Eurovisiesongfestival 2023

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Suus »

Het Eurovisiesongfestival 2022 is zoals bekend gewonnen door Oekraïne. De traditie is dat de omroep van het winnende land het festival het daaropvolgende jaar organiseert. Na een uitgebreid onderzoek door de EBU is men helaas tot de conclusie gekomen dat een festival in Oekraïne in 2023 geen realistische optie is.

Daarom wordt nu met de BBC overlegd over het organiseren van het songfestival in 2023.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door VIRM »

Dus mogelijk in het VK?
Beul van de blindegeleidelijn
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

De grootste arena in Glasgow schijnt al een verdacht groot gat in de agenda te hebben, precies in mei, wanneer het songfestival plaatsvindt...

Ook in Britse media wordt al gespeculeerd dat 'Glasgow 2023' al vastligt. Dat lijkt me iets té voorbarig, maar het geeft in ieder geval aan wat een goede mogelijkheid is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Hainje »

Dus als ik het goed begrijp stelt de BBC alleen het zaaltje ter beschikking en mag de Oekraïense club de boel verder gaan regelen.
🍉
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

De shortlist van mogelijk organiserende steden is bekendgemaakt: Birmingham, Glasgow, Leeds, Liverpool, Manchester, Newcastle en Sheffield.

Zoals al rondzoemde, geen Londen dus! Ook oa Aberdeen, Belfast, Brighton, Bristol en Darlington zouden volgens de BBC al zijn afgevallen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Z2N »

Mijn verwachting is Manchester, de Manchester Arena is de grootste indoor concertruimte van het VK en de BBC heeft veel afdelingen in de afgelopen jaren verhuisd van Londen naar Salford (regio Manchester).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

De laatste twee steden in de race zijn Glasgow en Liverpool. Morgenavond maken Graham Norton en Sam Ryder bekend welke van de twee het wordt tijdens The One Show op BBC1 (20:00 Nederlandse tijd). Het zou in theorie wel nog kunnen dat de EBU hen voor is.

Manchester was helaas al gedoemd te falen aangezien Netta, winnares in 2018, had voorspeld dat dat de gaststad zou worden. Zij is berucht omdat iedere stad waarvan ze ooit heeft geroepen dat die zou hosten, het niet is geworden: Jeruzalem in 2019 (het werd Tel Aviv), Amsterdam in 2020/2021 (het werd Rotterdam), Rome in 2022 (het werd Turijn) en nu dus Manchester in 2023. _O-
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door en-es »

Liverpool dus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Meltrain »

Mia Nicolai & Dion Cooper voor Nederland naar Eurovisie Songfestival

Mia Nicolai & Dion Cooper vertegenwoordigen Nederland tijdens de 67e editie van het Eurovisie Songfestival. Het duo is samengebracht door Songfestivalwinnaar Duncan Laurence en songwriter Jordan Garfield. Met z’n vieren schreven ze een song die ‘grote indruk maakte op de voltallige selectiecommissie’ waarna ze unaniem werden aangewezen als de Nederlandse inzending voor het muziekfestijn in Liverpool in 2023.

Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door ZO6176 »

Nooit van die 2 gehoord. Kunnen ze wat?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Hainje »

Aangezien ze unaniem zijn aangewezen denk ik dat ze wel wat kunnen.

Sowieso is het geloof ik een beetje strategie tegenwoordig om nieuw talent in te zenden en niet de doorgewinterde artiesten.
🍉
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

Het eerste songfestivalnummer van 2023 is bekend! Oekraïne hield vandaag de nationale selectie Vidbir, in een metrostation in Kiev (met langsrijdende metro's hoorbaar in de studio, soms zelfs tijdens de optredens). Tien diverse inzendingen van naar mijn mening algemeen hoog niveau. En de winnaar is...
Spoiler: show
Tvorchi, met 'Heart of Steel'!
Een nummer in een eigenzinnige stijl en met boeiende staging, dat zeker eruit zal springen op het Eurovisie. Ik zie wat dat betreft echter veel parallellen met 2017, toen 'Time' van O. Torvald ook vrij uniek was qua genre maar flopte.

Dit was een grote verrassing, gezien de stemming op Eurovisiewebsites leken de internationale fans al te hebben voorgesorteerd op winst voor Jerry Heil's 'When God Shut The Door', dat uiteindelijk derde werd. Dat was ook mijn eigen favoriet; ik vind het een prachtig indringend nummer met geweldige vocale acrobatiek, en had het ook in Liverpool heel hoge ogen zien gooien.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Meltrain »

Gustaph mag België vertegenwoordigen met het nummer "Because of you" :
https://eurovisionworld.com/eurovision/2023/belgium

Ik weet even niet meer of het dit jaar nu de beurt was aan de Vlamingen of de Walen om het festival te organiseren, maar gezien de naam gok ik het tweede.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Lijn 45 »

Ik dacht dat er vorig jaar een Waal meedeed.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Meltrain »

Ik lees nu inderdaad dat de organisatie in handen is/was van de VRT.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Hainje »

Vorig jaar deed Hooverphonic mee en die zijn Vlaams.
🍉
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

Dat is inmiddels twee jaar geleden (2021), vorig jaar was het Jérémie Makiese (2022).
Hainje schreef:Tijd vliegt, voor je het weet lig je tussen 6 planken.
(A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door Hainje »

Wtf huh????!!!! :o :')

En dan gelijk mijn eigen citaat erachteraan. _O-
🍉
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

Gisteravond was de traditionele Super Saturday, de avond waarop maar liefst 7 landen tegelijk hun nationale finale hielden. Kroatië sprong daarbij verreweg het meest in het oog: met gigantische overmacht bij zowel vakjury als publiek won de mannengroep Let 3 met hun nummer "Mama ŠČ!" het Dora-festival. Het optreden was vrij... uniek (kuch kuch), met Hitlersnorren, travestie, tractors en... ach, kijk zelf maar _O-
Het nummer bevat een aantal nauwelijks verhulde verwijzingen naar Poetin en Rusland. De groep is in Kroatië trouwens al jarenlang bekend/berucht om hun fratsen, zo hebben ze ooit in een talkshow live op tv kurken uit hun kontgat geschoten en dragen hun albums titels als "Twee neukende honden" en "Angela Merkel is aan het schijten" (van dat laatste hebben ze ook een standbeeld laten maken) :') Ik ben benieuwd of de EBU dit gaat goedkeuren.

Andere highlights:
  • De finale van het befaamde muziekfestival van Sanremo duurde traditioneel eindeloos en eindigde rond half drie 's nachts. Marco Mengoni won met "Due Vite" en kan dus na 10 jaar terugkeren op het Eurovisiepodium, waar hij destijds zevende werd met "L'essenziale".
  • Denemarken stuurt voor het eerst een artiest die niet van continentaal Denemarken komt maar van één van de autonome gebieden in het koninkrijk: de winnaar van Dansk Melodi Grand Prix is Reiley (met het nummer "Breaking My Heart") van de Faeröer.
  • Verder hebben nog Estland, Roemenië, Letland en Malta hun winnaars gekroond gisteravond.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door AppleMoose »

De 4e voorronde van Melodifestivalen (Zweedse nationale songfestival) moet nog gehouden worden vanavond en dan moet ze ook nog door de halve finale komen (Als ze niet bij de eerste nummers twee eindigt in de voorronde) en de finale winnen, maar Loreen wordt door de bookmakers al getipt als de winnaar van het Eurovisiesongfestival. En dat allemaal op basis van een repetitiefragmentje van 30 seconden: https://www.svtplay.se/video/KZAvqMM/me ... ?info=visa.

Als je vanavond niks te doen hebt en het hele nummer wil zien/horen: vanaf 19.30 is het live te aanschouwen via SVT Play :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door AppleMoose »

Het optreden van Loreen ging niet vlekkeloos en moest zelfs afgebroken worden. Na een paar minuten mocht ze weer opnieuw beginnen en ze ging uiteindelijk als eerste artiest van deze voorronde door naar de finale.
In de zaal was duidelijk te horen dat zij het populairst was, ik ben wat minder euforisch...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door ArrivaBas »

Het liedje past naar mijn mening niet zo goed bij het nummer waarmee ze voor de eerste keer won. Euphoria vind ik wel oké tot goed klinken, maar haar huidige inzending is niet muziek waar ik warm voor loop
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door DDietzen »

AppleMoose schreef: za 25 feb 2023, 21:58 Het optreden van Loreen ging niet vlekkeloos en moest zelfs afgebroken worden. Na een paar minuten mocht ze weer opnieuw beginnen en ze ging uiteindelijk als eerste artiest van deze voorronde door naar de finale.
In de zaal was duidelijk te horen dat zij het populairst was, ik ben wat minder euforisch...
Het gebeurt wel vaker dat een artiest veel support krijgt uit het publiek na een stage invasion (want dat was wat er gebeurde tijdens Loreen's "niet vlekkeloze" optreden). Kijk ook maar eens naar het daverende applaus voor SuRie op het Eurovisiesongfestival van 2018 nadat het haar overkwam; zij was zeker niet het meest populair (zoals ook te zien aan haar uiteindelijke score). Ik vind de steun uit de zaal voor Loreen waar je het over hebt dan ook niet heel vreemd.

Over haar liedje en optreden kan ik nog niet oordelen, want dat houd ik voor mezelf geheim tot de finale van Melodifestivalen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door AppleMoose »

Ah, ik had even gemist dat het kwam doordat er iemand het podium op kwam. Zat ondertussen te appen met iemand en hoorde opeens een hapering en daarna stopte het optreden. Ook weer opgehelderd :pos:

We gaan het zien hoever ze komt in de finale. Van de tot nu bekende finalisten is Panetoz met 'On my way' tot nu toe favoriet :Y De rest klinkt toch allemaal een beetje hetzelfde.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurovisiesongfestival 2023

Bericht door en-es »

Klimaatactivisten toch? Aanhangers van Gretha. Zogenaamd een statement maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten