Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling

Bericht door gkw1969 »

Meltrain schreef:
MarkHul schreef:Als ze dit kunnen vinden, waarom dan niet sites zoals 9292 of een andere reisplanner van vervoerders? Kunnen we dit forumdeel niet beter hernoemen naar Beveelbaak? :X
Vergeet niet dat veel (incidentele) reizigers geen idee hebben welke vervoerder er in de buurt rijdt. Ze weten wellicht nog net het lijnnummer, maar of dat dan Arriva, RET of Pietje Puk Express is, weet men niet.
Nou, bij 9292 is het gewoon simple in te voeren van waar naar waar je wilt. Dat weet je toch wel als je ook het lijnnummer weet?
Dus dan is 9292, waarvoor op elke bus reclame gemaakt wordt, best wel simpel te gebruiken.

Ik denk dat je een tijdje de link van 9292 ala antwoord moet geven.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:
Z2N schreef:Ik denk juist dat het makkelijker is om een uitleg te maken hoe mensen dat zelf op kunnen zoeken
Mwoh. Ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken dat mensen het ook wel heel makkelijk vinden, een ander de informatie te laten zoeken. Scheelt je toch zelf kijken op 9292 of even naar de haltevertrekstaat te lopen.
Zoals ik eerder aangaf zit het 'm ook in de vindbaarheid van onze wiki. Bijvoorbeeld als je op "lijn 1 Amsterdam" zoekt staat OVNL bovenaan en het GVB pas als vierde.
Veel van de vragen die per mail kwamen waren bijvoorbeeld ook mensen die wel de route vonden maar de tijden zochten, die zijn dus via de wiki naar contactmogelijkheden gaan zoeken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Wubbo »

Z2N schreef:
huibf schreef:Wat wellicht mogelijk is om te starten met een lijstje van busboekjes in PDF formaat.
Sterker nog misschien is het een idee centraal de busboekjes op te slaan met een duidelijke bestandsnaam en niet zoal Connexxion nu doet of Arriva.
We kunnen dan linken naar de juiste PDF.
Ik denk juist dat het makkelijker is om een uitleg te maken hoe mensen dat zelf op kunnen zoeken. Dus eventueel een uitleg waarin per vervoerder staat hoe je de dienstregeling kan zoeken, als pagina op de wiki. Daarmee kunnen mensen die 'hoe vind ik dienstregeling' intikken wat makkelijker naar hun antwoord komen.
Zoiets kan natuurlijk nooit kwaad en lijkt me een prima uitbreiding voor onze wiki :pos:
gkw1969 schreef:Ik denk dat je een tijdje de link van 9292 ala antwoord moet geven.
Ik vraag me af of dat helpt. Kenmerk van dit soort vragen is immers dat de mensen die ze stellen geen regelmatige reizigers zijn en dus meestal ook niet terugkomen. Ik verwacht dus geen opvoedend effect.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Mikos »

Maak een pagina met veelgestelde vragen die je onder elkaar zet, waar Google heel makkelijk op terecht komt. Daaronder zet je één antwoord: De link naar de wiki of naar een pagina als 9292.

"Hoe laat vertrekt de bus naar?"
"Waar staat de dienstregeling van?"
>> Kijk op de OVNL Wiki of plan je reis met de Reisplanner van NS of Reisplanner van 9292.

Eventueel met een serie links en verwijzingen naar websites, pagina's en apps van de hobbyisten op dit forum. Dan help je die misschien ook nog zijdelings.

De huidige oplossing met de opengestelde Vraagbaak zie ik nog steeds niet zitten. Als het al te veel moeite is om een account aan te maken, is 'alstublieft' en 'dank u wel' ook te veel moeite. Laat staan dat we ooit zullen weten of de vraagsteller het antwoord gaat lezen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Suus »

Eerlijk gezegd heb ik nog geen echte veelgestelde vraag gesteld. Er wordt wel gevraagd wanneer lijn X van plek Y vertrekt, maar X en Y zijn nog niet twee keer hetzelfde geweest en dus hebben we hier te maken met inhoudelijk andere vragen.

En mensen komen op de wiki dankzij Google, maar komen daar niet verder naar de vertrektijden. Niet dat de site van de vervoerders dan altijd hulp biedt, want soms zit dat onmogelijk diep weggestopt en directe linkjes naar bijvoorbeeld een PDF is ook niet altijd te bieden want veranderen soms zelfs per keer dat je ze aanklikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling

Bericht door cassie127 »

Blaast even een laag stof weg...
ArrivaBas schreef:Naar aanleiding van deze discussie is het misschien wel handig om op de wiki een link naar een reisplanner, dienstregeling of vervoerder van de betreffende dienst aan te leggen, al is dat met Duitse en Belgische lijnen voor directe links naar dienstregelingen nagenoeg een ondoenlijke zaak om bij te houden.
Dat idee had ik een tijdje geleden ook al eens bij ik dacht Regenmaker neergelegd om daar eens mee te testen, want bijvoorbeeld Keolis heeft een vaste URL voor iedere lijn die zelfs na een dienstregelingswijziging blijft werken
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door umbusko »

En als er geen vaste URL is voor een specifieke lijn zie ik ook nog wel meerwaarde in het linken naar een algemenere pagina waar je die dienstregelingen op kunt vragen. :Y Bij iedere vervoerder zit die weer ergens anders weggestopt namelijk (als hij er al is). Hetzelfde geldt voor lijnennetkaarten.
Alargule

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Alargule »

En alweer verlaat een tevreden klant het pand. Slotje erop.
Aldus Tom024 in het Vraagbaaktopic (helaas mag ik naast het laatste bericht, überhaupt geen berichten in gesloten draden citeren, dus dan maar even zo).

Hoewel grappig-cynisch bedoeld, haalt deze opmerking natuurlijk wel precies onderuit wat de Vraagbaak niet moet zijn, namelijk een loket voor reisinformatie. Nog even afgezien van het feit dat 9 op de 10 vragen hier van verborgen medeforummers of kapotverveelde pubers die nodig weer naar school moeten afkomen.

Ik begrijp dat we Daniel met zijn allen een beetje tegen een burn-out willen beschermen, maar kan die Vraagbaak echt niet zo ingeregeld worden dat alleen mensen met een account er kunnen posten? Als de nood zo hoog is, zal men de moeite ook wel nemen om een account aan te maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Suus »

Misschien even een stap terug, maar op welke manier heb je er nu last van dat mensen hun vragen in dat forum stellen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Meltrain »

En hoe weet jij dat het in werkelijkheid "verborgen medeforummers of kapotverveelde pubers" zijn?
(Ik geef toe dat in de begintijd van de Vraqagbaak ook wel eens anoniem een vraag heb gesteld, maar na een waarschuwing van Zugführer heb ik dat niet meer gedaan.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Daniel »

Alleen posten met account haalt de laagdrempeligheid weg die nu juist de bedoeling van de vraagbaak was.
Op zich zou er trouwens nog een tussenvorm mogelijk zijn met moderatie voor niet geregistreerde gebruikers. Dat verhoogt net de drempel wellicht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Alargule »

Fijn dat je mijn vermoeden even bevestigt, Meltrain. Verder vind ik de vraag of ík er last van heb een wat te beperkt criterium. Eerder vraag ik me af of de Vraagbaak in zijn huidige vorm zijn doel niet voorbijschiet.

Wat Daniel hierboven voorstelt, lijkt mij overigens ook een prima oplossing.
PHS

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Alargule »

Waarom niet, PHS?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Tom98 »

Elke site registreert continu van alles en iedereen de IP-adressen en nog meer van zulks, daarom krijg je ook overal gepersonaliseerse reclames te zien. Privacy op internet bestaat niet echt, buiten de incognitomodus en adblockers om. Storend? In mijn optiek niet. Dat is gewoon inherent aan het gebruik van internet.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door trolly »

PHS schreef: ma 23 aug 2021, 16:38 Tenzij er een goede reden voor is, zouden beheerders niet zomaar moeten gaan neuzen wat onze IP-adressen zijn.
Maar die reden is er toch? Er worden forumregels overtreden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Alargule »

Daarnaast is een IP-adres niet ondubbelzinnig naar een specifiek persoon te herleiden.

De "goede reden" zit hem hier inderdaad in controle op naleving van de forumregels. Meerdere accounts per persoon zijn niet toegestaan - by extension zal dat ook opgaan voor anonieme of gastaccounts. Omdat het beheer een account ook niet direct naar een persoon kan herleiden, wordt het IP-adres hier als proxy gebruikt.

Het lijkt mij legitiem.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Zugführer »

Exact, we checken dat ook alleen als wij vermoedens hebben dat de poster van een bericht niet zo anoniem als hij zich voordoet. Lijkt me een gegronde reden om het IP adres waar vandaan het bericht gepost is te vergelijken met dat van andere berichten.
Mijn voorkeur gaat overigens ook uit naar de vraagbaak dicht voor anonieme posters of met moderatie voor anonieme posters, ik dek dat we daar snel even een knoop over moeten doorhakken met het beheer.
PHS

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Lijn 45 »

Exact, we checken dat ook alleen als wij vermoedens hebben dat de poster van een bericht niet zo anoniem als hij zich voordoet.
Hoe vaak is dit voorgekomen, en hoe vaak waren het ook echt medeforummers?
Alargule

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Alargule »

Is een vergelijking met de politie echt het enige dat je wankele argumentatie nog stut, PHS? :')
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Bemined »

Of het legitiem is hangt af van hoe het beheer er mee omgaat. Een IP adres kan legitiem door meerdere personen gebruikt worden. Vaak (maar niet altijd) door personen die elkaar wel kennen, maar die waarschijnlijk niet volledig van elkaars online leven op de hoogte zijn. En gebruiker een privébericht sturen met daarin iets als "Je gebruikt hetzelfde IP-adres als XXX, dat is niet toegestaan" is een privacyschending, immers persoon XXX kan in deze ook een huisgenoot zijn, en het is niet aan het forumbeheer om bekend te maken dat er een huisgenoot van je actief is op het forum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Daniel »

We checken het IP-adres pas als er een redelijk vermoeden is dat het om meerdere accounts van dezelfde persoon gaat.
Dat een huisgenoot van hetzelfde IP post betekend immers niet dat die opeens exact dezelfde schrijfstijl heeft om maar wat te noemen.

En het hangt ook wel van het IP-adres af: dat er talrijke posts zijn van het IP van wifi in de trein ligt bijvoorbeeld nogal voor de hand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door Hendrik »

Suus schreef: ma 23 aug 2021, 16:18 Misschien even een stap terug, maar op welke manier heb je er nu last van dat mensen hun vragen in dat forum stellen?
Dat vraag ik me ook nog steeds af. Het is niet zo dat het forum overspoeld wordt met vragen. Totaal niet zelfs. Hoe erg is het om mensen even de weg te wijzen in het oerwoud van ov-(reis)informatie? Kleine moeite, toch?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Bericht door nvdw »

En in het verlengde daarvan: je bent niet verplicht te reageren.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten