Is er nog post?
- trolly
Is er nog post?
We mailen, appen, signallen en telegrammen ons eigen een breuk, maar stuurt er nog wel eens iemand een brief, -kaart of postpakket? Dat laatste gelukkig wel, met alle klachten over de bezorging als schitterend resultaat. Om al het post- en pakket-lief-en-leed op één centraal punt te kunnen sorteren, bezorg ik jullie hierbij een mooi nieuw draadje, met het elastiek er nog om.
Wel graag even tekenen voor ontvangst.
Wel graag even tekenen voor ontvangst.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- trolly
Re: Is er nog post?
De aanleiding voor dit alles waren uiteraard de volgende berichten aangaande Daniels Fahrgästerechten:

rvdborgt schreef: ↑do 27 mar 2025, 22:37Het toevoegen van landcodes voor de postcode wordt overigens door veel postdiensten (incl. de Deutsche Post) afgeraden. De PTT (of hoe heten ze dit jaar) interpreteert dat dan soms als een Nederlandse postcode, zeker als je 2 letters gebruikt, met alle gevolgen van dien...
En mijn eigen ergernis dat ik er gisteren niet in slaagde een simpele grijze kartonnen envelop te vinden. Enkel stomme dozen, slappe hap of bubbeltjesgedoe. De wereld gaat naar de verdoemenis

- Hainje
Nou zonder landcode interpreteert het systeem het ook als Nederlandse code. Zo vaak dat ik een kaart met postcode 5032 in Zwitserland in mijn handen heb gehad vroegâh. Terwijl ik een wijk had in de Blaak, Tilburg. Met postcode, je raadt het al, 5032.rvdborgt schreef: ↑do 27 mar 2025, 22:37Het toevoegen van landcodes voor de postcode wordt overigens door veel postdiensten (incl. de Deutsche Post) afgeraden. De PTT (of hoe heten ze dit jaar) interpreteert dat dan soms als een Nederlandse postcode, zeker als je 2 letters gebruikt, met alle gevolgen van dien...
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Donateur
Ik heb deze week nog een verjaardagskaart gestuurd. "Ja, deze is wat aan de grote kant, dat wordt dan €3,30." 
(Ik heb de hoop opgegeven het Duitse postsysteem zelf ooit nog te snappen; daarom verstuur ik alles vanaf het postkantoor.)

(Ik heb de hoop opgegeven het Duitse postsysteem zelf ooit nog te snappen; daarom verstuur ik alles vanaf het postkantoor.)
- Suus
- Contacteer:
Ik verstuur zeker nog wel post. Verjaardagskaarten, kerstkaarten, wenskaarten voor als iemand onverwacht in het ziekenhuis ligt en bezwaarschriften aan de Belastingdienst. Soms zelfs post naar het buitenland.
Nederlandse ziekenhuizen hebben een aardigheidje dat ik in het buitenland nog niet heb kunnen vinden, namelijk een manier om een kaartje naar een opgenomen patiënt te sturen. En als de patiënt al ontslagen is, versturen ze de post na richting het correspondentieadres.
Voor al mijn privé correspondentie heb ik een paar jaar geleden mooie postzegels met Nederlandse natuur gekocht hiervoor. Erg blij met deze investering, want de postzegelprijs is sindsdien volledig over de kop gegaan. Op kantoor heb ik een postzegelrol liggen, saaiste postzegels ooit maar dat boeit weinig.
Nederlandse ziekenhuizen hebben een aardigheidje dat ik in het buitenland nog niet heb kunnen vinden, namelijk een manier om een kaartje naar een opgenomen patiënt te sturen. En als de patiënt al ontslagen is, versturen ze de post na richting het correspondentieadres.
Voor al mijn privé correspondentie heb ik een paar jaar geleden mooie postzegels met Nederlandse natuur gekocht hiervoor. Erg blij met deze investering, want de postzegelprijs is sindsdien volledig over de kop gegaan. Op kantoor heb ik een postzegelrol liggen, saaiste postzegels ooit maar dat boeit weinig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Ik heb lang aan Postcrossing gedaan, maar daar had ik op den duur mijn buik vol van. In de begintijd ontving je nog leuke, inhoudelijke kaarten en maakte je er zelf nog een sport van om leuke kaarten te sturen. Maar sinds corona werd de kwaliteit van het contact met de maand minder en minder.
Verder ben ik ook van de verjaardagstaarten sturen, al zijn de postzegelprijzen flink geëxplodeerd. Afhankelijk van de bestemming weeg ik af of het via PostNL of Deutsche Post gaat. Met name bij ansichtkaarten was het lucratiever (tot 1 januari jl.) om ze te versturen via Duitsland naar Nederland (95 cent vs. 1.26 cent). Maar Deutsche Post heeft daar ineens 30 cent opgeslagen en is dat voordeeltje weg.
Verder ben ik ook van de verjaardagstaarten sturen, al zijn de postzegelprijzen flink geëxplodeerd. Afhankelijk van de bestemming weeg ik af of het via PostNL of Deutsche Post gaat. Met name bij ansichtkaarten was het lucratiever (tot 1 januari jl.) om ze te versturen via Duitsland naar Nederland (95 cent vs. 1.26 cent). Maar Deutsche Post heeft daar ineens 30 cent opgeslagen en is dat voordeeltje weg.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- trolly
Aan hele taarten ben ik nooit begonnen. Hooguit een taartpuntje zo af en toe, en ook dat gaf al veel gedoe bij het verpakken

-
Ik verstuur al jaren vrijwel geen post meer.
-
- Donateur
Ik heb weleens post gevat.
-
- OVNL-beheerder
In Ieper wordt nog elke avond The Last Post gespeeld.
-
- Donateur
Inderdaad. Iedere. Fukking. Avond.
Wat een lastpost.
Wat een lastpost.
- trolly
- ODRAIL
Hier hebben wij de ervaring dat post dat uit het buitenland wel op tijd bezorgt wordt en aangetekende post binnen Nederland niet.
- Suus
- Contacteer:
Ik kreeg twee brieven uit België, gedateerd 28 februari, pas op 12 maart. Misschien dat ze niet op 28 februari zelf zijn verstuurd, maar dan nog was de verzending verre van snel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ICE11
De Deense post gaat eind van dit jaar alleen nog met pakketen werken, brieven of kaarten verzenden kan dan alleen maar nog via particuliere aanbieders, omgekeerd zullen brieven vanuit het buitenland in Denemarken toekomstig door privebedrijven bij de ontvanger thuisbezorgd.

Ja, de Duitse post is begin dit jaar echt duur geworden, er is ook felle kritiek omdat tegelijk de verzending trager is geworden en de postbode ook niet meer elke dag aan komt. De post verkoopt dat natuurlijk alles als verbetering.....

-
- Contacteer:
Toevallig heb ik vorig kalenderjaar nog briefpost verstuurd, naar Ome Duo 

- trolly
Het ene buitenland is het andere niet, inderdaad. Zia Posta (de Italiaanse Tante Pos) laat me achteroverslaan als een briefkaart naar Nederland er minder dan drie weken over doet, een kaartje uit Hawaii bereikte mijn adres binnen een week. En België is... België.
- ICE11
Sommige posterijen zijn gevoelig voor "Priority" of "gewoon". Tsja, en als het niet priority is..... In Duitsland moet je overigens inmiddels als je wilt dat een brief op de volgende werkdag aankomt deze verplicht aangetekend versturen. Vroeger kwam gewoon iedere brief de volgende werkdag al aan, mits dat ie op tijd in de brievenbus was.
- Suus
- Contacteer:
PostNL bezorgt nog wel de volgende bezorgdag, maar de lichtingstijden van de brievenbussen zijn aangepast en kan bij veel brievenbussen ergens na 9:00 zijn. Er staat gelukkig op de brievenbus wanneer die voor het laatst gelicht is, en in de app kan je een brievenbus zoeken die later gelicht wordt.
Aangezien er in de afgelopen twee jaar al twee rondes aan saneringen in het bestand met brievenbussen zijn geweest, zie ik in deze tactiek ook weer een actie om nog meer brievenbussen te kunnen elimineren, want die brievenbussen die om 9:00 worden geleegd zijn natuurlijk zo nog minder populair. Zo wordt mijn gebruikelijke brievenbus voor een nabijgelegen supermarkt nu al na 9:00 geleegd, maar de brievenbus op een rotplek midden in de wijk wordt wel na 17:00 geleegd.
Aangezien er in de afgelopen twee jaar al twee rondes aan saneringen in het bestand met brievenbussen zijn geweest, zie ik in deze tactiek ook weer een actie om nog meer brievenbussen te kunnen elimineren, want die brievenbussen die om 9:00 worden geleegd zijn natuurlijk zo nog minder populair. Zo wordt mijn gebruikelijke brievenbus voor een nabijgelegen supermarkt nu al na 9:00 geleegd, maar de brievenbus op een rotplek midden in de wijk wordt wel na 17:00 geleegd.
- ODRAIL
Dan zit ik goed als het om brievenbussen gaat. De brievenbus staat op 200 meter van mijn huis. En op 350 meter van mijn huis is een Primera postpunt die zeven dagen in de week geopend is.
-
Ik kan je vertellen dat dat voor "gewone" post redelijk normale termijnen zijn vanuit België. Voor aangetekend mag je nog een paar dagen extra rekenen.
Daarbij hoef je dan hoogstwaarschijnlijk toch niet te tekenen van je PostNL-bezorger, want die gooit de brief liever gewoon in de brievenbus. Daar is die service voor aangetekende post immers voor

- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Oh ja, die ansichtkaartjes die ik uit Rome en Sicilië naar Nederland heb verstuurd in september '23, maar waarschijnlijk niet in de correcte brievenbus. Ze zijn er nog steeds niet in ieder geval.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
- trolly
Als dat zo'n alternatieve commerciële postdienst was kan je je briefkaarten net zo goed ongefrankeerd in een prullenbak dumpen. Poste Italiane komt meestal wel aan, maar je moet er dus geen haast mee hebben. En prioritée maakt echt niets uit.
-
De reden dat ik zelden nog ansichtkaarten stuur is dat het een verzoeking is om aan postzegels te komen. Ik stuur nog een enkele keer verjaardagskaarten en een afnemend aantal kerstkaarten.
-
De laatste keer dat ik postzegels nodig had moest ik ze per tien kopen. De meeste heb ik nooit gebruikt en zijn inmiddels ongeldig.