Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Ardan »

Ah, oemkeboeng, een typisch gevalletje bommel-ding *O*

Ik vind de discussies in bijvoorbeeld youtubecomments ook erg vermakelijk, waarin niet-Nederlanders gaan ruziën over het wel of niet met twee hoofdletters schrijven van onze letter IJ.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Alargule »

Maarreh...hebben jullie het over 'nootiefiekaatsies', of 'nootiefiekaasies'? En ontvang je 'prieveeburrigtuh' of 'prieveeburrigtun'?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Aking »

Alargule schreef: di 26 okt 2021, 17:12(en nee Aking: níet dat je 'Sint Michielsgestel' als 'Oemkeboeng' moest uitspreken...)
Wat dan wel?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8799
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door ArrivaBas »

Alargule schreef: di 26 okt 2021, 17:36 Maarreh...hebben jullie het over 'nootiefiekaatsies', of 'nootiefiekaasies'? En ontvang je 'prieveeburrigtuh' of 'prieveeburrigtun'?
"Altijd het tweede antwoord kiezen", zei een oud-docent Duits van mij ooit. :Y
Maar hoe je bepaalde woorden uit het Standaardnederlands uitspreekt hangt denk ik ook een beetje af van je roots en wat je het meest hoort in de dagelijkse spreektaal. Een collega op stage vond recent dat ik een Zeeuws-Vlaamse tongval had, terwijl ik totaal geen Zeeuwse wortels heb en tot begin deze maand überhaupt nooit in Zeeuws-Vlaanderen geweest ben. Ik heb op school regelmatig te maken met wat platter Brabants en ik kijk regelmatig naar de Belgische versie van De Slimste Mens, dus misschien verklaart dat het.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Hainje »

Hoe krijg jij het voor elkaar om naar de Belgische Slimste Mens te kijken? :shock:
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Suus »

Alargule schreef:Maarreh...hebben jullie het over 'nootiefiekaatsies', of 'nootiefiekaasies'? En ontvang je 'prieveeburrigtuh' of 'prieveeburrigtun'?
Poesberichten en SuusMessages.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8799
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door ArrivaBas »

Hainje schreef: di 26 okt 2021, 20:09 Hoe krijg jij het voor elkaar om naar de Belgische Slimste Mens te kijken? :shock:
Dat kan gewoon met een Belgische VPN en anders gewoon de (uiterst incomplete) beste momenten op YouTube. :p
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Wubbo »

Ik werd ooit aangesproken door iemand die naar "Sdam" moest. Van alles geprobeerd, niets was goed. Uiteindelijk haalde hij een treinkaartje (ja, die had je toen nog ;-)) uit zijn jaszak: de beste man moest naar Kampen.
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door TLP »

Goh, ik had dan toch een station met bijna die afkorting aan de andere kant van het land verwacht :')
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door dennistd »

Zo zijn er in Enschede wel eens mensen geweest die naar de Van Ekerstraat moesten. Ze bedoelden de Vanekerstraat (Vaa-nukker-straat).

En Fazandestraat verstond ik als Fazantenstraat. Maar hij bedoelde niet de Fazantstraat maar de Van der Zandestraat :roll:
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door diederickx »

Twee of drie decennia geleden voor het loket op het Haagse station Hollands Spoor was voor mij aan de beurt een man met een middenoostelijk uiterlijk en een zeer uitgesproken bijbehorende tongval. Wat hij zei of vroeg leek enerzijds op de invocatie van een godheid of profeet en anderzijds in de verre verte nog het meest op "Den Haag Hollands Spoor"; maar ja daar was hij immers al. Na de zoveelste keer herhalen begreep ik uiteindelijk dat hij om een "dagkaart ongedateerd" vroeg, en kon ik zulks de lokettiste toeroepen door de dikke glasruit heen. Ik heb nog even in de verleiding gestaan te vragen of de bereidingswijze van boerenkool hem welbekend was. Die tijden komen niet meer terug, helaas.
Alargule

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Alargule »

Ik maakte in 2006 de historische fout niet naar de franchisekapper in de Amsterdamse binnenstad te gaan, maar het eens op zijn goeiekoops te proberen bij het lokale knipzaakje in Diemen, waar ik toen nog woonde.

Daar binnengekomen zocht ik me een weg naar de 'wachtruimte' - waar wat oude, doorgezakte faux leren fauteuils met scheuren in de bekleding voor door moesten gaan. Dat de cliëntèle buiten mij louter uit Kinkerstraatjes bestond, had alle seinen al op rood moeten doen gaan, maar goed. Voor 15 euries wilde ik de gok wel wagen.

Na er een halve minuut gezeten te hebben, viel mijn oog op een bordje dat er alleen contant afgerekend kon worden. Ik had geen contanten op zak, dus stond op en verexcuseerde me met de mededeling dat ik even ging pinnen.

Eenmaal teruggekomen en weer plaatsgenomen in de wachtkamer, riep één van de suikerpruiken me toe: "En, ken je nou wel lekker schrijfe?" Ik had werkelijk waar niet het flauwste benul waar ze op doelde, en mijn wezenloze blik ontging haar ook niet, dus kwam er als toevoeging: "Je ging toch een pen (op zijn Amsjtedamsj uitgesproken als "pin") halen?" Euhh, nee: ik ging even pínnen - geld opnemen. "Oooooohhhh - ik dacht dat je sei dat je een pen ging haole!" De hele zaak lachen, ik lachte maar mee. Ik had toen moeten maken dat ik wegkwam, want het kapsel dat ik daarna voor de eerder genoemde 15 euries aangemeten kreeg - dat was genoeg om nog dezelfde dag voor naar de franchisekapper te gaan om het wél fatsoenlijk te krijgen.

Dat ze in die kapperszaak in Diemen dachten dat ik een pen ging halen in plaats van geld ging pinnen, voer ik terug op een clash tussen mijn Brabantse tongval en de Amsjtedamsje oojtjesj...
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door diederickx »

Het chique van Den Haag veroorzaakt een soortgelijke verwarring door te vragen om een pan, liefst een Parker of Waterman.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Meltrain »

Hoe spreek je jouw naam eigenlijk uit?
Alargule schreef: wo 27 okt 2021, 10:59 IDat de cliëntèle buiten mij louter uit Kinkerstraatjes bestond, had alle seinen al op rood moeten doen gaan, maar goed.
Uit wát? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Alargule »

Kinkerstraatjes.

Ook wel bekend als Haarlemmerdijkies.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Hainje »

Brb ff naar Origineel Amsterdams van Osdorp Posse luisteren. *O*
🍉
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door JothamvW »

dennistd schreef: di 26 okt 2021, 23:32 Zo zijn er in Enschede wel eens mensen geweest die naar de Van Ekerstraat moesten. Ze bedoelden de Vanekerstraat (Vaa-nukker-straat).

En Fazandestraat verstond ik als Fazantenstraat. Maar hij bedoelde niet de Fazantstraat maar de Van der Zandestraat :roll:
Ik maak in Nijmegen wel eens mee dat men naar de Pa Novenlaan vraagt in plaats van de Pan-oven-laan.

Gelukkig kom ik uut Èrnem waar je bijvoorbeeld de Vlamoven en Ringoven hebt. Dus ja, dan wen je d'r wel aan dat da kan bestaan.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Alargule

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Alargule »

Als Ern-emmer: is het Présikhaaf, of Presikhááf? En spreek je de h nou wel of niet uit?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Vinny »

ArrivaBas schreef:Een collega op stage vond recent dat ik een Zeeuws-Vlaamse tongval had, terwijl ik totaal geen Zeeuwse wortels heb en tot begin deze maand überhaupt nooit in Zeeuws-Vlaanderen geweest ben
Doet me er aan denken dat mijn nichtje ooit aan mij vroeg of ik al een beetje Fries kan spreken. Afijn, ik wat voorbeeldzinnetjes zeggen, reageert ze met: 'Vinny, je spreekt Volendams!'. Mijn accent is in noordoostelijke richting opgeschoven, maar het IJsselmeer moet die nog over blijkbaar :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door trolly »

München. Muun-ghen, en niet het in Hollandistan allomtegenwoordige Muunsjsjen. En Mönchengladbach idem, want gelijke monnikken, gelijke kappen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Stefan »

Van Muunsjengladbach gaan echt mijn nekharen overeind staan. _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3436
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Tom024 »

In dezelfde regio: Moers. Dat moet je een beetje uitspreken als een koe, toch? (A)
en-es
Berichten: 4414
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door en-es »

Metz schijn je uit te spreken als mes? En Aulnoye als Oolnwaa?
PHS

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door trolly »

Fout is relatief, zeker. Maar het interessante van Muunsjen is nou juist, dat de sj wel degelijk het Duits imiteert, alleen op de verkeerde plek. Een irritant anglicisme met een op zich correcte sj is dan weer porsj in plaats van porsje.

Heb overigens nog helemaal nooit iemand Emmerik horen zeggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten