Wie bij het lezen van dit topic ook nog een stukje terugleest, ziet dat ik vorig jaar een topjaar noemde qua reizen. 2023 heeft wat mij betreft het voorgaande jaar cum laude overtroffen ondanks een valse start die dit keer niet door corona kwam.
In het voorjaar kwam het een en ander zoals gezegd weer moeizaam van start. Ik ben serieus bezig geweest met afstuderen van mijn HBO-bachelor Ruimtelijke Ontwikkeling en om het een en ander financieel rond te breien beunde ik nog bij als bezorger bij de lokale PLUS. Mijn afstudeerstage heb ik bij een klein verkeersbureau eveneens in mijn woonplaats Dordrecht gelopen. Het beperkte reizen in de eerste maanden van het jaar is voor een goed doel geweest, want ik ben met een nette 7 voor mijn afstudeeronderzoek over parkeren in de Dordrechtse binnenstad geslaagd. Daarnaast lag ik kennelijk zo goed in de markt dat ik op het hoogtepunt gemiddeld wekelijks door diverse recruiters benaderd werd op LinkedIn. In juni had ik zodoende drie concrete aanbiedingen liggen, waarbij ik gekozen heb voor een uitzendbureau dat mij bij de Gemeente Tilburg heeft geplaatst op de afdeling Bereikbaarheid en daarnaast een pakket aan interessante cursussen over Duurzame Ontwikkeling geeft. Dat circus startte precies 44 uur nadat ik hoorde dat ik afgestudeerd was.
Hoewel ik er bijna twee jaar met veel plezier heb gewerkt, laat ik mijn bijbaan bij de PLUS sinds afgelopen zaterdag voor wat het is, omdat het hele jaar lang zes dagen per week werken, zelfs tot ongenoegen van mijn omgeving, een stevige tol heeft geëist van mijn vrije tijd en sociale leven, en ik het financieel gezien niet meer nodig heb.
Bovenstaande persoonlijke ontwikkelingen laten onverlet dat ik nog best veel bijzondere reisjes heb gemaakt, zowel per OV als per auto. In april heb ik een weekendje besteed in Köln en omgeving, en vanaf juli heb ik maandelijks wel wat van het buitenland gezien. Voor een uiterst geslaagde Interrail door Centraal-Europa uit was ik met de familie in Midden-Limburg, waarbij we af en toe een stukje Duitsland meepakte.
In het najaar maakte ik ook elke maand een buitenlands tripje, maar net als de zomervakantie met de familie eigenlijk altijd met de auto. Min of meer om en om was ik in België of Duitsland. Bezocht werden Nationaal Park De Hoge Kempen, Monschau, Brugge en de kerstmarkten van Köln.
Gelet op bovenstaande ontwikkelingen en het feit dat ik het reizen naar het buitenland tot mijn grootste hobby heb gemaakt (ten koste van openbaar vervoer) verwacht ik van 2024 dat ik nog meer zal gaan reizen, maar dat dit voor een substantieel gedeelte ten goede gaat komen aan de autokilometers. Ook als ambtenaar is het nog best een druk leven waarbij mijn interesses en tempo waarin ik dingen wil zien tijdens het reizen zich niet lenen voor kilometers vreten per trein in de weekenden. Er ligt in ieder geval genoeg inspiratie klaar voor weekendjes weg.
Uiterste punten 2023/all-time:
Noord: Amsterdam
(Nederland)/De Cocksdorp (Nederland)
Oost: Hohenau an der March (Oostenrijk)/Athina (Griekenland)
Zuid: Jungfraujoch (Zwitserland)/Sevilla (Spanje)
West: Brugge (België)/Santiponce (Spanje)
Bezochte landen: 7 (Nederland, België, Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Liechtenstein en Zwitserland), waarvan ik Tsjechië, Liechtenstein en Zwitserland in 2023 voor het eerst bezocht. In totaal staat de teller nu op twaalf. (Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Tsjechië, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Italië, Slovenië, Griekenland en Spanje) Als je het zien van een land vanuit een ander land ook meetelt, kan ik ook Frankrijk en Slowakije dit jaar bijschrijven. Voor Hongarije was het weer net niet helder genoeg toen ik op de Stephansdom in
Wien stond.
Reiskilometers volgens Google Maps locatiegeschiedenis:
OV: 10636 km (Dit jaar heb ik niet met touringcars gereisd en is deze statistiek niet vervuild door besloten ritjes, maar gezien mijn Interrail valt dit alsnog tegen
)
Auto: 10286 km (zowel bestuurder als passagier)
Vliegtuig: 0 km
Dit jaar keert de categorie Claims weer terug, aangezien ik voor mijn vaste baan doorgaans drie keer per week naar kantoor reis (90 kilometer per dag), wat neerkomt op 800 kilometer per maand met de trein. Dat heeft met name in het najaar de nodige ellende gegeven, waardoor ik in totaal voor €36,72 aan claims toegekend heb gekregen.