Weerberichtengekwek

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ICE11 »

De zelfbenoemde minister voor paniekvoetbal Karl Lauterbach heeft iets nieuws ontdekt. Enkele dagen geleden schreef hij op twitter: "Wij moeten nu al beginnen oude en zieke mensen voor de mega hittegolf te beschermen (....) deze hittegolf kan vele doden veroorzaken." Antwoord van de DWD (= het Duitse KNMI): Wij zijn verbaasd. Het wordt wel warmer, maar een hittegolf staat niet te verwachten. _O-

https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.246471
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Heeft Duitsland geen hitteplan? :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door TffpaA »

In een land waar de helft van de snelwegen een Baustelle is en bruggen op stel en sprong dicht moeten, verbaast me dat niet zo.
🗣
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Tom024 »

Wubbo schreef: vr 15 jul 2022, 20:54
Z2N schreef: vr 15 jul 2022, 19:12 De lieve mensen bij het KNMI verwachten voor aanstaande dinsdag 37°C. Rottig voor mijn in de Nijmeegse vierdaagse meelopende vriendin, maar ik ben wél blij dat ik op locatie mag werken die dag (in de Airco). :mrgreen:
37 graden is wat veel van het goede, maar liever dat dan regen! Nijmegen, ik kom eraan! *O*
Ik begrijp dat de organisatie morgen gaat overleggen over eventuele maatregelen in verband met de hitte, hopelijk zijn er lessen getrokken uit die vorige extreem hete Vierdaagse van een jaar of 15(?) geleden waarbij een dode is gevallen.

Succes met lopen, doe je de 40 of 50?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ArrivaBas »

15 jaar geleden is geen gekke schatting. De editie waarbij hitte een dode eiste was in 2006.
Maar ik vind het niet gek dat Lauterbach oproept om ouderen te beschermen. Ook als het geen hittegolf mag heten zijn de voor dinsdag voorspelde temperaturen funest voor ouderen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Suus »

ICE11 schreef: vr 15 jul 2022, 22:11 De zelfbenoemde minister voor paniekvoetbal Karl Lauterbach heeft iets nieuws ontdekt. Enkele dagen geleden schreef hij op twitter: "Wij moeten nu al beginnen oude en zieke mensen voor de mega hittegolf te beschermen (....) deze hittegolf kan vele doden veroorzaken." Antwoord van de DWD (= het Duitse KNMI): Wij zijn verbaasd. Het wordt wel warmer, maar een hittegolf staat niet te verwachten. _O-

https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.246471
Temperaturen die hoger zijn dan je lichaamstemperatuur zijn heel gevaarlijk voor mensen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ICE11 »

Dat wel, maar voor twee of drie achtereenvolgende dagen boven de 30 graden van een "mega hittegolf" te spreken en "vele doden" te verwachten is dan toch erg overdreven. Nouja, het is nu eenmal Lauterbach, wij wachten ja ook nog steeds op de duizenden doden door corona die hij als gevolg van de EK voetbal afgelopen zomer voorspelde..... En nee, een hitteplan hebben wij niet, maar volgens mij moet men ook geen extra plan hebben want het is vanzelfsprekend bij warm weer veel te drinken, schaduw op te zoeken enzovoort.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door TffpaA »

Een hitteplan behelst iets meer dan dat, maar goed - als je toch al in de film zit dat iedereen het prima met gezond boerenverstand af kan, is ieder plan natuurlijk onnodige betuttelarij.
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ArrivaBas »

Het nationale hitteplan in Nederland geeft vooral handreikingen voor handelen zodra er waarschuwingen voor hitte in de weersverwachtingen komen. Ieder bedrijf c.q. individu wordt geacht dit voor zichzelf concreter uit te werken naast de bekende adviezen om in de schaduw te blijven en voldoende te drinken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Wubbo »

Tom024 schreef: za 16 jul 2022, 08:47Succes met lopen, doe je de 40 of 50?
Dank! Ik doe de 50, ik mag niet anders... :-)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ICE11 »

In het weerbericht na de Tagesschau hebben ze toch daadwerkelijk aangekondigd dat het vannacht in het Erzgebirge kan vriezen.... :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Suus »

Ja leuk, en in Freiburg in Breisgau wordt het vannacht niet kouder dan 20 graden. Je kan je van de domme houden maar als het snikheet is piep je wel anders :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Het grootste probleem zit ook niet op het platteland, maar in de steden, waar de hitte langer blijft hangen (en door de beroerde manieren van steden ontwerpen is dit probleem in Duitsland ook groter dan in Nederland).

In landen waar men wél geeft om de volksgezondheid bij extreem hoge temperaturen maakt men zich serieus zorgen over maandag en dinsdag. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld is vanwege het extreme weer een nationale noodtoestand (national emergency) afgeroepen, omdat er serieus gevaar dreigt voor de gezondheid van oudere en zwakkere burgers, en daarmee een overbelasting van het zorgsysteem. Voor midden-Engeland wordt een temperatuur voorspeld tot 41 graden Celsius, dat zou ruim twee graden warmer zijn dan het vorige record uit 2019 (dezelfde hittegolf als het Nederlands record).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door dennistd »

Hier binnen heb ik gelukkig airco en als ik toch naar buiten wil duik ik hier in (A)

Afbeelding

(alleen jammer dat ik dinsdag vanaf 16u moet werken)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Tom024 »

4Daagse wordt 3Daagse: wandelmars dag ingekort door bloedhitte

https://www.gld.nl/nieuws/7732631/4daag ... bloedhitte

Was te verwachten he...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Suus »

De kaasmarkt in Alkmaar gaat dinsdag niet door. Ze vrezen dat door de hoge temperaturen de kazen zullen smelten.

https://www.nu.nl/opmerkelijk/6212728/a ... kazen.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Daantje »

Dan maar een kaasfondue markt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Suus »

Vanwege hitte rijden er maandag en dinsdag minder trams in Antwerpen. De trams zonder airco worden deze dagen niet ingezet. Ook de NMBS schrapt dinsdag piekuurtreinen die de gehele dag ongekoeld op een sporenbundel zullen staan.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/17 ... d-bereidt/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door DDietzen »

Voor de volledigheid: het betreft de piekuurtreinen die met M4 rijden (een materieeltype dat geen airco heeft). Er zijn nog steeds treinen in reizigersdienst die overdag in de bundel staan te bakken, waaronder de kustexpressen.
Daantje schreef: zo 17 jul 2022, 17:55 Dan maar een kaasfondue markt :mrgreen:
_O-
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Hainje »

Suus schreef: zo 17 jul 2022, 17:54 De kaasmarkt in Alkmaar gaat dinsdag niet door. Ze vrezen dat door de hoge temperaturen de kazen zullen smelten.

https://www.nu.nl/opmerkelijk/6212728/a ... kazen.html
Hier hadden ze bij ERU wel iets moois mee kunnen doen. :lol:
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Suus »

Network Rail verlaagt op maandag en dinsdagochtend de snelheid op de East Coast Main Line ten zuiden van York/Leeds en sluit dit lijndeel volledig op dinsdagmiddag en een groot deel van de avond. De temperaturen zullen te hoog zijn voor veilig gebruik van de infrastructuur.

https://www.networkrail.co.uk/stories/r ... -to-close/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Suus »

Als de airco niet temperatuurgestuurd is zet je de kracht hoger of lager, dus lijkt mij geen fout taalgebruik.

Dankzij intensief circulatieluchten afgelopen nacht en gordijnen aan de buitenzijde van het raam nu slechts 25 graden binnen terwijl de zon vol op de ramen staat en het in de schaduw 31 graden is. Tevreden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Daniel »

Dat lukte bij mij ook met de gordijnen gewoon aan de binnenkant. Al was het vanmorgen nog "maar" 24 graden in m'n flatje, dus toch nog een graad opgewarmd gedurende de dag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ICE11 »

Mijn kantoor heeft (nog) geen airco en er staat tot `s middags de zon op, ook rolluiken helpen maar beperkt. Dan maar even voor morgen nog een plaats voor een interne nascholing geboekt welke in een geklimatiseerde zaal plaatsvindt.... :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten