Pagina 4 van 41

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 14:29
door reisthijs
Ook zonder stopstreep hoor je nog steeds voor een rood licht te stoppen.
In dit geval is er een stukje fietspad opnieuw geasfalteerd en is men daarbij blijkbaar de strepen vergeten.

Dat stoplicht in de middenberm is inderdaad apart, maar dat lijkt me er vooral te staan voor fietsers die hier van links komen en links afslaan?

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 16:47
door nvdw
Dat denk ik ook. Als je met de fiets vanaf de Henegouwerlaan komt en je wilt linksaf de 1e Middellandstraat in, steek je immers niet schuin de kruising over zoals het autoverkeer doet, maar blijf je eerst het fietspad volgen en sla je pas na de trambaan linksaf. Waarschijnlijk krijg je voor die tweede etappe niet direct groen.

De vragen van Suus laten zich heel kort beantwoorden:

1. Bij het eerste licht
2. Nee, want het 'autolicht' geldt voor alle bestuurders op die rijbaan, en dat zijn dus ook de fietsers.

Waarschijnlijk kun je als fietser vanuit de 1e Middellandstraat in de praktijk prima op dat fietslicht halverwege varen, maar in theorie en zonder voorkennis zeker niet: afgaande op de situatie zoals afgebeeld op de streetviewlink onder puntje 2 kun je namelijk prima een (deel)conflict hebben met een andere verkeersstroom. Auto's die vanaf de overzijde van de kruising linksaf slaan, bijvoorbeeld.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 17:26
door Suus
Dat laatste lijkt mij niet, want als het fietslicht groen is terwijl het autolicht rood is, dan kunnen de fietsers die achter het autolicht stonden oversteken, die zouden dan ook last hebben van dat conflicterende verkeer.

Maargoed, de eerste keer dat ik hier kwam een paar jaar geleden wist ik ook niet zo goed hoe ik er mee om moest gaan. Elders in Rotterdam zijn er plekken waar autolicht en fietslicht direct naast elkaar zijn waar de fietsers een paar tellen eerder groen krijgen dan de auto's om zo conflicten met rechtsafslaand autoverkeer te voorkomen. Dit verkeerslicht is ook zo ingesteld, alleen hangt het in de middenberm. Ik en de meeste andere fietsers in Rotterdam interpreteren het daarom als "het is net zo bedoeld als de andere lichten" maar ik kan jullie opmerkingen als buitenstaander ook wel volgen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 17:52
door nvdw
Ik vind het eigenlijk wel een mooie om aan de gemeente voor te leggen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 17:57
door trolly
Absoluut. De wegbeheerder gewoon laten uitleggen wat ze nou eigenlijk bedoelen, dan bedenken ze wellicht zelf dat het nu niet erg helder is.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 17:59
door nvdw
Het feit DAT ze het moeten uitleggen zou al genoeg argwaan moeten wekken 8-)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 18:12
door trolly
In een ideale wereld zou dat inderdaad zo moeten werken, maar het feit dat de boel er daar al jaren bijligt zoals ie erbij ligt geeft weinig hoop :|

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 18:25
door Suus
Rotterdam heeft pas sinds kort een fietsbeleid. Ik pluk daar persoonlijk wel de vruchten van, want ik denk dat in minder dan twee jaar tijd 50% van de fietspaden tussen mijn huis en het centraal station flink verbeterd zijn :D

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 15:45
door Meltrain
Ook in Duitsland heeft men korte fietspaden _O_ :

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 16:47
door dennistd
Die is heel lang hoor... Vergeleken met deze :lol:
https://www.tubantia.nl/haaksbergen/biz ... ~a069a059/

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 22 dec 2020, 23:58
door Anne
Vanavond kwam ik iets na half elf op de A15 tussen Leerdam en Arkel achter een buitenprofiel transport te zitten met 80 km/h. Had al van een afstand een heel stel zwaailampen gezien. Dichterbij zag ik een flinke rij auto's er achter rijden.
Bij knooppunt Gorinchem gekeken of het transport er af ging, maar dat reed verder richting Rotterdam. Daarom de parallelbaan gepakt en zo het transport gepasseerd. Was verbaasd dat alleen de voor mij rijdende vrachtauto en een paar personen auto's hetzelfde deden. De rest bleef braaf achter het transport aansukkelen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 23 dec 2020, 00:52
door dennistd
Mja, vorige week ook nog achter een trekker gezeten met de bus, op een 80km/h-weg. Zaten twee auto's voor mij nog, maar die gingen er niet voorbij ondanks dat het een rechte weg zonder inhaalverbod was en er geen tegenliggers aan kwamen. Ben toen maar beide auto's en de trekker voorbij gegaan.... :roll:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 01 mar 2021, 20:37
door Suus
Ik ga dit topic wat nieuw leven inblazen. Tijdens mijn wandeling in de Rijnmond kom ik af en toe verkeersborden tegen waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Hoog tijd om er eens een paar met jullie te delen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 10:35
door Tom024
Het tweede bord suggereert dat er steile hellingen zijn in de Rijnmond? Zo dik zitten jullie daar niet in de bergen toch?

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 10:45
door Meltrain
We hebben wel dijken en die zijn soms ook best steil.
Dat onderste bord had ik wel eens gezien, net zoals het verzoek om niet achteruit in te parkeren.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 16:10
door Suus
Tom024 schreef:Het tweede bord suggereert dat er steile hellingen zijn in de Rijnmond? Zo dik zitten jullie daar niet in de bergen toch?
De zeewering midden in het centrum van Maassluis is nogal steil.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 16:24
door Daantje
Tom024 schreef: di 02 mar 2021, 10:35 Het tweede bord suggereert dat er steile hellingen zijn in de Rijnmond? Zo dik zitten jullie daar niet in de bergen toch?
Als je de Erasmusbrug af komt zou daar best zo'n bord kunnen staan.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 18:34
door trolly
Tom024 schreef: di 02 mar 2021, 10:35 Het tweede bord suggereert dat er steile hellingen zijn in de Rijnmond? Zo dik zitten jullie daar niet in de bergen toch?
Dat maakt dus net dat een venijnige hellinkje best een verrassing kan zijn,

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 18:55
door ICE11
In Düsseldorf zijn de zo genoemde "Umweltspuren" nu geschiedenis. Men wilde de luchtkwaliteit verbeteren en had daarom op meerdere viersporige hoofdwegen twee sporen exclusief voor elektrische voertuigen, bussen en fietsen gereserveerd met dagelijks het pure chaos in de spits als gevolg. Nu wil men het met een slimme besturing van de verkeerslichten proberen....

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 19:05
door Suus
Rotterdam heeft er nog één. Die is vooral ingesteld om navigatiesystemen om de Maastunnel heen te sturen via de Van Brienenoordbrug of Beneluxtunnel.

En verkeerslichten buiten Nederland zijn vrijwel altijd slecht afgesteld. Verkeerslichten in Nederland zijn echt top notch. Behalve die in Utrecht.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 19:31
door ICE11
Tot nu toe had ik de indruk dat de meeste verkeerslichten in NL niet volgens een vaste volgorde ingesteld zijn (zoals het in D meestal het geval is) maar afhankelijk van de toestroom aan voertuigen!? En zo`n topper zijn jullie verkeerslichten dan ook weer niet want als stomme buitenlander die van thuis gewend is dat na rood eerst geel komt en dan pas groen is men altijd geschrokken als in NL na rood direct groen volgt! :Y

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 19:41
door Suus
Verkeerslichten in Nederland hebben vaak wel een bepaalde cyclus die ze afwerken, maar de tijd dat een richting groen krijgt is afhankelijk van de hoeveelheid voertuigen. Zijn er geen voertuigen, dan kan je die richting ook overslaan met groen licht geven. En dankzij VETAG/KAR kan OV prioriteit krijgen en voordringen in de cyclus.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 20:15
door PatrickM
ICE11 schreef: di 02 mar 2021, 19:31 Tot nu toe had ik de indruk dat de meeste verkeerslichten in NL niet volgens een vaste volgorde ingesteld zijn (zoals het in D meestal het geval is) maar afhankelijk van de toestroom aan voertuigen!? En zo`n topper zijn jullie verkeerslichten dan ook weer niet want als stomme buitenlander die van thuis gewend is dat na rood eerst geel komt en dan pas groen is men altijd geschrokken als in NL na rood direct groen volgt! :Y
Dat laatste heeft volgens mij vooral te maken met de ontruimingstijden van de kruising: in NL zijn er op VRI's nauwelijks 'deelconflicten' (kruisende richtingen die tegelijkertijd groen krijgen) te vinden en bij het ontwerpen van de VRI-regeling mogen kruisende richtingen elkaar ook niet op de kruising tegenkomen. Als ik het me goed herinner heeft het niet gebruiken van geel voor groen dan ook vooral een juridisch aspect waardoor het in NL niet gebruikt wordt. In plaats daarvan zijn er wel heel sporadisch 'aftellers' te vinden die aftellen tot het groen wordt (in Rotterdam zitten die op een aardig aantal fietsoversteken, maar ook voor auto's zijn ze wel te vinden).
De VRI's zijn in NL vaak overigens net zoals in het buitenland star (dus in een vaste volgorde) opgesteld, maar doordat er alternatieven ingepland kunnen worden (bv. er is geen verkeer op richting 6, dus dan kan richting 2 nog langer groen krijgen want daar rijdt wel een voertuig) sta je minder vaak voor saus te wachten. Dat is dan ook wel duidelijk te merken aan de regeling, want het licht van richting 2 gaat dan even op rood en daarna (als dus geconstateerd is dat er op richting 6 geen verkeer is) krijgt richting 2 weer groen. Best handig dus, want de capaciteit van je VRI-kruising wordt zo optimaal benut.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 20:16
door Stefan
Nederlandse verkeerslichten... die mis ik wel ja :')

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 02 mar 2021, 21:19
door Suus
De verkeerslichten bij de Hefbrug in Waddinxveen hebben in de rechtdoorrichting op de N207 en vanaf de N207 naar de hefbrug toe inderdaad aftellers voor auto's. Ze zullen vast nog wel elders voorkomen, maar ze zijn in ieder geval zeldzaam genoeg dat er een bord bij staat om mede te delen dat het pilot is. Die verkeerslichten werken ook niet met lussen maar met camera's.