Eurovisiesongfestival 2022

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door dennistd »

PHS

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door PHS »

Elfde -0-

Terwijl het gewoon echt een goed nummer was vergeleken met de middelmatige rest.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Tom024 »

Zoals je zelf ook al vaststelt is bij het ESF kwaliteit van ondergeschikt belang. ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 15 mei 2022, 01:10 België had dit jaar last van het steeds maar weer terugkerende fenomeen van racisme bij de televoting,
Ik vind dit een nogal gewaagde uitspraak. Kun je dat onderbouwen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door ICE11 »

Hainje schreef: zo 15 mei 2022, 01:11 Het refrein van de Oekraïense inzending is echt wel een oorwurm, maar de rest van het nummer vind ik maar mwa. De oorlog heeft hier zeker wel een rol gespeeld.
Dit jaar was het een puur politiek resultaat. Ik denk dat elk ander land de super-top prestatie van de eeuw had kunnen neerzetten en toch nooit had gewonnen.... Ik heb gewoon medelijden met alle zangers uit de andere landen die zich lang hebben voorbereid voor gisteren en uiteindelijk toch vanaf het begin geen echte kans hadden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Daantje »

Het songfestival gaat al zolang ik me kan herinneren niet primair om de muziek maar ik vind dit eigenlijk wel een mooi statement van Europa.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Suus »

Meltrain schreef: zo 15 mei 2022, 09:33
Suus schreef: zo 15 mei 2022, 01:10 België had dit jaar last van het steeds maar weer terugkerende fenomeen van racisme bij de televoting,
Ik vind dit een nogal gewaagde uitspraak. Kun je dat onderbouwen?
Zweden 2019: 241 jurystemmen, 93 publieksstemmen
Oostenrijk 2018: 271 jurystemmen, 71 publieksstemmen

Allebei sterke inzendingen van een zwarte man waar een zeer duidelijke afwijking zit bij de publieksstemmen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: zo 15 mei 2022, 10:21
Hainje schreef: zo 15 mei 2022, 01:11 Het refrein van de Oekraïense inzending is echt wel een oorwurm, maar de rest van het nummer vind ik maar mwa. De oorlog heeft hier zeker wel een rol gespeeld.
Dit jaar was het een puur politiek resultaat. Ik denk dat elk ander land de super-top prestatie van de eeuw had kunnen neerzetten en toch nooit had gewonnen.... Ik heb gewoon medelijden met alle zangers uit de andere landen die zich lang hebben voorbereid voor gisteren en uiteindelijk toch vanaf het begin geen echte kans hadden.
Mja, de enige reden dat de Common Linnets niet wonnen was omdat er een vrouw met baard mee deed... En dit soort dingen zal in het verleden wel vaker voorgekomen zijn. Wil je echt het beste liedje moet je er een Euradio Songfestival van maken, waarbij je de liedjes nummers geeft en niet bekendmaakt welke landen het zijn.
PHS

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door DDietzen »

Suus schreef: zo 15 mei 2022, 13:29
Meltrain schreef: zo 15 mei 2022, 09:33
Suus schreef: zo 15 mei 2022, 01:10 België had dit jaar last van het steeds maar weer terugkerende fenomeen van racisme bij de televoting,
Ik vind dit een nogal gewaagde uitspraak. Kun je dat onderbouwen?
Zweden 2019: 241 jurystemmen, 93 publieksstemmen
Oostenrijk 2018: 271 jurystemmen, 71 publieksstemmen

Allebei sterke inzendingen van een zwarte man waar een zeer duidelijke afwijking zit bij de publieksstemmen.
Zweden doet het altijd stukken beter bij de jury dan bij de televotes, dus da's geen eerlijke vergelijking. Wanneer kreeg Zweden voor het laatst meer punten van de televotes?

Edit, ik heb het opgezocht: vorig jaar kreeg Tusse - eveneens een zwarte man - 46 van de jury en 63 van de televotes. Dat is de enige keer sinds 2016 dat de Zweden meer televotepunten kregen dan jurypunten.
Laatst gewijzigd door DDietzen op zo 15 mei 2022, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 15 mei 2022, 13:29
Meltrain schreef: zo 15 mei 2022, 09:33
Suus schreef: zo 15 mei 2022, 01:10 België had dit jaar last van het steeds maar weer terugkerende fenomeen van racisme bij de televoting,
Ik vind dit een nogal gewaagde uitspraak. Kun je dat onderbouwen?
Zweden 2019: 241 jurystemmen, 93 publieksstemmen
Oostenrijk 2018: 271 jurystemmen, 71 publieksstemmen

Allebei sterke inzendingen van een zwarte man waar een zeer duidelijke afwijking zit bij de publieksstemmen.
Het kan ook een kwestie van smaak zijn. De jury kijkt misschien meer naar kwaliteit van het lied, terwijl het publiek meer naar "entertainment" kijkt.
Oostenrijk 2018 kan ik me niet meer herinneren, maar Zweden 2019 was ook zeker niet mijn favoriete I ze ding (dat was namelijk Noorwegen, dat van de jury nauwelijks punten kreeg).

Ik heb dit jaar trouwens op Servië gestemd, omdat het bijzonder was dat ik 2x drie minuten gebiologeerd naar het optreden heb zitten kijken. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door AppleMoose »

België was gewoon niet veel. Geen aansprekend nummer, geen aansprekend optreden. Maar als je dat als publiek vindt en de jury denkt er anders over, ben je dus racistisch. Fijn, weten we dat ook weer :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Hainje »

dennistd schreef: zo 15 mei 2022, 13:33
ICE11 schreef: zo 15 mei 2022, 10:21
Hainje schreef: zo 15 mei 2022, 01:11 Het refrein van de Oekraïense inzending is echt wel een oorwurm, maar de rest van het nummer vind ik maar mwa. De oorlog heeft hier zeker wel een rol gespeeld.
Dit jaar was het een puur politiek resultaat. Ik denk dat elk ander land de super-top prestatie van de eeuw had kunnen neerzetten en toch nooit had gewonnen.... Ik heb gewoon medelijden met alle zangers uit de andere landen die zich lang hebben voorbereid voor gisteren en uiteindelijk toch vanaf het begin geen echte kans hadden.
Mja, de enige reden dat de Common Linnets niet wonnen was omdat er een vrouw met baard mee deed... En dit soort dingen zal in het verleden wel vaker voorgekomen zijn. Wil je echt het beste liedje moet je er een Euradio Songfestival van maken, waarbij je de liedjes nummers geeft en niet bekendmaakt welke landen het zijn.
Heb nu de theorie dat heel veel Oekraïners welke over Europa zijn uitgewaaierd een simkaart hebben gescoord met een lokaal telefoonnummer en op die manier hebben gestemd. Er zullen ook wel 'pity points' tussen zitten, maar ik twijfel er inmiddels een beetje aan of dit zo'n groot deel was.
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door ZO6176 »

AppleMoose schreef: zo 15 mei 2022, 15:11 België was gewoon niet veel. Geen aansprekend nummer, geen aansprekend optreden. Maar als je dat als publiek vindt en de jury denkt er anders over, ben je dus racistisch. Fijn, weten we dat ook weer :X
Op zich vond ik niet dat het slechts gezongen was. Maar ik vond het wat saai.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Jef400 »

Als twee niet aansprekende optredens al racistisch worden genoemd omdat er toevallig een zwarte man zong is de hele wereld inderdaad racistisch. Dit soort hautaine en zelfbevredigende uitspraken zijn dus precies waarom ik je de afgelopen jaren hier niet te pruimen vind Suus. IN het coronatopic ook al zo uit de hoogte. Chillex eens een keer. Prima dat je zelf een mening hebt, maar die hoeft niet door iedereen hier te worden gedeeld.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Suus »

Ik zeg alleen maar het deel wat niet gezegd hoort te worden hardop. Als de verhouding tussen jury en publiek structureel ernstig afwijkt bij zwarte artiesten (en ik ben niet de enige die dat constateert) dan kan je nog zo hard “maar andere diversiteit!” roepen, maar dan is er gewoon een probleem dat racisme heet.

Hier een overzichtje van de afgelopen jaren, nog zonder dit jaar. De grijze regels zijn artiesten van kleur.

Afbeelding

Ik snap trouwens niet wat hier zelfbevlekking aan is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Chrysa »

Ik vind het vooral een erg voorbarige conclusie, als ik door de statistieken ga zie ik heel veel witte mensen die ook een verschil van 100+ hebben tussen jury en televote.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door ArrivaBas »

De deelnemers aan de televoting kijken naar heel andere aspecten dan de vakjury. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de vakjury's hoofdzakelijk letten op de kwaliteit van de zang, terwijl de kijkers thuis ook het totaalplaatje, met onder meer de manier waarop de act zich presenteert, meenemen. Als een vakjury etnisch zou profileren is die doorgestoken kaart een stuk sneller blootgelegd, mits onzorgvuldig gearrangeerd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door AppleMoose »

Suus schreef: zo 15 mei 2022, 19:54 Ik zeg alleen maar het deel wat niet gezegd hoort te worden hardop. Als de verhouding tussen jury en publiek structureel ernstig afwijkt bij zwarte artiesten (en ik ben niet de enige die dat constateert) dan kan je nog zo hard “maar andere diversiteit!” roepen, maar dan is er gewoon een probleem dat racisme heet.
Het enige wat deze statistieken aantonen, is dat het publiek het nummer en de act anders waardeert dan de vakjury, waaruit je een heel voorzichtige conclusie zou kunnen trekken dat het publiek vermoedelijk naar andere punten kijkt en/of bepaalde punten hoger waardeert dan de vakjury. We weten echter niet waar die verschillen in zitten. Op basis van deze cijfers concluderen dat er dús sprake moet zijn van racisme omdat er een groot verschil zit tussen de televoters en de cijfers van de vakjury, is veel en veel te voorbarig.

Bovendien mis ik in de lijst per jaargang nog de nodige landen, dus een eerlijke vergelijking valt sowieso niet te maken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 15 mei 2022, 19:54 Ik zeg alleen maar het deel wat niet gezegd hoort te worden hardop. Als de verhouding tussen jury en publiek structureel ernstig afwijkt bij zwarte artiesten (en ik ben niet de enige die dat constateert) dan kan je nog zo hard “maar andere diversiteit!” roepen, maar dan is er gewoon een probleem dat racisme heet.

Hier een overzichtje van de afgelopen jaren, nog zonder dit jaar. De grijze regels zijn artiesten van kleur.

Afbeelding
Je hebt de regels van Mahmood en Barbara Pravi onterecht niet grijs gemaakt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door Suus »

Is natuurlijk altijd een lastig te definiëren grens, maar een zwarte zanger uit Oostenrijk valt wat meer op dan een zangeres met zwart haar uit Frankrijk. Er zijn meer dan genoeg Europeanen met zwart haar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eurovisiesongfestival 2022

Bericht door ZO6176 »

Ik vind wel dat wanneer je zo'n lijstje maakt dat het verder uitgewerkt dient te worden. Is het bij alle landen zo dat bij een donkere artiest er verschil is tussen vakjury en televoters. Of is dat steeds bij dezelfde landen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten