Banner

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Banner

Bericht door Mikos »

We hebben het er al eerder over gehad; de banner op dit forum. Er is een topic in OVer de Site waarin een mailadres wordt genoemd, maar daarin kan niet gereageerd worden, dus dan hier maar een topic.

Ik ben zo vrij geweest om, zonder het aan de rechthebbenden te vragen, een aantal foto's uit de Foto van het Jaar-verkiezingen van de afgelopen jaren te nemen en deze te misvormen tot het formaat van de banner (1152x195). Niet alles daarvan was even geslaagd en ook de tekst OV in Nederland staat er natuurlijk nog niet overheen, maar voor het idee heb ik de volgende foto's om te tonen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De uitsneden kunnen vast nog beter, mooier, professioneler, enzovoorts. Ik heb enkel de foto's gedownload, het genoemde formaat uitgesneden en de boel opgeslagen. De vraag is: Zijn er verder nog eisen aan, of kunnen foto's zoals getoond ingestuurd worden? Het stikt namelijk van de mooie foto's op dit forum en toch zie ik elke keer die ene foto die Hainje zo treffend omschrijft:
Hainje schreef: vr 24 dec 2021, 21:03 Die foto is sowieso mokerlelijk.
Ik hoop dat die nu vervangen kan worden door een (aantal van de) foto('s) zoals hierboven getoond.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Banner

Bericht door waldo79 »

Wat mij betreft scoort deze selectie hoge ogen :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Daniel »

Deze zien er prima geschikt uit ja, maar de foto's doormailen was handiger geweest en had jou werk gescheeld.
Het zijn steeds veel woorden over die banner, maar geen hond stuurt ooit een bruikbare foto in als we een oproep deden (en dan zeker niet van de kwaliteit als deze selectie). En vervolgens dan wel klagen over wat er nu in staat.

Het mailadres staat in m'n profiel, ik ben degene met het bronbestand om de banners aan te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Mikos »

Op één foto na, zijn dit niet mijn foto's. Ik stuur de bovenstaande dus ook niet in, want ik ben niet de rechtmatige eigenaar. Met dit topic denk ik dat er nu al meer aandacht voor is dan dat ene topic van 2015 waar dat mailadres in staat.

Is het niet veel gemakkelijker om eigenaars van foto's in dit topic hun foto's die ze daarvoor willen laten gebruiken te laten plaatsen? Zo blijf je er een constante stroom aandacht voor genereren en betrek je de forumbezoekers er ook meer bij.

EDIT: In Daniels profiel kom ik niet het mailadres tegen dat in het genoemde topic van 2008 staat. Wat is precies de bedoeling voor inzending op dit moment?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door ArrivaBas »

Misschien kan het zijn dat het gebrek aan belangstelling komt door een hoge verhouding gebruikers die de mobiele site gebruiken. De banner is daar immers toch niet op te zien.
De vierde foto (met de NS-FLIRT's) is overigens een foto van mij. Van mij mag deze gerust gebruikt worden voor de banner, al zou ik nog wel even kijken naar de compositie rondom het voorste bovenleidingsportaal. Dat moet gezien de top daarvan bijna evenwijdig aan het hotel in de achtergrond staat niet moeilijk zijn: :)
AfbeeldingNS 2518 - Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk by Bas Folles, on Flickr
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Banner

Bericht door AppleMoose »

Daniel schreef: zo 09 jan 2022, 17:56 Deze zien er prima geschikt uit ja, maar de foto's doormailen was handiger geweest en had jou werk gescheeld.
Het zijn steeds veel woorden over die banner, maar geen hond stuurt ooit een bruikbare foto in als we een oproep deden (en dan zeker niet van de kwaliteit als deze selectie). En vervolgens dan wel klagen over wat er nu in staat.

Het mailadres staat in m'n profiel, ik ben degene met het bronbestand om de banners aan te maken.
Zoals Mikos al aangeeft, dateert de laatste officiële oproep uit 2015... Inmiddels zijn er een hoop nieuwe leden bijgekomen die deze eerdere oproepen waarschijnlijk nooit hebben gezien.

Ik ben het wel met je eens hoor: als de bannerfoto's je niet bevallen, kun je het beste zelf geschiktere foto's maken. Maar als ze dat niet doen, ontneemt ze dat niet meteen "het recht" om te "klagen."

Maar je kunt als beheer ook iets pro-actiever zijn door bijvoorbeeld als je een verslag leest waarin een potentiële bannerfoto in staat, de gebruiker een pb te sturen met de vraag of je een of meerdere voor de banner mag gebruiken. (Al eerder gezegd) Maar je zou ook nog kunnen overwegen om enkele gebruikers, waarvan je weet dat ze mooie foto's maken, te vragen om eens speciaal voor het forum wat foto's te maken. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Mikos »

Als je je telefoonscherm een kwartslag draait krijg je overigens standaard een banner met een SGM voorbij Soestdijk te zien, op een tablet krijg je wel altijd de volledige banner te zien.

De foto hierboven is ook uitgesneden op het vermelde formaat, als je het voorste portaal er zichtbaar op wilt hebben, verdwijnt het voorste draaistel onder de kop van de trein net. Maar nogmaals: Het kan ongetwijfeld beter uitgesneden worden als dat ik even snel, snel heb gedaan ;)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Lijn 45 »

Welke foto's zijn er nu eigenlijk voor de banner, hoe actueel zijn ze en waarvan ontbreken er of zijn er te weinig foto's? Dan kunnen we gerichter in onze collecties kijken of we aanvullingen of recentere foto's voor de banner hebben. :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Banner

Bericht door umbusko »

Mikos schreef: zo 09 jan 2022, 18:40 Als je je telefoonscherm een kwartslag draait krijg je overigens standaard een banner met een SGM voorbij Soestdijk te zien, op een tablet krijg je wel altijd de volledige banner te zien.
Dat verschilt ook per telefoon. Ik krijg bijvoorbeeld geen bannerfoto, maar wel aan de rechterkant een halve O met kerstmuts. :mrgreen:
Afbeelding

Overigens ben ik het eens met eerdere opmerkingen dat het actief vooruithelpen van de banner op dit moment niet heel toegankelijk is, ik had eigenlijk ook geen idee hoe of wat. In het algemeen mogen wat mij betreft alle foto's die ik hier plaats voor de banner gebruikt worden, als ze geschikt zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Daniel »

Mikos schreef: zo 09 jan 2022, 18:26EDIT: In Daniels profiel kom ik niet het mailadres tegen dat in het genoemde topic van 2008 staat. Wat is precies de bedoeling voor inzending op dit moment?
Het mailadres in dat topic staat was een forwarder waarvan ik niet met zekerheid weet of 'ie nog actief is, maar daniel@ovinnederland.nl werkt sowieso.
Ronaldussen schreef: zo 09 jan 2022, 18:38Maar je kunt als beheer ook iets pro-actiever zijn door bijvoorbeeld als je een verslag leest waarin een potentiële bannerfoto in staat, de gebruiker een pb te sturen met de vraag of je een of meerdere voor de banner mag gebruiken.
We hebben al zo'n gigantische set bannerfoto's (ze zijn momenteel ook lang niet allemaal werkelijk in gebruik) dat ik nooit actief op zoek ben geweest naar heel veel extra foto's. En er komt ook lang niet altijd een reactie.
Mikos schreef: zo 09 jan 2022, 18:40 Als je je telefoonscherm een kwartslag draait krijg je overigens standaard een banner met een SGM voorbij Soestdijk te zien, op een tablet krijg je wel altijd de volledige banner te zien.
Er zijn drie sets met banners: de kleine met alleen het logo, een middelgrote voor kwartslag gedraaide telefoons (en kleine tablets) en een grote voor computerbeeldschermen. Maar als het goed is zijn er meer middelgrote dan alleen die SGM, van elke banner die op groot formaat bestaat zou ook een smallere moeten zijn.
Lijn 45 schreef: zo 09 jan 2022, 19:26 Welke foto's zijn er nu eigenlijk voor de banner, hoe actueel zijn ze en waarvan ontbreken er of zijn er te weinig foto's? Dan kunnen we gerichter in onze collecties kijken of we aanvullingen of recentere foto's voor de banner hebben. :)
Het doel is nooit geweest alleen maar actuele foto's in de banner te hebben. Maar we hebben in totaal 60 verschillende banners, dus succes met F5'en :p (Van de huidige feestdagenversie zijn er minder).
umbusko schreef: zo 09 jan 2022, 19:44 Dat verschilt ook per telefoon. Ik krijg bijvoorbeeld geen bannerfoto, maar wel aan de rechterkant een halve O met kerstmuts. :mrgreen:
Het ligt eraan hoe groot je telefoon is of hij de kleinste banner of eentje groter triggert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Banner

Bericht door AppleMoose »

Daniel schreef: zo 09 jan 2022, 20:43
Ronaldussen schreef: zo 09 jan 2022, 18:38Maar je kunt als beheer ook iets pro-actiever zijn door bijvoorbeeld als je een verslag leest waarin een potentiële bannerfoto in staat, de gebruiker een pb te sturen met de vraag of je een of meerdere voor de banner mag gebruiken.
We hebben al zo'n gigantische set bannerfoto's (ze zijn momenteel ook lang niet allemaal werkelijk in gebruik) dat ik nooit actief op zoek ben geweest naar heel veel extra foto's. En er komt ook lang niet altijd een reactie.
Dan snap ik onderstaande sneer niet...
Daniel schreef: zo 09 jan 2022, 17:56 Het zijn steeds veel woorden over die banner, maar geen hond stuurt ooit een bruikbare foto in als we een oproep deden (en dan zeker niet van de kwaliteit als deze selectie). En vervolgens dan wel klagen over wat er nu in staat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Daniel »

Ten tijde van de laatste oproep was het aantal banners nog lager ;) En in de tussentijd heb ik zelf ook foto's expliciet voor de banner gemaakt ter compensatie van het gebrek aan inzendingen.
(Al zijn er wel degelijk mooie foto's uit verslagen toegevoegd, hooguit minder dan gehoopt).
Maar een deel van de set foto's is ook niet in gebruik omdat ze gewoon veel ouder zijn dan andere, die zouden qua kwaliteit zo weer terug kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Banner

Bericht door AppleMoose »

Dus samengevat verwacht je van de gebruikers inzet, terwijl je het er zelf maar bij laat "want we hebben al genoeg foto's". Je klaagt dat er niks wordt ingezonden, terwijl je pas zeven jaar geleden nog een spectaculaire oproep hebt gedaan en je geeft nog even een sneer naar degenen die een opmerking maken over de banners, maar zelf niks insturen en dus moeten ze eigenlijk hun mond houden.

Dus wat wil je nu concreet, Daniël? Ik denk dat er een paar mooie tips voorbij zijn gekomen om het bannerbestand te verversen, maar ik heb niet het idee dat je er enthousiast over bent...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Banner

Bericht door Hendrik »

Dat vroeg ik me ook af: als iemand een mooie en geschikte foto instuurt, is er dan een reële kans dat die foto aan de gigantische set bannerfoto's wordt toegevoegd? Of gaat Daniel er niets mee doen en kan iedereen zich de moeite beter besparen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Daniel »

Ja, een echt mooie foto komt echt wel in de bannerset: er zijn er al diverse bij gekomen de afgelopen jaren hoor.
Maar het is natuurlijk wel zo dat ik wat huiverig ben om meer van hetzelfde toe te voegen omdat we al best veel banners (60) hebben.

Dat je banners kunt insturen is al vaker opgemerkt, ook buitenom die mededeling waaraan jullie steeds refereren, maar de respons 0.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Mikos »

Maar als er zoveel geweldige foto's beschikbaar zijn, waarom kijken we dan al jaren tegen die gekke gebaren-buschauffeur aan? Het komt een beetje over alsof je wel wilt dat we wat insturen, maar eigenlijk niet. Speur eens door de fotowedstrijden van de afgelopen jaren (en de fotoreportages), pik er wat moois uit dat volgens jou past en stuur de betreffende fotograaf een PB met de vraag of die foto gebruikt mag worden. Zo betrek je de forumgebruikers erbij en krijg je vanzelf nieuwe aanwas. Of laat de gebruikers foto's in dit topic plaatsen, zoals eerder al geopperd.

Gooi van die 60 bannerfoto's de mooiste in de set met wat mooie, nieuwe foto's en draai die een (half) jaar. De rest kan wel weg als ze toch niet worden gebruikt. Of gooi ze allemaal in de banner, dan heb je volop afwisseling!
Daniel schreef: zo 09 jan 2022, 20:43 Er zijn drie sets met banners: de kleine met alleen het logo, een middelgrote voor kwartslag gedraaide telefoons (en kleine tablets) en een grote voor computerbeeldschermen. Maar als het goed is zijn er meer middelgrote dan alleen die SGM, van elke banner die op groot formaat bestaat zou ook een smallere moeten zijn.
Die andere, middelgrote foto's heb ik nog nooit gezien. Alleen die SGM komt voorbij. Wellicht de moeite waard om eens na te kijken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door ArrivaBas »

Wat mij zelf het leukste lijkt is om van alle jaren dat het forum al bestaat een verscheidenheid aan foto's te zien. Dat het er meer dan zestig zijn hoeft wat mij betreft helemaal niets uit te maken. Een beetje meer variatie is zoals gezegd alleen maar beter. En dat variëren kan al met de fotolocaties in ons kleine, doch veelzijdige landje. Van elk jaar tussen 2008 en nu een aantal foto's is leuker dan een banner waarop alleen foto's uit 2020 en 2021 zitten.

Ik verdenk de ontstane situatie een beetje van een paradox. Aan de ene kant wil je dat er nieuwe aanwas komt aan banners, maar daar tegenover staat dat het van elke inzending nog maar de vraag is of die er wel in komt. Dat kan ik me wel voorstellen als de foto niet in de banner past doordat er stukken voertuig wegvallen of de compositie bepaalde elementen deels eraf hakt. Bij twee foto's uit de reguliere set is dat effect duidelijk zichtbaar, waaronder dus de Optare met de uitgebreid zwaaiende chauffeur.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Daniel »

De compositie blijft inderdaad het lastigste bij inzendingen, daar loop ik zelfs wel eens tegenaan bij foto's die ik zelf speciaal voor de banner gemaakt heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Banner

Bericht door Meltrain »

Klopt het ook dat buitenlandse foto's in principe niet welkom zijn voor de banner?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Daniel »

In principe niet, we heten niet voor niks "OV in Nederland" natuurlijk. Maar een Nederlandse trein in het buitenland zou op zich prima kunnen, dat valt toch minder op (en de relatie met Nederland is duidelijk).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door regenmaker »

En een NIAG bus in Nijmegen? :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Banner

Bericht door trolly »

Probeer het eens bij ÖPNVinNederland.nl (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Mikos »

Inmiddels zijn we zes maanden verder, ik heb mijn foto in januari netjes naar beide e-mailadressen die door Daniel werden genoemd gestuurd, maar ik zie nog altijd de gekke bekken-buschauffeur en het handvol minder mooie bannerfoto's voorbij komen. Hoe staat het er inmiddels voor?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Banner

Bericht door Mikos »

*Kuch*
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Banner

Bericht door TffpaA »

O jee.

Apenpokken? Corona?

Of gewoon een griepje?
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten