Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Als er een station is waar ik er nooit uit kom is het wel Schiphol.
En als je alle stations wil noemen waar de vertrekkende treine stoppen heb je wel een zeer groot bord nodig
Maar op stations waar je maar twee kanten op kan en er twee borden naast elkaar hangen kan je toch per richting werken??
En waar ik juist me erger aan aan de gele staten is het Amsterdam. Want als ik richting Den Haag wil moet ik op twee staten kijken omdat de Oudelijn en de Schiphollijn niet bij elkaar staan.
avl schreef:Moderne systemen zijn ideaal maar kunnen nog al eens uitvallen.
Daar moet dus een goede back-up voor zijn.
Bij verstoringen blijkt dat de omroep het helaas niet aankan en vaak veel te laat komt.
InfoPlus heeft over het algemeen (en in mijn ervaring) best een redelijke beschikbaarheid. Bij verstoringen heb je juist niets aan gele vertrekstaten, want die zijn niet actueel. Onzinnige fallback dus.
avl schreef:Moderne systemen zijn ideaal maar kunnen nog al eens uitvallen.
Daar moet dus een goede back-up voor zijn.
Bij verstoringen blijkt dat de omroep het helaas niet aankan en vaak veel te laat komt.
InfoPlus heeft over het algemeen (en in mijn ervaring) best een redelijke beschikbaarheid. Bij verstoringen heb je juist niets aan gele vertrekstaten, want die zijn niet actueel. Onzinnige fallback dus.
Een "redelijke beschikbaarheid" geeft aan dat het toch regelmatig ook niet beschikbaar is. En een storing in InfoPlus wil niet gelijk zeggen een verstoring in de treindienst. En dan is statische informatie toch een redelijke richlijn, en zeker beter als helemaal niets meer. Zolang de dynamische info systemen dus nog niet optimaal werken, en daar regelmatig storingen in voorkomen, moeten er dus gewoon alternatieven zijn.
Het probleem bij NS met zulke dingen is dat ze vaak EERST gaan aanpassen en daarna denken over alternatieven. We halen eerst de vertrekstaten weg, en in de loop van de tijd komen er meerdere digitale schermen bij.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
De informatiedrager is voor mij niet eens zo interessant. Wat de huidige scherminfo niet biedt [en waar de website ook onvoldoende in is], is makkelijk beschikbare patrooninformatie. Terwijl de ingewijden weten wat de serie 2600 voor verbinding is en waar die makkelijke aansluitingen biedt, is dat voor een reiziger nauwelijks meer te vinden. Op de website sluiten bovendien de bestemmingen niet aan met wat er op de borden en vervolgens op de trein staat.
Consequentie is dat een hele hoop data ad nauseam worden herhaald in de hoop dat de reizger daar de voor hem noodzakelijke informatie kan destilleren.
Voorbeeldje: op het station "Woede" [zoals de spraakgebrekkige omroep dat uitspreekt] wordt een Sprinter naar Uitgeest aangekondigd; dat is voor vrijwel niemand de bestemming, maar de relevante stations verdwijnen nin de opsomming. Fraai punt daarbij is dat als die trein vertraagd is [pardon: een verbeterde vertrektijd heeft] de hele riedel tot en met Amsterdam CS in slakkentempo wordt opgesomd met als toevoeging dat 'deze trein na Amsterdam CS doorgaat als Sprinter naar Uitgeest en stopt op alle tussengelegen stations'. Dat is iets wat de gele vertrekstaten je makkelijk en snel laten zien.
Overigens ben ik van mening dat
-het niet nodig zou moeten zijn dat ik een week van tevoren (dat is te laat, ik wil dat een maand van tevoren kunnen zien en dan staat vrijwel alles al vast] of er door geplande werkzaamheden 'ns zet stopbussen in, een extra reistijd van een half uur tot drie kwartier' [nein danke] zal zijn;
-een reisplanning die [afgezien van werkzaamheden/stremmingen] in januari werkt ook in februari ook moet werken; dat tweemaandelijkse gezooi waarbij treinen opeens een paar minuten eerder vertrekken of later aankomen [de reistijd wordt daar nooit korter door, is anti-reizger en dient alleen het gemak van NS
- en ik wil al helemaal niet 'voor ik van huis ga'nog eens gaan checken of er gereden wordt.
- tenslotte: als alles digitaal moet, moet er gratis en probleemloze [naadloze, dus niet steeds opnieiw de voorwaarden accorderen] wifi zijn van vertrek tot eind.
Ik las elders het terechte punt dat o.a. de GTBV-regeling is gebaseerd op afwijkingen tov de gepubliceerde dienstregeling. De gele borden zijn daar een bron van, het spoorboekje ook, maar da's al weg (in ieder geval in de officiële vorm). De reisplanner wordt bijv. bij de LUD keurig aangepast, dus die kan je dan niet gebruiken om te achterhalen of je inderdaad meer dan 30 minuten langzamer bent dan in de normale situatie. Maar ik gok dat NS het niet vervelend vindt dat dit nog weer een stukje moeilijker wordt gemaakt...
Een "heb ik recht op geld terug?"-functie zou een leuke feature zijn voor thirdparty-reisplanners. Kwestie van de reis plannen in de normale dienstregeling en kijken of dat 30+ minuten korter is dan de door de gebruiker gemelde aankomsttijd. Of is dat een schending van de voorwaarden waaronder je de data krijgt?
marlies schreef:Of is dat een schending van de voorwaarden waaronder je de data krijgt?
Data van NS (webservice) mag alleen 'voor toekomstige reizen' (al weten ze zelf ook niet wat ze willen). Bij het NDOV-loket heb ik er niks over kunnen vinden in de overeenkomst.
avl schreef:Moderne systemen zijn ideaal maar kunnen nog al eens uitvallen.
Daar moet dus een goede back-up voor zijn.
Bij verstoringen blijkt dat de omroep het helaas niet aankan en vaak veel te laat komt.
InfoPlus heeft over het algemeen (en in mijn ervaring) best een redelijke beschikbaarheid. Bij verstoringen heb je juist niets aan gele vertrekstaten, want die zijn niet actueel. Onzinnige fallback dus.
Wat ik wil aangeven is dat de omroep het nu al vaak niet aan kan als de infoborden wel werken; de personeelsbezetting is er dus niet op berekend om allemaal extra info te geven als het systeem uitvalt. Als je nog de gele borden hebt kan de omroeper zich dan vooral richten op de stations waar het echt nodig is. Voor de andere kan naar de staten worden verwezen.
Het is namelijk niet zo dat dan gelijk alles anders wordt.
Oh-ja
Ik zag vandaag op Apeldoorn dat er voor een richting al de gele staten weg waren.
Vervangen door wit/groene
Zijn inmiddels al wel alle stations voorzien van een VT7 scherm? Ik was een tijdje terug nog op het graf station Hemmen-Dodewaard Hmn waar tenzij ik mij heel sterk vergis het enige scherm wat er was op een kaartautomaat was.
Joshua schreef:Zijn inmiddels al wel alle stations voorzien van een VT7 scherm? Ik was een tijdje terug nog op het graf station Hemmen-Dodewaard Hmn waar tenzij ik mij heel sterk vergis het enige scherm wat er was op een kaartautomaat was.
Echt niet, vooral de stations die als "halte" gezien moeten worden. Op diezelfde lijn heeft Tl er wel verdwaald ergens ééntje hangen, Tpsw hangt niets, Ktr zal ook wel meevallen, Go ... Het is nog lang niet standaard, zeg maar.
Het heeft iets te maken met de hoeveelheid reizigers. Ik weet niet meer zeker hoeveel precies, het was 1000 of 2000 in/uitstappers per dag.
Daar komt een stationnetje als Kesteren dus niet bij in de buurt.
Ik zou het dan wel leuk vinden als ze op de regionale spoorlijnen dat blauw vervangen voor de kleur van de lokale vervoerder. Zoals ze ook hebben gedaan met het NS logo te vervangen voor een Veolia/Arriva bord.
Advies van de consumentenorganisaties in het Locov
De consumentenorganisaties in het Locov hebben NS reizigers geadviseerd over het voornemen de gele vertrekstaten te reduceren. De consumentenorganisaties denken dat de alternatieven voor de vertrekstaten nog niet compleet genoeg zijn om het tempo van de reductie op te vangen. Zij beiden NS in het avies aan mee te denken over de te ontwikkelen alternatieven.
Meer informatie
NS gaat plan weghalen gele borden opnieuw bespreken
De Nederlandse Spoorwegen gaan nog eens goed kijken naar het weghalen van de gele informatieborden met aankomst- en vertrektijden van treinen op stations. Aanleiding daarvoor is de kritiek van consumentenorganisaties, die vinden dat het bedrijf veel te hard van stapel loopt.
De NS-directie gaat over de kwestie overleggen met de consumentenorganisaties, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag in een overleg met de Tweede Kamer. Nu zijn er nog 3400 gele informatieborden. Dat aantal wordt teruggebracht naar 700. De NS zal per station één set van de bekende borden laten staan en op grotere stations meerdere exemplaren. Reizigers moeten de reisinformatie straks vooral via internet, de mobiele telefoon of elektronische borden op de stations bekijken. Lees verder
Gaat dat bespreken van NS hetzelfde als het (verplichte) 'advies inwinnen' bij het locov?
De normale procedure is;
1. NS vraagt advies;
2. Locov is het al dan niet gedeeltelijk oneens met het voorstel van NS;
3. NS heeft drukt vervolgens haar eigen plan toch lekker door.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Nee, ik verwacht dat plannen op een lager pitje worden gezet. Consumentenorganisaties komen vervolgens om de hoek, die uitnodiging hebben zij zelf in advies gedaan. Afhankelijk daarvan wordt plan aangepast. Let bovendien op dat het gaat om een vermindering van de gele vertrekstaten en niet om het afschaffen.