Project Op Tijd Reizen
Re: Project Op Tijd Reizen
Overstaptijd is ook niet zuiver de looptijd he, er zit ook een groot component in qua buffer zodat je minder-betrouwbare reisadviezen niet laat overheersen.
Re: Project Op Tijd Reizen
Dat is waar ja. Maar ik had het ook over de overstaptijd en voor het idee maakt het niet uit. Het is overigens ook onwenselijk als een aansluiting getoond wordt die theoretisch haalbaar is, maar praktisch vaak niet vanwege een te kleine buffer.
Wat ook nog zou kunnen helpen is een advies om voor/achter in een trein te gaan zitten om de looptijd te verkorten bij aan krappe aansluiting. Juist voor niet reguliere reizigers is dat handig.
Wat ook nog zou kunnen helpen is een advies om voor/achter in een trein te gaan zitten om de looptijd te verkorten bij aan krappe aansluiting. Juist voor niet reguliere reizigers is dat handig.
Re: Project Op Tijd Reizen
Dan moeten ze vervolgens het materieel ook wel goed cq perfect neerzetten, anders heb je daar nog weinig aan. Als vaste reiziger wordt ik ook nog wel regelmatig verrast door een trein of bus die totaal niet logisch wordt neergezet...starx schreef:Wat ook nog zou kunnen helpen is een advies om voor/achter in een trein te gaan zitten om de looptijd te verkorten bij aan krappe aansluiting. Juist voor niet reguliere reizigers is dat handig.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Zelf 9292 in al zijn onmogelijkheden houdt hier volgens mij rekening mee. NS heeft sowieso een overstaptijd per station bepaald voor de reisplanner (met allerlei uitzonderingen voor crossplatforms).starx schreef:Op kleine stations (zoals Kampen) is 2-3 minuten meer dan genoeg. Het is waarschijnlijk veel werk om dat in 9292 in te programmeren, maar het lijkt me niet ondoenlijk. En reizigers zullen het waarschijnlijk zeer waarderen.
Re: Project Op Tijd Reizen
En wat zijn die overstaptijden precies?
Zijn deze ergens na te lezen?
Zijn deze ergens na te lezen?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Vroeger stond er altijd een mooi overzicht in het spoorboekje. Ik denk dat NS het nu als overbodige informatie ziet, de reisplanner weet het immers toch wel.
Hier is wel een recente lijst te zien (tijden in seconden):
http://ovtijden.com/upload/layover_20160515.txt Wel alleen de algemene tijden per station, uitzonderingen voor cross-platform staan er zo te zien niet.
Hier is wel een recente lijst te zien (tijden in seconden):
http://ovtijden.com/upload/layover_20160515.txt Wel alleen de algemene tijden per station, uitzonderingen voor cross-platform staan er zo te zien niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Aan die lijst heb je weinig, de overstaptijd in Rotterdam is 5 minuten, maar er zijn 20-30 uitzonderingen geloof ik.
Re: Project Op Tijd Reizen
Voor zover ik me herinner is de regel die deze campagne probeert te verkondigen, niet zo lang voor de campagne pas op de bordjes met huisregels in de trein verschenen. Toen ik dat zag - voor de campagne startte, heb ik me vaak geërgerd aan het voortijdig fluiten van de conducteur. Fijn dat er een keer een instructie is geweest, maar dat was duidelijk niet voordat de huisregels werden aangepast.
De afgelopen week heb ik twee keer gezien dat er gefloten werd terwijl mensen die al stonden te wachten, nog aan het instappen waren. Ik krijg zo langzamerhand de neiging om de uitstappers maar weg te duwen, zodat ik in ieder geval voor het fluitsignaal in de trein ben. Ik merk nu al vaak dat het uitstappen meer tijd kost omdat de instappers er nauwelijks ruimte voor geven - dat kost in mijn beleving veel tijd op drukke treinen met veel overstappers.
Verder ervaar ik dat er nauwelijks gehandhaafd wordt. Ik ben zelf afgelopen week tegen de regels in ingestapt, omdat ik al voor aankomst van de (vertraagde) trein op het perron stond. De conducteur floot ruim voordat vertrokken werd, de instappers mochten heus nog wel mee. We hebben ons dus allebei niet aan de regels gehouden, maar ik heb niets van handhaving gemerkt.
Nu ik tijdens de campagne ervaar dat er nog te vroeg gefloten wordt en conducteurs nog steeds regelmatig duidelijk toestaan dat er na de eerste "haast je" fluit nog wordt ingestapt, kost het me steeds meer moeite om de boodschap serieus te nemen.
Iets algemener denk ik dat deze boodschap veel effectiever zou zijn als de volgende trein inderdaad al over tien minuten vertrekt. Dat de reiziger nu een kwartier/halfuur/uur wacht zodat in de toekomst treinen elke tien minuten kunnen rijden, komt niet aan bij die reiziger. Ik begrijp de timing sowieso niet helemaal, er is nu juist veel negatieve publiciteit geweest over het tekort aan treinen, de pogingen om studieroosters om te gooien, de grote hoeveelheid werkzaamheden van dit jaar, dan ligt alles wat mogelijk niet de schuld van de NS is sowieso gevoelig. Bijvoorbeeld: Door werkzaamheden maakt mijn trein een extra stop en moet ik dus uiteindelijk iets harder lopen om mijn overstap te halen, waarbij ik ook nog het halve perron over moet rennen omdat de trein korter is dan gebruikelijk - en vervolgens lees ik op een reclameposter dat ik niet meer mee mag. Is dat echt mijn fout?
De afgelopen week heb ik twee keer gezien dat er gefloten werd terwijl mensen die al stonden te wachten, nog aan het instappen waren. Ik krijg zo langzamerhand de neiging om de uitstappers maar weg te duwen, zodat ik in ieder geval voor het fluitsignaal in de trein ben. Ik merk nu al vaak dat het uitstappen meer tijd kost omdat de instappers er nauwelijks ruimte voor geven - dat kost in mijn beleving veel tijd op drukke treinen met veel overstappers.
Verder ervaar ik dat er nauwelijks gehandhaafd wordt. Ik ben zelf afgelopen week tegen de regels in ingestapt, omdat ik al voor aankomst van de (vertraagde) trein op het perron stond. De conducteur floot ruim voordat vertrokken werd, de instappers mochten heus nog wel mee. We hebben ons dus allebei niet aan de regels gehouden, maar ik heb niets van handhaving gemerkt.
Nu ik tijdens de campagne ervaar dat er nog te vroeg gefloten wordt en conducteurs nog steeds regelmatig duidelijk toestaan dat er na de eerste "haast je" fluit nog wordt ingestapt, kost het me steeds meer moeite om de boodschap serieus te nemen.
Iets algemener denk ik dat deze boodschap veel effectiever zou zijn als de volgende trein inderdaad al over tien minuten vertrekt. Dat de reiziger nu een kwartier/halfuur/uur wacht zodat in de toekomst treinen elke tien minuten kunnen rijden, komt niet aan bij die reiziger. Ik begrijp de timing sowieso niet helemaal, er is nu juist veel negatieve publiciteit geweest over het tekort aan treinen, de pogingen om studieroosters om te gooien, de grote hoeveelheid werkzaamheden van dit jaar, dan ligt alles wat mogelijk niet de schuld van de NS is sowieso gevoelig. Bijvoorbeeld: Door werkzaamheden maakt mijn trein een extra stop en moet ik dus uiteindelijk iets harder lopen om mijn overstap te halen, waarbij ik ook nog het halve perron over moet rennen omdat de trein korter is dan gebruikelijk - en vervolgens lees ik op een reclameposter dat ik niet meer mee mag. Is dat echt mijn fout?
Re: Project Op Tijd Reizen
Tja, als NS verwacht dat reizigers respect tonen dan zou het op zijn minst helpen als dat respect wederzijds is. Dat vind ik de laatste tijd ver te zoeken.
Maargoed, dit hele plan is van achter een bureau bedacht en krijg niet de indruk dat conducteurs hier nu wezenlijk meer op zijn gaan handhaven dan eerst.
Ik vraag me ook nog steeds af wat hun tegenargument is als je zegt: "oh sorry, ik dacht dat de posters het over de sluitfluit hebben. Want waar dient die anders voor?"
Maargoed, dit hele plan is van achter een bureau bedacht en krijg niet de indruk dat conducteurs hier nu wezenlijk meer op zijn gaan handhaven dan eerst.
Ik vraag me ook nog steeds af wat hun tegenargument is als je zegt: "oh sorry, ik dacht dat de posters het over de sluitfluit hebben. Want waar dient die anders voor?"
Re: Project Op Tijd Reizen
Ik lees best veel kritiek op de 'graag haasten met instappen'-fluit.. maar wat moet je anders om zes bakken verderop duidelijk te maken dat haast geboden is?
'Zug nach Amsterdam Hauptbahnhof, einsteigen bitte'
....
.................. 'zurückbleiben bitte!'
Mjeh.
'Zug nach Amsterdam Hauptbahnhof, einsteigen bitte'
....
.................. 'zurückbleiben bitte!'
Mjeh.
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Op zich is daar niks mis mee, maar als je die wilt gebruiken kan je natuurlijk nooit de regel hanteren dat je na een fluitsignaal niet meer in mag stappenArdan schreef:Ik lees best veel kritiek op de 'graag haasten met instappen'-fluit.. maar wat moet je anders om zes bakken verderop duidelijk te maken dat haast geboden is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Project Op Tijd Reizen
Ja, laten we deze discussie voor de 4e keer gaan voeren in dit topic, misschien komen we er nu wel uit... :')
Goh.
Re: Project Op Tijd Reizen
Ik merk nu wel dat HC's bijna nooit meer een ik-heb-haast-stap-sneller-in fluit gebruiken. Ik vraag mij wel af of dit heel erg scheelt in de punctualiteit.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Project Op Tijd Reizen
Nee, natuurlijk niet. Mensen in de stress zijn veel onhandiger dan mensen die even rustig kijken als ze met hun koffer instappen. Dat compenseert aardig voor de gevallen dat het mensen-helpen-met-haasten-fluitje ook echt helpt.
Re: Project Op Tijd Reizen
Mag ik even kwijt dat ik sinds de invoering van deze campagne een aantal zeer gevaarlijke situaties heb gezien :? . Deze situaties waren in alle gevallen veroorzaakt door het spoorwegpersoneel en waren te vermijden geweest als men 2 a 3 seconden later had gefloten.
Re: Project Op Tijd Reizen
Het had waarschijnlijk ook voorkomen kunnen worden als mensen 2 á 3 seconden eerder waren ingestapt. Treinen dienen ten alle tijde gewoon op tijd te vertrekken en reizigers hebben zich maar aan te passen.
Re: Project Op Tijd Reizen
Het gebeurt best vaak dat mensen zo laat zijn door een overstap, dan kunnen die mensen er niet veel aan doen, en als je moet kiezen tussen een half uur wachten of een sprintje trekken, is de keuze snel gemaakt voor veel mensen.JWM schreef:Het had waarschijnlijk ook voorkomen kunnen worden als mensen 2 á 3 seconden eerder waren ingestapt. Treinen dienen ten alle tijde gewoon op tijd te vertrekken en reizigers hebben zich maar aan te passen.
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Project Op Tijd Reizen
Komen we nog een keer met nieuwe argumenten of blijven we in de herhalingmodus zitten
Goh.
Re: Project Op Tijd Reizen
Ronaldussen schreef:Ja, laten we deze discussie voor de 4e keer gaan voeren in dit topic, misschien komen we er nu wel uit... :')
Als je daar zelf nou eens mee begint... :XRonaldussen schreef:Komen we nog een keer met nieuwe argumenten of blijven we in de herhalingmodus zitten
Re: Project Op Tijd Reizen
Ik zit nu in een trein waarvan de conducteur twee keer de deurfluit gebruikte, terwijl er nog zeker twintig mensen bij de deuren stonden te wachten om in te kunnen stappen. Uiteindelijk sloten de deuren pas toen iedereen ingestapt was.
Dat is natuurlijk geen nieuw argument, maar het geeft wat mij betreft wel aan dat de campagne niet alleen door reizigers niet serieus genomen wordt - sommige conducteurs willen de regels zelf ook niet volgen.
Dat is natuurlijk geen nieuw argument, maar het geeft wat mij betreft wel aan dat de campagne niet alleen door reizigers niet serieus genomen wordt - sommige conducteurs willen de regels zelf ook niet volgen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Precies!Hainje schreef:Gewoon kuttopic, slotje.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Project Op Tijd Reizen
Was het maar kut, dan had je er nog wat aan
Re: Project Op Tijd Reizen
Dat geldt ook lang niet voor iedereen hier (A)
Re: Project Op Tijd Reizen
Okay, kut - klote topic / project dan..Aking schreef:Dat geldt ook lang niet voor iedereen hier (A)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten