Russische inval in Oekraïne

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Russische inval in Oekraïne

Bericht door trolly »

Omdat ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die over dit onderderwerp iets te melden hebben, lijkt me een draadje wel op z'n plaats. Ik zag al iets voorbij komen in het MIEK-topic, maar vooral het melden van de mogelijke inzet van evacuatietreinen in het draadje "Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland" leek me niet helemaal correct. Vandaar. Barst los, maar niet al te los, zou ik zeggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Benieuwd wanneer er een vaccin beschikbaar is.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door trolly »

Voor wie ideeën had over dat Nederland een dictatuur zou zijn is de gang van zaken wellicht verhelderend. De demonstranten in Russische steden vind ik bijzonder moedig, tot nu toe zijn 1400 personen opgepakt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Als ik de berichten vanuit de regio zo volg, is morgen Kyiv veroverd.
Er zijn duizenden manschappen onderweg vanuit Belarus.
De Oekraïense luchtdefensie is uitgeschakeld.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door umbusko »

trolly schreef: do 24 feb 2022, 20:38 Voor wie ideeën had over dat Nederland een dictatuur zou zijn is de gang van zaken wellicht verhelderend. De demonstranten in Russische steden vind ik bijzonder moedig, tot nu toe zijn 1400 personen opgepakt.
Ik vrees dat je de intellectuele vermogens en het inlevingsvermogen van mensen met ideeën dat Nederland een dictatuur zou zijn te hoog inschat. Al hoop ik natuurlijk dat je gelijk hebt. En dat laatste ben ik zeker met je eens.
trolly schreef: do 24 feb 2022, 20:08 maar vooral het melden van de mogelijke inzet van evacuatietreinen in het draadje "Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland" leek me niet helemaal correct.
Daar ben ik voor verantwoordelijk geloof ik, maar inderdaad bij gebrek aan beter. Dan is dit topic inderdaad wel geschikter.

Verder wil ik er weinig over kwijt, behalve dat ik het allemaal nogal afschuwelijk vind, op een hele hoop niveaus.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Hetgeen de consensus in het gehele Westen is:
Verder wil ik er weinig over kwijt, behalve dat ik het allemaal nogal afschuwelijk vind, op een hele hoop niveaus.
Oekraïne acht jaar lang aan het lijntje houden met allerhande beloftes, en als puntje bij paaltje komt..........een stille tocht.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/227265 ... ie-in-kiev
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door waldo79 »

Wat kunnen we doen behalve sterk veroordelen vanuit onze maatschappij? Als men hogerop in de politiek Oekraïne aan diens lot overlaat...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door trolly »

Een snelle les is uiteraard dat elk land dat de relatieve veiligheid van de NAVO opzoekt daar ook onmiddelijk toe toegelaten moet worden. In vazalstaten rond Poetins dictatuur is overleven al lastig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door waldo79 »

Kennelijk waren er geopolitieke belangen die toetreding tot de NAVO verhinderd hebben.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door JordiBrabant »

Ik wil graag de volgende dingen over de situatie in Oekraïne kwijt:

Ik ben van mening dat levering van geavanceerde antipantser- en luchtdoelraketten aan de Oekraïense strijdkrachten zeer snel NAVO-breed bespreekbaar moet worden. Dat soort wapensystemen zijn zeer effectief als het conflict zich ontwikkelt tot guerilla-oorlog, wat mij waarschijnlijk lijkt. Daarnaast verpletteren zulke aanvallen het moraal van de al niet supergemotiveerde Russische troepen.

In het binnenland moeten we toch aan hun reactie concluderen dat het zogenaamde Forum voor Democratie, financieel zeer close zijn met het Kremlin en/ of Gazprom. Kunnen we daar nog iets mee? Alle bankzaken voor deze en andere organisaties met Russisch lobbygeld bevriezen, tot ze er afstand van dat deel gedaan hebben?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door trolly »

Accepteren van Russisch geld strafbaar meken, en organisaties die zich hieraan schuldig maken verbieden.
waldo79 schreef: vr 25 feb 2022, 10:08 Kennelijk waren er geopolitieke belangen die toetreding tot de NAVO verhinderd hebben.
Zeker: Poetins lange tenen, gas, kernwapens. Zaken waar je dus kennelijk beter geen rekening mee kunt houden, want die lange tenen worden er toch niet korter op.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Het lijkt mij, dat dat "zeer snel" al niet meer snel genoeg is.
Als ik de berichten uit de regio zo bekijk, valt het doek voor Kyiv vandaag nog, en hebben we morgen een Oekraïne onder Russisch bestuur.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken noemt het allemaal "buitengewoon zorgelijk" en:
......we moeten laten zien dat dit raakt aan de vrede en de stabiliteit in Europa en een van de lessen van de twintigste eeuw is dat je dit soort zaken nooit over je kant moet laten gaan.
Dus dat zal dan wel goed komen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door waldo79 »

Eigenlijk is het compleet ongehoord dat Vladimir P. hier ongestraft mee wegkomt afgezien van wat sancties waar hij zijn neus voor ophaalt (A)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Die sancties zullen hem inderdaad niet raken.
De man is ondenkbaar rijk, heeft overal in Europa de duurste kastelen staan.

Alexey Navalny’s onderzoekteam heeft een aardige inventarisatie over 's mans bezittingen aan onder meer de Zwarte Zee vastgelegd:
https://meduza.io/en/feature/2022/01/20 ... n-s-palace
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Z2N »

Opvallend en relatief hoopgevend nieuws: de nachttreinen Kiev-Wenen rijden vooralsnog door. Vandaag echter tot Budapest door vertraging in Oekraïne, maar het is dus nog steeds mogelijk om per trein Oekraïne te verlaten (Vorortanleiter op Twitter).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Keulen last zijn carnavalsactiviteiten af in verband met de inval.
In plaats ervan organiseren ze voor 28 februari een vredesdemonstratie.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ArrivaBas »

Zowel Oekraïne als Rusland zeggen bereid te zijn om vrede te sluiten. Het eerstgenoemde land heeft zelfs aangegeven bereid te zijn neutraal te blijven tussen Rusland en het westen. Het Kremlin heeft zelf de wens om de vredesonderhandelingen in het uiterst (niet) neutrale Minsk te houden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door umbusko »

Zowel de Tsjechische spoorwegen als de Slowaakse spoorwegen bieden tot nader bericht gratis vervoer aan voor Oekraïense reizigers. Met hun Oekraïense paspoort mogen ze gratis met alle treinen in het hele land reizen en ook zonder reservering gebruikmaken van treinen met een reserveringsplicht. Het Slowaakse bericht gaat zelfs nog iets verder en vraagt ook aan Slowaakse burgers om een gepaste mate van empathie te tonen en de Oekraïners te helpen met oriëntatie tijdens het vervoer en het zoeken van verbindingen of vrije plaatsen in de treinen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

De Nederlandse Spoorwegen rijden voor de gelegenheid in de nationale kleuren van Oekraïne.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Hainje »

:')
Spoiler: show
ja nee niet helemaal. NS rijdt in donkerblauw en de vlag is lichtblauw, van gele korenvelden en lichtblauwe lucht enz.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

waldo79 schreef: vr 25 feb 2022, 09:36 Wat kunnen we doen behalve sterk veroordelen vanuit onze maatschappij? Als men hogerop in de politiek Oekraïne aan diens lot overlaat...
Zelensky urged volunteers from all over the world to go to Ukraine and defend Europe alongside Ukrainians

A citizen of any European country can cross the land border of Ukraine with a passport (including Belarusian), declaring his desire to defend Ukraine as a volunteer.

After crossing the border, you must contact the nearest military registration and enlistment office for distribution to the military forces and receive weapons. Further movement across Ukraine is currently impossible, as the roads are blocked by roadblocks.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door trolly »

Heb je een bron voor die tekst? De inhoud verbaast me niet zo, was het alleen nog niet tegengekomen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Jammer, kwam het ergens in de maalstroom aan berichten tegen.
Mocht ik het vinden, post ik het alsnog.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Tom024 »

Om het wat breder te trekken dan zelfopoffering: wat is Oekraïne ons waard als Europa, Nederland, individuele burger? Brandstof en gas zullen ongetwijfeld duurder worden, maar als je sancties instelt die Rusland treffen zul je daarmee ook altijd jezelf in de vingers snijden. We kunnen wel ons medeleven tonen met de bevolking van Oekraïne, maar zijn we ook bereid daar de financiële consequenties van te dragen? De eerste politicus die dat durft te benoenen moet volgens mij nog opstaan. De discussie over het Groningse gas kan in ieder geval weer uit de mottenballen worden gehaald.

(Natuurlijk nog los van de vraag hoe nuttig sancties nog zijn in dit stadium...)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten