Het Groot en Algemeen Fietstopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door trolly »

De voorspoedige herrijzenis van het forum leidde tot een korte dialoog met ons aller Suus in het onmisbare "Mag ik even kwijt"-topic. Zij gaf daarin aan haar swapfiets na langdurige stilstand in te ruilen voor een onswapbare fiets. Naar het waarom heb ik niet gevraagd, maar het interesseert me wel. Voldoende om me te bedenken dat er in heel dit forum geen algemeen topic gewijd aan de tweewieler bestaat, terwijl dit — naast de benenwagen — toch een heel vitaal stuk van het voor- en natransport voor zijn rekening neemt.

Bij deze dus een topic voor alle bak- en bakkersfietsen, driewielers, Jezusfietsen, hoge bi's, e-bikes, tandems, OV- en swapfietsen, en de daarbijbehorende faciliteiten — van fietspomp en nietje tot rijwielstalling fietsparkeergarage — en alle verhalen en belevenissen die hiermee verband houden. Maar zeker ook voor de fiets als (aanvullend) vervoerssysteem.

Mogelijk bevindt dit topic zich niet op een adequaat plekje in her forum. In dat geval zie ik het graag ergens anders terechtkomen.

Ik wens u allen veel plezier, en @Suus: maar waarom vliegt die swapfiets er nu alsnog uit?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Suus »

Goedemiddag Trolly,

Allereerst wil ik je hartelijk danken voor alweer een vrij geniaal topicidee, al zeg ik het zelf. Want ik heb hier vorige week al eens kort mee in mijn hoofd gezeten, maar toen verdween het forum in het zwarte gat en toen verdween het op de achtergrond.

Helaas ben ik wel genoodzaakt op je te corrigeren, want de dialoog vond plaats in het blundertopic, niet in Mag ik even kwijt.

Om vervolgens dan eindelijk tot beantwoording van je openstaande vraag over te gaan: de kwaliteit van de basis-swapfiets is op zich prima, maar de prijs begon ik toch wel wat irritant te vinden, zeker omdat de fiets een paar maanden eigenlijk heel weinig werd gebruikt. Ik had opeens sloten aan vrije tijd en om dat toch een beetje gevuld te krijgen ging ik maar naar de stad wandelen enzo, kost allemaal een hoop tijd die ik toch in overvloed had. Maar op dat moment is is € 198 per jaar voor een fiets toch wel een hoop geld. Door wat moeilijk uit te leggen transacties had ik nog wat geld in een pot (een pot met een pot met geld, hihi). Door die pot met geld naar de fietsenwinkel te dirigeren kon ik zonder impact op mijn rekening nu een wat technisch geavanceerdere fiets van Nederlands fabricaat aanschaffen. Je weet wel, zo een met snelbinders, naafdynamo, handremmen en versnellingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Daantje »

Ik heb een ebike en ik houd er van. Ik ben echt veel mobieler nu.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Vinny »

Ik zweer bij de Opoe-fiets 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Suus »

Heel soms huur ik een elektrische fiets van Donkey Republic. Hoe langer je fietst, hoe goedkoper de huur per uur wordt. Betalen kan per Paypal. Je kan ook de fiets op slot zetten zonder dat de huur stopt, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat na een koffie op een terrasje je fiets weg is als je een dagtocht maakt met een elektrische Donkey (kan prima, hun range zit meestal rond de 50 kilometer). Hoewel je Donkey op best veel plekken in Nederland hebt, zijn de elektrische fietsen alleen in Rotterdam te vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Tom024 »

Hier staan twee rijwielen in de schuur: een herenfiets die intussen ook alweer tien jaar oud is en de oranje gespoten damesfiets waarmee ik vroeger nog folders heb bezorgd en die zelfs mijn Nijmeegse studententijd heeft overleefd, die fiets heb ik al zeker twintig jaar.

Ik overweeg al een tijdje om een pedelec aan te schaffen om naar het werk te rijden. Een enkele reis zou me dan ongeveer 50 minuten kosten, per auto ongeveer de helft..
Ik hik vooral tegen de kostprijs aan en de verwachting dat ik stiekem toch alsnog vaak de auto pak.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Suus »

Auto verkopen en dan met het geld een elektrische fiets kopen. Probleem opgelost :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Tom024 »

Als ik niet regelmatig om 4.15 zou moeten beginnen had ik dat serieus overwogen. :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Geert »

Ik heb een week voor de lockdown begon een nieuwe tweedehands fiets gekocht bij de fietsenmaker omdat mijn vorige fiets (een Kronan met een krat voorop) uit elkaar was gevallen. Nu een Burgers fiets, kende het merk niet maar blijkt een Nederlands merk te zijn.

Verder nog een oude gare rammelfiets in de schuur die vroeger als stationsfiets werd gebruikt en nu als reservefiets, ding ziet letterlijk bruin van de roest, maar gaat maar niet stuk. En een motorfiets maar die telt denk ik niet mee in dit topic :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door ODRAIL »

Leuk zo'n topic ... maar ik heb hier verder niets te zoeken omdat ik geen fiets heb :P .
Laatst gewijzigd door ODRAIL op vr 04 sep 2020, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Wannes »

Ik heb de meest simpele fiets die er is, zonder versnellingen of handremmen. Elk onderdeel behalve het frame is al een keer vervangen maar hij werkt prima. (En hij is redelijk onverwoestbaar)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Daniel »

Ik had ooit ook een Kronan, maar die begon na een jaar of 15 toch wel uit elkaar te vallen. Op 'n gegeven moment brak het stuur af.

Jaartje of anderhalf geleden zodoende maar een hele nieuwe aangeschaft. Met versnellingen dit keer ook gezien je hier in de omgeving nou eenmaal ook wat meer hoogteverschilletjes hebt, is dat toch wel prettig. (Zo'n tank, ook qua gewicht, wat een Kronan is was prima in de polders maar niet echt een pretje om de Amersfoortse Berg mee op te komen :P )
Gebruik dat ding voor zo'n beetje alles binnen de stad en directe omgeving dus 'n goeie fiets hebben was wel zo prettig.

Verder staat er nog een oude gare fiets met twee lekke banden in m'n berging die ik ooit als stationsfiets gebruikte. Had nog overwogen 'm op te knappen om voor het laatste stukje naar m'n werk te gebruiken, maar een eigen fiets op een station uit de buurt vond ik toch niet het meest praktisch. En de reiskostenvergoeding is ruim voldoende om ook de OV-fiets mee te betalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door trolly »

KM46 schreef: vr 04 sep 2020, 20:41 Leuk zo'n topic ... maar ik heb hier verder niets te zoen omdat ik geen fiets heb :P .
Ik overweeg een zoentopic te maken, maar zover is het nog niet (anderhalve meter enzo).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door teun »

Dat onze beste KM46 toch geen fiets heeft, ik dacht dat het alleen in van die primitieve West-Brabantse boerengaten zo slecht gesteld was...

Een elektrische fiets rijd ik zelf niet, de vorige eigenaar van mijn eigenlijk nog splinternieuwe maar wel tweedehandse (en daardoor een behoorlijk goedkope) RIH Delta dus nu wel. Je moet het geld er maar voor over hebben. :shock:

De afgelopen tijd heb ik echter stukken meer kilometers gemaakt op een oude Union Nagoya damesrenfiets die mijn moeder ergens eind jaren 80 heeft aangeschaft. Een echte racefiets is het niet, spatborden, bagagedragers, fietsbellen en dynamo's zijn natuurlijk voor de echte wielrenner allemaal overbodig gewicht maar ik vind ze erg praktische toevoegingen. Verder heeft hij wel het lichte frame, kenmerkende stuur (met remmen die je zowel leunend op de bovenkant als hangend in de beugels kunt bedienen), dunne bandjes, en maarliefst 10(!) versnellingen (die je met twee afzonderlijke handeltjes op het frame bedient) die me ertoe in staat stelden om toch binnen zo'n drie kwartier van de Rijpelberg naar hartje Eindhoven te geraken zonder onnodig van het OV gebruik te maken!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door ODRAIL »

:oops: Waar zoen staat moet zoeken staan ... stop de tijd 8-) .
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door JordiBrabant »

Mijn stalen ros is een luxe tweedehands stadsfiets, waar ik ook flink wat kilometers op maak, zowel recreatief, voor werk, als voor boodschappen.
Als bijpassend accessoire heb ik een fietstas die je zo aan je bagagedrager kan hangen en eraf kan halen. Dat ziet misschien niet flitsend uit, maar het is wel verschrikkelijk makkelijk voor boodschappen of wat losse spullen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Aking »

Heuj! Ik heb ook een fiets! :shock:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door trolly »

En een doorgezaagd slot in je andere hand?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Aking »

Nee, hij lag al ontdaan van een slot in de bosjes :mrgreen:
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door PatrickM »

Heb zelf al jaren (volgens mij ondertussen een jaar of 9-10) een elektrische fiets. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik ondertussen op fiets nummer 4 rij, toen ik op de middelbare zat heb ik er eentje vakkundig om zeep geholpen en in de 1,5 jaar dat ik voor de post heb gereden heb ik er ook 1 gesloopt.
Ben er wel erg blij mee, fiets nu zo’n 125 kilometer in de week naar m’n stageadres 12,5 kilometer verderop (lastig met OV te bereiken, plus fietsen is sneller) en dan is het toch wel erg prettig dat ik die 12,5 kilometer binnen het half uur kan fietsen. Kan vast ook op een normale fiets, maar dit is toch wel een stukje fijner (plus dat het me ‘s morgens ook gewoon tijd scheelt, en elke minuut die ik dan langer kan blijven liggen is heilig)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Meltrain »

Bij ons in de schuur staan een tandem, driewieler, herenfiets, damesfiets, elektrische fiets en (tweedehands) herenfiets, die als stationsfiets dienst doet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door trolly »

Heeft er verder nog iemand een éénwieler?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Aking »

Ik had vroeger wel zo'n eenwieler met van die skatebordwieltjes voorop, want das was toen helemaal de shizzle! 8-)

Een Skatebike dus.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Karl »

In de opening van dit topic wordt al verwezen naar de fietskathedralen waar je tegenwoordig je fiets in stalt bij stations. Als je denkt aan de fietsenstalling in Rotterdam of Utrecht of Den Haag Centraal dan is er echt een forse verbetering gemaakt ten opzichte van tien of vijftien jaar terug. Zullen mensen daarom meer fietsen naar stations en niet meer met bus, tram of metro reizen naar stations?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Groot en Algemeen Fietstopic

Bericht door Suus »

Afbeelding

Kijk mijn nieuwe fiets eens shinen in de achtertuin 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten