Pagina 5 van 37

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: vr 14 aug 2009, 10:13
door Suus
Lijkt mij dat er door de vakantie sowieso veel minder OV-houders in de trein zitten.

Als conducteur lijkt het mij ook niet vervelend om veel reizigers met OV-kaarten te controleren trouwens. Je bent er lekker snel doorheen, tenzij je zo'n controleur bent die wil controleren of elke kaart echt is, hem gaat buigen, tegen het licht houden, nummertje invoeren in een PDA etc. Dan ben je in zo'n geval wel een tijdje bezig ja :P

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: vr 14 aug 2009, 23:56
door Ennes
Bee schreef:Lijkt mij dat er door de vakantie sowieso veel minder OV-houders in de trein zitten.

Als conducteur lijkt het mij ook niet vervelend om veel reizigers met OV-kaarten te controleren trouwens. Je bent er lekker snel doorheen, tenzij je zo'n controleur bent die wil controleren of elke kaart echt is, hem gaat buigen, tegen het licht houden, nummertje invoeren in een PDA etc. Dan ben je in zo'n geval wel een tijdje bezig ja :P
Dat dat zo af en toe gedaan wordt, blijkt dus noodzakelijk :wink:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 22 sep 2009, 21:53
door Daniel
Beter laat dan nooit de cijfertjes van augustus... een weinig opvallende maand of het moet de lage trefkans zijn. En 18 augustus, de dag van de grote storing op post Utrecht, springt er wel uit. Die dag was goed voor maarliefst 60% van het totaal aantal minuten aankomstvertraging van de treinen die ik nam. En dat heeft ook wel z'n invloed op de punctualiteitscijfertjes gehad.

Afbeelding

De cijfertjes...
Vertrekpunctualiteit 3 min. norm: 93,48% (juli: 90,54%)
Vertrekpunctualiteit 5 min. norm: 94,57% (juli: 93,24%)
Aankomstpunctualiteit 3 min. norm: 88,04 (juli: 91,89%)
Aankomstpunctualiteit 5 min. norm: 92,39% (juli: 94,59%)
Controlekans: 16,30% (juli: 29,33%)
Aantal minuten vertrekvertraging: 84
Aantal minuten aankomstvertraging: 157

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 18:23
door Daniel
En maar weer verse cijfertjes van september, 'n maand met vooral veel kleine vertraginkjes. Da's vooral goed te zien aan het verschil tussen de punctualiteit volgens de 3- en 5-minutennorm wat vooral in 't begin best fors is.

Afbeelding

De cijfertjes...
Vertrekpunctualiteit 3 min. norm: 92,39% (augustus: 93,48%)
Vertrekpunctualiteit 5 min. norm: 98,91% (augustus: 94,57%)
Aankomstpunctualiteit 3 min. norm: 89,13% (augustus: 88,04)
Aankomstpunctualiteit 5 min. norm: 95,65% (augustus: 92,39%)
Controlekans: 17,02% (augustus: 16,30%)
Aantal minuten vertrekvertraging: 85 (augustus: 84)
Aantal minuten aankomstvertraging: 106 (augustus: 157)

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 18:26
door Fles
Reiziger Ddrs schreef:Controlekans: 17,02% (augustus: 16,30%)
Dit is best droevig eigenlijk.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 18:38
door Daniel
Tja, hij kan bij mij eigenlijk ook nooit hoger dan 50% uitkomen want op het korte stukje Dordrecht - Rotterdam wordt zelden gecontroleerd ('s ochtends af en toe, 's middags alleen als S&V een keertje langskomt). En als ze het in de t12723 dan ook nog af laten weten... oktober heeft z'n 25% tot nu toe ook aan alleen die trein te danken.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 06 okt 2009, 00:45
door Ardan
Hmmm nadat ik ook het begin van deze thread heb gelezen, lijkt het me voor mij een mooie gelegenheid om ook eens te gaan bijhouden. Zelf pendel ik best vaak Deventer-Amsterdam en Deventer-Zutphen-Winterswijk. (zien we ook nog eens andere trajecten dan Dordrecht-Utrecht ;)) Toen ik nog in Winterswijk woonde en elke dag naar Deventer op en neer denderde, heb ik het in een schriftje wel structureel bijgehouden wat de punctualiteit was. Mocht dat erg uit de spreekwoordelijke spuigaten lopen dan zou ik een mailtje naar Syntus heen sturen. Syntus vroeg daar juist om, om alle klachten in te sturen, zodat zij die aan ProRail konden voorleggen.
Maar goed, een nieuwe start dus. Hoewel ik daarvoor niet de meest handige maand heb uitgekozen aangezien Deventer in de herfstvakantie een week uit de running is ;)

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 06 okt 2009, 11:58
door Justin
Ah, dat is wel zo gezellig ja.

Ja sorry, ik doe zelf ook mee aan het (bijna) dagelijks pendelen van Dordrecht naar Utrecht, al dan niet met uitlopers naar Amersfoort en Ede-Wageningen ;).

Ik moet september nog calculeren. Moet nog even de nieuwe kilometerstanden berekenen van Rotterdam-Schiphol via de HSL. Heb nog geen bijgewerkte geogegevens daavan. Sowieso moet ik het hele net opnieuw berekenen doordat er steeds meer projectiefouten in m'n kaarten zaten :(. Maar ach =P.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 06 okt 2009, 12:38
door Freek
Dat het met de controlekans ook anders kan tonen deze cijfers aan. In september heb ik 17 retourtjes gemaakt. Dit levert de volgende cijfers op. Kortom, ik heb elke dag één controlerende HC gezien op 1 van de 4 treinen waar ik in zat.

Per treinrit: 25%
Per enkele reis: 50%
Per retour: 100%

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: wo 07 okt 2009, 00:35
door Wout87
Met de controlekans heb ik vaak sterk het vermoeden als ik in het oosten rijd met de trein, de kans op controle groter is dan in de randstad. Of is dat niet zo?

In de stoptrein van de s7000-serie naar Enschede/Apeldoorn is de controlekans redelijk. Het komt zelfs regelmatig voor dat je 2x tijdens de rit gecontroleerd word. Ook in de IC naar Enschede is regelmatig controle.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 13 okt 2009, 23:57
door --Stefan--
Freek schreef:Dat het met de controlekans ook anders kan tonen deze cijfers aan. In september heb ik 17 retourtjes gemaakt. Dit levert de volgende cijfers op. Kortom, ik heb elke dag één controlerende HC gezien op 1 van de 4 treinen waar ik in zat.

Per treinrit: 25%
Per enkele reis: 50%
Per retour: 100%
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Ik reis 4 à 5 keer in de week naar Breda toe vanaf Nijmegen en daar komt het toch minimaal 2x in de week voor dat ik op de heen- en terugreis niet gecontroleerd wordt.
Al is het denk ik wel afhankelijk of je een stoptrein hebt of een intercity...

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 18:15
door Freek
Nieuwe maand, nieuwe cijfers. In oktober heb ik 12 retourtjes gemaakt. Dit levert de volgende cijfers op. Met tussen haakjes de cijfers van september

Per treinrit: 27,084% (25)
Per enkele reis: 54,17% (50)
Per retour: 75% (100)

Als het zo door gaat kent november nog betere cijfers, er staan op het retourtje van vandaag namelijk al 3 stempels.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 10 nov 2009, 02:54
door Ennes
misschien dat het handig is om ook het aantal bakken, het aantal stellen, de bezettingsgraad, het aantal tussenhaltes, het aantal tunnels en al dan niet een serviceronde mee te nemen in jullie calculaties. deze gegevens zijn nu eenmaal van invloed op het kunnen bemachtigen op de door jullie zo fel begeerde stempeltjes.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 10 nov 2009, 08:23
door Daniel
Jaarkaarten worden niet gestempeld :P En het aantal bakken is nu juist de constante factor, in ieder geval bij mij...

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 10 nov 2009, 16:56
door Geert
De bezettingsgraad niet, als ik alle berichten moet geloven.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 10 nov 2009, 20:43
door Daniel
En hierbij dan weer de maandelijkse update...
In oktober ook 'n hoop kleine vertragingen, d'r waren slechts twee dagen bij met een vertraging groter dan 10 minuten (op een daarvan zelfs heen en terug, die tikt dus flink aan). De controlekans is trouwens wel flink hoger deze maand, bijna elke dag wel een of meerdere keren een HC gezien.

Afbeelding

De cijfertjes...
Vertrekpunctualiteit 3 min. norm: 86,75% (september: 92,39%)
Vertrekpunctualiteit 5 min. norm: 92,77% (september: 98,91%)
Aankomstpunctualiteit 3 min. norm: 83,13% (september: 89,13%)
Aankomstpunctualiteit 5 min. norm: 92,77% (september: 95,65%)
Controlekans: 28,05% (september: 17,02%)
Aantal minuten vertrekvertraging: 131 (september: 85)
Aantal minuten aankomstvertraging: 172 (september: 106)

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 10:09
door Ennes
Reiziger Ddrs schreef:Jaarkaarten worden niet gestempeld :P En het aantal bakken is nu juist de constante factor, in ieder geval bij mij...
jammer hè.. dat jaarkaarten niet gestempeld worden ;) ( ach.. hij zou immers toch schoon blijven dan )

Maar juist het aantal bakken en de bezettingsgraad voor een trein is dus juist heel erg van invloed op de "controle" kans. ... Ik bedoel probeer maar eens 11 bakken ICM te controleren in de 1965 tussen Rtd en Ddr, knappe jongen als je dat gaat lukken. Grote kans dat die cijfertjes heel anders zijn als je bv de 1947 zou meten. O-ja, en dat traject controleren, moet je overigens alleen regelmatig doen als je straks knie-klachten wil hebben.

Niet alleen het aantal bakken, maar ook de bezettingsgraad, de tijd, het afgelegde reistraject, begin en eindtraject van de trein en aantal stops zijn dus van invloed.

de Topic titel klopt naar mijn idee dan ook niet helemaal ;)

"alleen maar wat cijfertjes die weinig met statistieken te maken hebben" zou beter tot zijn recht komen

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 10:28
door Daniel
Ennes schreef:Niet alleen het aantal bakken, maar ook de bezettingsgraad, de tijd, het afgelegde reistraject, begin en eindtraject van de trein en aantal stops zijn dus van invloed.
En laten dat nu allemaal redelijk constante factoren zijn... alleen de bezettingsgraad kan nog afwijken door verstoringen, uitgevallen treinen, vertragingen van aansluitende treinen e.d.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 11:07
door Ennes
Reiziger Ddrs schreef:
Ennes schreef:Niet alleen het aantal bakken, maar ook de bezettingsgraad, de tijd, het afgelegde reistraject, begin en eindtraject van de trein en aantal stops zijn dus van invloed.
En laten dat nu allemaal redelijk constante factoren zijn... alleen de bezettingsgraad kan nog afwijken door verstoringen, uitgevallen treinen, vertragingen van aansluitende treinen e.d.
En aangezien jou controle kans ook een redelijk constante factor blijkt te zijn... afgezien van een enkele verdwaasde conducteur die zich door de meute spits-schapen doorworsteld....

maar wat ik dus wil aangeven, er is nog al een verschil of je wel/geen controle krijgt in een 2x Plan-V met 20 reizigers met 5 tussenstops, of in een ICMm 11 bakken met 500 reizigers.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 01 dec 2009, 01:15
door Ardan
November is alweer voorbij: de data kan verwerkt worden. Ik beschik niet over geavanceerde programmaatjes om zo'n mooi diagram als Ddrs te kunnen toveren, dus wordt het een kale opsomming. Eerst de gegevens per treinserie gesorteerd.

Serie:____Ritten:____wv. vertraagd bij aankomst:___totale vertraging in minuten:___controle:
__140________3___________________________2___________________________45__________1
__500________2___________________________0____________________________0__________0
__700_______10___________________________3___________________________29__________1
_1000________1___________________________0____________________________0__________1
_1500________2___________________________0____________________________0__________1
_1600________5___________________________1____________________________4__________2
_1700_______14___________________________1___________________________10__________3
_2100________1___________________________0____________________________0__________0
_2600________1___________________________0____________________________0__________0
_3000________1___________________________1____________________________7__________0
_3100________3___________________________1___________________________15__________0
_3400________1___________________________0____________________________0__________0
_3500________1___________________________1____________________________3__________0
_3600_______13___________________________1____________________________4__________1
_3800________1___________________________0____________________________0__________1
_4700________1___________________________0____________________________0__________0
_8000________1___________________________0____________________________0__________2
_8800________1___________________________0____________________________0__________1
_9200________1___________________________1____________________________5__________0
30800_______10___________________________1____________________________5__________1

Verder ben ik nog twee keer reizigersonderzoek tegengekomen: een keer tussen Dv en Amf en een keer tussen Ww en Zp.
De hoogste vertragingsprijs gaat naar de 140: 40 minuten vertraging bij aankomst op Schiphol op 23 november.
Het aantal afgelegde kilometers deze maand was 3300.
Totaal aantal ritten: 73.
Waarvan gecontroleerd: 13 (17.8%)
Waarvan vertraagd bij aankomst: 13 (17.8%)
Punctualiteit bij 5-minutennorm: 94.52%.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 01 dec 2009, 09:03
door Daniel
Ardan schreef:Ik beschik niet over geavanceerde programmaatjes om zo'n mooi diagram als Ddrs te kunnen toveren
Zo geavanceerd is Excel nu ook weer niet hoor :P

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 01 dec 2009, 15:27
door Freek
Nieuwe maand, nieuwe cijfers. In november heb ik 12 retourtjes gemaakt. Dit levert de volgende cijfers op voor de trefkans van de conducteur. Met tussen haakjes het eerst cijfer oktober het tweede september

Per treinrit: 28,5% (27, 25)
Per enkele reis: 39,3% (54, 50)
Per retour: 85,7% (75, 100)

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 01 dec 2009, 16:31
door Wubbo
Zijn dat de statistieken van de trefkans conducteur?

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 01 dec 2009, 16:34
door Freek
Jep.

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Geplaatst: di 01 dec 2009, 20:12
door Daniel
En hier dan weer mijn cijfertjes...
Ook in november weer 'n hoop kleine vertraginkjes, dat zullen vast nog de gevolgen van de weersomstandigheden (heb regelmatig de wielen op gladde sporen horen slippen) zijn, wat vooral te zien is aan het dieptepunt in de aankomstpunctualiteit. Het daadwerkelijke aantal vertragingsminuten is namelijk amper hoger. Verder was er slechts één grote treinvertraging waar ik echt last van had in de vorm van een s2800 die een kwartier vertraging opliep onderweg, verdere treinvertragingen waren vertraagde eerdere treinen.
Afbeelding

De cijfertjes...
Vertrekpunctualiteit 3 min. norm: 85,54% (oktober: 86,75%)
Vertrekpunctualiteit 5 min. norm: 92,77% (oktober: 92,77%)
Aankomstpunctualiteit 3 min. norm: 74,70% (oktober: 83,13%)
Aankomstpunctualiteit 5 min. norm: 90,36% (oktober: 92,77%)
Controlekans: 22,62% (oktober: 28,05%)
Aantal minuten vertrekvertraging: 129 (oktober: 131)
Aantal minuten aankomstvertraging: 171 (oktober: 172)