Russische inval in Oekraïne

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door dennistd »

Dan kunnen wij dus ook alles wat aan Russen of Rusland toebehoort in beslag gaan nemen *O*
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Tom024 »

Veel media berichten hoopvol dat onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne positief verlopen. Dat lijkt me nogal naief, zeker is het positief dat er überhaupt gepraat wordt, maar tegelijkertijd eist Rusland nog steeds erkenning van de bezette gebieden als 'volksrepubliek.' Ook is er, bijvoorbeeld in Melitopol, een Russischgezinde burgemeester geïnstalleerd, toch ook een teken dat men plannen heeft om deze gebieden voor langere tijd onder Russisch bestuur te brengen.

Ik zie dan ook weinig positiviteit en verbaas me over de brede positiviteit in veel media. Het is toch wel duidelijk dat men er niet op korte termijn uit zal komen, alleen al omdat Kiev nog niet in Russische handen is.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door VIRM »

Volgens dit artikel in luchtvaartnieuws kijken de Russen nu naar het opnieuw leven inblazen in de productie van eigen toestellen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Z2N »

Ik zit in trein 158, omdat dat toevallig de eerste trein naar Amsterdam was vanuit Utrecht. De voertaal in mijn rijtuig is naast Duits Oekraïens, direct achter me zit een moeder rustig Uno te spelen met een kind. Blijken die Rode Kruis-medewerkers die al een paar weken op Utrecht Centraal staan toch nuttig. :|
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Chrysa »

Op Paris Nord waren er een stuk of honderd afgelopen donderdag, ook met wat Rode Kruis-personeel.

Krakow stikte het al helemaal van de Ua-kentekens, hoewel je daar wel per wijk grote verschillen in aantallen had.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door VIRM »

Ik blijf het toch wel onwerkelijk vinden dat er drie landen verderop oorlog woedt en steden kapot worden gebombardeerd. Gelet op de verschrikkelijke oorlogen die vorige eeuw in Europa zijn uitgevochten, zouden mensen toch echt beter moeten weten. Bah. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Ja ,dat zeiden we ook, toen in Joegoslavië weer concentratiekampen verschenen.
Geloof me, we leren het nooit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Tussen de lawine aan berichten verschijnt af en toe nog wel eens iets zinnigs.
After the war, the whole world will re-evaluate what happened. The life that was before the war will no longer be. But there is a chance that we will wake up after this tragedy and come to a better Europe, where there will be more democracy, freedom and values. Ukraine embodies this hope. Every person for whom democratic values ​​mean something should ask themselves today: what I personally can do to make Ukraine win. After all, if Ukraine wins, we will all win. If Ukraine loses, then after a certain time we can lose democratic Europe.
Bron: Belsat

https://belsat.eu/en/news/22-03-2022-be ... an-claims/
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ICE11 »

PHS schreef: do 03 mar 2022, 16:27 Dit blijkt te kloppen: volgens dit nieuwsbericht op NU.nl start KLM de vluchten naar Zuid-Korea weer op. Er wordt via Kazachstan gevlogen met een tussenstop in China. Anchorage lijkt achter het net te gaan vissen.
De twee japanse regeringsvliegtuigen op weg naar het NAVO-top in Brussel zijn overigens nonstop via noord-canada gevlogen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ICE11 »

Aanstaande zondag is de vooralsnog laatste dag van de "Allegro"-sneltreinen tussen St. Petersburg en Helsinki:

https://www.spiegel.de/ausland/ukraine- ... e39d19d0fc (en dan nieuws van 10:30)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Tom024 »

De discussie over 25.000 of 50.000 opvangplekken is toch wel erg rooskleurig. Gezien er miljoenen Oekraïners op de vlucht zijn staat ons een veel grotere opgave te wachten, dan praat je niet in tienduizenden. Ook voor bijvoorbeeld de woningmarkt en het onderwijs betekent dat een uitdaging voor de langere termijn. Het lijkt me toch ook in het voordeel van de regering om daar eerlijk en vooral tijdig over te communiceren, naarmate het vluchtelingenprobleem groter wordt geeft dat alleen maar voeding aan bepaalde partijen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door AppleMoose »

De vraag is of je wel meer dan dat kúnt opvangen in Nederland. Althans, opvangen op de manier zoals we dat zouden willen. We hadden al een groot tekort aan opvangplekken voordat de oorlog begon. Sinds afgelopen september verblijven al veel Afghanen in sporthallen en tenten omdat er geen plek meer is in de reguliere opvang.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Ik zie nog steeds grote lege polders.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door TffpaA »

Ik zou ze hoofdzakelijk in de noordelijke provincies opvangen. Dan heb je ook meteen een bevolkingsgroei die de Lelylijn rechtvaardigt.

Win-win.
🗣
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Rondom Lelystad, kan die luchthaven ook nog eens nuttig ingezet worden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Tom024 »

AppleMoose schreef: zo 27 mar 2022, 10:39 De vraag is of je wel meer dan dat kúnt opvangen in Nederland. Althans, opvangen op de manier zoals we dat zouden willen. We hadden al een groot tekort aan opvangplekken voordat de oorlog begon. Sinds afgelopen september verblijven al veel Afghanen in sporthallen en tenten omdat er geen plek meer is in de reguliere opvang.
Het gaat niet om kunnen of willen, dat er meer dan 50.000 mensen onze kant op komen is een gegeven waarover ook in Den Haag wel concensus bestaat. Dat zal onorthodoxe maatregelen vragen, en wellicht ook wel tot schrijnende beelden leiden, ja.

Ik snap je reactie wel, maar die bevestigt wat mij betreft vooral wat ik in mijn post opwierp: waarom durft nog niemand in Den Haag aan te geven dat er een gigantische opgave op ons afkomt, waarvan de omvang, termijn en gevolgen lastig in te schatten zijn, om over de kosten nog maar te zwijgen.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door dennistd »

In Litouwen worden nu oorlogsfoto's langs het spoor opgehangen om de Russen in de transittreinen van/naar Kaliningrad te laten zien wat er werkelijk gebeurt: https://bahnblogstelle.com/2022/03/27/l ... -russland/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door Suus »

isadora schreef: zo 27 mar 2022, 10:45 Ik zie nog steeds grote lege polders.
Je kan een enorm tentenkamp in een polder zetten, maar met alleen een tent of een noodgebouw ben je er niet. In een tent of gebouw moet ook water, stroom en internet zijn. Je moet er kunnen komen voor de logistiek (matrassen vallen niet uit de lucht) en het liefst is de locatie ook op acceptabele afstand van basisvoorzieningen zoals een supermarkt en een bushalte. Dus ja, voorlopig zal je nog wel lege polders zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door AppleMoose »

Tom024 schreef: zo 27 mar 2022, 12:11
AppleMoose schreef: zo 27 mar 2022, 10:39 De vraag is of je wel meer dan dat kúnt opvangen in Nederland. Althans, opvangen op de manier zoals we dat zouden willen. We hadden al een groot tekort aan opvangplekken voordat de oorlog begon. Sinds afgelopen september verblijven al veel Afghanen in sporthallen en tenten omdat er geen plek meer is in de reguliere opvang.
Het gaat niet om kunnen of willen, dat er meer dan 50.000 mensen onze kant op komen is een gegeven waarover ook in Den Haag wel concensus bestaat. Dat zal onorthodoxe maatregelen vragen, en wellicht ook wel tot schrijnende beelden leiden, ja.
Vandaar ook mijn zin: "opvangen op de manier zoals we dat zouden willen." Er zullen (hoe pijnlijk ook) keuzes gemaakt moeten worden. Is het niet in wie we wel en niet willen toelaten, dan wel in de manieren waarop we vluchtelingen opvangen en de verdere procedures daarvan en hoe we de integratie verder willen laten verlopen.
Ik snap je reactie wel, maar dat bevestigt wat mij betreft vooral wat ik in mijn post opwierp: waarom durft nog niemand in Den Haag aan te geven dat er een gigantische opgave op ons afkomt, waarvan de omvang, termijn en gevolgen lastig in te schatten zijn, om over de kosten nog maar te zwijgen.
Omdat men het misschien niet wil horen? Er heerst nu enigszins een positieve vibe omtrent het opvangen van Oekraïense vluchtelingen en iedereen wíl nu zijn/haar best doen om opvang te regelen, mede omdat men nog de hoop heeft dat het voor een relatief korte tijd zal zijn. Dat is weleens anders geweest. Als je nu gaat aankondigen dat het weleens voor een langere tijd zal zijn en dit weleens veel geld kan gaan kosten en het wellicht veel problemen zou kunnen opleveren, verbreek je wellicht die vibe en goodwill en gaan de deuren letterlijk dicht. Dat laatste kun je nu echt niet gebruiken.

Bovendien is dat natuurlijk ook weer voer voor de rechts-populistische partijen en hun aanhang. Ik kan me ook zo voorstellen dat men blij is dat de corona-woede een beetje gezakt is en dat men niet zit te wachten op nieuwe demonstraties/rellen van mensen 'die "het" zat zijn.'

Eigenlijk is dit bovenstaande ook wel tekenend voor ons land. We voeren nu al ruim 20 jaar het debat over asielzoekers/vluchtelingenopvang/immigratie. We zitten al ruim 20 jaar vast in het wij-zij-denken en we 'benoemen' al ruim 20 jaar 'het probleem', maar tot echte oplossingen en/of (radicale) veranderingen heeft dat tot noch toe niet geleid. Bij iedere crisis grijpen we naar noodoplossingen, iedere keer wordt de noodklok geluid over het tekort aan opvangplekken, terwijl dezelfde plekken ook weer net zo snel weer sluiten en we het personeel met al hun ervaring op straat zetten, als de instroom iets minder is. Een structureel goed functionerend beleid is er niet. Het is allemaal hapsnap-werk en zolang er geen duidelijke keuzes gemaakt worden, zal dat zo blijven.

Het is eigenlijk om je voor kapot te schamen dat we in die 20 jaar haast niet verder lijken te zijn gekomen dan dat de ene groep de ander uitmaakt voor een racist en dat de andere groep de ene groep weer uitmaakt voor allochtonenknuffelaars. En dat we hierin blijven hangen omdat als er echt gekeken wordt naar een oplossing, 'jouw partij' dat weleens zetels zou kunnen kosten.

Maar goed, wellicht kan dat verder besproken worden in de politieke tas ipv in dit topic dat over de oorlog in Oekraïne gaat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Suus schreef: zo 27 mar 2022, 13:26
isadora schreef: zo 27 mar 2022, 10:45 Ik zie nog steeds grote lege polders.
Dus ja, voorlopig zal je nog wel lege polders zien.
Dit land van aanpakkers moet dat allemaal toch in vlot tempo kunnen regelen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door VIRM »

AppleMoose schreef: zo 27 mar 2022, 13:43
Eigenlijk is dit bovenstaande ook wel tekenend voor ons land. We voeren nu al ruim 20 jaar het debat over asielzoekers/vluchtelingenopvang/immigratie. We zitten al ruim 20 jaar vast in het wij-zij-denken en we 'benoemen' al ruim 20 jaar 'het probleem', maar tot echte oplossingen en/of (radicale) veranderingen heeft dat tot noch toe niet geleid. Bij iedere crisis grijpen we naar noodoplossingen, iedere keer wordt de noodklok geluid over het tekort aan opvangplekken, terwijl dezelfde plekken ook weer net zo snel weer sluiten en we het personeel met al hun ervaring op straat zetten, als de instroom iets minder is. Een structureel goed functionerend beleid is er niet. Het is allemaal hapsnap-werk en zolang er geen duidelijke keuzes gemaakt worden, zal dat zo blijven.

Het is eigenlijk om je voor kapot te schamen dat we in die 20 jaar haast niet verder lijken te zijn gekomen dan dat de ene groep de ander uitmaakt voor een racist en dat de andere groep de ene groep weer uitmaakt voor allochtonenknuffelaars. En dat we hierin blijven hangen omdat als er echt gekeken wordt naar een oplossing, 'jouw partij' dat weleens zetels zou kunnen kosten.

Maar goed, wellicht kan dat verder besproken worden in de politieke tas ipv in dit topic dat over de oorlog in Oekraïne gaat.
Je hebt gelijk hoor. En niet te vergeten dat buitenlandpolitiek van westerse landen ook tot situaties/oorlogen heeft geleid die vluchtelingenstromen hebben veroorzaakt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door ICE11 »

Het is wel een duitstalige verslag maar toch spannend te lezen hoe de oligarchen onder de sancties "leiden":

https://www.welt.de/vermischtes/article ... ahren.html

Enkele citaten (met behulp van Google Translate):

"Het voorbeeld van de Russische Pjotr ​​Olegovich Aven laat zien hoe goed de westerse sancties de Russische oligarchen bereiken. De 67-jarige, die volgens Bloomberg een geschat vermogen heeft van 5,6 miljard dollar, werd eind februari door de Europese Unie gesanctioneerd en half maart door Groot-Brittannië."

"De eigenlijk extreem rijke man heeft nu vragen: “Mag ik een schoonmaker of een chauffeur? Ik kan niet rijden... Misschien rijdt mijn stiefdochter wel. We begrijpen niet hoe we moeten overleven.”"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Russische inval in Oekraïne

Bericht door Suus »

Volgens een bericht van de VR RR gaan Vlaardingen en Lansingerland onderzoek doen naar langdurige opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, bijvoorbeeld door de bouw van Flexwoningen op terreinen met woonbestemming maar waarvoor nog geen bouwplannen bestaan.

https://vr-rr.nl/@58586/start-pilot-lan ... ekraiense/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Russische inval in Oekraïne

Bericht door isadora »

Rutte is geschokt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten