De afgelopen dagen

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De afgelopen dagen

Bericht door regenmaker »

Nee, dat zeg ik niet. Het zou mooi zijn als we tot een goed compromis kunnen komen. Sommige gebruikers hebben bijvoorbeeld aangegeven dat oud-beheerders niet dezelfde mogen hebben als echte beheerders. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat oud-beheerders voortaan niet meer zichtbaar ingrijpen om dit soort situaties te voorkomen (alleen nog spam etc. opruimen). Het zijn nu nog een beetje loze woorden allemaal (als je snapt wat ik bedoel), maar er is niet echt iets concreets uit komen rollen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De afgelopen dagen

Bericht door JWM »

Dit is echt iets compleet anders dan waar je de discussie mee begon :shock:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Hainje »

Afbeelding

*O*

(Ik hoor JWM al denken, komt ie weer aan met z'n kutpanda. :evil: )
🍉
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Yanaike »

Volgens mij kunnen we deze discussie beter afsluiten.

JWM en Mikos zijn gelukkig weer onder ons, alleen Aking laat nog even op zich wachten.

Er zijn dingen gebeurd. Er zijn fouten gemaakt. Ik kan als buitenstaander met de huidige informatie niet beoordelen wie er fout is geweest. We kunnen wel blijven discussiëren wie/hoe er fout zit en hoe/wat er moet verbeteren, maar ik denk dat dat weinig opschiet en dat de meningen toch blijven verschillen. Ik denk dat het goed is om hier een punt achter te zetten en hopen dat dit bij een eenmalig incident blijft.

Ik wil noemen dat de (oud-)beheerders van OVNL niet te hard aangepakt moeten worden. Zij doen ook alleen maar wat hun in een bepaalde situatie het verstandigst lijkt, en af en toe is dat achteraf misschien niet de juiste keuze. Bans uitdelen doen ze (mag ik aannemen) niet voor de lol. En verder doen ze dit werk in hun vrije tijd/vrijwillig. Laten we ook vooral niet vergeten dat het heel vaak wél goed gaat en dat de beheerders hun handen vol hebben aan het verplaatsen van topics, het verbannen van spammers en het verwijderen van irritante advertenties.

Verder heb ik heel veel respect voor JWM en Mikos die na zo'n lange tijd toch weer hun hoofd laten zien! :pos:

Kunnen we nu weer gezellig tegen elkaar doen? :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De afgelopen dagen

Bericht door trolly »

Eens.

@Chrysa: Ik ben geen zeikert.

@Haine: Die kutpanda mag weg als JWM z’n kutschaap voor dat kutkuiken verruilt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De afgelopen dagen

Bericht door JWM »

Maar het is lastig om de zon weer te laten schijnen met een regenmaker in de buurt

Of is deze echt te flauw :@
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: De afgelopen dagen

Bericht door AppleMoose »

Misschien helpt dit wel om de zon in je hartje toe te laten (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Hainje »

trolly schreef:@Haine: Die kutpanda mag weg als JWM z’n kutschaap voor dat kutkuiken verruilt.
Ik weet iets leukers, ik stel een kudtminion als avatar in. *O*
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De afgelopen dagen

Bericht door trolly »

*O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De afgelopen dagen

Bericht door JWM »

We kunnen in dit topic nu verder wel heel schijtlollig gaan doen maar dat doet volgensmij ook geen recht aan de zaken die zijn gebeurd. Er zijn nog wel wat dingen die ik hier nog kwijt wil en dat in de komende dagen in een wat uitgebreider verhaal ook ga doen. Hainje en Ronaldussen moeten maar even een topic verderop gaan spelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Hainje »

Is goed, ik hou (hier) al op. :wink:
🍉
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Chrysa »

trolly schreef:@Chrysa: Ik ben geen zeikert.
Jammer, dat was juist het enige wat ik aan je leuk vond. :(
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Mikos »

Ronaldussen schreef:Misschien helpt dit wel om de zon in je hartje toe te laten (A)
Permaban. Hoe háál je het in je hoofd om dit te plaatsen?!

Wat ik vooral hoop dat uit dit topic voortkomt is dat er eenduidigheid komt binnen het beheer over hoe te handelen in het geval zich eenzelfde soort situatie mocht voordoen in de toekomst. Zoals deze situatie uit de hand is gelopen, dat had niet gehoeven. Dat zal deels de nog redelijke onervarenheid van het nieuwe forumbeheerdersteam zijn en deels wellicht miscommunicatie, maar fraai was het niet. En uiteraard blijven het gewoon een stel hobbyisten bij elkaar die geleid worden door andere hobbyisten die er wat vrije tijd in steken, waarvoor uiteraard alle respect.

Hoe het precies zit met JWM en waarom uitgerekend hij werd verbannen en niet Ronaldussen is me echter nog een raadsel, maar ik neem aan dat JWM vast wel wat weet te verduidelijken wanneer hij zijn licht over de zaak laat schijnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Daniel »

Om op je laatste alinea in te gaan: bij een ingreep nemen we ook altijd het verleden van een gebruiker mee in de overwegingen. In dit geval was JWM in het verleden al weleens aangesproken op specifieke puntjes en Ronaldussen juist nog nooit.
En uiteraard gaan we als er dan iets aan de hand is waar iemand op aangesproken moet worden niet meteen over tot intrekking van postrechten wanneer er nog helemaal geen verleden is.

Meerdere posters in dit topic hebben het over bans trouwens, maar daar doen we zelden aan. Postrechten intrekken is toch net wat anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Klaasje »

Ronaldussen schreef:Ik was in mijn laatste post wat scherp van toon. Wanneer je een paar simpele vragen stelt waar maar geen antwoord op komt, dan raakt het geduld een beetje op en verdwijnt de nuance wat naar de achtergrond. Dat het beheer uit vrijwilligers bestaat snap ik, maar vind ik geen excuus om geen verantwoording af te leggen voor hun besluiten of om bepaalde vragen heen te praten of zelfs helemaal niet te beantwoorden. Fouten maken mag, ook het beheer. Maar licht dan het een en ander toe zodat we het kunnen begrijpen en er wat van kunnen leren.
Ik heb gewoon niet het idee dat het beheer niet zijn best doet om vragen goed te beantwoorden en verantwoording af te leggen. Wubbo heeft meerdere flinke lappen tekst geplaatst waarvan ik (bij hem, gezien de geschiedenis) zeker wel verwacht dat hij daar uitgebreid de moeite voor heeft gedaan om te schrijven. Terecht ook. Als je per ongeluk iets verkeerds opschrijft als beheerder kan je enig gezag wel vergeten. Het zou mij niets verbazen als Wubbo inmiddels al een avondje of 8 vrije tijd kwijt is aan de hele situatie waarvan zeker 6 avonden aan de verantwoording. Ik bemerkte in de post wel een oneerlijke diskwalificatie richting het beheer. Dat ze er niet in slagen om naar jouw tevredenheid verantwoording af te leggen is heel wat anders dan geen verantwoording afleggen. Dat presenteer je wel zo in je post. Dat moet je gewoon niet doen.
Waarom ik zo doordram op die ene vraag is, omdat ik duidelijk wil hebben waarom men tot een bepaalde beslissing is gekomen. Niet om daarmee een blauwdruk te vormen voor toekomstige besluiten, maar omdat ik hoop dat ik dit besluit (en wellicht toekomstige besluiten) dan beter kan begrijpen en dat we daar met z’n allen wat van kunnen leren. Men had het idee dat het had kunnen ontsporen. Prima, maar geef dan onderbouwing waarom je dat dan denkt. Dan kunnen we daar in de toekomst rekening mee houden en tijdig bijsturen. Ik zit dan niet te wachten op een algemeen praatje wat dus niet specifiek op het betreffende topic/besluit van toepassing is. Dat bedoel ik dus met omheen praten, geen antwoord geven etc.
Volgens mij hebben we het wel degelijk over de specifieke situatie gehad maar ze hebben inderdaad niet uit de discussie gequote. Terecht ook wat mij betreft: in het openbaar teksten fileren van forumgebruikers die nog terug kunnen komen lijkt mij bepaald niet voordelig voor de forumgebruikers die hun postrechten tijdelijk zijn ontnomen. Bovendien is het beheer richting die gebruikers méér verantwoording schuldig dan richting ons. In die (privé-)conversatie kunnen de quotes uitstekend worden gebruikt. Wat mij betreft is het veel belangrijker dat de gebruikers die weer terug zijn over twee weken het volgende kunnen zeggen:
Ja, het beheer is stom geweest maar ze hebben wel kunnen uitleggen waar ze het niet goed hebben gedaan en waarom dat voor ons gevolgen heeft gehad. Nu hebben we daar vrede mee.

Klaasje schreef:
Ronaldussen schreef:
Jullie geven continu aan dat het betreffende topic had kunnen ontsporen, maar jullie geven nergens aan waaraan jullie dat afleidden.
Zo moeilijk is deze vraag toch niet?
Bij dit soort dingen speelt beleving altijd een grote rol. Dat geldt ook voor docenten die voldoendes of onvoldoendes geven
Bij docenten is het duidelijk. Iets is goed of iets is niet goed. En beide moet je kunnen verantwoorden. Natuurlijk is er een grijs gebied en kan iets beter zijn dan het andere wat ook goed is (of slechter dan iets anders dat ook slecht is). Maar ook dat moet je kunnen onderbouwen, anders kan een leerling er niets van leren en zichzelf verbeteren.
Ik kan je uit ervaring melden dat dit misschien geldt voor een relatief simpele toets maar als je een (HBO-)student een complexe opgave geeft dan kan je heel erg je best doen om van te voren op te schrijven wat wel of niet voldoende is en toch bij het nakijken het gevoel krijgen dat je daarmee teveel goede studenten een onvoldoende gaat geven. Dan zal je moeten schuiven naar een acceptabel niveau waarbij het onderscheid vaak veel minder goed te maken valt tussen voldoende en onvoldoende zonder dat mensen onterecht aan de verkeerde kant van de streep terecht komen. Verantwoording afleggen moet altijd, dat gaat mij ook meestal goed af, maar dat sluit niet uit dat sommige studenten mijn verhaal toch niet snappen. Dat kan komen omdat ik niet in staat ben om het voldoende goed uit te leggen, omdat ze de taal niet voldoende beheersen om mij te snappen (dat geldt vaker voor ras-nederlanders dan voor studenten met een migratieachtergrond) of omdat ze het niet willen begrijpen. Ik kan dan blijven schrijven tot een ons weeg maar het houdt na een mailtje of 3 á 4 wel op.
Gezien jouw manier van omgang met het beheer in dezen heb ik er in ieder geval geen zin in om beheerder te worden.
Als je je door een paar simpele vragen in dit topic (verder is de omgang tussen mij en het beheer prima) laat afschrikken, is het inderdaad beter om jezelf niet aan te melden als beheerder :pos:
Ik heb het zo geschreven om je ervan te doordringen dat je soms ook na een flinke inspanning moet accepteren dat het niet is zoals je dat zelf wilt, wil je iemand zijn/haar werk op een fatsoenlijke wijze te kunnen laten doen. Wat mij betreft ben je een beetje doorgeslagen met het punt dat je het zelf voldoende vindt. Als ik in het beheer zou zitten zou ik er nog een poging op wagen maar echt lollig zou ik het niet vinden als iemand mijn inspanning wegzet als negeren en machtsmisbruik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Meltrain »

Waar ik zelf ook wat moeite mee had, was dat het gewraakte bericht op een belerende toon werd geschreven door een beheerder die we toen al een maand niet gezien hadden. Dat kwam op mij over als: "Ik heb er eigenlijk geen zin in, maar iemand moet er iets over zeggen dus dan flans ik in twee minuten wel even een bericht in elkaar."
Het was zo ongetwijfeld niet bedoeld, maar zo komt het wel over.
Verder, als 2/3 van het forumbeheer wekenlang niet actief is, komt dat ook over als desinteresse naar het forum en de gebruikers (en op die manier is ook een ander forum definitief ten onder gegaan).
Achteraf kwam er wel een bericht dat er privéproblemen waren, maar wellicht had zo'n verduidelijking ook eerder gekund.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De afgelopen dagen

Bericht door JWM »

Goed, dan nu het verhaal vanuit mijn perspectief. Ik zie dat dat beheer de afgelopen tijd de vrijheid heeft genomen het een ander te zeggen over de intrekking van mijn postrechten. Ik denk dat het dan goed is om nu volledig openheid van zaken te geven.

April vorig jaar ben ik door een beheerder aangesproken op mijn postgedrag en heb daarbij voor deze bijdrage een laatste waarschuwing ontvangen. Ik ben toen de dialoog aan gegaan met desbetreffende beheerder maar die heeft verder niet meer gereageerd op een PB van mijn kant.

Na een half jaar stilte vanuit het beheer ontvang ik opeens weer een laatste waarschuwing, nu door een andere beheerder voor deze bijdrage. De beheerder gaf in een bijzin aan dat mijn postgedrag de laatste weken wel dusdanig was dat duidelijk is dat ik het opzich wel kan bieden maar dat dit mijn laatste kans is. Ik heb daarop weer de dialoog gezocht met deze beheerder, gezegd dat ik de insteek van zijn PB erg negatief vond en het idee had dat op elke slak zout werd gelegd. Ook heb ik gevraagd waarom de beheerder die een half jaar terug mij heeft aangesproken niet meer heeft gereageerd op mijn reactie. Ook deze beheerder heeft daarop niets meer van zich laten horen maar was verder wel gewoon actief op het forum.

Ik beschik best over een stukje zelfreflectie en weet ook wel dat mijn cynische/sarcastische/ironische/enz. opmerkingen soms wel een tikkeltje minder kunnen maar als het beheer op deze autoritaire manier mij daarop aan spreekt en verder niet open staat voor een dialoog dan heb ik wel moeite dit serieus te nemen en roept dat bij mij vraagtekens op over het functioneren van het beheer. Tot zover de voorgeschiedenis.

Dan de gebeurtenissen in de week voor kerst. Mikos opent een topic waarin de leden alhier een forummer van het jaar kunnen voordragen. Hoewel het topic nog niet echt lekker liep zag ik er niet echt veel kwaad in. Mikos was bezig het een beetje de goede kant op te sturen maar daar was Daantje al die het topic voorlopig dichtgooide en vervolgens kwam Ardan daar overheen met een definitief slot in een zeer botte reactie waarbij tevens werd aangegeven dat er niet over deze beslissing gesproken mocht worden en dat daar ook op toegezien zou worden. Ik vond dat een erg vreemde en onnodige reactie omdat vergelijkbare topics in het verleden nooit een probleem zijn geweest en de daarbij gekozen toon van Ardan kan ik nog altijd niet plaatsen. Er ontstond daarop in 'mag ik even kwijt' en daarna ook in andere topics zoals 'de zure pruim' een wat recalcitrante sfeer richting het beheer. Hoewel mijn bijdrage daarin in kwantitatief opzicht wel meeviel zijn mijn postrechten 1,5 dag later ingetrokken voor deze bijdrage:
JWM schreef:Ach ik heb al twee keer een laatste waarschuwing gehad en ben er ook nogsteeds _O-
Dat je daar als beheer niet blij mee bent kan ik mij voorstellen maar intrekken van postrechten is wel een heel zwaar middel. Zeker als je deze opmerking in z'n context plaatst.

En dan Mikos. Volgensmij bij velen een gewaardeerd forumlid met z'n columns, artikelen en uiteraard het befaamde doorgeefluik. Hij maakt daardoor OVNL als geheel aantrekkelijker. Als forumbeheerder dien je zo iemand dan ook te koesteren. Je geeft hem af en toe wat veren voor z'n achterste en stuurt af en toe wat bij als hij wat doordraaft in z'n enthousiasme. ik lees echter dat Mikos in het verleden al eens streng is toegesproken en als zijn 'forummer van het jaar' topic op zo'n botte manier wordt dichtgegooid dan kan ik mij voorstellen dat iemand even stoom moet afblazen. Wat extra krediet lijkt mij dan wel gerechtvaardigd dus het intrekken van postrechten is dan ook een veel te zware straf. En Aking? Als je zo'n type op je forum toe laat weet je dat hij bij elk relletje vooraan staan. Accepteer het.

Wat ik dan ook niet begrijp is dat het beheer na 1,5 dag niet heeft gekozen voor damage control. In plaats daarvan is van de rollende sneeuwbal zoals Wubbo het in een eerdere bijdrage noemt een lawine gemaakt door postrechten in te trekken en sneren uit te delen. De verhoudingen zijn daardoor op scherp gezet en we praten vier weken later nogsteeds over de gevolgen van het sluiten van één topic. Ik vind het verder ook veelzeggend dat niemand van dit rijtje blijkbaar in staat was de regie op zich te nemen en dat daarvoor een oud-beheerder weer van stal is gehaald. Een ondankbare taak en Wubbo verdiend wat mij betreft een compliment dat hij deze verantwoordelijkheid op zich heeft genomen. Tegelijkertijd valt de afwezigheid van Ardan in dit topic mij dan weer in negatieve zin op. Gezien dit bericht moet ik wellicht wat voorzichtig zijn hier iets over te zeggen maar ik zie tussendoor wel vakantiefoto's van weken terug voorbij komen of statistieken hoeveel kilometer hij in 2017 in een tram heeft gezeten. Het beeld wat bij mij ontstaat is daarbij niet van iemand die verantwoordelijkheid neemt.

Mijn postrechten zijn nu terug maar het plezier om op dit forum nog leuk te discussiëren over het OV is in iedergeval voorlopig wel verdwenen.
Laatst gewijzigd door JWM op ma 15 jan 2018, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: De afgelopen dagen

Bericht door AppleMoose »

Laat maar. Ik heb wel genoeg gezegd...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Wubbo »

Ik heb net de discussie terug zitten lezen. Gezien wat ik al gezegd heb en wat er in de discussie langskomt denk ik dat het goed is dat ik niet meer reageer. Mocht iemand ergens een uitspraak van mij over willen, laat dat dan expliciet weten, dan doe ik dat.

Ik wil alleen even reageren op deze omdat ik daar toevallig gisteravond over nadacht:
JWM schreef:Ik vind het verder ook veelzeggend dat niemand van dit rijtje blijkbaar in staat was de regie op zich te nemen en dat daarvoor een oud-beheerder weer van stal is gehaald.
In deze situatie was het de enige (of een van de weinige) opties door priveomstandigheden van de drie forumbeheerders. Maar achteraf gezien is het wellicht ook wel goed geweest: er was een conflict tussen forumbeheerders en gebruikers, wellicht is het dan goed om die discussie niet door forumbeheerders te laten slechten maar juist door een relatieve buitenstaander die wel aardig op de hoogte is van het reilen en zeilen.

Is wat mij betreft ook een puntje om nog eens over na te denken - natuurlijk in de hoop dat het nooit meer nodig is.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De afgelopen dagen

Bericht door JWM »

Ik ben eigenlijk nog naar twee dingen benieuwd:

- Erkent het beheer dat het de botte reactie Ardan is geweest die de stroom aan recalcitrante reacties heeft veroorzaakt en niet zozeer het voorlopig sluiten van het topic door Daantje?
- Staat het beheer met de kennis van nu nogsteeds volledig achter het intrekken van postrechten?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Ardan »

Goed, een recap van de bewuste avond, vanuit mijn oogpunt.

Zoals al eerder is gemeld, hebben oud-beheerders nog dezelfde gebruikersrechten als de rest, om in noodgevallen te kunnen ingrijpen.
Ik was die avond aan het werk, en had tijdens een toiletpauze even gauw de mogelijkheid op mijn telefoon te kijken. In de beheerders-whatsappgroep was een melding gemaakt van het verkiezingentopic. Na een kort overleg gaf Daantje aan het topic te hebben gesloten. Dat gelezen te hebben begreep ik dat er iets ernstigs aan de hand was. Waarom zou een oud-beheerder immers een topic sluiten?
Eenmaal thuis besloot ik, de ingreep en de meningen van de andere beheerders meewegend, het topic gesloten te houden en het berichtje te schrijven. Hoewel ik nauwelijks tijd heb om online te komen móést er nú wat gedaan worden. Paniekvoetbal? Ja. Heb ik zélf in mijn koppie een goede overweging gemaakt? Niet echt. Ik vond het wel nodig dat de discussie niet elders gevoerd zou worden dan via PB. Ik zag het al helemaal voor me dat de boel zou ontsporen - dat is alsnog gebeurd. Maar zó erg, in verschillende topics, waarbij het beheer gewoon belachelijk werd gemaakt, dat zag geen van ons aankomen.

Nogmaals: het intrekken van de postrechten van verschillende gebruikers heeft niet puur met het topic of de nasleep te maken. We nemen hierbij ook hun geschiedenis in overweging.

Hebben wij fouten gemaakt? Niet in de laatste plaats ik zelf? Ja. Absoluut. Wij en ik geven onze fouten toe (te snel en te heftig ingrijpen). Ik vind het wel jammer dat er gebruikers zijn die doen alsof wij niet openstaan voor discussie, of dingen móéten toegeven en alleen vinden dat zíj gelijk hebben. Een verhaal, zeker deze, heeft meerdere kanten. Kanten die jullie niet allemaal weten. Een individuele gebruiker kan geen compleet beeld hebben van wat er allemaal nog meer speelt.

Ik vind dat ik ook even moet verantwoorden wat er nu met mij aan de hand is (elders al wel gedaan, maar soit): werk en werkdruk met zeer onregelmatige tijden, een moeder die helemaal alleen een huis van een overleden oma moet leegruimen en die ik op vrije dagen probeer te helpen wanneer ik kan, en niet in de laatste plaats: ik heb ook nog een leven en een huishouden. OVinNL komt nu gewoon erg weinig in mijn straatje.
Per 1 februari ga ik naar een andere werkgever. Meer verantwoording, maar minder werkdruk. Vaste tijden, en maar vijf werkdagen. Ik hoop dan zelf ook wat meer rust te krijgen om tijd voor OVinNL vrij te maken.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Mikos »

Een overhaaste beslissing en duidelijke miscommunicatie. Dat is dus de kern van dit verhaal. Kan gebeuren, is geen ramp, maar kan wel tot gevolg hebben wat er nu daadwerkelijk is gebeurd. Blijf ik vallen over de beslissing van Daantje om het topic te sluiten; was daar aanleiding toe? En als die er al was, was het dan zó ernstig dat een oud-beheerder die ingreep moest doen en het niet kon wachten tot een forumbeheerder online was om de situatie te beoordelen? Dan was er wellicht een andere keuze gemaakt. De reacties van het beheer hierboven lezend vermoed ik dat het topic dan niet gesloten was.

Maar ik hoor het graag van het beheer of van Daantje zelf, want die heb ik in de gehele kwestie niet meer gehoord.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Hendrik »

Ik sta natuurlijk op afstand, maar is het geen optie om te accepteren wat er is gebeurd en weer fijn OV-dingen te gaan posten? Het beheer heeft immers al tig keer gezegd dat verkeerde inschattingen zijn gemaakt e.d. en dat men dit in de toekomst anders zal doen.
Maar misschien kunnen insiders dit minder makkelijk achter zich laten dan ik...
Alargule

Re: De afgelopen dagen

Bericht door Alargule »

Ik heb het hele verhaal sinds het begon gevolgd. Ik heb vrij weinig aan de uitgebreide reacties van de direct betrokkenen toe te voegen. Als relatieve buitenstaander zie ik het vooral als een typisch conflict waarin het allang niet meer alleen maar om de directe aanleiding gaat, en waarin iedereen een beetje gelijk heeft. Mijn complimenten aan de direct betrokkenen voor de wijze waarop ze hier de discussie met elkaar aangaan. Hoewel de emoties soms (begrijpelijkerwijs) dicht aan de oppervlakte liggen, blijft de nadruk toch op de inhoud en de argumentatie liggen. Goed om te zien dat het zo ook kan.

Twee dingen die ik nog wil toevoegen. Alhoewel ik van iedereen op dit forum vind (moi incluis) dat hij/zij zich bij iedere actie de vraag moet stellen 'zou ik dit over 10 minuten ook nog zo doen?', vind ik dat dat voor (oud-)beheerders/moderatoren nog meer geldt. De extra mogelijkheden die zij hebben moeten zeer spaarzaam en met de grootste zorgvuldigheid worden ingezet. Ik ervaar OVinNL als een forum waar heel veel kan, omdat het beheer zich over het algemeen op de achtergrond houdt. We hoeven zeker niet te doen alsof alle forummers hier dikke vriendjes van elkaar zijn, maar het zijn over het algemeen wel allemaal ov-fijnproevers. Die schieten weinig op met onrust stoken; discussies reguleren zich vaak vanzelf, meestal omdat het na een aantal uren/dagen toch niet meer interessant is om erover door te blijven emmeren. Ik hoop dat de recente gebeurtenissen eens temeer onderstrepen hoe belangrijk het is dat er in die geest gehandeld blijft worden.

Het andere punt betreft postgedrag in het algemeen, gesproken vanuit mijn eigen ervaring. Ik loop alweer wat jaartjes mee in de forumwereld en er zijn op dit moment twee fora die ik regelmatig bezoek: Skyscrapercity/Holland Hoogbouw Forums en dit forum. Die fora vormen een belangrijk onderdeel van mijn leven. Het vinden van een goede balans in het forumgebruik was soms een uitdaging. Ik merk dat ik me snel kan laten meezuigen in discussies. Ik wil de ander graag van de juistheid van mijn argumenten overtuigen (en dus indirect van de onjuistheid van de zijne/hare) en heb graag het laatste woord. Dat leidde soms tot frustraties aan mijn kant, zeker als de andere partij er op dezelfde manier in staat als ik.

Om dat te ondervangen besloot ik in het verleden wel eens cold turkey te stoppen met forumbezoek. Dat was natuurlijk niet vol te houden, dus probeerde ik het met eenmaal per week of alleen op bepaalde uren van de dag. Dat ging al wat beter maar eiste nog altijd (te)veel discipline. Afgelopen zomer besloot ik het eens op een andere manier: ik mocht fora onbeperkt blijven bezoeken, maar voor twee maanden onthield ik me van het plaatsen van reacties. Dat werkte goed, want de belangrijkste bron van frustratie nam ik daarmee weg, terwijl ik de discussies gewoon kon blijven volgen.

Toen de twee maanden voorbij waren en ik weer ging posten stelde ik daarom een richtlijn voor mezelf in: per dag maximaal 3 posts (per forum). Dat dwingt me om me de vraag te stellen die ik hierboven al aanhaalde: zou ik dit over 10 minuten nog zo doen (lees: zo verwoorden, of hier überhaupt op reageren)? Het is een richtlijn en geen harde grens, maar het helpt wel. En mocht ik toch in een welles-nietes-discussie verzeild raken, dan 'moet' ik er na 3 reacties sowieso mee stoppen. Ik kan er de dag erop dan nog wel op doorgaan, maar doorgaans is die behoefte dan al wel verdwenen.

Doe ermee wat je wilt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De afgelopen dagen

Bericht door JWM »

Ardan schreef:Goed, een recap van de bewuste avond, vanuit mijn oogpunt.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Dat ik daarvoor eerst wat scherpe woorden moest gebruiken blijf ik veelzeggend vinden.
Ardan schreef:Ik vond het wel nodig dat de discussie niet elders gevoerd zou worden dan via PB. Ik zag het al helemaal voor me dat de boel zou ontsporen -
Als je zelf al het gevoel hebt dat de discussie in andere topics voortgezet gaat worden waarom heb je dan niet de moeite genomen de keuze om het topic te sluiten fatsoenlijk te onderbouwen maar in plaats daarvan een bot bericht te plaatsen en een verbod uit te vaardigen? Kan je hier misschien wat meer toelichting op geven?
Ardan schreef:Nogmaals: het intrekken van de postrechten van verschillende gebruikers heeft niet puur met het topic of de nasleep te maken. We nemen hierbij ook hun geschiedenis in overweging.
Hoe kijk je aan tegen je eigen rol in die geschiedenis door bijvoorbeeld een PB van mij in het geheel te negeren (antwoord mag evt ook per PB).
Ardan schreef:Hebben wij fouten gemaakt? Niet in de laatste plaats ik zelf? Ja. Absoluut. Wij en ik geven onze fouten toe (te snel en te heftig ingrijpen). Ik vind het wel jammer dat er gebruikers zijn die doen alsof wij niet openstaan voor discussie, of dingen móéten toegeven en alleen vinden dat zíj gelijk hebben.
Daarvoor zijn wel dit topic en diverse PB's nodig geweest om het beheer te laten inzien dat er fouten zijn gemaakt. En ook de gebruikers die wat minder fraaie berichten hebben geplaatst hebben hun fout hierin erkent. Dat er gebruikers zijn die blijven doorvragen komt nu eenmaal omdat de verhoudingen door het beheer op scherp zijn gezet door gebruikers te verbannen en sneren uit te delen. Als je dat doet terwijl je als beheer in deze kwestie ook absoluut niet vrijuit gaat en zelfs aan het begin hebt gestaan van de hele affaire dan roep je dit zelf over je af.
Ardan schreef:Een verhaal, zeker deze, heeft meerdere kanten. Kanten die jullie niet allemaal weten. Een individuele gebruiker kan geen compleet beeld hebben van wat er allemaal nog meer speelt.
Het is dan ook jouw taak als beheerder te zorgen dat het juiste beeld naar buiten toe ontstaat.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten