Weerberichtengekwek

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ArrivaBas »

Klimaatverandering is van alle tijden. IJstijden wisselen af met warmere periodes op aarde. De aarde zit momenteel in zo'n warmere periode tussen twee ijstijden, maar in dit interglaciaal wordt de opwarming extra aangejaagd door de hoeveelheid CO2 die acht miljard mensen uitstoten met een levensstijl die goeddeels afhankelijk is van het verbranden van fossiele energie.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ODRAIL »

Ja en het grootste deel van de uitstoot van CO2 is afkomstig van de aarde zelf (vulkanen, onweer / bliksem). En dat vergeten alle politici en het CO2 / stikstofprobleem gebruiken als melkkoe.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3236
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door TffpaA »

Het gaat niet om de hoeveelheid an sich, maar om het feit dat menselijke activiteiten sinds de Industriële Revolutie zoveel extra CO2 (en andere broeikasgassen) de atmosfeer in hebben gebracht (en uiteindelijk de oceanen), dat de boel meetbaar opwarmt. Die toename staat momenteel gelijk aan 1,1 graad wereldwijde opwarming (regionaal, zoals bij ons, is dat soms nog meer) sinds het begin van die revolutie.

En dat komt geheel op conto van de mens. Wie dat nu nog ontkent is volgens mij niet naïef, maar zichzelf (en anderen) bewust aan het voorliegen.

En dat is kwaadaardig, gelet op de desastreuze consequenties die we nu al zien.
🗣
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ODRAIL »

Ontkennen doe ik het zeker niet.

Maar voor de CO2 / stikstofdoelen die op gesteld zijn in de diverse klimaatverdragen worden gegevens gebruikt van het jaar 1990. deze gegevens zijn volgens een oud-medewerker van het KNMI onrealistisch en onhaalbaar. Volgens deze oud-medewerker van het KNMI had men beter gegevens uit 1995 kunnen gebruiken. Deze zijn eerder en makkelijker haalbaar dan de gegevens uit 1990.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Michael »

Volgens Buienradar gaat het dinsdag 38 graden worden in Oosterhout. We gaan het meemaken of het ook echt 38 graden gaat worden of het uiteindelijk toch meevalt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3236
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door TffpaA »

De doelstellingen ten aanzien van klimaatverandering zijn wereldwijd vastgelegd in het Akkoord van Parijs in 2015: de opwarming niet verder dan 2 graden laten oplopen en liefst onder de 1,5 graden houden. Aan de haalbaarheid van beide doelstellingen wordt ernstig getwijfeld, maar dat is niet omdat er iets mis zou zijn met de wetenschappelijke gegevens erachter, maar omdat overheden wereldwijd tot op heden gewoon veel te weinig daadkracht tonen om deze doelen te realiseren.

Enfin, ook de NOS doet weer verslag van de steeds zichtbaarder wordende gevolgen, ditmaal op Spitsbergen:

https://nos.nl/collectie/13871/artikel/ ... pitsbergen

Daar is de temperatuur in de afgelopen 60 jaar met 6 graden gestegen. Ja, het is er nog steeds koud. Maar het heeft nogal wat gevolgen voor bijvoorbeeld de permafrost daar, die in rap tempo ontdooit. Dat is wel een probleem, als je voor de stabiliteit van je huizen min of meer afhankelijk bent van die bevroren grond.
🗣
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ODRAIL »

Michael schreef: wo 13 jul 2022, 12:23 Volgens Buienradar gaat het dinsdag 38 graden worden in Oosterhout. We gaan het meemaken of het ook echt 38 graden gaat worden of het uiteindelijk toch meevalt.
Denk wel dat het uiteindelijk wel mee zal vallen. Weer.nl voorspeld voor volgende week dinsdag 35 graden en Weerplaza voorspeld 32 graden. Buienradar is het oude Meteoconsult en En bij Meteoconsult heeft / had men er een handje van om altijd hogere temperaturen te voorspellen dan de andere weerbureaus.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door MaartenD »

ICE11 schreef: wo 13 jul 2022, 08:20 Hete zomerdagen, ook meerdere achter elkaar, had men ook al tientallen jaren geleden als er van klimaatverandering nog geen sprake was.
Ja, maar het worden er ontegenzeggelijk meer.
Weergegevens van De Bilt, som van het aantal dagen met een maximum temperatuur in buckets gegroepeerd. Je ziet dat de maximum temperatuur per dag omhoog kruipt. Waar in de 1900's nog maar 63% warmer dan 10 graden was is dat nu al 74%. En in 1900 17% warmer dan 20 graden, nu al 28%. Als dat geen toename is.
Afbeelding
In cijfers: aantal dagen met een maximum tussen 35 en 39 graden:
1900-1909 4
1910-1919 13
1920-1929 15
1930-1939 11
1940-1949 32
1950-1959 15
1960-1969 18
1970-1979 29
1980-1989 22
1990-1999 46
2000-2009 46
2010-2019 49
2020-2022 13

Klimaat wordt gebaseerd op minimaal 30 jaar historie, dus die 1940-1949 filtert er wel uit. Maar de afgelopen 30 jaar filtert er niet meer uit.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ICE11 »

Enkele dagen geleden heeft de weerman gezegd dat het zeker tot eind Juli niet meer zal regenen. Dan vraag ik me wel wat dat voor een natte spul is, dat juist in deze ogenblik naar beneden valt....?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3236
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door TffpaA »

Hemelwater.
🗣
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Tom024 »

Wil je nu je Fernsehbeitrag terug? (A)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3236
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door TffpaA »

Ik mag toch voor 'm hopen dat 'ie ook niet nog eens betaalt voor die Lügenpresse.
🗣
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ICE11 »

Nouja, Rundfunkgebühren moet iedere huishouden betalen, zelfs als men geen radio of tv heeft...... :roll:
PHS

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13199
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Twee televisiezenders? Voor dat geld krijg je het hele ARD-netwerk (de nationale zender en de regionale omroepen), de ZDF (inclusief de daarbij horende kanalen), en de zenders die ARD en ZDF samen maken. En de regionale omroepen maken ook een hele collectie radiozenders. En publieke omroepen kosten nou eenmaal geld, maar voor dat geld krijg je wel meer dan 'twee zenders'.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: do 14 jul 2022, 08:52 Enkele dagen geleden heeft de weerman gezegd dat het zeker tot eind Juli niet meer zal regenen. Dan vraag ik me wel wat dat voor een natte spul is, dat juist in deze ogenblik naar beneden valt....?
De weerman hier heeft juist gezegd dat het weer tot hooguit 5-7 dagen van tevoren te voorspellen is. Die waagt zich niet aan uitspraken >14 dagen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ICE11 »

(Het is wel off topic maar om het even uit te leggen....)

Eigenlijk zijn de Rundfunkgebühren een soort belasting, waarmee de publieke omroepen gefinanceerd worden. Maar in feite is deze bijdrage zogezegd de "sleutel" voor de ontvangst van alle in Duitsland te ontvangen tv- en radiozenders, omdat zelfs een tv of radio te bezitten zonder Rundfunkgebühr te betalen uit principe illegaal is, onafhankelijk van welke zender je kijkt of hoort. Dus als je via satelliet tv kijkt heb je alle zenders voor dat geld (behalve natuurlijk pay-tv), alleen als je via kabel of antenne ontvangt komen er nog extra kosten bij (via antenne dan ook alleen maar voor commerciele zenders).
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door tsov »

(nog even verder offtopic)
Ik was even nieuwsgierig wat wij in Nederland betalen. Wij hebben niet zo'n specifieke doelbelasting, maar het komt uit de algemene middelen. Een snelle google-actie vertelt mij dat de NPO € 866.266.000 krijgt van het ministerie. Gedeeld door 17 miljoen inwoners en uitgaande van de gemiddelde huishoudensgrootte van 2,14 personen zou dat uitkomen op €109,40 per jaar oftewel €9,08 per maand. Dat is dus ongeveer de helft van wat een Duits huishouden betaalt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13199
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Die vergelijking is dan weer niet eerlijk, want daarin missen de regionale omroepen, en de Nederlandse publieke omroep heeft veel meer reclame dan de Duitse televisiezenders (max 20 minuten per dag, en niet op zondagen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door tsov »

Goed punt inderdaad, regionale omroepen had ik niet aan gedacht. En de conclusie met reclames had ik zelf ook getrokken, maar dat is gezien de cijfers ook enigszins verklaarbaar.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Durashift »

^^ Tot in de vorige eeuw betaalden wij in NL ook kijk-en luistergeld.

Die switch naar de algemene belastingmiddelen was mede tot doel om de jeugdzorg te financiëren met 60 miljoen gulden (extra) per jaar..

jajaja.. toen ook al.. tekorten aan geld in de jeugdzorg.. :X

.. en zoals het in ons land vaak gaat.. er is stapeling van belasting / tarieven zodat zowat iedere laag van de overheid een stukje uit de taart bij de burger mocht pakken.. :twisted:
(..)Het betalen van kijk- en luistergeld, de omroepbijdrage, is een verplichting die in de Mediawet is vastgelegd. De opbrengst is exclusief voor de publieke omroep en aanverwante organisaties zoals het Commissariaat voor de Media en het Bedrijfsfonds voor de Pers. Het bedrag van de omroepbijdrage stelt de staatssecretaris van OCW elk jaar vast. Dit jaar is dat per huishouden 194 gulden voor radio en televisie en 56 gulden voor alleen radio. Hier bovenop mogen provincies hun inwoners heffingen opleggen voor de financiering van regionale radio en tv. Voor beide media mag voor elk maximaal 10 gulden heffing worden opgelegd. Voor de financiering van lokale radio en tv, mogen gemeenten sinds drie jaar per huishouden van de bevolking 2 gulden heffing opleggen. Er zijn er 116 die dat doen. De totale heffingsbuit bedraagt 1,4 miljard gulden en wordt geïncasseerd door de Dienst Omroepbijdrage. Daarvoor maakt de DOB 60 miljoen gulden onkosten.

Nu wil het kabinet graag 60 miljoen gulden steken in de Jeugdzorg. Dat is afgesproken in het regeerakkoord. Als de omroepbijdrage wordt afgeschaft, besparen we op de inningskosten, is de gedachte bij het kabinet. De DOB gaat op in de belastingdienst. En voor het financieren van de publieke omroep gaat de inkomstenbelasting met 1,1 procent omhoog. Die opbrengst wordt gestort in de pot algemene middelen. Het grootste deel gaat naar de landelijke publieke omroep. Voor de financiering van de regionale omroep wordt 83,1 miljoen gulden uitgetrokken en voor de lokale omroep 3 miljoen gulden. Deze bedragen zijn gebaseerd op de opbrengsten van de provinciale en gemeentelijk heffingen van dit jaar. Niets aan de hand dus, vinden media-staatssecretaris Van der Ploeg en minister Zalm van financiën.(..)
https://www.trouw.nl/nieuws/omroepbijdr ... ~be44532e/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13199
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

De lieve mensen bij het KNMI verwachten voor aanstaande dinsdag 37°C. Rottig voor mijn in de Nijmeegse vierdaagse meelopende vriendin, maar ik ben wél blij dat ik op locatie mag werken die dag (in de Airco). :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Daantje »

Ja, ik ben ook blij dat ik mag werken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Daniel »

Idem hier, prima dag om in de airco danwel geklimatiseerde omgeving te werken :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13551
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Wubbo »

Z2N schreef: vr 15 jul 2022, 19:12 De lieve mensen bij het KNMI verwachten voor aanstaande dinsdag 37°C. Rottig voor mijn in de Nijmeegse vierdaagse meelopende vriendin, maar ik ben wél blij dat ik op locatie mag werken die dag (in de Airco). :mrgreen:
37 graden is wat veel van het goede, maar liever dat dan regen! Nijmegen, ik kom eraan! *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 156 gasten