@VIRM: Ja, alle VIRM-en krijgen het OBIS-systeem, hetzelfde als in de ICMm. De inbouw daarvan is vooruitlopend op de grote modernisering nu al gestart en vindt gelijktijdig plaats met de inbouw van de nieuwe IGBT-tractieinstallatie in de VIRM-1 kopbakken. Dus je hoeft niet tot 2014 te wachten. :)
Over de gelijkvloerse instap: Daar klopt op sommige stations inderdaad niets van en dat zal ook nog wel de nodige tijd kosten voordat alle perrons zijn aangepast. Over de situatie waar instap wel gelijkvloers is, maar waar een flink gat gaapt tussen treeplank en perronrand: Als het goed is, worden de SLT's over een tijdje uitgerust met betere en grotere klaptreden. Dat zou dus het gat beter moeten dichten. Volgens mij doelde Klaasje daar al op.
Klaasje schreef:Iets zegt me dat SGMm nog best wel eens sneller van de baan kan verdwijnen dan we hier denken. In de eerste plaats is het een behoorlijk notoire glijder op een hele vervelende manier omdat er zowel geen blokkenremmen als magneetremmen onder zitten. Het IVW heeft hier meerdere malen zorgen over geuit en die zijn SGMm in de huidige vorm liever kwijt dan rijk.[...]Ook het IVW heeft wel eens hun zorgen geuit over het glijden van ICM. Als ik me niet vergis zitten er wel blokkenremmen onder ICM III om de wielbanden op te ruwen. In theorie zouden ze daardoor minder snel moeten gaan glijden maar kennelijk is dat niet het geval. Het voordeel van een magneetrem is overigens niet dat je er een sloot remvermogen bijkrijgt, dat valt immers wel mee, maar het grote voordeel is dat een magneetrem de spoorstaven als het ware "schoonveegt" waardoor de rest van de trein beter remt.
@Klaasje: Dat heb je goed gezegd, ik ben tot nog toe gelukkig 1x in mijn loopbaan gaan glijden met een SGM op de voormalige Zoetermeer Stadslijn (Palenstein) en je weet echt niet wat je overkomt.
![Geschokt :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ik remde heel voorzichtig want het was herfst, maar ineens begint het ding te glijden en voordat ik het wist stond ik met 1,5 bak voorbij het perron. Er was echt geen houden meer aan. Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurt. Inderdaad zoals je zegt, dat een groot probleem omdat SGM behalve schijfremmen geen andere frictierem heeft. Men heeft destijds te hoge verwachtingen gehad van de ED-rem.
Daarom is ICM zoals je zegt uitgerust met een toegevoegde blokkenrem. Onder machinisten staan die bekend als: Poetsblokken. Vanwege het effect wat jij dus beschrijft. Desondanks zou ICM een goede tweede plaats kunnen krijgen bij
Blij Dat Ik Glij ![Laughing :lol:](./images/smilies/laugh.gif)
Een magneetrem zal meer soelaas bieden.
Over de afvoer van SGMm, denk ik dat Bee weleens gelijk zou kunnen hebben. De modernisering was erg omvangrijk en tamelijk kostbaar. Maar daartegenover staat dat SGM door het jarenlange intensieve gebruik echt afgeragd is.
Vallend blad maakt rails glad.