Doe iets aan de spammers!

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Doe iets aan de spammers!

Bericht door Suus »

Lieve forumbeheerders,

Zouden jullie iets kunnen doen aan alle russen, polen en nigeriaan die dit gezellige forum vervuilen met hun troep? Na vanochtend is het echt niet leuk meer.

Groeten,
Bee
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door STF »

Ik begin de schoenenverkopers te missen! :lol:
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door microshit »

Tip voor de beheerder(s), er moet een add-on zijn dat je tijdens de registratie een CAPTCHA moet invullen, zeer efficiënt tegen dit soort spam.

Overigens zit in je Gebruikerspaneel de optie om een user als 'vijand' toe te voegen, zijn posts worden dan "ingeklapt" weergegeven (je ziet dan de tekst niet)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Suus »

Ja, alleen zijn het elke keer nieuwe leden, dus dat is dweilen met de kraan open.

Veel spammers zijn tegenwoordig echte mensen, je kan beter een vraag toevoegen die je in het Nederlands moet beantwoorden, want spammers spreken geen Nederlands.

Voor nieuwe gebruikers instellen dat de eerste vijf berichten door een beheerder moeten worden goedgekeurd is ook erg effectief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door webguy »

Bedankt voor het melden van alle posts, als het goed is zijn ze nu allemaal weg...

We gaan inderdaad hier iets aan doen, kost mij ook teveel tijd, en ze gaan nu ook posten in bestaande topic, wat vrij irritant is...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Daniel »

Posten in bestaande topics deden ze al. Irritanter is dat er nu af en toe ook gebruikersnamen tussen zitten die niet als spammer te onderscheiden zijn (pas op IP-adres is dat dan herkenbaar).
Bee schreef:Voor nieuwe gebruikers instellen dat de eerste vijf berichten door een beheerder moeten worden goedgekeurd is ook erg effectief.
Effectiefst is natuurlijk voorkomen dat ze kunnen registreren anders kost het nog niet minder moeite voor ons. Een aanzienlijk deel van de spammers wordt namelijk al verwijderd voordat ze überhaupt hebben kunnen posten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door find_your_spot »

Waar moet ik dan nu mijn goedkope Nike's en Prada handtas met korting aanschaffen... -o-
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door STF »

Misschien kun je even bij Daniel informeren of hij de contactgegevens nog heeft! :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Daniel »

Hooguit als er een backup gedraaid is tussen het moment van aanmelden en het moment van verwijderen :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door webguy »

Oh, er staan anders ook genoeg mogelijkheden om te proberen in de banlijst...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door deadlock »

Het is vrij makkelijk om te voorkomen dat spammers nog accounts aan kunnen maken. Er bestaan plugins waarbij er bij het aanmaken van het account één tot vier hele simpele vragen beantwoord moeten worden zoals 'Wat is de naam van het een bekend poppenduo uit Sesamstraat' en dat soort aanverwante vragen.

Dan is het probleem ineens opgelost.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Fles »

Een Reportknop op de Profile page zou ook opschieten. Ik kijk weleens bij "Nieuwste lid is" en dan zie je vaak al dat het een spammer is (dezelfde weblink voor alle vormen van Instant messaging bijvoorbeeld, of afkomstig zijn uit de USA). Maar dan moet je OF eerst een post van die user erbij zoeken OF handmatig een PB naar het beheerteam sturen met de link van zijn profile page.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Daniel »

Mwoh, ik herken spammers inmiddels zowat zonder het profiel volledig te hoeven bekijken. Maar we zijn ermee bezig, de forumsoftware werkt alleen even tegen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door BR628 »

Of je gooit het forum wat betreft posten op slot, dwz alleen nog reageren als je al geregistreerd en geaccepteerd bent. En registeren kan alleen na goedkeuring van een admin. Meelezen kan natuurlijk wel altijd. Eventuele nieuwe gebruikers die actief mee willen posten zullen dan een mail moeten sturen met wie ze zijn en wat ze willen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Daniel »

Dat is voor ons meer werk dan alleen spammers verbannen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Fles »

Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Fles »

BR628 schreef:Of je gooit het forum wat betreft posten op slot, dwz alleen nog reageren als je al geregistreerd en geaccepteerd bent. En registeren kan alleen na goedkeuring van een admin. Meelezen kan natuurlijk wel altijd. Eventuele nieuwe gebruikers die actief mee willen posten zullen dan een mail moeten sturen met wie ze zijn en wat ze willen.
Ja leuk, een politiestaat a la Rolandrail. Echt waar we naartoe willen :Y *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Suus »

Gewoon een simpele vraag bij de registratie, zoals ik eerder voorstelde en deadlock eerder vandaag lijkt mij de meest gebruikersvriendelijk oplossing. En anders heb je ook nog een plugin waarbij je blokjes moet slepen.

Bijvoorbeeld: Welke groente zit er in tomatensoep. En dan heb je drie antwoorden: Tomaten, Paprika en Prei, en dan moet je Tomaten naar juiste vakje slepen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Gewoon een simpele vraag bij de registratie, zoals ik eerder voorstelde en deadlock eerder vandaag lijkt mij de meest gebruikersvriendelijk oplossing. En anders heb je ook nog een plugin waarbij je blokjes moet slepen.

Bijvoorbeeld: Welke groente zit er in tomatensoep. En dan heb je drie antwoorden: Tomaten, Paprika en Prei, en dan moet je Tomaten naar juiste vakje slepen :)
Dit is vaak een simpele maar doeltreffende oplossing, dit heb ik vaak bij andere fora ervaren. En anders kun je vaak pas lid worden als het handmatig door de sitebeheerders is goedgekeurd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Suus »

Al die spammers laten trouwens wel een interessant patroon zien: in elke naam zit wel een X, terwijl dat zo'n beetje de zeldzaamste letter in West-Europese talen is.

http://www.ovinnederland.nl/memberlist. ... ile&u=1783 lijkt mij ook een spammer trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door ODRAIL »

Fles schreef:Ja leuk, een politiestaat a la Rolandrail. Echt waar we naartoe willen.
Nee dus niet, maar daar is het op een andere manier fout gegaan.

@ fles: Ben je lid van de politiestaat Rolandrail?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Al die spammers laten trouwens wel een interessant patroon zien: in elke naam zit wel een X, terwijl dat zo'n beetje de zeldzaamste letter in West-Europese talen is.
123 op het eind is ook een bekende :wink:

Maar wat betreft de simpele vraag: die wordt juist her en der afgeraden omdat die z'n kracht haalt uit het weinig gebruikt worden, maar ook geautomatiseerd te beantwoorden wordt als hij op meer plekken voor gaat komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Suus »

Ja, duh, dus moet je een eigen vraag instellen. En niet de standaardvraag "wat is twee plus twee", maar "welke kleur heeft een komkommer".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Fles »

KM46 schreef:
Fles schreef:Ja leuk, een politiestaat a la Rolandrail. Echt waar we naartoe willen.
Nee dus niet, maar daar is het op een andere manier fout gegaan.

@ fles: Ben je lid van de politiestaat Rolandrail?
Nee, ik kijk wel uit :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door ODRAIL »

@ Beheer:

Let op onderstaand persoon kan een spammer zijn:

Lukeskywalker.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten