Het Enige Echte Grote Comforttopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door trolly »

Telkens als het zitcomfort van de SLT met dat van de ICMm of de Flirt wordt vergeleken mijmer ik dat dit forum een comforttopic mist. Een plek waar iedereen zijn zitvoorkeuren kwijt kan. Een vrijplaats om af te geven op gehaat trein- of busmeubilair. En toen kwam deze post van Z2N, die zo mooi het thema van dit topic samenvat:
Z2N schreef: wo 24 jan 2024, 19:06 Dat comfort is subjectief: persoonlijk vind ik de Railjet consistent comfortabel, en veel ÖBB-IC materieel een stuk minder.
Krek, zo is het. Comfort is subjectief, en over smaak kan je prima twisten. Elon Musk heeft daar zelfs een verliesmodel van gemaakt. Dus ga lekker los, zou ik zeggen. Vind vooral ergens iets van. Ik wens U allen een aangename reis toe.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jelle
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
Locatie: Twente

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Jelle »

Om hem af te trappen:

Er is weinig mis met SNG.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door reisthijs »

Er is weinig mis met de houten bankjes in een 100 jaar oude blokkendoos. Daar hoef ik tenminste niet eeuwig te zoeken naar de "ideale zithouding".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door VIRM »

Suus, weet je die trams in Marseille nog? ;) Meest oncomfortabele zitting ooit.
Jelle schreef: wo 24 jan 2024, 21:30 Om hem af te trappen:

Er is weinig mis met SNG.
Weet je dat zeker? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Suus »

Ohja, die trams. De stoelen zagen er prachtig uit, maar twee seconden nadat je er op zat was duidelijk dat dit echt niets ging worden.

SNG zit echt uitstekend, prima stoelen. De reizigers hebben een goede keuze gemaakt :pos: :pos: :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Lijn 45 »

Ik vind de Keolis FLIRT echt waardeloos zitten.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Milco »

Mwa, ik vind de stoelen van SNG niet prettig zitten. Kan er geen goede zithouding in vinden. Geef mij bij een sprinter maar de stoelen van de NS Flirt en bij de intercity die van ICM.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door teun »

Ik heb in Nederland eigenlijk maar één keer gehad dat het zitvlak het comfort noemenswaardig naar beneden haalde, in een van ex-Wiener Linien Citaro's die in West-Brabant rijden. Voor comfort in de trein vind ik een ruimtelijke uitstraling en een aangename uitlijning met de ramen eigenlijk belangrijker dan het zitvlak zelf.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Z2N »

Een hele goede morgen vanaf de West Coast Main Line, waar de nieuwe Avanti First Class-stoelen net zo comfortabel blijken als de oude exemplaren van Virgin. En een tweetje, met perfecte raamplaatsing, een vaste tafel met goede stopcontacten en een draadloos oplaadpunt, en voldoende ruimte voor twee maaltijden is wat mij betreft wel het toppunt van comfort. :)
Afbeelding

(De enige reden dat ik er niet ziet is omdat ik mij door de onboarding van mijn nieuwe werkgever aan het worstelen ben, en dus maar twee stoelen naast elkaar heb om mijn tas wat dichter bij de hand te hebben.)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Milco »

Stoelen waarbij je tegen een raamstijl aankijkt haat ik ook ja. Daarom vervloek ik soms de Volvo 8900 bussen omdat ik in het achterste gedeelte maar moeilijk een goede zitplek kan vinden waarbij je echt aan het raam zit...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door MaartenD »

reisthijs schreef: wo 24 jan 2024, 21:55 Er is weinig mis met de houten bankjes in een 100 jaar oude blokkendoos. Daar hoef ik tenminste niet eeuwig te zoeken naar de "ideale zithouding".
Op dezelfde fiets, bij de DB hadden ze stoelen uit een metalen raster op de stations. Die met die ovale gebogen zitting en rugleuning. Die vond zo verschrikkelijk comfortabel. Die rechte banken zijn drie keer niks.

Deze bedoel ik. Geen idee of die een speciale naam hebben en of ze er nog zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door ArrivaBas »

De comfortabelste stoelen in een regionale trein zijn wat mij betreft die van de BR 612 of de Coradia's die tussen Mönchengladbach en Koblenz rijden.
Verder wil ik een lans breken voor de EW IV van de SBB. Vooral als je er in de Zwitserse binnenlandse dienst een treft met banken is een comfortabele rit gegarandeerd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door umbusko »

Banken vind ik sowieso vaak comfortabeler dan stoelen. Echte stoelen winnen natuurlijk altijd, maar van die verstoelde banken, daar zie ik het nut echt niet van in. Ze creëren alleen maar meer randjes en frutsels. Helaas is dat wel de nieuwste trend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Daniel »

DDAR was daar dan wel weer de uitzondering op, vooral de variant met "planken". Al zaten die nog altijd beter dan SNG.
ArrivaBas schreef: do 25 jan 2024, 17:19 Verder wil ik een lans breken voor de EW IV van de SBB. Vooral als je er in de Zwitserse binnenlandse dienst een treft met banken is een comfortabele rit gegarandeerd.
Alleen ervaring met de 1e klasse versie ervan, maar inderdaad, die zitten echt geweldig :)
Lijn 45 schreef: do 25 jan 2024, 10:14 Ik vind de Keolis FLIRT echt waardeloos zitten.
Ze zitten vooral hard ja, dus voor lang zitten niet geweldig, maar hebben niet zo'n rare bobbel op de verkeerde plek in je rug als bij SNG 1e klasse.
Zelfde geldt trouwens voor de stoelen in de GTWs van Qbuzz, dat is een achteruitgang t.o.v. de stoelen die Arriva erin had zitten.

Verder haat ik vooral de indeling van het gemoderniseerde NS materieel waar de stoelen precies verkeerd om staan. Vooral in VIRM is dat het geval, waar je alleen aan de rechterkant vooruit in de rijrichting kunt zitten op één stoel na. (Terwijl ik juist bij voorkeur links vooruit in de rijrichting zit).
In DDZ gaat dat beter omdat de vierzit niet aan het uiteinde zit.

En SNG is dan helemaal belabberd in drietjes, met als je pech hebt vrijwel alle 1e klas stoelen "achteruit".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Dionysusnu »

Wat is dan het verschil tussen links en rechts voor jou? Vooruit/achteruit snap ik, maar l/r lijkt me toch vrij vergelijkbaar.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Bemined »

Links kun je beter treinen spotten?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door TffpaA »

Dat ligt er natuurlijk aan - en sowieso moet je dan snel zijn. Tenzij beide stilstaan, natuurlijk, wat tegenwoordig almaar vaker gebeurt.
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door ArrivaBas »

De stoelen van SNG vind ik nog altijd troep. Dat komt misschien omdat ik er buiten grote verstoringen en afwijkingen (in ofwel de materieelinzet of mijn reispatroon) nooit mee reis en er daardoor niet aan kan wennen. Maar ik vond dat afgelopen maandag nog wel het meest merkbaar, toen ik vanuit een ICNG moest overstappen naar een SNG.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door regenmaker »

No go vind ik geen stoelen rechtsvoorin in de bus. Zoals de gelede VDL Citea's in Eindhoven hebben. Wie dat bedacht heeft. Ook zijn een groot gedeelte van de stoelen in die bus oncomfortabel of hebben te weinig beenruimte. De klapstoeltjes zijn dan weer wel goed.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Milco »

ICNG zit ook wel prima ja, zijn dat nou dezelfde stoelen als in een DDZ of zit daar weer verschil in?

Qua naar buiten kijken zit ik liever links zodat je het tegenverkeer kan zien, al probeer ik meestal ook wel rekening te houden met de zon die ik liever niet vol in mijn gezicht heb. Voor- of achteruit rijden maakt mij beide niet zoveel uit.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Chrysa »

Groetjes uit een Corail in de Elzas. *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Meltrain »

Bij de treinen van NS zijn de stoelen in de VIRMm-2/3 mijn favoriet, mits er niemand naast je zit. De stoelen in ICNG zijn wel prima, het zijn er alleen veel te weinig. :')
Daniel schreef: do 25 jan 2024, 18:04 Zelfde geldt trouwens voor de stoelen in de GTWs van Qbuzz, dat is een achteruitgang t.o.v. de stoelen die Arriva erin had zitten.
O, ik vind het juist een verbetering. :p
Milco schreef: do 25 jan 2024, 18:57 ICNG zit ook wel prima ja, zijn dat nou dezelfde stoelen als in een DDZ of zit daar weer verschil in?
Volgens mij zijn het heel andere stoelen. De stoelen in DDZ lijken heel erg op die in VIRMm-1.
Voor- of achteruit rijden maakt mij beide niet zoveel uit.
In de trein, tram of metro maakt het me niet uit, maar ik kan niet tegen achteruit rijden in de bus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Daniel »

Dionysusnu schreef: do 25 jan 2024, 18:17 Wat is dan het verschil tussen links en rechts voor jou? Vooruit/achteruit snap ik, maar l/r lijkt me toch vrij vergelijkbaar.
Links zit je niet constant tegen geluidsschermen aan te kijken maar zie je tenminste nog wat/heb je net wat meer zichtveld er overheen door de grotere afstand tot de schermen. En je ziet het tegenverkeer ook.
Ik heb het ook alleen in treinen dat ik liever links zit, in de bus zit ik juist ook geregeld aan de andere kant. Bij NS heb je in veel gevallen echter geen keuze meer en zit je of vooruit vol in de zon of achteruit aan de schaduwkant.
Meltrain schreef: do 25 jan 2024, 19:40 De stoelen in DDZ lijken heel erg op die in VIRMm-1.
Dat zijn dezelfde inderdaad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door iamthedutchdude »

De stoelen in de SNG zijn zeer geschikt als stoelen voor kortere sprintertrajecten. Wat ik echter het probleem vind, is dat NS die treinen dan juist weer op langere sprintertrajecten inzet waar de gemiddelde reiziger ook tot één van de eindpunten blijft zitten (bijv. Gn - Zl of Lw - Zl). Ut - Amf kan bijvoorbeeld prima, maar Amf - Zl is in die stoelen dan weer een lange zit. Als ik naar het huidige NS-wagenpark kijk, vind ik de stoelen in de ICM nog het meest comfortabel.

Overigens is de beenruimte bij de vierzits van de SNG wel ondermaats: als een gemiddelde Nederlandse man tegenover een gemiddelde Nederlandse vrouw gaat zitten in zo'n vierzits, zit je "gezellig" met je knieën tegen elkaar. Om nog te zwijgen over waar je je voeten dan moet laten...

Voor de regionale vervoerders vind ik de stoelen in de 2e klas van (o.a.) de Vechtdal-GTW's het meest comfortabel. Daar zal je me ook eerder in de 2e dan in de 1e klas aantreffen. Stoelen van de Qbuzz-GTW heb ik (nog) geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Enige Echte Grote Comforttopic

Bericht door Daniel »

iamthedutchdude schreef: vr 26 jan 2024, 12:31 Overigens is de beenruimte bij de vierzits van de SNG wel ondermaats: als een gemiddelde Nederlandse man tegenover een gemiddelde Nederlandse vrouw gaat zitten in zo'n vierzits, zit je "gezellig" met je knieën tegen elkaar. Om nog te zwijgen over waar je je voeten dan moet laten...
Eigenlijk geldt dat voor alle Sprinters wel: in SLT is de beenruimte in de vierzits ook niet bepaald groot en kan je je voeten bijna niet kwijt als je er met meerdere personen zit.
Vooral bij de vierzits boven de draaistellen gaat dat op, want daar zit ook geen ruimte onder de stoelen voor tassen e.d.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 175 gasten