OVNL is weer online - wat is er gebeurd?

Alle mededelingen over OVNL
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

OVNL is weer online - wat is er gebeurd?

Bericht door Geert »

Beste gebruikers van OV in Nederland,

Zoals jullie gemerkt hebben is heel OVNL sinds afgelopen zondagavond niet bereikbaar geweest. En wat nog veel vervelender is: we hebben helaas ontdekt dat er ook ongeveer 3 weken aan inhoud verloren is gegaan (van zowel het forum als van de wiki) en een aanzienlijk deel van de foto's op de wiki.

Wat is er gebeurd?
Afgelopen zondag werden er door de technisch beheerders als routine-onderhoud een aantal updates uitgevoerd op de server. Voor het installeren van de updates was het nodig om een herstart van de server te doen, en hier is iets misgegaan. De server wilde niet meer starten en OVNL werd onbereikbaar.

De supportafdeling van de hostingprovider kon ons niet verder helpen. Door de manier waarop de servers verhuurd werden, konden zij niet de server voor ons herstarten zonder andere klanten van hun ook offline te halen. Het enige dat ze aan konden bieden was een nieuwe, lege server.

Helaas kwamen we er achter dat er ook al enkele weken een probleem was bij het maken van de backups. Normaal gesproken wordt er iedere nacht een backup gemaakt, maar de laatste 3 weken (sinds 10 augustus) was de backupschijf volgeraakt doordat de backups te groot waren geworden. Dit betekent dat we door het verlies van de server en doordat er geen goede backup gemaakt werd, we ongeveer 3 weken aan forumberichten en wiki-wijzigingen kwijt zijn geraakt. We zien helaas ook geen manier om deze data alsnog te achterhalen.

En wat nu?
Allereerst willen we onze excuses maken naar alle OVNL-gebruikers. Het is ongelofelijk vervelend dat al het harde werk aan wiki-edits en gepassioneerde forumdiscussies van de laatste weken verloren zijn gegaan.

Uiteraard willen we voorkomen dat deze situatie ooit nog eens zal gebeuren. We hebben daarom afgelopen dagen meteen deze verbeteringen in gang gezet:
  • We zijn overgestapt naar een nieuwe hostingprovider, die weliswaar meer kost, maar waar we als het nodig is betere support zullen krijgen.
  • We hebben geleerd van het backupprobleem. Voordat we live zijn gegaan hebben we voor alle onderdelen van OVNL de backups geconfigureerd en grondig getest.
  • Voortaan krijgen we tijdig een alert wanneer er een probleem is met de backup.
Daarnaast zijn we natuurlijk druk geweest met het opnieuw installeren van het forum en de wiki. We hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de software van zowel het forum als de wiki te upgraden naar een nieuwe versie.

De wiki hebben we helaas nog niet helemaal werkend. De werken er hard aan om de wiki morgen of overmorgen weer live te hebben, maar door de plugins die we gebruiken is dit helaas complex en kost het ons meer tijd.

Voor de langere termijn
Achter de schermen zijn we al een tijdje bezig om de organisatie achter OVNL te professionaliseren. OV in Nederland wordt al meer dan 10 jaar gerund door een groepje enthousiaste vrijwilligers, maar formeel bestaat OVNL niet. Daarom zijn we bezig om een Stichting OV in Nederland op te richten, die formeel eigenaar wordt van de site en waarmee we officieel vastleggen dat OVNL voor nu en voor de toekomst een verzamelplaats moet zijn voor ov-liefhebbers. Dit hadden we al in gang gezet, en wat er de afgelopen dagen gebeurd is, bevestigt ons beeld dat dit goed is voor OVNL op de langere termijn.

We verwachten hier binnenkort meer over te kunnen delen. Vrees niet: OVNL blijft hetzelfde als voorheen, maar is juridisch wel veel sterker georganiseerd (waarmee we kunnen garanderen dat OVNL lang blijft bestaan).

Tot slot
We willen nogmaals benadrukken hoe vervelend we deze situatie vinden, en we gaan er alles aan doen om in de toekomst te voorkomen dat dit nog eens gebeurt. De komende tijd zal het misschien even gek zijn om nog allemaal oude topics op het forum te vinden, of om dubbel werk te doen op de wiki. Maar hopelijk komen we er snel weer bovenop met jullie!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVNL is weer online - wat is er gebeurd?

Bericht door Geert »

Sommige dingen werken niet meer of zijn veranderd. In onderstaande FAQ proberen we dat zo duidelijk mogelijk toe te lichten.


Mijn account werkt niet of ik kan niet inloggen.
Als je in de afgelopen weken je wachtwoord hebt veranderd dan is dat niet opgeslagen en staat je oude wachtwoord nog in het systeem. Probeer je oude wachtwoord of probeer je wachtwoord te resetten met de functie Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Lukt het niet? Stuur dan een mailtje naar forum@ovinnederland.nl.

Ik heb mij in de afgelopen weken aangemeld (na 10 augustus) en ik kan nu niet inloggen.
Helaas zijn jouw gebruikersgegevens verloren gegaan. Je kunt je opnieuw aanmelden en je nickname opnieuw registreren.

Waar is mijn avatar?
Helaas zijn de avatars ook verloren gegaan, sorry!. Je kunt een nieuwe avatar uploaden bij je profiel. Help alsjeblieft om OVNL weer wat gezelliger te maken door een avatar in te stellen.

Wanneer komt de wiki weer online?
Zo snel mogelijk, en we denken dat het waarschijnlijk vrijdag wordt. De OVNL wiki is complex door de combinatie van plugins, instellingen en de koppeling met het OVNL account.
Ook op de wiki mist veel informatie: een groot deel van de foto’s is weg, en alle edits van de laatste 3 weken (sinds 10 augustus).

Zijn de berichten van de afgelopen 3 weken echt weg?
Ja, we vinden het heel vervelend, maar we zien echt geen mogelijkheid om ze terug te halen. De laatste goede backup was van 10 augustus.

Waar zijn de berichticonen?
We kregen de berichticonen (met treintje, busje, chipkaart) niet goed werkend. Om te voorkomen dat we het forum nog langer offline moesten houden hebben we besloten om die voor nu af te schaffen. Misschien komen ze in de toekomst weer terug.

Ik mis een aantal smileys, waar zijn die gebleven
De smileys / emoji’s zijn niet allemaal goed overgekomen met het live zetten van het forum. We hopen de meestgebruikte binnenkort weer toe te voegen.

Maken jullie nu wel een goede backup?
Ja, we maken nu twee keer per dag een backup die op meerdere locaties wordt opgeslagen.

Werkt Tapatalk weer?
Als het goed is wel. Laat het ons weten als je er problemen mee hebt.

Waar kan ik terecht als ik merk dat iets niet goed werkt?
Laat je reactie achter in dit topic of maak een topic aan in Denk mee met de site.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVNL is weer online - wat is er gebeurd?

Bericht door webguy »

De wiki is nu ook weer online, bedankt voor jullie geduld!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten