Copyright foto's van OVinNL-wiki

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Etienne »

De laatste tijd zie ik op de diverse (meer) lokale nieuwssites foto's opduiken die bij ons op de wiki staan. Ik dacht dat er op de wiki geen foto's over genomen mogen worden zonder enige vermelding van bronnen?

Als voorbeeld deze foto, waar dan ook nog een ©Arriva bij staat. Toch komt deze foto van onze wiki af op deze pagina.

En vrij recent zag ik ook een foto van onze wiki opduiken op een Belgische nieuwssite, deze stuur ik doorgaans naar Daniël toe via een PB op Twitter. Nu dit echter grotere vormen aan begint te nemen, heb ik maar een topic geopend op het forum. Zijn daar niet meer verregaande mogelijkheden voor om hier iets aan te doen?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door regenmaker »

Iemand heeft destijds een groot gedeelte van onze foto's door ene BakkertjeWouter op wikimedia commons gezet, zonder toestemming. Waardoor deze veel makkelijker te vinden zijn voor nieuwssites.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Lijn 45 »

Etienne schreef:Als voorbeeld deze foto, waar dan ook nog een ©Arriva bij staat. Toch komt deze foto van onze wiki af op deze pagina.
Die foto komt van Commons :wink:
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Etienne »

Ja, oké. Maar de oorsprong is toch onze wiki...

Als ik eens een vluchtige blik werp op Commons zitten er behoorlijk wat wiki-foto's van ons tussen en inderdaad geüpload door ene WoutertjeBakker.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Aking »

Ik ben niet heel erg thuis in deze rechten, maar mogen de foto's van onze Wiki, al dan niet met bronvermelding op Wikimedia worden geplaatst?

En moeten andere partijen, op het moment dat ze die foto's daar dan vandaan halen de originele bron vermelden, of volstaat hun bron?

Indien dat namelijk het geval is is het jammer maar helaas, en anders misschien eens bij Wikimedia aan de bel trekken dat die afbeeldingen onrechtmatig gebruikt worden (of in ieder geval onder de verkeerde voorwaarde)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Lijn 45 »

Etienne schreef:Ja, oké. Maar de oorsprong is toch onze wiki...
Onder die foto staat toch echt het volgende:
Fotopagina schreef:Dit bestand komt van Wikimedia Commons en kan ook in andere projecten gebruikt worden.
Als ik eens een vluchtige blik werp op Commons zitten er behoorlijk wat wiki-foto's van ons tussen en inderdaad geüpload door ene WoutertjeBakker.
BakkertjeWouter heeft inderdaad vrij veel afbeeldingen van onze wiki geleend.

Er zijn nog meer gebruikers die daar foto's van hier uploaden, maar de meeste daarvan zijn hier ook geregistreerd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Aking »

Mijn uitgebreide steekproef bij de eerste twee foto's van BakkertjeWouter leert mij dat hij daar als source wel naar onze wiki linkt, en dat lijkt mij juridisch in orde. (zonder de Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Netherlands te hebben gelezen)

Dan staat nog mijn vervolgvraag of de volgende gebruiker (de nieuwsmedia) de oorspronkelijke bron moet vermelden, of enkel de bron waar zij het vandaan hebben.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door ArrivaBas »

In enigszins verouderd Nederlands is hier de auteurswet te lezen. In deze kwestie zijn vooral artikel 12(a-b), 15(a-i) en 25(b-h) antwoord gevend op de vraag van Etienne.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Daniel »

Volgens de licentie van onze wiki mag je alleen met naamsvermelding overnemen, de naam van de auteur moet er dus altijd bij blijven staan.
Daarom is in principe overnemen van Wikipedia naar onze wiki wel mogelijk (onze licentie is beperkende) maar andersom niet zomaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door trolly »

Is het mogelijk dat BakkertjeWouter de auteur van die kiekjes is, en daarmee houder van het auteursrecht, en ze dus mag gebruiken naar eigen inzicht? Bijvoorbeeld zowel in Commons als op OVinNL? Of dat een nijvere OVinNLwiki-auteur ze uit Commons "geleend" heeft, en de bron dus helegaar niet OVinNL is?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Aking »

Tenzij de bakker een dubbel is van ons Eigenste Dennis, lijkt me dat heel sterk (A)
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door dennistd »

Dat is ie niet kan ik je uit zeer betrouwbare bron vertellen :N
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door wouter15 »

Ik ga hier toch even op reageren. Ik ben namelijk BakkertjeWouter op Wikipedia en ik ging ervan uit dat, als ik de licentie + naam van maker overnam, de foto gewoon mag uploaden op Wikimedia Commons.

Voorbeeld
Deze afbeelding komt van de OVNL Wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Besta ... e_3310.jpg
Deze afbeelding staat zo op Commons: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... e_3310.jpg

Kan iemand mij vertellen wat ik hier eventueel fout heb gedaan?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Lijn 45 »

Volgens mij is het gewoon rechtmatig wat je doet.

Ik zag ook dat sommige licenties op de OVNL-wiki een update kunnen krijgen. De CC Naamsvermelding gelijk delen-licentie is bijvoorbeeld op Wikipedia 4.0, maar op OVNL 3.0.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Daniel »

Dit voorbeeld is inderdaad wel rechtmatig overgenomen (als in, het mag volgens de licentie). Er zijn echter dat er ook een aantal foto's op Wikipedia geplaatst die daar zijn gedeeld onder een licentie die anders is als de onze, en dat mag niet (want CC-SA, dus moet onder een vergelijkbare licentie gedeeld worden).
Deze is er bijvoorbeeld eentje die onder de verkeerde licentie (CC-BY) staat, want die is op OVNL als CC-BY-SA geplaatst. En zo zie ik er al tenminste vijf heel erg bovenin de lijst die Etienne hierboven al gelinkt heeft.

Het grootste probleem zijn echter naar mijn idee de nieuwssites die de foto's weer zonder enig oog voor de licentie overnemen en soms zelfs doen alsof ze de foto zelf gemaakt hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Copyright foto's van OVinNL-wiki

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb de licentie van het hierboven aangehaalde bestand op Wikipedia aangepast. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten