Bus.treinposities.nl

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Bus.treinposities.nl

Bericht door MetroRET »

Sinds deze week is naast de wellicht al bekende site van http://treinposities.nl (voor railvoertuigen) nu ook een aparte site vormgegeven voor het (vooralsnog) Nederlandse busvervoer: http://bus.treinposities.nl.

De invulling van de site is nog in beta, maar wel openbaar toegankelijk. Daarom zou het fijn zijn als er eventueel veel verschillende mensen een fotootje zouden willen plaatsen en delen met ons allen, ook kan er eventueel tips worden gegeven, tbv aanvullingen of dingen die jijzelf anders zou doen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door ODRAIL »

Heet principe is niet niet hoor ;) .

Zie hier:

https://spoorkaart.mwnn.nl/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Z2N »

Ik mis een kaart met de locaties van de voertuigen, de mogelijkheid om naar voertuigen per lijn te zoeken (zoals in de OV-info app) en de inzetgeschiedenis van verschillende voertuigen. Dat komt met de harde release wel?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Stadsbus »

JAAA!!1!! Iets waar ik stiekem al enorm lang op heb zitten te wachten, en het is er nu gewoon :o veel dank hier voor, de site ziet er erg goed uit!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Lijn 45 »

Precies dat. :D

Ik heb me gelijk aangemeld en ben meteen begonnen met bewerken. De database is al erg groot! Is het overigens de bedoeling dat alleen huidige bussen erin komen, of ook voormalige?

Ik vind het bewerken nogal veel kliks vergen om alleen een kenteken ofzo in te voeren.
Iets waar ik stiekem al enorm lang op heb zitten te wachten, en het is er nu gewoon
Er bestond al wel een soortgelijk initiatief, alleen kan ik daar niet voor aanmelden.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door teun »

Als de ambitie is om deze site dezelfde functies te geven als de treinvariant dan ben ik het enorm met het enthousiasme van de rest hier eens!
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Stadsbus »

In hoeverre is het trouwens mogelijk dat afbeeldingen van bus.treinposities.nl doorgelinkt worden en zichtbaar worden op onze wiki? Zeker voor bepaalde lijnpagina’s waar een afbeelding ontbreekt zou dat erg fijn zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Daniel »

Die kunnen we natuurlijk ook gewoon zelf op de wiki uploaden. Vooralsnog wordt ik nog niet wild enthousiast van de foto's op bus.treinposities.nl om ze persé ook gelijk op de wiki te willen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind het een leuk initiatief en zal zeker de beste foto's uit mijn archief bijdragen. :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door MetroRET »

Vooralsnog, bedankt voor de alle positieve reacties over deze site.
KM46 schreef: di 06 okt 2020, 17:01 Heet principe is niet niet hoor ;) .

Zie hier:

https://spoorkaart.mwnn.nl/
Wat bedoel je precies hiermee ?

Z2N schreef: di 06 okt 2020, 17:05 Ik mis een kaart met de locaties van de voertuigen, de mogelijkheid om naar voertuigen per lijn te zoeken (zoals in de OV-info app) en de inzetgeschiedenis van verschillende voertuigen. Dat komt met de harde release wel?
Er gaat nog naar de posities gekeken worden, maar dat kost de nodige rekenkracht bij deze omvang hoeveelheid voertuigen.

Lijn 45 schreef: di 06 okt 2020, 17:57
  • Ik heb me gelijk aangemeld en ben meteen begonnen met bewerken. De database is al erg groot! Is het overigens de bedoeling dat alleen huidige bussen erin komen, of ook voormalige?
  • Ik vind het bewerken nogal veel kliks vergen om alleen een kenteken ofzo in te voeren.
  • De database is door mij ingevuld, door middel van alle actieve bussen te noteren die moment bij elke concessie staan aangegeven in de actieve dienst mee te draaien, dit met uitzondering van bussen die werkzaam zijn bij onderaannemers, deze dienen indien nodig zelf aangevuld te worden, dat geldt ook voor bussen die dus niet meer actief meedraaien in de dienstregeling.
  • Naar de kentekeninvoer (en overige dingen bewerken) wordt in de toekomst nog naar de gekeken, bedankt voor de feedback :)

Hopelijk heb ik hierin voldoende informatie kunnen geven over de tot nu toe gegeven reacties.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door ODRAIL »

MetroRET schreef: di 06 okt 2020, 19:51
KM46 schreef: di 06 okt 2020, 17:01 Heet principe is niet niet hoor ;) .
Zie hier:
https://spoorkaart.mwnn.nl/
Wat bedoel je precies hiermee ?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er voor de treinen in ons land al een live kaart is.

Verder wil ik nog even melden dat treinen die op de Valleilijn rijden worden (nog) niet weergegeven.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Z2N »

De mwnn-kaart is echter gebaseerd op dienstregelingsinformatie, en niet op fysieke locatie van de treinen zelf. De kaart van treinposities doet dat dan een stuk beter, die maakt gebruik van de GPS-transponders in de treinen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door MetroRET »

KM46 schreef: di 06 okt 2020, 21:44
MetroRET schreef: di 06 okt 2020, 19:51
KM46 schreef: di 06 okt 2020, 17:01 Heet principe is niet niet hoor ;) .
Zie hier:
https://spoorkaart.mwnn.nl/
Wat bedoel je precies hiermee ?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er voor de treinen in ons land al een live kaart is.

Verder wil ik nog even melden dat treinen die op de Valleilijn rijden worden (nog) niet weergegeven.
Dit is dus een aparte bussite, de treinen zijn op de basissite http://treinposities.nl terug te vinden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door webguy »

Een bussite op een website die treinposities heet, maar geen busposities heet. Snap jij het nog? :roll:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door ODRAIL »

Nee ... de naam van de site is op deze manier wel heel erg ongelukkig gekozen. Als de site ovposities heet dan was het wel weer verklaarbaar.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Lijn 45 »

Dat krijg je ervan als je alleen begint met een site die treinposities geeft en later bussen toevoegt. :P
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Gekko123 »

Inderdaad een mooi geval van uitbreiding van de scope van een site. Voor nu met een publieke beta kan ik er best mee leven. Het is nog niet de eindversie, bugs zullen er nog uitgehaald moeten worden. Bij de daadwerkelijke release zou voor mij (en voor de vindbaarheid) een beter dekkende domeinnaam wel beter zijn.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door TLP »

Voor mij zijn de planningen van treinen, zowel in het verleden als de nabije toekomst, de belangrijkste feature waarin treinposities.nl zich onderscheidt van OVinfo, welke app ik ook vaak gebruik. Ik zou het tof vinden als die planningen voor de bussen achterhaald en weergegeven kunnen worden op de nieuwe site.

Voor wat betreft de sitenaam zou busposities.nl inderdaad logischer zijn, en ov-posities.nl als de nieuwe site ooit samengevoegd zou worden met treinposities.nl.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Stadsbus »

De posities van o.a. de EBS 5140 worden nu doorgegeven: https://bus.treinposities.nl/voertuig/e ... roNGT_5140

Blijkbaar zijn er naast de 5140 nog meer bussen waarvan de posities worden doorgegeven. Begint nu echt een mooie site te worden!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Lijn 45 »

Van alle bussen waarvan een positie bekend is, wordt deze getoond volgens mij.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Stadsbus »

Ah, nu worden inderdaad alle posities gedeeld. Toen ik hier mijn vorige bericht schreef was dit pas een enkeling. Gaat zo te zien erg snel!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Daniel »

Mooi, da's een leuke toevoeging op de bronnen die er al waren. Scheelt zoeken naar een specifiek voertuig op OV-zoeker bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Lijn 45 »

En een leuk extraatje dat hij de laatst bekende positie van ieder voertuig lijkt te geven, ook als het voertuig enige tijd niet heeft gereden.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Stadsbus »

Inmiddels is de site flink geupgrade zo te zien. Er is een live-kaart waarop alle bussen te zien zijn, RDW data is te zien bij een elke willekeurige bus waar een kenteken bij staat, ritgeschiedenis wordt bijgehouden, en sinds vanmiddag staan ook de omloopnummers daarbij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus.treinposities.nl

Bericht door Daniel »

Leuk! En best handig voor het bijhouden van onze wiki trouwens ook als je kunt terugkijken :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten