Tunnelvisie

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Tunnelvisie

Bericht door Ardan »

Er zijn in Nederland natuurlijk behoorlijk wat tunneltjes onder spoorlijnen door. Soms als onderdeel van een station, soms ergens onder de vrije baan door.
In Duitsland en België zijn alle tunneltjes per definitie eng. In Nederland valt dat geloof ik reuze mee, al zijn er hier natuurlijk ook wel de nodige 'fraaie' exemplaren.

Van die kleine boortunneltjes die je aantreft in Wolfheze, 't Harde en vroeger in Dieren, fraai betegelde zoals in Weert en Haarlem, brede en lichte passages zoals in Rotterdam Centraal: welke bijzondere tunneltjes ken jij in Nederland? Welke vind je opvallend in schoonheid, of juist engheid?

Deze vrij lange in Koog aan de Zaan is een fraai voorbeeld van het type "meh":
Afbeelding
Het Dommeltunneltje in Eindhoven is nog langerder en niet echt gezelliger.

Deze in de buurt van Wolfheze is er ook niet eentje waar je 's avonds laat doorheen wilt gaan, maar wel een interessant ding:
Afbeelding

Voorwaarden voor bespreking in dit topique: alleen voetgangsters en fietspilotentunneltjes, en onder (voormalige) spoorinfra door. De rest bespreek je maar in het automobielentopique.

Edit: laat die voorwaarden ook maar. Tunnels *O*
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tunnelvisie

Bericht door Milco »

Ik heb er geen foto's van, maar als klein jochie vond ik het tunneltje nabij bungalowpark Schin op Geul best eng, zeker met de auto's die er rijden en de zeer smalle stoep in de vrij donkere tunnel...

Sorry, laatste zin in startpost over het hoofd gezien :@
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Alargule

Re: Tunnelvisie

Bericht door Alargule »

Ik ga tóch een autotunneltje noemen, en wel eentje die niet meer bestaat:

Afbeelding

Deze tunnel verbond de beide parkeerterreinen van Winkelcentrum Woensel in Eindhoven. Als kind vond ik dat altijd een feest om doorheen te rijden, wat we niet vaak deden.

Fiets- en voetgangertunnels vind je in Eindhoven vooral veel onder het Fellenoord. Iedereen uit Woensel zal die weleens gebruikt hebben op weg naar het station of de stad. In vroeger tijden was dit de vaste route van mijn pa en mij naar de binnenstad: auto parkeren aan de Kruisstraat en te voet verder naar de Bijenkorf. De laatste tunnel op weg daarnaartoe is een voetgangerstunnel onder het spoor door, met winkeltjes in de tunnelwanden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Tunnelvisie

Bericht door Suus »

Station Gorinchem heeft nog steeds zijn rioolpijptunnel. Maar de nieuwe tunnel ligt inmiddels onder het station dus je moet opschieten als je die nog wil bezoeken.

Verder wil ik toch een tunnel onder spoorinfrastructuur benoemen waar auto’s ook welkom zijn (al rijden er niet veel). Dat is in de Horst en Voordelaan, ten zuiden van station Voorschoten. Deze tunnel is voorbereid op de aanleg van een autoweg parallel aan het spoor en aan de Wassenaarse kant van de tunnel ligt de ingang dan ook parallel aan het spoor, om pas ondergronds de bocht te maken richting spoor.

Afbeelding
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tunnelvisie

Bericht door Vinny »

https://goo.gl/maps/zFe5tWa2SAz1u5h27

Tunnelvisie van de spoorwegbeheerder: Volgens mij is dit tunneltje nooit in gebruik geweest en gewoon weer dichtgemetseld... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tunnelvisie

Bericht door Daantje »

In Middelburg heb je zo'n tunneltje met drie in en uitgangen, dat vond ik altijd een beetje onduidelijk en griezelig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tunnelvisie

Bericht door Daniel »

Het tunneltje tussen de Dubbeldamseweg Zuid en de Transvaalstraat in Dordrecht vond ik altijd maar een vies, donker en krap ding. Je gaat er aan de kant van de Transvaalstraat parallel aan het spoor in om vervolgens een scherpe bocht te maken waarin je echt op je rijbaan moet blijven als fietser want je kunt je tegenliggers niet zien. En plek om uit te wijken is er niet.
De voetpaden hebben alleen maar trappen, dus als je er met kinderwagen of in een rolstoel door moet kan je alleen het krappe fietspad gebruiken (of een heel eind omlopen).

Hier staan wat foto's en dit is 'm op streetview
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Tunnelvisie

Bericht door Ardan »

Suus schreef: do 27 mei 2021, 20:38 Verder wil ik toch een tunnel onder spoorinfrastructuur benoemen waar auto’s ook welkom zijn (al rijden er niet veel). Dat is in de Horst en Voordelaan, ten zuiden van station Voorschoten. Deze tunnel is voorbereid op de aanleg van een autoweg parallel aan het spoor en aan de Wassenaarse kant van de tunnel ligt de ingang dan ook parallel aan het spoor, om pas ondergronds de bocht te maken richting spoor.
Daar ben ik laatst nog geweest inderdaad, ik vroeg me lang af waarom die sowieso al ruim bemeten tunnel zo ver van het spoor af begint maar op topotijdreis kun je rond 1980 zien dat er een weg is geprojecteerd. Even later is die ook weer weg (badoem tsss).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tunnelvisie

Bericht door trolly »

Bekend terrein. Hier meer over de Leidsebaan (speciaal voor Ardan). Er was daar ergen een plekje waar onverlaten centen door de aanstormende treinen lieten pletten. Ik niet, uiteraard (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Tunnelvisie

Bericht door Wannes »

Daniel schreef: do 27 mei 2021, 21:00 Het tunneltje tussen de Dubbeldamseweg Zuid en de Transvaalstraat in Dordrecht vond ik altijd maar een vies, donker en krap ding. Je gaat er aan de kant van de Transvaalstraat parallel aan het spoor in om vervolgens een scherpe bocht te maken waarin je echt op je rijbaan moet blijven als fietser want je kunt je tegenliggers niet zien. En plek om uit te wijken is er niet.
De voetpaden hebben alleen maar trappen, dus als je er met kinderwagen of in een rolstoel door moet kan je alleen het krappe fietspad gebruiken (of een heel eind omlopen).

Hier staan wat foto's en dit is 'm op streetview
Het tunneltje met een Z bocht erin zonder enig zicht is inderdaad geen feest. Ben daar vroeger vaker dan één keer vol op mijn bek gegaan in de bocht en het stinkt er vaak naar plas en alcohol. De voetgangerstunnel behorend bij de Spuiweg onder het spoor is ook al zo'n eng ding, volledig gescheiden van de rest van de weg en in het donker dus doodeng
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tunnelvisie

Bericht door Wubbo »

Ardan schreef: do 27 mei 2021, 21:13
Suus schreef: do 27 mei 2021, 20:38 Verder wil ik toch een tunnel onder spoorinfrastructuur benoemen waar auto’s ook welkom zijn (al rijden er niet veel). Dat is in de Horst en Voordelaan, ten zuiden van station Voorschoten. Deze tunnel is voorbereid op de aanleg van een autoweg parallel aan het spoor en aan de Wassenaarse kant van de tunnel ligt de ingang dan ook parallel aan het spoor, om pas ondergronds de bocht te maken richting spoor.
Daar ben ik laatst nog geweest inderdaad, ik vroeg me lang af waarom die sowieso al ruim bemeten tunnel zo ver van het spoor af begint maar op topotijdreis kun je rond 1980 zien dat er een weg is geprojecteerd. Even later is die ook weer weg (badoem tsss).
Dat tunneltje zat op een van mijn vaste wandelroutes, toen ik nog in Den Haag woonde. Daar hield mijn GPS er altijd mee op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tunnelvisie

Bericht door Suus »

Ik wist eigenlijk niet van deze tunnel af totdat ik hem tegenkwam tijdens mijn spoorlangswandeling Den Haag Centraal - Voorschoten eerder dit jaar.

In Delfshaven heb je ook nog de Tovertunnel tussen de Piet Heynbrug en 1e Schansstraat. Eens kijken of ik daar binnenkort wat foto's van kan maken :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tunnelvisie

Bericht door Aking »

Het tunneltje tussen de IBB en sterrenwijk onder het Park Oosterspoorbaan.

Vroeger zelfs met hek er in dat zodra het donker werd op slot slot ging in een poging om te voorkomen dat de IBB werd leeggeroofd door schorriemorrie uit Sterrenwijk :Y
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tunnelvisie

Bericht door ZO6176 »

Alargule schreef: do 27 mei 2021, 20:29 Ik ga tóch een autotunneltje noemen, en wel eentje die niet meer bestaat:

Afbeelding

Deze tunnel verbond de beide parkeerterreinen van Winkelcentrum Woensel in Eindhoven. Als kind vond ik dat altijd een feest om doorheen te rijden, wat we niet vaak deden.

Fiets- en voetgangertunnels vind je in Eindhoven vooral veel onder het Fellenoord. Iedereen uit Woensel zal die weleens gebruikt hebben op weg naar het station of de stad. In vroeger tijden was dit de vaste route van mijn pa en mij naar de binnenstad: auto parkeren aan de Kruisstraat en te voet verder naar de Bijenkorf. De laatste tunnel op weg daarnaartoe is een voetgangerstunnel onder het spoor door, met winkeltjes in de tunnelwanden.
Dit tunneltje hadden ze nooit weg moeten halen. Ik reed er altijd met de fiets onderdoor. Een vriend van mij moest altijd, wanneer hij op bezoek was, altijd een paar keer door het tunneltje heen.

Die bij de Bijenkorf/Piazza dat gaf altijd een leuk geluid wanneer de trein er overheen denderde.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Tunnelvisie

Bericht door Ardan »

Suus schreef: do 27 mei 2021, 22:41 In Delfshaven heb je ook nog de Tovertunnel tussen de Piet Heynbrug en 1e Schansstraat. Eens kijken of ik daar binnenkort wat foto's van kan maken :)
Ik was nieuwsgierig geworden dus ik durfde het aan naar R*dam af te reizen.

Ik was, ehm, betoverd?
Afbeelding

Maar eerlijk is eerlijk, deze aanblik op Delfshaven mag er best lopen te wezen.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Tunnelvisie

Bericht door nvdw »

Alargule schreef: do 27 mei 2021, 20:29 Ik ga tóch een autotunneltje noemen, en wel eentje die niet meer bestaat:
Met twee vertegenwoordigers van automerken die ook niet meer bestaan: een Daf 66 Marathon (dat was de snelste uitvoering!) en een Sunbeam Avenger (heette die in Nederland zo?)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tunnelvisie

Bericht door trolly »

Eerst wel. Daarna werd diezelfde auto eerst Chrysler en toen Talbot.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tunnelvisie

Bericht door Suus »

Ardan schreef:
Suus schreef: do 27 mei 2021, 22:41 In Delfshaven heb je ook nog de Tovertunnel tussen de Piet Heynbrug en 1e Schansstraat. Eens kijken of ik daar binnenkort wat foto's van kan maken :)
Ik was nieuwsgierig geworden dus ik durfde het aan naar R*dam af te reizen.

Ik was, ehm, betoverd?
Kan ik mij goed voorstellen, waar anders vind je in Nederland een private voetgangerstunnel met zo’n vrolijke inrichting :D

Heb je ook nog kennis gemaakt met ons vosje?
Afbeelding
(foto is al ietsje ouder, zoals het hoort in Rotterdam is er weer enthousiast gesloopt)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tunnelvisie

Bericht door Suus »

Afbeelding

Dit spoortunneltje tussen Lunetten en Houten heeft bij de verkeerslichten een drukknopje voor mensen te paard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tunnelvisie

Bericht door trolly »

Dat drukknopje is vooral voor paarden met een mens erop. Die paarden nemen een mens mee, omdat dergelijke knopjes lastig te bedienen zijn voor paarden. Ze zitten te hoog, en ze zijn te klein om met een hoef te bedienen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tunnelvisie

Bericht door webguy »

Kwam die laatst ook tegen in Maarn, zodat de fietsers stoppen voor paarden oid.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tunnelvisie

Bericht door waldo79 »

Te paard kost het wat meer tijd om de tunnel te passeren, door het indrukken van het knopje krijg je meer groentijd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tunnelvisie

Bericht door Suus »

Ik vraag mij ook af of detectielussen wel goed werken bij paarden :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Tunnelvisie

Bericht door Alargule »

Als ze beslagen zijn moet dat geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Tunnelvisie

Bericht door Ardan »

We zien hier een spoortunnel die voor het eerst op de kaart verschijnt in 1922! Dit fraaie en lange exemplaar treffen we aan in...

Afbeelding

...Susteren, of all places :') :') _____________

Bijna 100 jaar oud dus, uit de tijd dat er nog nauwelijks auto's waren, zeker in zo'n perifeer Limburgs plaatsje. Hoewel het er niet op lijkt mag je er als voetganger wel doorheen, er zijn bij de toegangen waarschuwingslichten geplaatst om de andere verkeersdeelnemers hier op te attenderen. Toch voel je je niet echt veilig als er ineens een vrachtwagen doorheen komt terwijl jij over dat fietsstrookje loopt..
Afbeelding

Op bovenstaande foto zie je ook dat de lange tunnel vooral nergens onderdoor loopt. Tegenwoordig dan tenminste, want vroeger was Susteren dé/hét Kijfhoek van Limburg. In Zuid-Limburg barstte het van de kolenmijnen met allemaal zo hun spooraansluitingen. In Susteren was mooi ruimte om een rangeerterrein aan te leggen om al die treinen bij elkaar te brengen en uit te sorteren. Maar precies in het midden van dit twee kilometer lange terrein lagen de plaatsen Susteren en Heide tegenover elkaar. En dus werd er een tunnel gebouwd om deze plaatsen met elkaar te verbinden zonder het rangeergebeuren te hinderen.
Afbeelding

Aan het grindbed en de bovenleidingsportalen is nog steeds goed te zien dat hier vroeger meer sporen lagen.
Afbeelding

En de bomen zijn vooral van dat soort dat je vaker op spoorterreinen ziet: bomen die prima gedijen op arme grond. Er rondsnuffelen voor oude restantjes gaat alleen niet door het welbekende Groene Hek.
Afbeelding

Oh, en hier twintig minuutjes lopen vandaan? Het westelijkste puntje van Duitsland :Y Maar dat laat ik een andere keer nog wel eens zien denk ik.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten