Pagina 1 van 1
Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 16:33
door Wheelie2009
Beste mensen van ov in nederland,
Bij deze een leuke vraag voor jullie overig forum...
Graag zouden wij forum jullie mening vragen. Wij hebben een drietal gemotoriseerde voertuigen bedacht voor woon-werk verkeer. Het is de bedoeling dat deze voertuigen opgevouwen kunnen worden zodat ze ook in de trein of in de kofferbak meegenomen kunnen worden.
De voertuigen halen allemaal 25 km/u, en er is geen helm nodig. Ze hebben een bereik van 30km en ze zijn elektrisch. Opgevouwen zijn ze achter je aan te rollen over de grond. Af en toe zullen ze even opgetild moeten worden bij een drempel of een trap. Belangrijkst voordeel van een dergelijk voertuig is natuurlijk om je bereik en flexibiliteit uit te breiden na een treinreis, of wanneer je de auto aan de rand van een stad parkeert.
Aangenomen dat alles technisch haalbaar is, zouden we graag jullie mening vragen over de volgende dingen;
-Welke van de drie zou jij aanschaffen als je één van de drie moet kiezen?
(Denk hierbij aan uiterlijk, rijgemak)
-Hoeveel zou je (realistisch gezien) betalen voor een dergelijk voertuig?
(Ter indicatie, een goede vouwfiets kost zo’n 1000 euro)
-Hoeveel waarde hecht je aan de draagbaarheid van het voertuig?
(In de geschetste gebruikssituatie)
Laat reacties achter op het forum, en alvast bedankt voor je reactie.
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 16:47
door Ruben
Nummer 2 lijkt me comfortabeler, maar nummer 1 zou ik uiteindelijk kopen. Ik zou er 2000 voor over hebben, ongeveer gelijk aan een nieuwe scooter, maar net wat aan de onderkant van de markt (toch), omdat dit ding alleen voor het forensverkeer praktisch is. Nummer 1 ziet er draagbaarder uit, wat ook de reden is dat ik als eerst voor die, uit praktisch oogpunt, zou gaan.
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 16:53
door BR628
Och jee, Innovatie

Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 17:48
door Meltrain
Ik ben het met NS-Reiziger eens dat nummer 1 er het best uitziet.
Die lijkt ook het lichtst en daardoor het makkkelijkst mee te nemen.
wat ik ervoor zou betalen weet ik niet, maar meer dan €1500,- zeker niet. :o
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 18:27
door Fles
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 18:57
door Vinny
Aparte dingen. Wat is er eigenlijk met de elektrische step gebeurd? Dat was toch zo'n handig en cool apparaat dat ongeveer dezelfde functionaliteit had?
Ik denk dat ik 3 het meest comfortabel vind, 1 het meest handig, en van twee snap ik niet wat mensen er in zien: ik vind hem foeilelijk.
Wat ik ervoor over heb? Ik denk dat ik hem niet zou kopen omdat er wat mij betreft niets boven een klassieke fiets gaat, maar qua prijsindicatie zou ik zeggen: rond de 1500 euro.
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 21:45
door STF
Ik zou een doodgewone fiets kopen, maar als ik slechts mocht kiezen uit deze drie ga ik voor model 2 omdat die het meest op een fiets lijkt. Hoeveel ik er voor over zou hebben weet ik echt geen antwoord op eigenlijk en het draaggemak zou wel bovenaan staan als ik hem de trein in zou moeten nemen.
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 23:03
door Meltrain
Vinny schreef:Aparte dingen. Wat is er eigenlijk met de elektrische step gebeurd? Dat was toch zo'n handig en cool apparaat dat ongeveer dezelfde functionaliteit had?
Was die niet verboden omdat hij zo hard ging dat het onverantwoord was om hem te gebruiken zonder een helm te dragen?

Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 15:04
door Wubbo
Ik ga geen 1000 Euro voor een vouwfiets uitgeven, en dus ook niet zoveel voor zo'n ding.
Ik kan uit deze modellen geen keuze maken. Ik heb al eens geoefend op een Segway, en dat bevalt me wel. Als ik dus al voor een nep-fiets zou gaan zou het een Segway worden.
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 15:14
door Ruben
Ik zat ook al gelijk aan het alternatief van een Segway te denken, maar is zo'n ding ook makkelijk de trein in te dragen?
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 15:18
door Wubbo
Die segway is redelijk zwaar, maar heeft een trucje om hem te leren traplopen. In principe kan dat dus, mits de afstand tussen trein en perron niet te groot is.
Hoe zwaar zijn deze dingen eigenlijk?
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 16:31
door Geert
OV-Fiets gaat binnenkort Segways verhuren, misschien volstaat dat al. :)
Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 23:12
door Fles
Wubbo schreef:Hoe zwaar zijn deze dingen eigenlijk?
Die bejaardentank is vast niet te tillen. Gemotoriseerde dingen gaat het hier over he

25 km/h en een bereik van 30 km. Op rupsbanden. Op hoeveel accu's moeten we dan ongeveer rekenen denk je?

Re: Alternatief woon-werk verkeer
Geplaatst: di 02 jun 2009, 14:58
door Wheelie2009
:) Jawel, innovatie...
Eenieder dank voor jullie reacties. Er is inderdaad veel overlap met vouwfietsen of een Segway. Deze voertuigen zullen echter beduidend minder kosten dan een (nieuwe) Segway. Deze zijn volgens mij te krijgen vanaf E5000.
@Wubbo; Kan een segway traplopen? Of bedoel je dat de wielen 'meeduwen' terwijl je een obstakel neemt? Praktisch gezien is het lastig om een segway mee te nemen in de trein, de opvouwbaarheid van deze voertuigen zou ervoor moeten zorgen dat ze achter de banken in de coupé´s passen.
Ze wegen tussen de 15 en 25kg. En inderdaad, de ´bejaardentank´ is de zwaarste. :)
Nogmaals dank voor de reacties!