Pagina 40 van 41

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 22:35
door MarkNL
Als toevoeging hierop, deze wegen/paden vorm(d)en op een of andere manier een functie dat het gewest ze belangrijk vind/vond een nummer te geven.

Een fotografisch overzicht is hier te vinden: https://wegnummers.nl/belgie/xt0.html

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 00:29
door Ardan
"Soms niet toegangelijk voor gemotoriseerd verkeerd" :')

Nu ik hier toch ben. Ik reed een uurtje geleden op de A50 van Beekbergen naar Waterberg. Daar mag je overdag 100 met een vaak geopende spitsstrook, en 's avonds 120 met een gesloten spitsstrook. De snelheid wordt met kantelwalsborden aangegeven.
Nu stond er ergens het kantelwalsbord rechts van de weg op 120, maar links op 100. Die was dus duidelijk stuk. Even los van het feit dat we allemaal snappen dat je gewoon 120 mag, zou je nou officieel volgens de letter van de wet op de linkerstrook 100 mogen en op de rechter 120? Immers, je moet wel altijd de laagste snelheid aanhouden bij twijfel.

(En nog even over het fenomeen spitsstrook. De meeste mensen denken dat die alleen voor vrachtwagens is. Mensen snappen gewoon niet dat je daar óók rechts moet houden...)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 05:29
door DPDelft
Tenzij de Spitsstrook links ligt, dan moeten de vrachtwagens er gewoon weg blijven (en is deze vaak versmald).

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 07:00
door Tom024
Ardan schreef: ma 05 feb 2024, 00:29 Kantelwalsborden
Weer wat geleerd. *O*

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 07:04
door trolly
Die vond ik ook fijn, ja.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 07:10
door ArrivaBas
Ardan schreef: ma 05 feb 2024, 00:29 Nu ik hier toch ben. Ik reed een uurtje geleden op de A50 van Beekbergen naar Waterberg. Daar mag je overdag 100 met een vaak geopende spitsstrook, en 's avonds 120 met een gesloten spitsstrook. De snelheid wordt met kantelwalsborden aangegeven.
Nu stond er ergens het kantelwalsbord rechts van de weg op 120, maar links op 100. Die was dus duidelijk stuk. Even los van het feit dat we allemaal snappen dat je gewoon 120 mag, zou je nou officieel volgens de letter van de wet op de linkerstrook 100 mogen en op de rechter 120? Immers, je moet wel altijd de laagste snelheid aanhouden bij twijfel.
Snelheden die niet door matrixborden worden aangegeven gelden voor de gehele breedte van de weg. Als die niet corresponderen met elkaar zou dan voor het hele wegvak 100 km/h moeten gelden, tot er weer anders aangegeven wordt.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 07:31
door waldo79
DPDelft schreef: ma 05 feb 2024, 05:29 Tenzij de Spitsstrook links ligt, dan moeten de vrachtwagens er gewoon weg blijven (en is deze vaak versmald).
Het gaat om een spitsstrook aan de rechterkant van de weg, zeker op de A50 fungeert het juist als een rijstrook voor vrachtwagens.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 11:21
door John Hill
DPDelft schreef: ma 05 feb 2024, 05:29 Tenzij de Spitsstrook links ligt, dan moeten de vrachtwagens er gewoon weg blijven (en is deze vaak versmald).
Een spitsstrook ligt altijd rechts. Anders heet het een plusstrook.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 11:46
door DPDelft
Volgens de website van Rijkswaterstaat kan een spitsstrook zowel links als rechts van de rijbaan liggen. Volgens Wikipedia kan een spitsstrook aan de linkerzijde ook Plusstrook genoemd worden.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 14:42
door MarkNL
Plusstrook is een verouderde aanduiding. Om de communicatie te vergemakkelijken heeft RWS besloten het uniform over spitsstroken te hebben.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 15:01
door ArrivaBas
De spitsstroken die je aan de linkerkant van de snelweg treft (de oude plusstroken) hebben daarbij een gemeenschappelijk nadeel dat deze meestal een breedtebeperking erop hebben zitten (meestal max. 2 meter) omdat de spitsstrook smaller is dan een reguliere rijstrook. Je komt ze nog tegen op de A1, A12, A20, A27 en A28. Mijn eigen auto past makkelijk binnen de lijntjes, maar met die van mijn ouders is het meestal kiele kiele, en de gemiddelde premiumauto of beunbus is inmiddels breder dan de rijstrook en mag daar officieel ook niet komen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 15:23
door Reiziger Delft
Wat ik me altijd heb afgevraagd: waarom maakt men die spitsstroken aan de linkerkant zo smal? Ik ben over het algemeen tegen meer asfalt, maar als je het dan bouwt, doe het dan goed. Gegeven het ruimtegebruik dat een snelweg al kent, maar dat kleine stukje extra ook niet meer uit. Dit scheelt ook een hele installatie borden die aangeven of de spitsstrook wel of niet open is.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 15:30
door Bemined
Het idee was toch juist dat die smalle stroken gemaakt waren zonder de weg te verbreden? Op de A15 bij de Botlek heb je nog oude en nieuwe streetviewbeelden die je kunt vergelijken, de viaducten zijn even breed maar waar er voorheen 2 rijstroken op lagen zijn dat er nu 3. Als je rijstroken met normale breedte had gewild had je die viaducten moeten verbreden wat een veel grotere klus is.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 16:21
door ArrivaBas
In beginsel liggen spitsstroken en plusstroken op plekken waar de capaciteit vroeger alleen tijdens de spitsuren niet toereikend was en zijn deze, meestal ten koste van de vluchtstrook, verbouwd naar een derde rijstrook om die piekbelasting wel te kunnen verwerken zonder de infrastructuur grootschalig aan te passen. Bij de spitsstroken op de A27 bij Houten moeten bijvoorbeeld de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek vervangen worden om ruimte te krijgen voor het standaard profiel dat bij drie of meer gewone rijstroken hoort. De A27 is een berucht knelpunt waar ik ten minste tot 2025 vrijwel maandelijks langs kom, maar tot de verbreding tussen Utrecht en Oosterhout helemaal klaar is zijn we, even ervan uitgaande dat er ergens vertraging ontstaat, wel een jaar of acht verder.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 17:31
door MarkNL
Reiziger Delft schreef: ma 05 feb 2024, 15:23Wat ik me altijd heb afgevraagd: waarom maakt men die spitsstroken aan de linkerkant zo smal?
Idee van de spitsstrook komt uit periode dat voor reguliere wegverbredingen de procedures lang duurde al dan niet rond kwamen. Doordat een spitsstrook zonder verbredingen en dus zonder complexe procedures aangelegd konden worden, zijn deze sinds eind jaren 90 / begin jaren 00 toegepast. De Spoedwet Wegverbreding uit 2003 heeft hier ook aan bijgedragen.

Wat meer informatie:
https://www.wegenwiki.nl/Spitsstrook
https://www.wegenwiki.nl/Spoedwet_Wegverbreding

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: do 15 feb 2024, 10:31
door Suus
Na 19 ongevallen sinds de jaarwisseling gaat Rijkswaterstaat nu extra borden plaatsen bij de horrorbocht van de A20 naar de A4 in Schiedam.

https://schiedam24.nl/artikel/horrorboc ... ignalering

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: do 15 feb 2024, 11:15
door nvdw
Hetzelfde verhaal als bij andere 'flyovers' en lange doordraaiers op knooppunten. Bij Rijnsweerd is het niet anders; daar staat ook een hele barrage aan borden en waarschuwingen.

Waar ik wel benieuwd naar ben, is het type auto dat op dit soort plekken uit de bocht vliegt. Mijn rommelende onderbuik vertelt me namelijk dat het niet de geijkte met overmoed bestuurde petjesauto's zijn, maar goedkope koektrommels die op rantsoen van apk naar apk worden getrapt. Hier ook weer twee Aygo's op de foto bij dit artikel.

Ga maar eens kijken wat voor bandjes eronder zitten. Ik vermoed dat er geen twee hetzelfde zijn en of van een hopeloos merk, of in hopeloze toestand, of beide. Blijkt ook wel uit de meeste bandentests: op droog wegdek gaat het nog wel, maar bij de eerste druppel regen gooien die Chinese knuppelbandjes de handdoek al in de ring.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: do 15 feb 2024, 12:38
door MarkNL
Die bocht ligt er inmiddels sinds eind jaren 60 en opeens regent het ongevallen. Zoals nvdw stelt, ik zou het probleem vooral zoeken bij de bestuurders en/of de voertuigen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: do 15 feb 2024, 12:42
door TffpaA
?

Dan zou er net zo plots een contingent bestuurders met ondeugdelijke auto's van deze bocht gebruik zijn gaan maken.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: do 15 feb 2024, 13:00
door MarkNL
Maar de boog is simpelweg in de afgelopen jaren niet aangepast. Een uitvoegstrook is weggehaald toen de A4 Midden-Delfland kwam rond 2014 en rond 2015 is een geluidsscherm gebouwd. De boogstraal of verkanting is sinds de bouw hetzelfde gebleven. En zoals RWS stelt is de stroefheid van het asfalt ook in orde.

De enige factor die dan een rol kan spelen is de zeer natte winter die we hebben + steeds verder verouderende wagenpark in Nederland (en dus mogelijk ook oude banden?). En wellicht gecombineerd dan met onbekwaamheid van de bestuurders.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: do 15 feb 2024, 14:22
door TffpaA
Ja maar goed, zoiets gebeurt niet van de een op de andere dag. Je zou dan een gestage toename van het aantal ongevallen in deze bocht zien - en niet alleen in deze, maar ook andere vergelijkbare bochten - in plaats van de huidige plotse toename.

Het kan ook gewoon ongelukkig toeval zijn, waarbij met name het slechte weer een verklarende factor kan zijn, maar ook gewoon oplettendheid icm te snel rijden van de bestuurders.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: do 15 feb 2024, 14:29
door nvdw
Op al dit soort bogen vliegen auto's met enige regelmaat uit de bocht. Met een beetje geluk staan ze achterstevoren en raken ze verder niets of niemand; met een beetje pech eindigen ze in de vangrail.

Soms gebeurt het dan blijkbaar vaker in korte tijd, en controleert Rijkswaterstaat of de weg nog voldoende 'frictie' heeft. (Gelukkig is de Hyundai-Atos-met-versleten-dempers-en-bandjes niet de norm, anders mochten we overal nog maar dertig.)

In een lange doordraaier met relatief hoge rijsnelheden zal de toplaag van het asfalt wat sneller slijten, omdat er een heel andere belasting op dat wegdek zit dan op een recht stuk of een flauwe bocht.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: do 15 feb 2024, 15:00
door Bemined
TffpaA schreef: do 15 feb 2024, 14:22 in plaats van de huidige plotse toename.
Ik lees niets over een plotse toename, hooguit een plotselinge toename van aandacht in de media. Maar in de berichtgeving wordt ook gesproken met mensen die al 10 en 12 jaar geleden in dezelfde bocht spontaan in de slip raakten.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: do 15 feb 2024, 18:12
door ArrivaBas
nvdw schreef: do 15 feb 2024, 14:29 Op al dit soort bogen vliegen auto's met enige regelmaat uit de bocht. Met een beetje geluk staan ze achterstevoren en raken ze verder niets of niemand; met een beetje pech eindigen ze in de vangrail.

Soms gebeurt het dan blijkbaar vaker in korte tijd, en controleert Rijkswaterstaat of de weg nog voldoende 'frictie' heeft. (Gelukkig is de Hyundai-Atos-met-versleten-dempers-en-bandjes niet de norm, anders mochten we overal nog maar dertig.)

In een lange doordraaier met relatief hoge rijsnelheden zal de toplaag van het asfalt wat sneller slijten, omdat er een heel andere belasting op dat wegdek zit dan op een recht stuk of een flauwe bocht.
Het maakt in zekere zin ook wel uit of de draai een constante boogstraal heeft, en of het wegdek nat is. Vanochtend heeft het voor de zoveelste keer in korte tijd flink geregend. Bij nat wegdek gaat een auto ook op ZOAB sneller slippen dan wanneer het droog is als de bestuurder zijn rijstijl niet aan de omstandigheden aanpast.

En uiteraard speelt ook mee wat voor banden er onder de auto zitten. Mensen kopen een kleine, oude auto meestal om zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen en doen over het algemeen geen dure reparaties. Zo'n hok is het meestal niet meer waard om voor meer dan duizend euro aan reparaties te doen. En met vier A-merk banden kom je daar al snel aan.

Onder mijn auto zitten vier Michelins, waarvan de achterste twee er pas een half jaar op zitten. Het kost wat, maar ik vond het destijds nog wel zinvol om de banden te vervangen, en er ook geen troep onder te janken zoals onder de gemiddelde tweedehands van 15 jaar of ouder wel gebeurt. De wegligging van de auto is, doordat ik nog wel in mijn auto investeer, onverminderd top ondanks dat hij in mei 16 jaar oud wordt. Maar goed. Deze 206 is dan ook mijn eerste auto, en ik wil hem het liefst net zo strak houden als ik hem in september 2021 kocht. (A)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: wo 28 feb 2024, 12:16
door TffpaA