten en ov breken in op de cyclus met een vooraanmelding via een radiosignaal (KAR).

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 15:46
door Ardan
Zouden ze in nutteloos-voor-rood-wachten-Duitsland ook eens moeten doen :Y

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 16:13
door Z2N
Nederlandse verkeerslichten zijn gewoon beter. OV-voertuigen, hulpdiensten en andere voertuigen die voorrang moeten krijgen krijgen via KAR voorrang, de overige verkeersstromen worden zo efficiënt mogelijk over het kruispunt geleid.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 16:45
door trolly
Nederlandse croissants zijn ook beter. Maar dat is wel een beetje off-topic (A)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 17:10
door Durashift
ICE11 schreef: za 06 nov 2021, 15:01 Kan even iemand a.u.b. uitleggen hoe dat met "slimme" verkeerslichten werkt? Volgens https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/130 ... e-Deltaweg communiceren deze met een App van de weggebruikers. Stel dat er tien autos aankomen, maar slechts drie hebben deze app. Dus de overige zeven autos worden niet herkend?
Volgens mij kan een iVRI werken met 4G/5G data of Wifi-(P) signalen.

Ingenieursbureau geeft uitleg:

https://dtvconsultants.nl/ivri/

Er is ook al, naar goed hedendaags gebruik, een platform ontwikkeld:

https://www.talking-traffic.com/nl/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hier op de N233 hebben ze deze week ook van een 'intelligente' verkeersregelinstallatie geïnstalleerd. Geen idee of de software matige kant ook een jaar moet duren voordat het systeem operationeel is, zoals in Goes. Hopelijk niet, want wat voor zin heeft het dan? De files zijn er nu!

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 17:14
door Daniel
Z2N schreef: za 06 nov 2021, 16:13 Nederlandse verkeerslichten zijn gewoon beter. OV-voertuigen, hulpdiensten en andere voertuigen die voorrang moeten krijgen krijgen via KAR voorrang, de overige verkeersstromen worden zo efficiënt mogelijk over het kruispunt geleid.
FTFY: Nederlandse verkeerslichten met uitzondering van die in de gemeente Utrecht zijn beter ;)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 17:21
door Stefan
Z2N schreef: za 06 nov 2021, 16:13 Nederlandse verkeerslichten zijn gewoon beter. OV-voertuigen, hulpdiensten en andere voertuigen die voorrang moeten krijgen krijgen via KAR voorrang, de overige verkeersstromen worden zo efficiënt mogelijk over het kruispunt geleid.
Dat is écht iets wat ik tijdens mijn werk mis... Onze bussen (die van de NIAG/Look dus) hebben niet eens iets van beïnvloeding aan boord. Maar goed, het OV in en rond de vestigingen waar ik rij, is sowieso kansloos langzaam. :')

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 19:25
door Z2N
Daniel schreef: za 06 nov 2021, 17:14 FTFY: Nederlandse verkeerslichten met uitzondering van die in de gemeente Utrecht zijn beter ;)
Ik sta anders bijna altijd binnen 15 minuten vanaf mijn halte op de Neude, daar helpt Utrecht ook goed aan mee. Rotterdam is vele malen erger.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 20:13
door Suus
De verkeerslichten in Rotterdam zijn uitstekend. Als je fietser of voetganger bent tenminste, want vanwege corona hebben die prioriteit gekregen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 21:09
door Tom98
Daniel schreef: za 06 nov 2021, 17:14 FTFY: Nederlandse verkeerslichten met uitzondering van die in de gemeente Utrecht zijn beter ;)
En dat zegt iemand uit Amersfoort? Haha. Tijdens mijn werk door de gehele provincie Utrecht ervaar ik de meeste vertraging en/of slechte doorstroming door slecht afgestelde verkeerslichten juist in Amersfoort. En Utrecht stad doet het voor ons althans juist erg goed qua KAR enzo.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 21:20
door Daniel
Tja, maar Syntus komt in Utrecht alleen maar op de busbanen. Daar zal het wellicht beter zitten, maar de rest van de stad is een ramp, je staat er met gemak meerdere cycli te wachten als je 'm net mist. En 'tis ook de enige stad in het land waar verkeerslichten staan die je als voetganger eerst groen geven op de tweede helft van de oversteek, waarna die vervolgens alweer op rood staat tegen de tijd dat de eerste helft ervan groen heeft :mrgreen:

In Amersfoort zit het grootste verkeerslichtprobleem op de Stadsring (en de straten die daar op uitkomen) waar een bus steeds de groene golf mist doordat er nu eenmaal haltes liggen, maar de rest van de stad heeft tenminste verkeerslichten waar je bv. als voetganger niet staat te wachten tot je een ons weegt.
(En de dienstregeling van Syntus speelt ook mee... 's ochtends vroeg komen bussen die 3 minuten te vroeg zijn op een stukje met 4 minuten rijtijd dus ook gewoon voor...)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 21:28
door Tom98
De MAT-rit naar Bunnik gaat gewoon over normale wegen en voor lijn 50 hebben we de ''Singelroute'' als standaard alternatief als het centrum gestremd is, zoals laatst met demonstraties voor Waku Waku. Daar heb ik ook altijd goed kunnen doorrijden.

In Amersfoort is inderdaad Stadsring de grote boosdoener maar dat werkt helemaal door via Zonnehof tot op de Kersenbaan als je een dikke spits hebt zoals voor corona elke middag. Met lijn 280 geregeld een kwartier opgelopen op het laatste stuk tussen Leusden en CS.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 21:45
door Daniel
Ja de Kersenbaan is wel een "briljante" weg ja, gezien waar die op uitkomt. Overigens zelf nooit +15 opgelopen daar toen de X80 nog bestond, nouja, behalve die ene dag dat een vrachtwagen op een pijler van het viaduct in de Heiligenbergerweg gebotst was. Toen deed m'n bus er een uur over van de spoorwegovergang bij het begin van de Kersenbaan tot de Zonnehof ;)
Alleen de periode waarin de kruising Arnhemseweg / A28 gereconstrueerd werd was op momenten rampzalig.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: za 06 nov 2021, 21:49
door Bemined
Suus schreef: za 06 nov 2021, 20:13De verkeerslichten in Rotterdam zijn uitstekend. Als je fietser of voetganger bent tenminste
Want die trekken zich toch niets aan van de verkeerslichten. Nee, verkeerslichten in Rotterdam zijn een regelrechte ramp, regelmatig staan alle auto's stil en hebben voetgangers alsnog rood. Onlangs ook tot twee keer toe meegemaakt dat het knopje voor de voetgangers kapot was, en dan krijg je dus helemaal nooit groen...

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: zo 07 nov 2021, 02:29
door Ardan
Ik merk dat ik 's avonds laat op weg van werk naar huis er al van uit aan het gaan ben dat de lichten die ik tegenkom toch wel op groen springen omdat ze me 'zien' aan komen rijden en dat elke keer zo goed gaat. Dat is ook niet helemaal de bedoeling, stel dat-ie toch rood blijft omdat een conflicterende auto eerder zijn groen kreeg moet ik nog wel kunnen stoppen natuurlijk.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: zo 07 nov 2021, 02:33
door Chrysa
Dat is in Breda ook. Als je 90 rijdt springen ze precies op groen als je over de stopstreep gaat.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: zo 07 nov 2021, 12:22
door Meltrain
Ardan schreef: zo 07 nov 2021, 02:29 Ik merk dat ik 's avonds laat op weg van werk naar huis er al van uit aan het gaan ben dat de lichten die ik tegenkom toch wel op groen springen omdat ze me 'zien' aan komen rijden en dat elke keer zo goed gaat. Dat is ook niet helemaal de bedoeling, stel dat-ie toch rood blijft omdat een conflicterende auto eerder zijn groen kreeg moet ik nog wel kunnen stoppen natuurlijk.
Dat is dus de reden waarom je bij kruispunten vaak maar 50 km/h mag (en waardoor ik dus een keer geflitst ben).
Maar je gaat dus niet meer per trein naar je werk? :o

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: zo 07 nov 2021, 12:23
door Chrysa
Dat 50 bij kruispunten van 80-wegen is volgens mij beleid van de provincie Zuid-Holland, verder zie ik dat nooit.