Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Dennenboom »

Vinny schreef: za 30 okt 2021, 18:21 Ik vind het wel grappig dat de NS in Engelstalige omroepberichten het heeft over 'Flushing' in plaats van Vlissingen. Ik ben echt heel benieuwd voor hoeveel Engelstaligen zoiets nou nuttig is :lol:
Net zoiets als Pleimuiden, Dusseldorp, Brunswijk, Gulik en Geelkerken.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Stefan »

Pleimuiden had ik echt nog nooit gehoord _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door en-es »

trolly schreef: za 30 okt 2021, 19:28 Er ging wel een veerboot, als ik het me goed herinner (A)
Naar Sjiernis toch.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door tsov »

In het Amsterdamse havengebied heb je een heel stuk met straatnamen van Britse havensteden zoals ze in Middeleeuwse documenten voorkomen. Daaronder dus Pleimuiden, maar ook bijvoorbeeld Abberdaan, Daveren, Herwijk en Scharenburg.
Laatst gewijzigd door tsov op za 30 okt 2021, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Suus »

Dennenboom schreef:
Vinny schreef: za 30 okt 2021, 18:21 Ik vind het wel grappig dat de NS in Engelstalige omroepberichten het heeft over 'Flushing' in plaats van Vlissingen. Ik ben echt heel benieuwd voor hoeveel Engelstaligen zoiets nou nuttig is :lol:
Net zoiets als Pleimuiden, Dusseldorp, Brunswijk, Gulik en Geelkerken.
Osnabrugge Centraal heeft een tijd lang in de NS HiSpeed boekingsmodule gestaan, maar lijkt nu verdwenen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Suus »

tsov schreef:In het Amsterdamse havengebied heb je een heel stuk met straatnamen van Britse havensteden zoals ze in Middeleeuwse documenten voorkomen. Daaronder dus Pleimuiden, maar ook bijvoorbeeld Abberdaan, Daveren, Herwijk en Scharenburg.
In de Houthavens zijn oude namen van havensteden aan de Oostzee gebruikt, waaronder het eerder genoemde Kolberg :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door trolly »

tsov schreef: za 30 okt 2021, 19:51 In het Amsterdamse havengebied heb je een heel stuk met straatnamen van Britse havensteden zoals ze in Middeleeuwse documenten voorkomen. Daaronder dus Pleimuiden, maar ook bijvoorbeeld Abberdaan, Daveren, Herwijk en Scharenburg.
_O_

Weer een raadsel opgelost. Ik had Geen Idee. Dank!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door JordiBrabant »

Suus schreef: za 30 okt 2021, 19:54 In de Houthavens zijn oude namen van havensteden aan de Oostzee gebruikt, waaronder het eerder genoemde Kolberg :Y
Ik en de rest ook hebben het nog niet over Kołobrzeg gehad. :Y
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door trolly »

Kołobrzeg... lastig. Maar hoe spreek je de rest van die zin eigenlijk uit?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door dennistd »

Swinemünde in het Pools wordt ook wel Swinewietsjie genoemd hier :lol:
Het is officieel Świnoujście.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door JothamvW »

Alargule schreef: do 28 okt 2021, 17:59 Als Ern-emmer: is het Présikhaaf, of Presikhááf? En spreek je de h nou wel of niet uit?
Het is een pré als de wijk/station/winkelcentrum/voormalige vereniging met pré wordt uitgesproken.

De h spreek ik eigenlijk altijd gewoon uit, zo goed kan ik nou ook weer niet plat. (Ik zeg meestal Arnem, zeker buiten de stad)
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Meltrain »

tsov schreef: za 30 okt 2021, 19:51 In het Amsterdamse havengebied heb je een heel stuk met straatnamen van Britse havensteden zoals ze in Middeleeuwse documenten voorkomen. Daaronder dus Pleimuiden, maar ook bijvoorbeeld Abberdaan, Daveren, Herwijk en Scharenburg.
Van de meeste namen kan ik de echte naam nog wel afleiden, maar bij Scharenburg heb ik geen idee (en kan Google me ook niet helpen).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door PHS »

Da's Scarborough ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door Meltrain »

Keolis.
Op welke lettergreep ligt de klemtoon?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door marvinkok »

Kee-joo-líes

En ja, die S spreek je ook uit
CitaroMH
Berichten: 43
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 12:33

Re: Hoe spreek je dat eigenlijk uit?

Bericht door CitaroMH »

Lijn 45 schreef: vr 22 okt 2021, 15:58 Ik heb mensen "Bie-Waai-Die" horen zeggen, dus vermoed dat dat de uitspraak is.

Hoe moet Qbuzz eigenlijk worden uitgesproken? "Kubus", "Kjoebus", "Kjoebuzz" of "Kubuzz"?
Bij mij in de regio rijden ook BYD en de chauffeurs van de Bogestra en HCR zeggen altijd "Bie-Waai-Die"

Ik zou Qbuzz Kjoebus uitspreken.
Beste groeten uit Mülheim ruhr

Moritz
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten