Eurovisiesongfestival 2023

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door AppleMoose »

:Y Net nog even teruggekeken. Beeld dus helemaal gemist omdat ik gelijktijdig wat anders zat te doen. Hoorde haar alleen op het eind wat stotteren toen de muziek werd weggedraaid.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door AppleMoose »

Inzending van Finland is ook bekend:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Meltrain »

En de Nederlandse inzending is ook bekend :D :
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Hainje »

Er is iets van een relletje over de inzending van Polen, zo begrijp ik?
🍉
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

Klopt, er is flink wat heisa rond hun nationale finale van vorige week. Kern van het verhaal is dat de organiserende staatsomroep TVP winnaar Blanka heeft voorgetrokken.

Voorafgaand aan de finale rommelde het al:
  • Enkele dagen vóór de finale zijn de regels aangepast ten opzichte van eerdere jaren. Het publiek kreeg minder macht en de vijfkoppige jury juist meer. Bij een gelijke stand bepaalde de jury bijvoorbeeld nu de winnaar, terwijl het op het Eurovisie en in alle nationale finales die ik ken juist andersom is.
  • Blanka heeft voorafgaand aan de finale veel meer media-aandacht en reclame van TVP gekregen dan andere deelnemers.
  • Een paar uur vóór de finale verscheen al kort een nieuwsbericht op een TVP-website waarin Blanka als winnaar werd genoemd.
De jury zou bevooroordeeld zijn geweest in het voordeel van Blanka (vriendjespolitiek), en wordt ervan beschuldigd publieksfavoriet Jann expres weinig punten te hebben gegeven om zo te zorgen dat Blanka won. Waarom die beschuldigingen?
  • Blanka's achtergronddansers zijn in dienst van het bedrijf van één van de juryleden.
  • Blanka zou goed bevriend zijn met de zoon van de juryvoorzitter, die nota bene met haar in de greenroom zat als onderdeel van haar delegatie.
De publieksstemmen (televotes) zouden ook niet heel goed zijn behandeld:
  • Tijdens de uitzending werden de jurypunten uitgebreid behandeld, maar werd niet eens getoond wat de televotes precies hadden gestemd, alleen wat de einduitslag was. Pas na ophef werd de ranking van de televotes een dag later gepubliceerd. Jann won de televote en kreeg zo 12 punten, gevolgd door Blanka die zo 10 punten verdiende. Er is echter niet bekend gemaakt hoeveel stemmen er precies op die twee zijn uitgebracht; geruchten zeggen 3x zoveel stemmen voor Jann ipv Blanka.
  • Stemmen voor de televotes zou relatief duur zijn geweest, waardoor er wordt gespeculeerd dat de nationale finale is bedacht om geld in het laatje te brengen met de massale stemmen (vooral op Jann).
Daarnaast staat TVP sowieso al bekend om corruptie en vriendjespolitiek. Niet alleen om hun status als propagandakanaal van regeringspartij PiS (een nieuwskop als "Oppositieleider zweert samen met Poetin om Poolse katholieke waarden te vernietigen" klinkt niet erg objectief :') ), maar ook in het songfestival. Tijdens het Eurovisie van 2022 waren ze betrokken bij een groot schandaal waarin meerdere jury's elkaar ineens verdacht hoge punten gaven (zes landen hadden allemaal elkaar in hun top 5).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Meltrain »

Slechte keuze van TVP, want het optreden van Jann is een stuk beter dan dat van Blanka.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

Absoluut mee eens. Al was mijn persoonlijke favoriet Dominik Dudek, die derde werd. Van zijn "Be Good" word je toch vrolijk? :D

Dit weekend waren er trouwens ook weer een paar interessante nationale finales:
  • Duitsland had vrijdag hun Unser Lied für Liverpool. Eén van de tickets voor die finale was verdiend via een competitie op Tiktok ( _O- ), waarin de controversiële partyschlagerzanger Ikke Hüftgold zijn fanatieke fanschare had gemobiliseerd om zijn "Lied mit gutem Text" naar de finale en uiteindelijk het Eurovisie te krijgen. Dat lukte 'm nog bijna want hij werd gedeeld tweede in de finale. Winnaar was rock-/metalband Lord of the Lost met "Blood and Glitter".
  • Moldavië hield gisteravond hun Etapa Nationala, met onder anderen maar liefst drie artiesten die al meerdere keren op het Eurovisiepodium hebben gestaan: Sunstroke Project (2010 en 2017), Aliona Moon (2013) en Pasha Parfeny (2012). Daar zit overigens wat kruisbestuiving bij: Pasha was vroeger onderdeel van Sunstroke Project, Aliona was achtergrondzangeres voor Pasha in 2012 en Pasha speelde piano tijdens Aliona's optreden in 2013. Deze drie oudgedienden maakten ook gelijk de top 3 uit. Pasha won afgetekend met het folknummer "Soarele si Luna" waar ik nu al compleet verslingerd aan ben.
  • IJsland hield gisteravond hun Söngvakeppnin, de winnaar was Diljá met "Power". Naar mijn idee de sterkste kandidaat, maar niet de leukste; die eer ging namelijk naar Langi Seli & Skuggarnir met hun simpele doch swingende "OK". Succes om stil te zitten bij hun optreden *O*
  • Servië hield gisteravond hun Pesma za Evroviziju, waarin Luke Black er met het ticket naar Liverpool vandoor ging met het duistere elektropopnummer "Samo mi se spava". Mijn eigen favoriet was meidengroep Hurricane, die in 2021 (en 2020) al in naam meededen aan Eurovisie in Rotterdam maar inmiddels al hun groepsleden uitgewisseld hebben. Hun "Zumi zimi zami" werd echter roemloos twaalfde met één schamel puntje :cry:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door AppleMoose »

Zojuist heeft Loreen de finale van Melodifestivalen gewonnen en zal Zweden vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

Zo, nu weet ik eindelijk waar al die hype om ging :)
"Tattoo" had even nodig om mij te overtuigen, maar na een paar keer herhaling werd het ook mijn favoriet. Eerst stond "Air" van de Noorse tweeling Marcus & Martinus voor mij nog op één; gelukkig zijn zij tweede geworden.
Afijn, ik zap snel door naar het Portugese Festival da Canção, alweer de laatste nationale finale van het seizoen! Daarna kennen we overigens nog niet alle inzendingen, want we wachten nog op de bekendmaking van de nummers van de drie Kaukasuslanden (notoire laatkomers).
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

De startvolgorde van de halve finales is bekend!

Afbeelding

Nederland is als één-na-laatste in de eerste halve finale, tussen topfavorieten Tsjechië en Finland in. Ik weet niet zeker of dat goed is voor de kansen van Mia & Dion maar ik vrees van niet...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Hainje »

Als je gewoon een goed nummer hebt, dan maakt de positie verder ook niet zoveel uit.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door trolly »

Nou uhh...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door umbusko »

Toch nog altijd beter dan de Toppers. :mrgreen:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door AppleMoose »

Ach, wat maakt het uit? Loreen wint toch wel als we de experts mogen geloven *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door ODRAIL »

Dit lied kan zo ingezonden worden voor het Eurovisiesongfestival :pos: ;) .
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Milco »

Hoe laat vertrekt de eerstvolgende vlucht vanuit Engeland naar Nederland? Ik vraag dit voor Mia en Dion…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door trolly »

Dit is een OV-forum, jongeman.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Meltrain »

Tja, het is jammer maar begrijpelijk. Ik zou hoogstens verwacht hebben dat Nederland door zou gaan in plaats van Servië; van de andere negen nummers snap ik wel dat ze door zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

Geen echte verrassingen deze show, niemand ging echt af of deed het ineens verrassend goed.
Van alle gekwalificeerde landen stond alleen Kroatië niet in mijn voorspelling, ik had gedacht dat het toch té knetter zou zijn om genoeg stemmen te trekken. Had eerder Letland of wellicht Malta op hun plek verwacht.
Nederland kon me totaal niet bekoren en het verbaast me dan ook niks dat 'we' niet door zijn.

Mijn gehele top 10 is door *O*

O, en blijkbaar was er vanmiddag een speciale Eurovisietrein van Londen naar Liverpool :D
PHS

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Meltrain »

De tweede halve finale is inderdaad een stuk slechter dan de eerste.
Ik vond Estland, België, Oostenrijk en Australië wel leuk en in tegenstelling tot het AD vond ik Albanië ook niet slecht, maar daar houdt het wel zo'n beetje op.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

Voor het eerst in de 15 songfestivaledities die ik ooit heb gezien (2020 niet meegerekend) gaat mijn favoriet in een halve finale niet door. Georgië :cry:

Ondertussen is Polen (je weet wel, van dat corruptieschandaal) gewoon door -0- Toegegeven, haar zang was stukken verbeterd, en het gemiddelde publiek zal natuurlijk weinig malen om de achtergrond van de selectie, maar toch voelt het niet helemaal lekker...
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Lijn 45 »

IJsland had van mij ook wel door gemogen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten