OV op kindertekeningen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

OV op kindertekeningen

Bericht door Ardan »

Bij moeders thuis ga ik wel eens grasduinen in de archieven. Dozen met spul uit mijn kindertijd doorspitten en samen uitzoeken wat ik nog wil bewaren en wat er weg kan of naar de kringloop. Vandaag stuitte ik op wat ware kunstwerkjes uit mijn jeugd. Mijn liefhebberij voor railvervoer zat er al vroeg in, en daar moesten natuurlijk tekeningen van worden gemaakt. We beginnen eens met twee van mijn creaties, ik nodig jullie uit ook wat leuks te laten zien uit jullie eigen jeugd of dat van jullie eventuele koters :Y

Op 25 februari 1997, aldus de datum die op het prentje op de bovenleiding was aangebracht, kwam onderstaand tramtoestel uit mijn wilde fantasie naar boven. Het veelvuldige gebruik van kleuren en primaire vormen zou ik 'jeugdig expressionisme' willen noemen, ondergetekende was op dat moment 7 jaar oud. Duidelijk te zien is dat mijn creatie is geïnspireerd op de Amsterdamse museumtram, met het lijnnummer 40 op de lijnglaasjes en het nummer 20 op de beugel, en de aparte in- en uitstapdeuren. Door twee verschillende lijnnummers te tonen kon worden bespaard op een A4'tje, denk ik.
De ramen zijn voorzien van een blauw gaaswerk. De oplettende kijker ziet dat de tram een dubbele stroomafnemer heeft, voor als de bovenleiding te hoog hangt. Let ook op het nauwkeurig nagetekende GVB-vignet.
Afbeelding

Op 19 november 1999, inmiddels 10 jaar oud, hield ik op school een spreekbeurt over treinen. In de tekst staan summiere weetjes over de eerste spoorlijn en moderne hogesnelheidstreinen. Ik had die zomer in Duitsland een HSL gebouwd zien worden dus de ICE moest ook even benoemd worden. De hele spreekbeurt is binnen twee minuten te lezen en ik vraag me af hoe ik hier in vredesnaam een 7,5 voor has gekregen. Waarschijnlijk door de getekende voorkant, met een Thalys die ik persoonlijk toch behoorlijk goed gelukt vind voor een 10-jarige. In de inzetjes zien we de eerste locomotief van Trevithick uit 1804 en een TGV.
Afbeelding

Er ligt bij moeders thuis nog een enorme doos met alleen maar tekeningen die nog uitgezocht moet worden. Daar had ik vandaag geen zin meer in.

Wat hebben jullie nog voor leuks in jullie archieven liggen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV op kindertekeningen

Bericht door Daniel »

Ik kwam zogauw deze fantasie-treinstellen tegen. Moet nog heel veel meer treintekeningen uit m'n jeugd hebben, maar die zullen wel in een van de dozen in m'n kelderbox zitten. Let vooral op die enorme stroomafnemer van de loc voor de dubbeldeksrijtuigen :)

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV op kindertekeningen

Bericht door Ardan »

Die onderste is toch bijna een ICNG, maar dan met acht stroomafnemers :trein:
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV op kindertekeningen

Bericht door Karl »

Wat een leuk en origineel topic. Leuk ook om de platen van context te voorzien. Zouden 'autogezinnen' meer tekeningen met snelwegen opleveren dan 'OV-gezinnen'? Ik kan me niet voorstellen dat ik zelf nog materiaal ter beschikking heb om bij te dragen aan dit topic.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV op kindertekeningen

Bericht door Meltrain »

Leuk. :D
Maar ik geloof dat we bij de meest recente opruiming van de zolder de meeste van mijn "creaties" weggegooid hebben. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV op kindertekeningen

Bericht door Vinny »

Mooie tekeningen hoor :) Niet zeggen dat je 7 was, maar dat het post-moderne conceptuele kunst is en je hangt zo in het COBRA :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten