Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door webguy »

Zoals hier te lezen is: is het jaarverslag (2020 -) 2021 gepubliceerd. Heb je vragen - stel ze hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door trolly »

Goh. Heb je misschien ook een link?


(A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door webguy »

Nu wel - lastig twee topics die nar elkaar verwijzen
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door Chrysa »

Jullie willen blijkbaar meer donatiegeld aantrekken. Misschien zou het handiger zijn om de manier om de donatiemogelijkheiden makkelijker vindbaar te maken? Op het moment staat dit in een topic dat "OVNL wordt 13!" heet. Niet de eerste plek waar ik zou zoeken.

De link in dat topic werkt ook niet meer trouwens.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door Daniel »

Daarvoor dient dus ook de mededeling die naar het jaarverslag linkt. Het klopt inderdaad dat de iDeal-link op een zeker moment niet meer werkt, die verloopt op een gegeven moment namelijk. Maar je mag je donatie altijd overmaken naar NL14 INGB 0009 4182 74 t.n.v. Stichting OV in Nederland te Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door trolly »

webguy schreef: do 28 jul 2022, 22:03 Nu wel - lastig twee topics die nar elkaar verwijzen
*O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door albertjan96 »

Is het misschien een idee om een donatiesysteem te gaan gebruiken waarbij ook gekozen kan worden om maandelijks automatisch een bedrag te doneren? Iets zoals https://donorbox.org?
PHS

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door Daniel »

PHS schreef: do 28 jul 2022, 22:34 Echter: als ik het goed begrijp, heeft de Stichting in 2020/21 199,24 euro verlies geleden. Tegelijkertijd steeg het eigen vermogen met 279 euro. Ik ben geen boekhouder, maar volgens mij kan dit niet, tenzij er voor 478,24 euro is bijgestort, wat dan in de jaarrekening zou moeten worden vermeld.
Je moet naar het totaal van de passiva kijken in dit geval. Dat is iets boekhoudkundigs wat veroorzaakt wordt doordat het nogal een tijdje duurde voordat de bankrekening geregeld was. (Iets met post die naar de secretaris ging terwijl de penningmeester en voorzitter de inhoud daarvan nodig hadden om te ondertekenen, dat kostte dus extra tijd)
Gevolg was dat ik de notaris en KvK-inschrijving al van m'n privé bankrekening betaald had (dat is die € 422,53 op de balans) en die dus afgetrokken zijn van het startkapitaal voor de stichting wat van mijn rekening naar de rekening van OVNL overgemaakt is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door AppleMoose »

Bedankt voor de openheid :pos:

Inderdaad lijkt het mij slim om duidelijker te weergeven dat er gedoneerd kan worden. Ergens verstopt in het jaarverslag of in een topic daarover lijkt me wat aan de karige kant.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door Daniel »

PHS schreef: vr 29 jul 2022, 08:35Als ik het goed begrijp, heb je jouw storting aan de Stichting (ik neem aan dat alle bestuursleden hebben gestort bij de oprichting van de Stichting?) verminderd met kosten voor de notaris en de KvK die jij had voorgeschoten. In dat geval lijkt mij dat je dan niet nog een post te betalen bedragen moet opnemen aan de passivazijde van de balans: de schuld van de Stichting is namelijk al ingelost doordat jij die hebt verrekend.
Het zit net anders: voordat de stichting er was, was ik formeel de eigenaar van OVNL. Domeinnaam en Adsense stonden op mijn naam, de server in de laatste jaren op naam van webguy. Alle geldstromen liepen daarmee ook via mijn bankrekening, inclusief wat inleg van de beheerders die in 2008 het startkapitaal vormde.
Dat was ook een van de redenen om de stichting op te richten: we wilden van die vermenging van geldstromen en afhankelijkheid van één persoon af nu OVNL een stuk groter geworden was en meer waarde vertegenwoordigde.
Tussen 2008 en 2020 hadden we wel altijd de inkomsten en uitgaven aan OVNL in een Excel-sheet bijgehouden, dus mijn storting was eigenlijk geen inleg maar gewoon een overboeking van het geld wat aan OVNL toebehoorde maar op mijn bankrekening stond.

En waarom dan een aparte vermelding aan de passivazijde van de balans: dat is dus omdat het voorgeschoten geld al van (voorlopers van) de stichting was maar dus door mij betaald was. Wel zo logisch dat dat bedrag ook op de balans staat, anders zouden de opstartkosten op de resultatenrekening weer raar zijn.
Dit zou het gat tussen de balans en de resultatenrekening voor het grootste deel verklaren, omdat het eigen vermogen op 31 oktober 2020 dan met 422,53 euro toeneemt. Er resteert dan slechts een bedrag van 478,24 - 422,53 = 55,71 euro waarvoor geen verklaring is.
Dat gat is de BTW als ik me niet vergis (webguy kent de details): het door mij voorgeschoten bedrag van € 422,53 zijn de kosten van de notaris en KvK inschrijving inclusief BTW, de kosten van € 357,88 op de resultatenrekening zijn dezelfde kosten exclusief BTW. Het eigen vermogen is daardoor gestegen met het bedrag van de BTW teruggave over Q4 2020.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door webguy »

Sorry, ik moet hier even induiken maar wordt waarschijnlijk volgende week...
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door JothamvW »

In zekere zin was het een schuld aan de privépersoon Daniel, dat is m.i. geen onderdeel van het eigen vermogen.

Bij een vennootschap zou het op de balans staan als "Crediteuren"...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door Durashift »

In het geval van deze vereniging, wat zonder oneerbiedig te willen zijn, toch vooral basis structuur is om een forum in de lucht te houden, zullen er geen fysieke bezittingen zijn etc. Dus slechts het (kas)geld op de betaalrekening. Minus de te betalen jaarlijkse kosten zal het eigen vermogen niet veel fluctueren volgens mij, zolang de jaarlijkse kosten gedekt worden door de donaties / ad's én er geen onvoorziene tegenslag komt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door trolly »

Welke vereniging? Het is natuurlijk heel attent van het bestuur inzage in de financieën te geven, en mogelijk geeft de hier vaak gebruikte term "leden" om forumgenoten mee aan te duiden aanleiding tot verwarring, maar we hadden het tot nu toe toch echt over een stichting (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2990
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door TffpaA »

webguy schreef: Donateurs die in 2021 gedoneerd hebben, gaan per 15 augustus weer reclames zien en verliezen een kleurtje, tenzij ze weer doneren.
Hmm. Ik zie nog veel kleurtjes. Of moet ik dat 'per' ruim opvatten?
🗣
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door webguy »

Ja :) Vakantieperiode maar gaat zeker gebeuren.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2990
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door TffpaA »

'Vakantieperiode' moet ik zo te zien ook ruim opvatten. Of er is sprake van een retentie van 100%, wat ik jaloersmakend zou vinden.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2990
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door TffpaA »

webguy schreef: di 16 aug 2022, 15:17 lokquote
🗣
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door webguy »

Afbeelding

(Ik wilde even zorgen dat de reclames er ook goed uit zagen voordat we de mobiele site voor iedereen stuk maakte. Helaas duurde dat bij een leverancier lang, nu weer gemaakt.)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2990
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door TffpaA »

Heb je 'm zelf in het vuur gegooid of heb je 't aan Gollem overgelaten? _O-

Maar potentieel bugje op mobiel: als ik het forum in de ligstand laad en dan draai naar de stastand, dan keert de te lange reclame weer terug.
🗣
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door webguy »

webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2021: Opmerkingen en vragen

Bericht door webguy »

TffpaA schreef: zo 16 okt 2022, 20:25 Heb je 'm zelf in het vuur gegooid of heb je 't aan Gollem overgelaten? _O-
Heel veel knopjes gedrukt...
TffpaA schreef: zo 16 okt 2022, 20:25 Maar potentieel bugje op mobiel: als ik het forum in de ligstand laad en dan draai naar de stastand, dan keert de te lange reclame weer terug.
Zal ik naar kijken, bedankt voor het melden. Welk browser/OS trouwens?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten