Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door Daniel »

Zoals hier te lezen is: is het jaarverslag 2022 gepubliceerd. Heb je vragen - stel ze hier!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door TffpaA »

Doneren gaan we dus uitbreiden en dat ga je merken op zowel het forum en wiki.
Hoe gaan we dat concreet merken?
🗣
PHS

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door Tochjo »

Ik ben wel benieuwd hoeveel verschillende donateurs het gedoneerde bedrag van 1218 euro hebben opgebracht.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door TffpaA »

Als dat ook de negen man zijn die volgens de ledenlijst Donateur zijn, hebben die gemiddeld grif gegeven...

Maar ik vermoed eerlijk gezegd dat het er meer zijn geweest.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door TffpaA »

Daniel schreef: di 29 aug 2023, 21:18 Heb je vragen - stel ze hier!
/me na een vraag gesteld te hebben:

Afbeelding
🗣
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door Daniel »

TffpaA schreef: di 29 aug 2023, 22:14 Hoe gaan we dat concreet merken?
Net zo als afgelopen jaar, veel agressiever dan dat lijkt niet te hoeven gezien het aantal donaties.
PHS schreef: wo 30 aug 2023, 09:35 - In de toelichting op het boekjaar wordt aangegeven dat Google Adsense begin 2022 wegviel en dat daarna 'is ingezet op nieuwe bronnen van inkomsten zoals affiliate programma’s en alternatieve advertentienetwerken'. In de resultatenrekening is hier echter niets over terug te vinden, er is alleen een post 'Google Adsense'. Klopt dit: leveren de advertenties die nu worden getoond niets op of moeten deze inkomsten nog worden geboekt?
webguy kent de detail. Maar zover ik weet was het eerst een kwestie van goedgekeurd worden als partner, vervolgens inkomsten binnenhalen, die daarna nog geverifieerd moeten worden en dan uiteindelijk worden uitbetaald. De eerste betaling van die nieuwe netwerken had daardoor als ik me niet vergis pas in 2023 plaatsgevonden.
- Het jaarverslag over 2022 bevat, anders dan het jaarverslag over 2020/2021, geen begroting voor het komende jaar (2023). Heeft dat een reden?
Omdat we het jaarverslag pas halverwege het jaar hoeven vast te stellen, is de begroting dan eigenlijk al achterhaald. Vandaar dat we er van afgezien hebben er eentje in het jaarverslag 2022 te zetten.
De inhoud is over het algemeen ook niet heel spannend natuurlijk, want kosten zijn elk jaar voor dezelfde dingen en inkomsten niet echt te voorspellen.
- Onder het kopje 'Het bestuur' wordt aangegeven dat de samenstelling van het bestuur het komende jaar (dit jaar dus) zal wijzigen. Bij het doorkijkje staat dat de voorzitter (Geert) aftreedt. Zal binnenkort bekend worden gemaakt hoe het nieuwe bestuur eruit komt te zien en per wanneer het nieuwe bestuur aantreedt? Dit lijkt mij niet iets om mee te wachten tot het volgende jaarverslag - al is het maar omdat de kleurtjes van de gebruikersnamen moeten worden aangepast ;)
De nieuwe voorzitter moet nog verkozen worden, daarvoor moeten we eerst nog een nieuwe bestuurs-/beheerdersvergadering plannen.
- Heeft het bestuur overwogen om gebruik te maken van de kleineondernemersregeling (KOR)? Ik neem aan dat hier op dit moment geen gebruik van wordt gemaakt omdat de omzetbelasting op de balans staat.
Is overwogen, maar was bij mijn weten in ons geval ongunstig omdat we juist over het algemeen meer BTW terug kunnen vragen dan we zelf moeten afdragen. (Momenteel hoeven we alleen BTW te rekenen over bijdragen van gebruikers die advertenties afkopen, want dan staat er een dienst tegenover hun bijdrage)
TffpaA schreef: wo 30 aug 2023, 11:42 Als dat ook de negen man zijn die volgens de ledenlijst Donateur zijn, hebben die gemiddeld grif gegeven...

Maar ik vermoed eerlijk gezegd dat het er meer zijn geweest.
Er zijn ook donateurs geweest waarbij we de naam niet aan een gebruikersnaam konden koppelen. En bestuursleden/beheerders die doneren worden niet groen he.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door TffpaA »

Daniel schreef: do 31 aug 2023, 21:58 Net zo als afgelopen jaar, veel agressiever dan dat lijkt niet te hoeven gezien het aantal donaties.
Ik werd getriggerd door het woord 'uitbreiden', wat deed vermoeden dat er dit jaar meer aandacht aan besteed zou gaan worden cq er meer mogelijkheden om te doneren geboden zouden worden.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar wat Tochjo al opwierp: hoeveel donateurs hebben jullie uiteindelijk gehad over het afgelopen jaar? De vraag was immers niet zozeer 'wie' - als mensen liever anoniem willen doneren lijkt me dat helemaal prima. Maar een aantal geeft wel een idee van in hoeverre het donateurschap leeft onder de leden.

Is het trouwens een idee de kleur groen in de legenda op te nemen, naast de beheerders?
🗣
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door webguy »

PHS schreef: vr 01 sep 2023, 08:36 Als het inderdaad het geval is dat de uitbetaling van de advertentie-inkomsten over vorig jaar pas dit jaar heeft plaatsgevonden, moeten die inkomsten strikt genomen wel op de resultatenrekening over 2022 en de balans op 31 december 2022 staan (als debiteuren). Als je die inkomsten pas dit jaar in aanmerking neemt, zal het net lijken alsof 2022 een slecht jaar was qua inkomsten en 2023 een opvallend goed jaar. Ook al voelt dat misschien zo, is het boekhoudkundig niet zo dat je een euro pas hebt verdiend als die op je rekening staat.
Strikt genomen waar. Maar als je 3 verschillende programma's die een wirwar aan voorwaarden hebben en we soms 0.01 krijgen voor een transactie die vervolgens drie maanden er over doet om goed dan wel afgekeurd te worden en vervolgens pas 2 maanden later wordt betaald door de opdrachtgever van de affiliate-tussenpartij (die dus ook weer nee kan zeggen) en we dan 3 maanden later pas geld krijgen en het niet over veel geld gaat en ik pas een specificatie krijg als het geld op de rekening staat, hebben we gekozen om hiervoor consequent de uitbetaal/factuurdatum te gebruiken, dus inderdaad bijvoorbeeld Q1 2023.
PHS schreef: vr 01 sep 2023, 08:36 Als je een derde advertenties laat plaatsen op de website, lever je even goed een dienst ;) Maar ik denk dat je bedoelt dat het platform waar jullie nu van gebruikmaken in een ander EU-land is gevestigd en dat jullie de btw naar dat land verleggen, zodat er in Nederland niet behoeft te worden afgedragen (maar wel moet worden aangegeven in de aangifte omzetbelasting, met een aparte opgaaf ICP)?
Daniel bedoelt dat over donaties waar geen dienst tegenover staat geen BTW verschuldigd is. De KOR heeft als nadeel dat je opeens onaantrekkelijk bent voor partijen die wel BTW rekenen. Verder wordt over de inkomsten bij affiliateprogramma's wordt wel BTW betaald/ontvangen
PHS

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door PatrickM »

De KOR is niet gunstig als je veel/alleen zakelijke klanten hebt omdat je dan normaal excl. Btw zou factureren. Je tarieven worden dan bv. €100,- Btw-vrij ipv €100,- excl. Btw terwijl je door de KOR ook niks meer als voorbelasting mag terugvragen. Je inkomsten blijven weliswaar hetzelfde, maar over je uitgaven moet je de Btw gewoon betalen waardoor dat allemaal 21% ‘duurder’ wordt. Het kan dus ook nuttig zijn om de KOR te gebruiken als je belastingen moet afdragen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaarverslag 2022: Opmerkingen en vragen

Bericht door webguy »

Anders gezegd denk ik niet dat ik de affiliateprogramma's kan overtuigen mij een factuur zonder BTW te sturen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten