Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Alargule

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Alargule »

Het is absoluut een te overzien probleem. De oplossing die Daniel aandraagt staat daarmee ook in verhouding, waarmee wmb de discussie over is.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Zugführer »

Moderatie op de vraagbaak staat vanaf heden aan. In principe blijft alles dus hetzelfde, alleen moeten anonieme berichten door het rode jassenleger goedgekeurd worden. Lijkt me een mooi compromis om voorlopig uit te proberen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Aking »

Dus jullie zijn nu een soort van Diktatoren voor de niet-geregistreerden?
PHS

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Aking »

Dat staat natuurlijk uitgebreid beschreven in de Rode-jassen-bijbel :Y
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Zugführer »

Nee hoor, dat doen we gewoon puur op gevoel. Schrijfstijl/toon van het bericht, of tegenstrijdigheden (iemand is bijvoorbeeld heel slecht met computers maar snapt wel perfect hoe een forum werkt).
Je mag er best op vertrouwen dat wij als beheer enkel het IP adres van het bericht controleren als we daartoe aanleiding zien, en ook enkel voor dat doel er naar kijken. Het is niet zo dat we lijstjes IP adressen verzamelen en met elkaar uitwisselen buiten het forum om of zo.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door TLP »

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik op een aantal punten alsnog reageer.
Alargule schreef: ma 23 aug 2021, 15:24
Tom024 schreef:En alweer verlaat een tevreden klant het pand. Slotje erop.
Aldus Tom024 in het Vraagbaaktopic (helaas mag ik naast het laatste bericht, überhaupt geen berichten in gesloten draden citeren, dus dan maar even zo).

Hoewel grappig-cynisch bedoeld, haalt deze opmerking natuurlijk wel precies onderuit wat de Vraagbaak niet moet zijn, namelijk een loket voor reisinformatie. Nog even afgezien van het feit dat 9 op de 10 vragen hier van verborgen medeforummers of kapotverveelde pubers die nodig weer naar school moeten afkomen.
Waarom moet/mag de Vraagbaak (zeker gezien het gebruik voordat de moderatie voor anonieme berichten werd ingevoerd) geen plaats zijn waar naar reisinformatie wordt gevraagd? Niet iedereen is even handig met het internet en voor veel vaste gebruikers hier is het daarentegen zo gepiept om reisinformatie te vinden en te delen.

Hoewel je best mag vermoeden dat veel anonieme vragen van verborgen medeforummers of kapotverveelde pubers zijn, is elke gebruiker in principe onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Bovendien is niet iedereen in ons land zo geletterd als de gemiddelde gebruiker hier en is niet iedereen overal even goed in - en ja, dit kan extreme vormen aannemen. Daarom zie ik een bericht zonder interpunctie niet direct als onacceptabel of alarmerend, en zal ik er ook niet zo snel een punt van maken dat iemand wel een bericht op een forum kan schrijven maar moeite heeft om een kaartje uit de automaat te kopen.

Ook al is OVNL geen professionele organisatie, het is wel een belangrijke bron van reisinformatie en daarom denk ik dat een professionele en klantvriendelijke houding tegenover iedere gebruiker en vragensteller gepast is. Bij de vraag van piet treden veel reacties dit principe met handen en voeten, waardoor ik zijn reacties daarop vanuit het oogpunt van een onschuldige vraagsteller niet meer dan logisch vind. Bovendien kan zo'n discussie (hoewel ik geen zicht heb daarop) afschrikwekkend werken voor mensen die anders een vraag willen stellen die wel leuk is om te beantwoorden.

En wat ik ook belangrijk vind: ook al gebruiken diverse vragenstellers Caps Lock, een overvloed aan vraag-/uitroeptekens, of gaan ze nog verder door verzoeken te doen over de afhandelingssnelheid van hun vraag of te denken dat wij de klantenservice van een vervoerder zijn, 9 op de 10 vragen die ze stellen kunnen simpel maar adequaat beantwoord worden - het is niet zo dat ze ons om verantwoording vragen over dingen waar OVNL daadwerkelijk voor verantwoordelijk is (zoals de inhoud op de wiki) en vergelijkbare lastige vragen stellen waar bedrijfsleiders, winkel- en klantenservicemedewerkers mee te maken kunnen krijgen.

Lang verhaal kort: ook gezien sommige gebruikersnamen van gasten al niet door de beugel kunnen vind ik moderatie van anonieme berichten te rechtvaardigen, al hoop ik wel dat de vraagbaak hierdoor niet doodbloedt en de mailbox van het beheer toch weer volstroomt. Daarbij, als een bericht je echt niet bevalt kun je ook gewoon de meldknop gebruiken, een gebruiker direct maar vriendelijk op zijn/haar gedrag aanspreken of de vraag kort maar zakelijk beantwoorden. Cynische opmerkingen en sarcastische sneren zijn naar mijn mening niet echt nodig.
Alargule

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Alargule »

Ook al is OVNL geen professionele organisatie, het is wel een belangrijke bron van reisinformatie en daarom denk ik dat een professionele en klantvriendelijke houding tegenover iedere gebruiker en vragensteller gepast is.
Ik ben het met de premisse al niet eens, en daarmee dus ook niet met de gevolgtrekking.

OVinNL zie ik als een hobbyistenplatform. Bedoeld dus voor mensen die een interesse in OV voor de dag leggen die anders is dan het dagelijkse gebruik ervan, of dat nu een voorkeur voor busnummertjes, dienstregelingen, foto's van landelijke bushaltes of verslagen van reizen met het OV in den vreemde is.

De site bevat dan ook geen actuele reisinformatie. Wel een grote database met beschrijvingen van de dienstregelingen, actueel en historisch. En op het forum wordt daar onder andere over gediscussieerd.

Dit platform heeft ook geen klanten, noch medewerkers in dienst. Zodoende is een klantvriendelijke en professionele houding ook niet relevant.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Hendrik »

Ook al zijn de vraagstellers geen klanten, ze kunnen toch wel fatsoenlijk worden behandeld? Er hoeft toch niet gelijk te worden gereageerd in de trant van "Ja hoor, zeker weer zo'n irritante puber die zich verveelt :roll: "? Vind je de vraagbaak stom, laat 'm dan links liggen. Maar misschien denk ik te simpel...
Alargule

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Alargule »

Ja, dat kan. En in de meeste gevallen doe ik dat ook. Ik weet natuurlijk ook niet wat de intenties van de vragensteller zijn, en wie daarachter schuilgaat. Maar er bestaat ook zoiets als Fingerspitzengefühl. Vragen zoals bijv. van 'piet' hebben een bepaalde 'reuk' om zich heen. Een heel verhaal zonder hoofdletters, punten of komma's, die eigenlijk het midden houdt tussen een vraag en wat stereotiep ouderemensengeklaag. Maar zo iemand heeft dan wel de weg naar dit forum weten te vinden én is in staat zijn verhaal op een telefoon in te typen, met een snelheid van reageren die mij doet vermoeden dat er hier wat anders speelt.

Tja, ik sla daarop aan, net zoals op die verveelde medeforummer die een dag eerder nog meende lollig te moeten zijn.

Wat dat betreft vind ik de oplossing die nu verkozen is ook helemaal prima. Wie een serieuze vraag stelt, komt er wel tussendoor, maar niet meer direct. En wie gewoon grappig probeert te doen, ziet zijn vraag niet meer online verschijnen. Dat heeft hopelijk een ontmoedigend effect, en zou ook de kwaliteit van de Vraagbaak ten goede moeten komen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door AppleMoose »

Mee eens dat dit een hobbyistenforum is, maar anderzijds staat ons niets in de weg om de vraagstellers op een vriendelijke en respectvolle wijze tegemoet te treden. Of je daar al dan niet de termen professionaliteit en klantvriendelijkheid op moet plakken doet niet ter zake. Het is eigenlijk precies ook dat gedrag wat verwacht wordt van ons als users als we onderling met elkaar in discussie zijn. (Dat dat niet altijd gebeurt en dat er zo nu en dan vraagtekens gezet kunnen worden bij de moderatie op dit vlak laat ik even buiten beschouwing)

Dat de vraagstellers niet altijd even vriendelijk/respectvol zijn of doen, om welke reden dan ook, doet daar wat mij betreft niks aan af. Bij een dergelijke vraagsteller kun je een aantal dingen doen: De persoon vriendelijk en respectvol aanspreken op zijn toon en/of manier van typen en vervolgens de vraag gewoon beantwoorden, het gedrag negeren en alleen (al dan niet zeer zakelijk) antwoord geven op zijn/haar vraag of de vraagsteller te negeren als de manier waarop de vraag gesteld wordt je niet bevalt. De vraagbaak geeft geen garanties op antwoorden en wij users (en ook moderators) zijn niet verplicht om antwoorden te geven. En wanneer je vermoedt dat het een verveelde puber of een verveelde user is van dit forum, dan gebruik je de meldknop en negeert de post verder volledig. Met reacties geven (op welke manier dan ook) geef je hem/haar precies datgene waar het hem/haar om te doen is.

Ik was en ben niet zo'n voorstander van deze vraagbaak en ik snap ook niet waarom wij problemen van moderators moeten oplossen of mee opgezadeld worden. Maar aan de andere kant, wat voor last hebben we hier eigenlijk van? Het is niet zo dat als je op nieuwe of ongelezen berichten klikt, dat de eerste pagina volledig is gevuld met topics uit dit forumdeel; als er gemiddeld een of twee vragen per week in dit deel word(t)(en) gesteld lijkt me dat al veel. Ik negeer dat onderdeel eigenlijk volledig; dus of er wel of geen moderatie vooraf op komt, of het onderdeel wel of niet blijft zal me weinig boeien.

Edit: was al bezig met mijn reactie voordat de twee bovenstaande posts werden geplaatst.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Alargule

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Alargule »

Ik snap de beweegredenen van het beheer achter de Vraagbaak wel, gelet op Daniels verhaal dat ze voorheen overstelpt werden met vragen via het contactformulier. Er wordt verder weinig inzicht verschaft in de hoeveelheden waar we dan aan moeten denken, maar kennelijk was het genoeg om de Vraagbaak voor te openen. Bijkomend voordeel is ook dat je het beantwoorden van vragen aan de hele community laat, en die weet in zijn gezamenlijkheid vast meer dan het beheerteam alleen. Vragen zullen via deze weg tot slot ook sneller beantwoord worden. Dat men kiest voor een laagdrempelige opzet waarbij een account niet verplicht is, snap ik ook nog wel.

Maar in de praktijk denk ik dat deze opzet té laagdrempelig bleek. Tussen de serieuze vragenstellers door zaten nu eenmaal ook lieden - een enkeling heeft dat hier zelfs opgebiecht - die minder zuivere intenties hadden. Het is dan wel een minderheid, maar negatief gedrag weegt altijd veel zwaarder, en trekt in dit geval de kwaliteit van de Vraagbaak als geheel omlaag.

De huidige oplossing met tussenliggende moderatie is dan een gulden middenweg/Hollands compromis (kies zelf maar). Weliswaar zullen vragenstellers iets langer moeten wachten, en krijgt het beheer er weer wat meer werk bij, maar de overige voordelen van de Vraagbaak blijven intact, terwijl je tegelijk middels een voorselectie het kaf al van het koren kunt scheiden.

En ja, ook dit is geen garantie dat het nu allemaal pais en vree gaat zijn, want ook mensen mét een account kunnen de boel hier nog flink verstieren. Maar van het anoniem grappenmaken zijn we hopelijk goeddeels af.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door TLP »

Ronaldussen schreef: do 26 aug 2021, 14:33 Ik was en ben niet zo'n voorstander van deze vraagbaak en ik snap ook niet waarom wij problemen van moderators moeten oplossen of mee opgezadeld worden. Maar aan de andere kant, wat voor last hebben we hier eigenlijk van? Het is niet zo dat als je op nieuwe of ongelezen berichten klikt, dat de eerste pagina volledig is gevuld met topics uit dit forumdeel; als er gemiddeld een of twee vragen per week in dit deel word(t)(en) gesteld lijkt me dat al veel.
Ik zie het ook zo: er zijn zodanig veel gebruikers die de hoeveelheid vragen op de Vraagbaak kunnen beantwoorden, dat ik het ook niet zie als met een probleem van een ander opgezadeld worden of het probleem van een ander moeten oplossen; oftewel, een duidelijk geval van vele handen die erg licht werk en voor de beheerders kennelijk een groot verschil maken (al is het ons inderdaad nooit duidelijk geworden hoe groot dat verschil precies is).

Ik weet niet of we nog eens een discussie moeten opzetten over wat OVinNL allemaal wel en niet is (en hoe we dat uitdragen naar potentiële gebruikers/vraagstellers), maar mijn visie dat OVinNL naast hobbyistenforum ook een belangrijke reisinformatiebron is, is mede ingegeven door deze opmerking:
Daniel schreef: vr 08 feb 2019, 07:48 Zoals ik eerder aangaf zit het 'm ook in de vindbaarheid van onze wiki. Bijvoorbeeld als je op "lijn 1 Amsterdam" zoekt staat OVNL bovenaan en het GVB pas als vierde.
Veel van de vragen die per mail kwamen waren bijvoorbeeld ook mensen die wel de route vonden maar de tijden zochten, die zijn dus via de wiki naar contactmogelijkheden gaan zoeken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten