Russische inval in Oekraïne

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door VIRM »

In de VRT en NOS vond ik twee interessante artikelen over al dan niet gemaakte beloftes aan Rusland over de oostelijke uitbreiding van de NAVO na de val van de muur.
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Tom024 »

Nu we ongeveer twee weken na de start van de oorlog zijn vraag ik me af wat we willen als Nederland/EU/NAVO. We leggen steeds strengere sancties op, die ook de gewone Rus treffen. En waar eindigt dat, moeten we niet streven naar de-escalatie? Wat zijn de doelen die men zich stelt: voorkomen dat de oorlog uitbreidt naar NAVO-bondgenoten of iets anders?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Hoe zie jij de-escalatie in deze case?

Het lijkt mijns inziens, dat Rusland Zelensky kwijt wil, en een marionet (Yakunovich) wil gaan aanstellen.
Daar wordt de hedendaagse Oekraïner natuurlijk niet blij van.
Maar Putin wel, die duidelijk op weg is een USSR2.0 op te gaan richten.
Hij heeft er al een paar in zijn achterzak: Belarus, Armenië, Kazakhstan, Azerbaijan en binnenkort mogelijk ook Oekraïne, Moldavië en Georgië.
Van het slappe Westen valt weinig te vrezen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ArrivaBas »

Ik verwacht zelf pas enige de-escalatie als de moraal om te vechten binnen een van de twee partijen een dieptepunt bereikt. Dat lijkt op het eerste gezicht nog ver weg, maar ik verwacht eerder een dieptepunt in de wil om oorlog te blijven voeren aan Russische zijde dan aan de kant van Oekraïne.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door VIRM »

isadora schreef: wo 09 mar 2022, 13:21 Hoe zie jij de-escalatie in deze case?

Het lijkt mijns inziens, dat Rusland Zelensky kwijt wil, en een marionet (Yakunovich) wil gaan aanstellen.
Daar wordt de hedendaagse Oekraïner natuurlijk niet blij van.
Maar Putin wel, die duidelijk op weg is een USSR2.0 op te gaan richten.
Hij heeft er al een paar in zijn achterzak: Belarus, Armenië, Kazakhstan, Azerbaijan en binnenkort mogelijk ook Oekraïne, Moldavië en Georgië.
Van het slappe Westen valt weinig te vrezen.
Poetin wil graag erkenning van de Krim als Russisch gebied, de onafhankelijkheid van die twee seperatistenstaatjes en een neutrale status van Oekraine. Ik ben benieuwd hoe veel van deze eisen hij voor elkaar gaat krijgen.

Georgie is natuurlijk nog wel onafhankelijk. Maar het schijnt dat de Russisch-Georgische grens zich elke dag een paar honderd meter verplaatst, doordat Russische militairen gewoon aan de wandel gaan met prikkeldraad.
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Tom024 »

isadora schreef: wo 09 mar 2022, 13:21 Hoe zie jij de-escalatie in deze case?
Een serieuze poging om langs diplomatieke weg een staakt-het-vuren te bereiken. In ieder geval een weg uit deze doodlopende steeg voordat Oekraïne volledig onder de voet wordt gelopen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door trolly »

Op dit moment zijn er maar twee smaken: de-escalatie of voorkomen dat Oekraïne onder de voet wordt gelopen. Zeker die eerste optie biedt geen enkele garantie voor toekomstige stabiliteit.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door VIRM »

Tom024 schreef: do 10 mar 2022, 10:55
isadora schreef: wo 09 mar 2022, 13:21 Hoe zie jij de-escalatie in deze case?
Een serieuze poging om langs diplomatieke weg een staakt-het-vuren te bereiken. In ieder geval een weg uit deze doodlopende steeg voordat Oekraïne volledig onder de voet wordt gelopen.
Als je de berichtgeving mag geloven, heeft de Russische minister van Buitenlandse Zaken geen mandaat om dat te regelen, dus zijn de onderhandelingen in Turkije op niks uitgelopen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

isadora schreef: wo 09 mar 2022, 13:21 Van het slappe Westen valt weinig te vrezen.
In his mind, Mr. Putin finds himself in a unique historical situation in which he can finally recover for the previous years of humiliation. In the 1990s, when Mr. Putin and Mr. Kovalchuk first met, they were both struggling to find their footing after the fall of the Soviet Union, and so was the country. The West, they believe, took advantage of Russia’s weakness to push NATO as close as possible to the country’s borders. In Mr. Putin’s view, the situation today is the opposite: It is the West that’s weak. The only Western leader that Mr. Putin took seriously was Germany’s previous chancellor, Angela Merkel. Now she is gone and it’s time for Russia to avenge the humiliations of the 1990s.
Bron: New York Times
Artikel: https://www.nytimes.com/2022/03/10/opin ... raine.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door waldo79 »

Een imperialistische en 19e eeuws wereldbeeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Suus »

Het lijkt toch niet helemaal lekker te lopen bij de Russen, nu vandaag een derde generaal om het leven is gekomen in Oekraïne. In moderne oorlogsvoering is het helemaal niet de bedoeling dat de generaals vooraan bij de strijdkrachten zitten :s
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Bemined »

Nog even en de Верховный главнокомандующий Вооружёнными силами Российской Федерации moet zelf meevechten.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ICE11 »

De Bermudas hebben alle daar geregistreerde russische toestellen (en dat zijn vrijwel alle bij russische maatschappijen vliegende Airbus en Boeing) per direct voor niet meer luchtwaardig verklaard. Wel lijken de Russen daar geen moeite mee te hebben want op Flightradar24 zie je ze nog steeds rondvliegen....
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ArrivaBas »

Zijn er überhaupt vliegtuigen die Bermuda veilig bereiken?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ICE11 »

De betreffende vliegtuigen zijn allen op Bermuda geregistreerd om de hoge russische importbelastingen te besparen. ;) In de realiteit komen de toestellen daar nooit ter plaatse, hoewel het tenminste met B777 of A330 vanuit Rusland technisch mogelijk is.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

ArrivaBas schreef: zo 13 mar 2022, 18:23 Zijn er überhaupt vliegtuigen die Bermuda veilig bereiken?
Alleen als ze via of vanaf Bielefeld vliegen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ICE11 »

Nu pas begrijp ik de vraag... _O_
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door VIRM »

ICE11 schreef: zo 13 mar 2022, 18:20 De Bermudas hebben alle daar geregistreerde russische toestellen (en dat zijn vrijwel alle bij russische maatschappijen vliegende Airbus en Boeing) per direct voor niet meer luchtwaardig verklaard. Wel lijken de Russen daar geen moeite mee te hebben want op Flightradar24 zie je ze nog steeds rondvliegen....
Sterker nog: Rusland bereidt een wet voor waarin een mogelijk verbod wordt opgenomen om geleasde vliegtuigen terug te geven aan het leasebedrijf.
Artikel van De Telegraaf

Als onderdelen lastig zijn om te verkrijgen, kun je natuurlijk niet eindeloos doorvliegen. Goed voor de Russische vliegtuigbouwers?
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Tom024 »

Nouja, je kunt natuurlijk van Boeings en AIrbussen die aan de grond staan onderdelen plukken om andere vliegtuigen aan het vliegen te houden. Denk dat de protocollen wat dat betreft in Rusland net wat soepeler zijn dan bij ons. ;)

De beelden die de laatste dagen naar buiten zijn gekomen uit Charkiv en Mariopol zijn intriest. Odessa zal wel de volgende (haven)stad zijn die datzelfde lot te wachten staat. Het geeft me een enorm machteloos gevoel om niets te kunnen doen, voor mij reden om het nieuws soms maar even te mijden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ICE11 »

Net vanmorgen kwam ik deze artikel tegen: https://web.de/magazine/wirtschaft/zivi ... n-36690316 Het gaat dus in totaal om 523 toestellen van buitenlandse leasebedrijven. En wat het onderdelen plukken betreft staat er ook iets: Het Iran heeft dit immers meer dan 30 jaar gemaakt....
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door diederickx »

Talgo is op 10 maart gestopt met de "Strizj" dienst Moskou - Nizjny Novgorod. Ik kan deze informatie helaas alleen in het Spaans vinden.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door VIRM »

ICE11 schreef: di 15 mar 2022, 08:34 Net vanmorgen kwam ik deze artikel tegen: https://web.de/magazine/wirtschaft/zivi ... n-36690316 Het gaat dus in totaal om 523 toestellen van buitenlandse leasebedrijven. En wat het onderdelen plukken betreft staat er ook iets: Het Iran heeft dit immers meer dan 30 jaar gemaakt....
Heb je ook een Nederlands- of Engelstalig artikel?
Beul van de blindegeleidelijn
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Kalil Nieuw »

Volgens mij kan het apparaat zelf aangeven of je het wil vertalen.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ICE11 »

Behalve Google translate kan ik helaas geen andere link aanbevelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ICE11 »

Inmiddels heeft Rusland overigens begonnen in het buitenland geregistreerde vliegtuigen een russisch kenteken te geven, ze worden dus meer of minder in beslag genomen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten